En jaksa . Lapset eivät siivoa ennenkuin räjähdän, huudan kurkku suorana ja imuroin kaikki legot sekä barbinkengät
Ja sitten juostaan huuli vapisten ulos parkumaan, kun äiti on ilkeä ja huutaa aina. Mutta kun kuukauden pyytää nätisti ja tavaramäärä lattialla vain kasvaa, ei sitä kenenkään pinna kestä! Esikoisella vielä astma ja siitepölyallergia, enkä ole päässyt imuroimaan varmaan kahteen kuukauteen..
Kommentit (42)
Meillä saa neuvotella, kuka tekee mitäkin. Jos tavaroiden paikalleenlaitto ottaa tänään lujille, saatan tarjota tilalle vaikka tiskarin tyhjennyksen ja täytön tai yhteisten tilojen imuroinnin. Kunhan jokainen tekee jotakin, olen tyytyväinen. Yhtä hyvin minä voin tiskien hoituessa nostella barbit laatikkoon, että toinen lapsista pääsee imuroimaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä miksi pitää lapsen henkilökohtaiselle alueelle mennä (hänen huoneensa) ja käskeä siivoamaan tai muuten h*lv*tti on irti ja omaisuutta tuhotaan tai hävitetään "koska et totellut". Itse ainakin aloin teininä kapinoida tästä syystä, enkä aikuisenakaan siedä että minun tavaroihini tulee kukaan koskemaan silloin kun ne ovat minun alueellani, oli sitten kenen mielestä kuinka sotkuista tahansa. Työpöydältäkään ei enää "siivouksen" jälkeen löydä mitään kun eivät ole juuri SIINÄ "sotkussa" mihin minä sen jätin.
Yleisissä tiloissa olevista rojuista on selvät säännöt ja jos niitä ei noudateta niin siitä on seurauksena se mitä nyt ikinä onkaan sanottu tapahtuvan.
Meillä on yleensä tämä periaate. En puutu useinkaan lastenhuoneisiin, mutta olkkarissa tms. en halua kompastella dinosauruksiin tai petshoppeihin. Joskus harvoin ukaasi koskee kyllä lastenhuoneitakin, mutta niiden siivoamiseen saa aikaa vaikka tiettyyn viikonpäivään mennessä tms. Jos huone on ollut sekaisin jo kuukauden, muutama lisäpäivä ei ole kriittistä. Mutta joskus ON siivottava.
T: yksi noista jätesäkkimutseista
Vierailija kirjoitti:
Minä otan esiin jätesäkin, annan aikaa 5 min ja kerron, että ellei siinä ajassa ole alettu siivota, minä teen sen, eikä säkin sisältöä tulla näkemään enää ikinä. Ellei ala tapahtua, pussitan muutaman roskan tai risan lelun. Lapsiin tulee vipinää, kunhan eivät ehdi huomata, mitä pussiin joutui. Se, että sinne meni jotakin riittää kyllä vauhdittamaan.
Siivouksen jälkeen saa kotityörastin ja tehdään jotain mukavaa yhdessä. Tuosta yhdessätekemisestämuistutan jo, lun ekan kerran kehotan siivoamaan. Että kun nopsaan siivotaan yhdessä, kaikille jää aikaa ja jaksamista johonkin kivaan.
Jaa niin... Yhden kerran olen myös imuroinut lattialle pudottamani puuhelmenkin. Kuulostaa imurinputkessa kolistessaan legopalikalta, mutta lapset eivät menetä tärkeitä osasia.
Luin ensin että imuroit puhelimenkin, vähän ihmettelin miksi imuroit mielummin sen kuin legopalikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan esiin jätesäkin, annan aikaa 5 min ja kerron, että ellei siinä ajassa ole alettu siivota, minä teen sen, eikä säkin sisältöä tulla näkemään enää ikinä. Ellei ala tapahtua, pussitan muutaman roskan tai risan lelun. Lapsiin tulee vipinää, kunhan eivät ehdi huomata, mitä pussiin joutui. Se, että sinne meni jotakin riittää kyllä vauhdittamaan.
Siivouksen jälkeen saa kotityörastin ja tehdään jotain mukavaa yhdessä. Tuosta yhdessätekemisestämuistutan jo, lun ekan kerran kehotan siivoamaan. Että kun nopsaan siivotaan yhdessä, kaikille jää aikaa ja jaksamista johonkin kivaan.
Jaa niin... Yhden kerran olen myös imuroinut lattialle pudottamani puuhelmenkin. Kuulostaa imurinputkessa kolistessaan legopalikalta, mutta lapset eivät menetä tärkeitä osasia.
Luin ensin että imuroit puhelimenkin, vähän ihmettelin miksi imuroit mielummin sen kuin legopalikan.
On tuota pätäkkää, puhelin tai kaksi nyt menee ihan opetusmielessä silloin tällöin... ;) Aion lasten vähän kasvettua tunnustaa helmijutun.
Hankkisin pienen kaukalon, levyn jossa on reunat, legot pidettävä sen sisällä.
Meillä poika ei ikinä ole välittänyt siivomisesta, pienempänä lattia oli täynnä' legoja ja nykyään sitten sukkia , tyhjiä ES-tölkkejä, lautasia joilta syöty... Tytär sanookin usein veljelleen, että senkin sika!
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä miksi pitää lapsen henkilökohtaiselle alueelle mennä (hänen huoneensa) ja käskeä siivoamaan tai muuten h*lv*tti on irti ja omaisuutta tuhotaan tai hävitetään "koska et totellut". Itse ainakin aloin teininä kapinoida tästä syystä, enkä aikuisenakaan siedä että minun tavaroihini tulee kukaan koskemaan silloin kun ne ovat minun alueellani, oli sitten kenen mielestä kuinka sotkuista tahansa. Työpöydältäkään ei enää "siivouksen" jälkeen löydä mitään kun eivät ole juuri SIINÄ "sotkussa" mihin minä sen jätin.
Yleisissä tiloissa olevista rojuista on selvät säännöt ja jos niitä ei noudateta niin siitä on seurauksena se mitä nyt ikinä onkaan sanottu tapahtuvan.
Huone on vanhempien omistuksessa ja he määräävät kuinka siistinä se pysyy. Jos lapsea ei opeteta siivoamaan mikä on ihan perusasia niin miltä hänen oma kämppä näyttäisi? Tämä on myöskin hygieniakysymys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huone on vanhempien omistuksessa ja he määräävät kuinka siistinä se pysyy. Jos lapsea ei opeteta siivoamaan mikä on ihan perusasia niin miltä hänen oma kämppä näyttäisi? Tämä on myöskin hygieniakysymys
Sitten määräät siivoamaan. Ei minua kiinnosta miten sinä kasvatat lapsiasi ja siivoavatko he aikuisena asuntoaan vai eivät. Sillä taasen että ei mene heidän henkilökohtaiselle alueelleen ei ole MITÄÄN tekemistä sen kanssa onko heille opetettu miten astiat pestään, pölyimuri toimii ja vaatteet pestään.
90% leluista jätesäkkiin, annat lasten valita 10 kivointa ja muut roudaat varastoon. Vähentää kummasti sekaisuutta. Tuollainen ei ole mikään syy jättää imuroimatta kahden kuukauden ajan. Miksi olet luovuttanut vallan kersoille?
Anna lapset pois tai vie piikille.
Vierailija kirjoitti:
Jätesäkki näyttää olevan yleinen lastenkasvatuksen tehokeino :D
Jeps, käytin sitä itse jo 90-luvulla.
Mitäs teet niitä mukuloita. Jos niitä tekee, niistä pitää myös huolehtia. Älä tee jos ei kiinnosta huolehtia. Ei ne ole velvollisia tekemään mitä sä käsket.
Tuo jätesäkki-idea on siitä huono, että naapurin 5v ottaa sen kirjaimellisesti. Siivoaa joskus oma-aloitteisesti äidin kenkiä ja laukkuja sisältöineen roskiin, koska lattiallahan ei saa olla mitään. Hieno hetki havaita, että pankkikortti ja avaimet on jossain roskapussijemmassa (lapsi ei vielä ulotu viemään niitä roskapusseja säiliöön), mutta lapsi ei kerro, missä. Hokee vain, että jos on tavarat lattialla, niin ne kuuluu roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo jätesäkki-idea on siitä huono, että naapurin 5v ottaa sen kirjaimellisesti. Siivoaa joskus oma-aloitteisesti äidin kenkiä ja laukkuja sisältöineen roskiin, koska lattiallahan ei saa olla mitään. Hieno hetki havaita, että pankkikortti ja avaimet on jossain roskapussijemmassa (lapsi ei vielä ulotu viemään niitä roskapusseja säiliöön), mutta lapsi ei kerro, missä. Hokee vain, että jos on tavarat lattialla, niin ne kuuluu roskiin.
Samat säännöt koko perheelle! Itsehän yhteen aikaan köyhdyin hyvää vauhtia, kun opetin lapsille, ettei saa kiroilla. Alkoivat huomautella minun värikkäästä kielenkäytöstäni ja lupasin pudottaa heille euron possuun per kirosana, kunnes oppisin itsekin sääntöni. Hintoihinsa se tuli, mutta nyt puhutaan nätisti, niin lapset kuin aikuinenkin.
Huh, en ole kyllä koskaan odottanut viikkoakaan lasten siivoamista. Huoneet siivotaan joka ilta. Jos ei onnistu itse, siivotaan yhdessä. Jos äiti (minä) osallistuu siivoamiseen, hän myös päättää joidenkin tavaroiden kohtalosta. On jätesäkkiäkin käytetty. Yhdessä siivoaminen on nopeaa ilman jätesäkkiäkin. Kyllä ne lapset oppii. Hommiin vaan, aikuinen ja lapset. Ette vaan osta mitään tavaraa lisää ja kieltäydytte tavaralahjoista. Jos on vaikeaa siivota, on liikaa tavaraa. Kiertoon vaan. Sama koskee äidin tavaroita. Niin ja ihan itse lapset imuroivat huoneensa. Ei siihen äitiä tarvita. Lapset tarkkaavuushäiriöisiä alakoululaisia. Äiti samaa lajia. Ja astmaatikko meilläkin. Tsemppiä ap!
Meillä saa reippausrastin jos siivoaa, ja kun on tarpeeksi, saa rahaa ja sitten kun tarpeeksi kerännyt rahaa, saa ostaa mieluisan lelun tmv. Ja turha itkeä ellei ole rahaa kerännyt/toinen saa jotain ostettua eikä itse saa ellei ole siivoaminen kiinnostanut . Kummasti kiinnostaa kaikkia. 3-8 vuotiaita muksut.
Et osta teidän mukuloille mitään mitä ei ole pakko jos ei siivoaminen kiinnosta.
Eihän niille muksuille auta sanoa kokoajan jos oppineet siihen että kahteen kuukauteen ei johda mihinkään ja sitten joku päivä äiti raivoten itse siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan vanhemmat ovat kultalusikka suussa syntyneitä kun eivät saa lapsia kuriin. Tämäkin ongelma on helposti ratkaistavissa laittamalla esimerkiksi kaikki lattialla olevat lelut roskiin tai ottamalla puhelin, tabletti pois (nämä on nykyajan lapsille erittäin tärkeitä välineitä). Kyllä lapset oppii että parempi totella tai muuten ei voida pelata laitteilla)
Mille ajanjaksolle tämä "ennen hyvään aikaan" ajoittuu?
Minun muistini ulottuu 50-luvulle ja siitä alkaen jokaiselle vuosikymmenällä lapset ja miehet eivät ole äitien/naisten mielestä siivonneet hyvin tai ei lainkaan ja sitä samaa huutoa ja valitusta on ollut jokaisen sukupolven kohdalla.
Itse olen saanut lapsena huutia leluista (vaikka oli vähän) ja itse olen syyllistynyt samaan.
Harvoin olen kuullut yhdenkään äidin kehuvan lastaan siivouksusta tai se olisi äidin mielestä ollut tarpeeksi siistiä ja riittivästi.
Olisiko lapsen kehitysasteella tai äidin asenteella merkitystä?
Mites teillä ap. kun olit samanikäinen kun nyt on lapsesi? Oliko äiti tyytyväinen siivous taitoihisi?
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten juostaan huuli vapisten ulos parkumaan, kun äiti on ilkeä ja huutaa aina. Mutta kun kuukauden pyytää nätisti ja tavaramäärä lattialla vain kasvaa, ei sitä kenenkään pinna kestä! Esikoisella vielä astma ja siitepölyallergia, enkä ole päässyt imuroimaan varmaan kahteen kuukauteen..
Meillä mieskin kuuluu samaan kastiin. Olen ihan loppu ☹