*~*kesäkerttujen keskiviikko*~*
Kommentit (51)
eli saako sairaalassa osastolla olla kännykkä päällä? Silloin ei saanut kun nuo lapset sain mutta joko nykyään saa..on toki varmaan sairaalakohtaista mutta josko joku osaa valaista asiaa?
Oysissa ainakin saa olla kännykkä päällä osastolla, mutta yleisen rauhan vuoksi äänettömällä tai piipillä.
Taisit muuten aiemmin kirjoitella, että toivot kaikkia mahdollisia vieraita sairaalaan.
mietin, missä mahdoitkaan synnyttää? Oysissa ainakin osastolle saa tulla vierailuaikoina isä ja sisarukset, muulloin ei ketään. Muut vieraat vastaanotetaan kanttiinissa, eli eivät pääse etes osastolle, saati vauvaa näkemään.
Onhan se aika tiukkaa, mutta täysinäisillä osastoilla ja kaikkien tarttuvien tautien takia ymmärrettävää.
M
Taas aika vierähtänyt niin ettei oo ehtinyt muuta ku lukemaan muiden kommentteja pikaisesti..
Mulla tämä ' pesänrakentaminen' vaan pahenee koko ajan. Joka huoneeseen laitettu uudet verhot. Ompelukone tarvis rasvausta, niin paljon olen sillä rullannu menemään! Haravointia, puutarhassa möyrimistä, imuroimista, lattioidenpesua yms. pientä :D
Eilen olin koko päivän reissussa..shoppailemassa ja kampaajalla siskon kanssa. Ihanan uuden tucan sain :) Lyheni aika lailla. Sai kotiäitilook lähteä!! Niin oltiinhan me aamulla naapurissa katsomassa kolmea pientä karitsaa, jotka olivat syntyneet..Niin ihania pikkuisia! Niin ja kävin mä illalla vielä ennen kotiin tuloa ostamassa ulos vähän kukkia. Amppeleita, orvokkeja yms.
Masussa on kova tohina. Sisko sano kans eilen, et mun maha olisi laskeutunut. Siis mun ei tosiaankaan tarvi kävellä ku 100m niin supistaa ihan kauheesti.
Mä olen kans nukkunu tosi huonosti. Mikään asento ei tunnu hyvältä! Ja vessassa saa ravata tasaseen tahtiin. Suuta kuivaa. Vetää suonta ja kädet puutuu. Mä olisin kans valmis synnyttämään :)
Imetyspaitoja mulla ei ole ollut ja en usko niitä tarvitsevani. Yleisillä paikoilla koitan välttää imettämistä. Mulla ei oo sitä mitään vastaan, mut mä haluan aina rauhallisen paikan.
KATSOIKO JOKU EILEN SEN ' KOHDUNRYÖSTÄJÄT' DOKUMENTIN??
Siis niin järkyttävää..tuli paha mieli niiden murhattujen äitien puolisoiden puolesta joiden vauva oli sitte vielä viety..kaiken lisäksi! Hyi! Täytyy todella olla sairas ja vikaa päässä että sellasta joku tekee! Hirveetä! Ja ne oli vielä tositarinoita. Onneks Suomessa ei oo ollu vastaavia tapauksia (kai?!).
Mutta nyt esikoinen päiväunille..ja niin perjantaina en pääsekkään teitä tervehtimään. Yritän huomenna ehtiä..jos en ehdi niin lauantaihin sitten!
Hanna*
NIIN MITÄ ONKO JOKU JO SYNNYTTÄMÄSSÄ??? :) NIIN SE AIKA KÄY VÄHIIN!!
Hoxa: Katsoin sen 4D dokumentin, vaikka meinasin että parempi ois olla katsomatta. Ihan kummia unia sitten näinkin.. Mies kysyi, että pitääkö mulle palkata vartija loppuraskaudeksi, vastasin että palkkaa mielummin siivooja.
Niin niitä neuvolakuulumisia: Pikkasen alkaa potuttaa, että paino nousee valtavasti vaikka syö ihan normaalisti.. Nyt ei ihan kiloa viikossa, reilu 800 g kuitenkin. Se olisikin, jos mässyttäisi kaikkea ja paljon niin tietäisi mistä tulee, mutta kun syö terveellisesti eikä liikaa niin MIKSI?! Tämä on kohtuutonta. Tekisi mieli ryhtyä ahmimaan herkkuja, niin sitten olisi ainakin syy.. Mutta paljonko paino silloin nousisi? Huh huh..
Valkuaista edelleen hieman, verenpaine vähän koholla, muuten kaikki ok, syke löytyi 150 ja sf mitta nyt 33,5 cm, eli juuri yläkäyrän yläpuolella.
Tuon valkuaisen takia seuraava aika ensi viikolle.. Vähän suunnitteli, jos pistäisi äitiyspolille kokoarvioon, eli ultraan. Olis ihan hyvä juttu, eikös ultralla tehdyt kokoarviot osu kaikkein lähimmäksi?
Hei vaan kaikille!
Rekistöröin itseni elämäni ensimmäiselle keskustelupalstalle, koska täällä kirjoitellaan aiheesta joka on minun elämääni lähellä just tällä hetkellä (eikä töissä jaksa enää oikein hommia tehdä:)).
Olen suht samassa tilanteessa teikäläisten kanssa eli raskausviikkoja on nyt 32+1.
Mutta seurailen tilannetta ja osallistun keskuteluihin, kunhan pääsen vauhtiin.
oravmi76:
Hei vaan kaikille!Rekistöröin itseni elämäni ensimmäiselle keskustelupalstalle, koska täällä kirjoitellaan aiheesta joka on minun elämääni lähellä just tällä hetkellä (eikä töissä jaksa enää oikein hommia tehdä:)).
Olen suht samassa tilanteessa teikäläisten kanssa eli raskausviikkoja on nyt 32+1.Mutta seurailen tilannetta ja osallistun keskuteluihin, kunhan pääsen vauhtiin.
[color=blue] voit käydä ilmottautumassa porukkaan meidän pinossa!Krisse sitten päivittelee sitä kun kerkiää. Kaikki on tervetulleita porukkaan. Rohkeesti vain kirjoittelemaan kuulumisia.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7107643&p=1&tmode=1&smode…
Lilli81 34+5
ensin kiusasi tiukat ja osin kivuliaat supistukset, sitten närästi maan penteleesti ja vielä piti liitoksien alkaa naukumaan ja kipuilla. Sain neljän jälkeen unenpäästä kiinni ja seitsemältä piti sitten olla jo pystyssä.
Piti vielä mennä katsomaan se Kohdunryöstäjät. Olen lasten kanssa yksin perjantaihin asti. Pariin otteeseen piti käydä varmistamassa, että ulko-ovet on kiinni =).
Nyt pitää tosissaan alkaa suunnittelemaan, kuka voi tulla yöllä vahtimaan lapsia, jos synnytys käynnistyy, varsinkin, jos olen yksin.
Kyssäreihin:
Gabriela: aion ostaa muutaman imetyspaidan. Voi huolettomammin imettää kun ei tarvi röllöä esitellä kaikelle knasalle ja sitä paitsi kesällä hiostaa nahka nahkaa vasten olo, mikäli vauvakin on nakuna. Tosin imetyspaidat näyttää olevan aika kallita.
Tytteli-83: Mun kämmenet on aivan hurjan huonossa kunnossa nyt. Mulla tosin on atooppinen ihottuma, lievänä tosin, mutta raskausaikana kutisen ja hilseilen kivasti. Varsinkin käsissä ongelmana on se, että joudun pesemään niitä tosi usein niin sen jälkeen ei aina jaksa rasvailla. Pitänee laittaa yöksi puuvillahanskat ja paljon rasvaa imeytymään.
Krisse: MUllakin ilmeisesti maha plumpsahtanut ihan viime aikoina. Huomaan sen takeista, kun joudun nostamaan mahaa silleen, että saan vetoketjun kiinni =). Ja sivuprofiilista huomaa kanssa, että maan vetovoima on tehnyt tehtävänsä. Mulla muuten on aina mennyt kolmisen viikkoa vatsan laskeutumisesta synnytykseen. Siis tarkoitan, että kun sivuprofiilista huomaa, että puolipallo on lysähtänyt polvia päin. Äh, en osaa selittää =). Olen kolme viimeisintä synnyttänyt rv 39 tasan, joten ei ihan mahdotonta ole, jos rv 37 olisin synnytyskunnossa.
K-S KS:ssa ainakin sai kännyt olla päällä. Itse pidin äänettömällä kun viestejä tuli tasaiseen tahtiin, et ois ollut yhtä piipitystä sitten. Soitin takas jos en puhelun tuloa huomannut.
Vaunuina meil on Brio kombit uutuusvärillä. Edelliset vaunut oli Brion myös ja olen niiden kestävyyteen ollut tyytyväinen, etten merkkiä käynyt nytkään vaihtamaan.
Lytte tais sitten jäädä tarkkailtavaksi, jollei ihan tositoimeen. Peukutan, että kaikki menee hyvin.
Kiva kun uudetkin uskaltautuvat mukaan =). Itse olen taustailijavakkari, joka ei ehdi useimmiten kuin lukaista.
Kaunista päivän jatkoa!
Magdalena rv 34 (jesh)
[color=#B51AA8]juu paljon pitäs tehdä kaikkee mutta en haluu herättää tyttöjä...
esikoinen(Janina) nukahti olkkariin leikki telttaan :))) ja mut on blokattu nyt tähän koneelle ;)
laitampa joitain vastauksia joihin osaan jotain sanoa ja tylsyyden puuskassani laitan yhteenvetona muitakin aiheita mitä on tänään kyselty :)
[color=#3A6594]Tytteli-83 kyseli:Kysymys: Mulla on ruennut sormet ja sormien välit ihan hirveästi hilseilemään. Nahkaa lähtee ihan paloina pois. Olen yleensäkin rasvan suurkuluttaja eikä tällaista ole ennen ollut. Ei kai se viittaa mihinkään maksan toimintahäiriöön? Onko muilla ollut vastaavaa?
[color=#B51AA8]Linkin unohdin laittaa karttaan aamusella...jospa nyt muistaisin :)
http://www.frappr.com/kesakertut2006kartta
[color=#3A6594]ROSA_81 kyseli:Jos joku sattuu tietämään, niin onko nuo leukkarit niitä, mitä ne kattoo neuvolassakin? Siis valkuaista tai jotain? Kun kättärin kätilö sanoi, ettei ole mitään hätää, mutta huolettaa vähän silti, et miks ne oli koholla..
[color=#B51AA8]TSEMPITYKSET kaikille teille jotka ootte jo saaneet " tarpeeksenne" tätä raskautta!! mulla on ollut vähän päinvastaiset fiilikset...kun JOS tämä nyt on se viimeinen kerta...ja oon aina tykännyt tästä isosta masusta ja liikkeistä...no nii tosin mulla ei ookkaan ollut mitään pahoja särkyjä (ainakaan omasta mielestä).
närästys on ollut ihan hirveetä joka kerta!
[color=#3A6594]NELJÄKÖ kyseli:Krisse: Mul kans vatsa valahtanut alas ja pienentynytkin samalla?! Muistatko monta viikkoa aiemmin se yleensä laskeutuu? Muistaako joku jotain keskiarvoa?
***en muista mutta ei sen vielä kait tarttis laskeutua!!
Ninni olikin tähän jo vastaillut.
Ja en tosiaan voi pitää noita housuja jalassa :(
siinä on ne kuminauhat selkäpuolella joista sää säädettyä,no kun katoin että löysään niitä (olin aiemmin laittanut molemmilta puolilta 4 nappia kireemmälle) niin eipä ne olleet lainkaan kiinni, vaan sieltä oli nappi irronnut...edessä vetoketju ja nappi. puristivat niin kauheesti että ei voinut olla ne päällä!
[color=#B51AA8]NINNIN GALLUBBI:Mitkä vaunut teiltä löytyy/hankitte ... perustelut?
***emmaljungan ikivanhat kuomurattaat ja brion twinetet ? lisäx kahdet sateenvarjorattaat. Vielä olin suunnitellut hommaavani nuihin brion rattaisiin seisomalaudan esikoiselle...mutta saa nyt nähdä.
[color=#3A6594]TOIVESYNNYTYS ASENTO: juttujenne perusteella voisin haluu kans kokeilla tuota kontillaan synnytystä...nämä 2 aiempaa oon ollut siinä sängyllä ilmeisesti puoli istuvassa asennossa...hyvin nuo on tulleet kyllä noinkin ulos mut jos pääsis vaikka helpommallakin :)
[color=#B51AA8]LILLI kyseli SUKISTA:Laitoin tossa äsken loput vauvan vaatteet kaappiin ja huomasin,että eihän mulla ole vauvalle puuvillasukkia kuin kahdet. APUA!
KUINKA MONILLA PÄRJÄÄ?Pitääkö lahteä paniikkissa ostamaan nyt lisää? Mitä kokoa niiden pitää olla? Jos joku viisaampi vois vastata.
***piti ihan miettiä että monetkohan tuolta löytyisi...on siellä ainaski viidet! En kyllä osaa sanoa monet Travii kun riippuu siitä tykkääkö vaikka käyttää puolpotkareita tai yleensä semmosii mitkä on terälliset housut..silloinhan noita sukkia ei tarvii ollenkaan :)
[color=#3A6594]MARIADEE kysyy:eli saako sairaalassa osastolla olla kännykkä päällä? Silloin ei saanut kun nuo lapset sain mutta joko nykyään saa..on toki varmaan sairaalakohtaista mutta josko joku osaa valaista asiaa?
***muakin kiinnostais, tietäskös joku saako kättärillä olla??
[color=#B51AA8]HOXA pähkäili:KATSOIKO JOKU EILEN SEN ' KOHDUNRYÖSTÄJÄT' DOKUMENTIN??
***en kattonut,vielä. mulla on se videolla ja aattelin kattoo tänään iltasella.
[color=#3A6594]MRS.MARPLE: nii juu eiköhän se ultralla tehty koko arvio tosiaan ole tarkempi! ainakin uskoisin niin!
[color=#B51AA8]ORAVMI76: TERVETULOA turisemaan :D
ja käyhän laittamassa tietosi tuonne meidän esittely pinoon
[color=#3A6594]NONIIN eiköhän tässä hurahtanut taasen puoltuntia ellei enemmänkin :DD no mutta pianpa nuo tytötkin varmaan jo heräilee tuolta. Nyt häippäsen syömään. MORO!!
krisse rv32+4
[color=navy]Ajattelin, että mitenkä voimakkaasti raskaushepatoosissa ne kädet ja jalat kutisee.. No, tää nahkan luominen voi johtua ihan siitäkin kun on aurinko porottanut monta päivää niin iho alkaa uusiutua. Miehellä rupes huulet kuoriutumaan. Pitää silti sanoa neuvolassa tästä. Eipä noista verikokeista haittaakaan ole, saapahan varmistuksen että kaikki on kunnossa.
Vaunut: Meillä on Teutonian jotkut vaunut. En muista tarkemmin merkkiä.
Mies ilmoittautui kesäksi Pesti-henkilöstöpalveluun töihin ja nyt on jo tällä viikolla neljänä päivänä töitä. Ajateltiin, että jos sais muutamia vuoroja niin ois ok, mut käyhän tää näinkin. Tuleepahan rahaa vähän enemmän. Mulla on nyt tosin aika tylsää kun en keksi mitään tekemistä. Ajattelin ehkä lähteä ostamaan salaatin itselleni Hesestä ja sitten katson Dvd:ltä King Kongin. Mies pääsee vasta klo 23 töistä ja sillä on tunnin matka kotiin. Enköhän mie oo jo sit nukkumassa kun se tulee.
Tytteli-83 rv 33+0
Piti tulla takaisin kyselemään:
Joku tiesi aiemmin jo tuosta raskausmyrkytyksestä.
Maanantaina sain nlassa ohjeeksi tulla jättämään pissanäyte ja mittauttamaan verenpaineet, jos alkaa tulla pääkipua tai huimausta tai näköhäiriöitä.
Tänään oon ollut sen yhden mamman vierilua lukuunottamatta epätavallisen rauhassa ja levähdellyt, mutta silti vain päässä jyskyttää ja panta puristaa päätä. Eilen oli samanlaista ja tänään olo jatkuu levähtelystä ja nukkumisesta huolimatta. Soitin sitten terkalle ja kävin käskystä näyttämässä itteäni nlassa.
Verenpaineet oli noussu 87/ 141 (normaali 65/125, suunnilleen) ja leukkarit oli noussu kahdelle plussalle. Painoakin oli tullut maanantaista 700g, vaikka olin tyhjällä mahalla liikenteessä.
Sain komennon levähdellä lopun päivää ja mennä äippäpolille, jos vointi huononee. Huomisaamuna viimeistään pitää mennä uudestaan näytille.
KYSYMYS kuuluu: Mitä se levähtely tarkoittaa suomeksi: Sitäkö, ettei imuroi, haravoi tai rehki muuta? Vai ettei tee mitään -ruokaa, tietokoneella hommia tms? Tyhmä kysymys, mutta en tahdo osata olla paikallani.
Toinen juttu: Kerran yksi terkkari sanoi, että edellisillan puuhailut kamarissa näkyvät leukkareissa plussana, mutta nyt sanottiin ettei pesujen ja keskivirtsanäytteenotolla näy. Tietääkö joku, miten on?
Tunnen itseni avuttomaksi hölmöksi, mutta tämä on totaalisen uutta raskausrintamalla.
Se hölmö, Miona
Inhaa olla yksin lasten kanssa, kun miestä ei saa puhelimella kiinni (niillä on alkuiltapvän palaveri, jossa ei voi vastata, isoja pomoja paikalla ja mies vetää juttua...). En oikein tiedä, ketä pyytäisin kaveriksi, kun on niin yksinäinen ja avuton olo.
Tyhmä, menin katsomaan eilen sen kohdunryöstö-jutun ja nyt kummittelee mielessä kaikki ne hirveydet. Miksi sitä on niin hormoniensa vietävissä?
Vaakatasoon (tai ainakin istut niin että jalat rahilla tai vastaavalla), lue kirjaa tai katso televisiota. Mutta ota rennosti, eli älä puuhaile yhtään mitään jos nyt et halua iltapäivätorkkuja ottaa..
Toivottavasti helpottaa.
Mionalle: Juo mahdollisimman paljon. Se voi helpottaa päänsärkyä,vaikka ei johdukkaan nesteen puutteesta.
Miona jutteli,että mies on kokouksessa. Joo mulla on vähä sama tilanne,että mies ei aina voi vastata puhelimeen. Olenkin vannottanut,että se katsoo kesken kokouksen edes kerran puhelinta. Mä pelkään,että vedet menee just silloin kun sitä ei saa kiinni. Ei sitten auta muu kun lähteä itse synnärille jos näin käy! Mutta jotenkin pelottaa mennä sinne yksin.
Samasta syystä joudun menemään yksin äippäpolille perjantaina kun mies kokoustaa juuri silloin töissä,eikä voi perua kokousta kun yhteistyökumppanit tulee sinne toiselta puolelta maailmaa.
Täälä on siivousprojekti vielä ihan kesken. Mutta nyt pukkas aivan älytön väsy! Pitää kait jatkaa siivousta huomenna. Pyykiä olen pessyt tänään 3 koneellista,joten onneksi olen jotain konkreettista saanut aikaseksi.
Mä katsoin eilen puolet siitä dokkarista ja päätin,etten katso enempää. Se oli kyllä järkky!
Nyt alkaa menee silmät kiinni väkisin. Pitää mennä ottamaan torkut!
Lilli81 34+5
Neljäkö: Tule vain bailatinoon! ... ainahan sitä voi sitten ottaa rauhallisemmin, jos ei tunnu hyvältä. Itse olen menossa huomenna aamu-ryhmään (ja yksi toinenkin oli tulossa). Ovat muuten ottaneet nyt ilmoittautumiskäytännön... koska joskus varsinkin torstai-aamuisin on ollut hiljaista. Ottavat sitten puh.nron:n ylös niin voivat soittaa jos ei ole muita tulossa.
Joku arveli ultra-arvion olevan tarkempi kuin käsin tehty arvio. Olen kuullut, että yksi vanha gyn.lääkäri sanoi että luottaa aina enemmän kätilön tekemään painoarvioon. Ultrassa voi saada tosi erilaisia painoarvioita.
Pissan leukkareista: Olin yhden kesän terveysasemalla sairaanhoitajana... siellä ainakin opin että raskaanaolevilla on leukkareita normaalistikin pissassa, joten ei tarkoita mitään... esim. tulehdusta tms. Proteinit (eli valkuaisaineet) on sitten asia erikseen).
Ninni rv 31+0
Joo, voi taikero mua...
Puhun leukkareista sekopäisyyksissäni ja proteiinejahan ne seuraa tossa raskausmyrkytyksessä... Siis proteiinit on korkeella.
Mitähän mää oon höpissy siellä nlassa? Hävetys...
Mulla on jotenki muutenkin hirmu pökerö olo... Yritän lämmitellä muksuille mummonmuuseja ja kaupan kasvispihvejä ruuaksi, jos etes vähän asettusivat. Yhtä tappelua ja vikinää pihalla. Miksi just tänään kaikki, kun mies on tiessään? yleensä poitsut on reippaita.
Tekis mieli itkeä ja nauraa tätä touhua, mutta ei yksin kehtaa... joutuu pian pyöreeseen huoneeseen... :)
Pakko kirjoittaa jo nyt ennenkuin on koko pinoa lukenut, muuten ei muista enää mitään lopussa... :-)
Vaivaisuudesta; se olo kyllä pahenee koko ajan. Viime yönä huomasi, että jopa jalkojen liikuttaminen tai kyljen kääntäminen tuntuu (ilmeisesti, jos anatomiaa oikein ymmärrän) häpyliitoksessa kipuna. Tähän saakka olen mieluummin nukkunut kyljelläni, mutta nyt on alkanut viihtyä selällään, ehkä juuri tuon kivuliaisuuden takia. Aamulla oli kyllä sellasta pingviinikävelyä, etten ois uskonutkaan sellaista tyyliä olevan olemassa. :-) Sen verran jäykkää ja kipeää oli. No, pieniä noi vaivat, mut jos selkä alkaa kipeytyä nukkuessakin, niin olo alkaa olla jo kärsimätön. Muuten ei kyllä vielä mitään kiirettä synnyttää. :-)
Sukista; kyllä varmasti kahdet riittää alkuun ihan hyvin! Pikkuvauvalla tuskin sukkahiki haisee... Niin hyvin ehtii pestää toiset, kun toiset on käytössä. Ja varsinkin jos pitää potkuhousujen päällä, niin varmaan aika pitkä pesuväli voi olla. Ja todennäköisesti joku tuttava voi sellaisia tuoda lahjaksikin. Jos on sellaisia tuttavia, jotka tykkäävät tuoda tuliaisia.
Jännittää nyt, kumpi äippäpaketti tulee. Päätöstä ei vielä ole tullut. Kiva olisi jo toisaalta päästä laittelemaan niitä, mutta kyllä kaikkea siivoustouhua näin keväällä yllättävän paljon olisi muutenkin. Ja toppavaatteita tosiaan saisi jo suurimman osan pestä pois, ellei nyt takatalvi vielä tule.
Miten muuten hoitelette talvikengät aina varastoon? Kuinka saatte kurat ym. pois, kun kastellakaan ei oikein viitsisi?
Mekkokangas odottaa, pitäisiköhän ottaa pieni ompelutuokio, jos selkä vain kestää...
Summerska
Ps. Miona, kiitos haleista!
ymmärrän hyvin sun fiilikset. Et vissiin liikaa oo saanu tietoa, ja sit vielä yksin kotona pärjättävä. Täällä on kohtalotoveri, joka ei saa miestään puhelimella kiinni (no en sentään oo menossa synnyttämään, mutta entä jos olisin, eikä vastais koko päivänä!), ärsyttää, suututtaa, huolettaa.
Lepo on varmaan just kaikki siivoilut ja muut isommat touhut pois suljettuna. Varmaan itekin huomaat, millä supistelut yltyy/rauhoittuu. Kyl jotain ruokaa varmasti voit laittaa, mut älä nyt mitään tuntitolkulla kokkailuja harrasta. (Tietty jos vauva on alhaalla, voi pystyasennossa olo sinänsäkin jo edistää kohdun avautumista, mut kahtalaista tieto siitäkin. Mulle yhessä synnytyksessä sanottiin, et älä suotta ramppaa käytäviä ja ole pystyssä, vaan lepää; et suotta vaan pitää yllä supistuksia, jotka ei kuitenkaan varsinaisesti avaa kohdunsuuta.)
Jos sulla on päässä omituinen olo, ei varmaan ois pahitteeksi käydä polilla tarkastuttamassa tilannetta. Ainakin, jos alkaa näkyä ilmiöitä silmissä, niin on vaarana jo vakavemman asteen raskausmyrkytys. (Mut eipä oo näin aurinkoisella säällä helppo sanoa, näkyykö jotain silmissä vai ei, kerran olin just sellaisessa tarkkailussa, ja kun joka tapauksessa häikäisi, niin jatkuvasti mietti, et onkohan nyt jotain sellaista...) Kylhän toi selkeesti korkea verenpaine on. No, kuitenkin alapaine alle 100, et sit alkaa jo oleen korkee, jos sinne nousee. Koita olla rauhallisella mielellä kuitenkin, hätäily ja hermostuminenkin nostaa verenpainetta. (helpommin sanottu kuin tehty...)
Milloin oot viimeks käynyt ultrassa? Onko tietoa, onko vauva kasvanut kuitenkin hyvin? Ja onko lapsivettä riittävästi? Anteeksi, en nyt muista, mainitsitko niistäkin jo jotain aiemmin... Jos on pitkä aika edelliskäynnistä, vois omaa oloasikin helpottaa, jos kävisit äippäpolilla (mieluummin aika varattuna kuin päivystyksessä, tuntitolkulla odottaminen ei ole kivaa... Ainakin päiväsaikaan luulisi pääsevän nopeammin kuin illalla tai yöllä.)
Se valkuainen virtsassa, luulisi, että jos huolella on pessyt ja runsaasti saa pissaa tulemaan ja keskivirtsasta ottaa, niin ei pitäisi mikään valkovuoto tms. sotkea tuloksia. Itse sen varmaan tietää, ehtikö pestä tarpeeksi hyvin. (Kannattaa muistaakseni vielä kuivata pesun jälkeen, ennenkuin pissaa.)
no, täällä on siis myös yksi yksinäinen ja tylsistynyt tyyppi, tuleeko liikaa neuvoja ja höpötystä?
Summerska
Summersnow, täällä kanssa tuota pingviinikävelyä harrastellaan ahkeraan, etenkin aamulla, illalla ja yöllä vessareissuilla. Toisinaan on helpompi kävellä kylki edellä, lievää sik sakkia siis..
Magdalena, minkä väriset briot ostitte? Me ostettiin meinaan myös brion kombit, oli uusi väri kuulema juuri. Meillä sellaiset pääosin ruskea/beige joissa kummallisen oranssin tapaista siellä täällä, kuulostaa varmaan oudoilta ,mutta oikeasti nätit mun makuun ainakin. Aika maanläheinen väri siis.
Hoxa, onnittelut uudesta kampauksesta! Juuri tänään mietin kun taas vetäsin ponnarin päähän että jaaha, näin tässä taas aletaan olla kotiäitilookissa vaikka lomaillu olen vasta kaksi viikkoa eikä vauvaakaan vielä ole. Pohdin josko kävis leikkaamassa lyhyemmän niin ettei sais ponnarille niin olis pakko tehdä jotain tolle tukalle joka päivä. Itseä meinaan ahdistaa tuo peilikuva kun en jaksa meikata enkä laittaa kun nyt vapaalla olen. Toivottavasti se tästä piristyy, töihin kun oli aina pakko laittautua niin että ahdisti useimmiten kun piti kääntää ja vääntää ja suoristaa hiuksia ja meikata ja pukeutua himputin jakkupukuun. Nyt sitten olen kun mikäkin iänikuinen kotiäiti!
Miona, Naistenklinikalla synnytän tämänkin. Siellä mulla on ollut aina yhden tai kahden hengen huone ja vieraat saa olla vain vierastunnilla joka ainakin silloin oli yksi tunti/päivä!! Eli mainio ratkaisu mun mielestä. Oma mies, siis lapsen isä ja lapset saavat sitten olla vaikka koko päivän mutta toki niin ettei vierustoveria häiritä. Eli esim. kanttiinissa tai ruokalassa.
Ja tosiaan jos joku tietää saako Naisteklinikalla olla kännykkä niin infotkaa. Äänettömänä tietty mutta että vois laitella tekstareita vaikka.
t. mariadee edelleen
Ekaks vastailen galluppeihn ja muihin...
Imetyspaitagallup, pakko myöntää että tyhmä minä en ole edes tiennyt että sellaisia on olemassa? Pakko hommata jos vaan löytyy kivan näköisiä. Esikoisen kanssa olinkin ihan pöllästynyt kun tulin kotiin eikä ollut enää sairaalan nappi-paituleita niin ihmettelin sitten siinä etteä mites näillä omilla paidoilla oikein imetetään...tietenkin voi nostaa helman ylös mutta totta tosiaan nuo mahanahat on jo sitä luokkaa etenkin kun tämä pallo pamahtaa ettei ihan mielellään niitä esittele. Julkisilla paikoilla imetykseen mun kommentit että alkuun mä " ujostelin" imettää mutta aika pian siitä tuli mun mielestä niin luonnollista että imetin kyllä ihan joka paikassa, paitsi nyt ruokapöydässä jos oli vieraita tms., mutta muistan kyllä että monesti sai katseita osakseen ja etenkin monet sedät ym. oli vähän vaivautuneita. En siis " tahallaan" imettänyt muiden nähden vaan se oli jotenkin niin luonnollista että vaan aina laittoi vauvan rinnoille kun nälkä iski...ja vielä nykyäänkin musta on tosi kaunista kun näkee imettävän äidin. Mutta idea on että ei niitä rintoja sinänsä tarvii näytellä, eli mulla ainakin oli vauva aikalailla piilossa siellä paidan alla..
Ponnistusasennoista, esikoisen kanssa ponnistin nelinkontin, puoli-istuvassa sekä kylkiasennossa. Vauvaa ei ulos saatu mutta parhaalta musta tuntui noista asennoista se nelinkontin. Kylkiasento oli pahin mutta kätilön mielestä paras vauvan huonoon tarjontaan. Puoli-istuvassa mun kohtu sitten repes ja päädyttiinkin vauhdilla sektioon. Jos saisin synnyttää alateitse niin luulen että toivoisin voivani ponnistaa joko nelinkontin tai " seisten" niin että mies riiputtaa, ainakin silloin tuntui että painovoima auttoi hurjasti, toisin kuin siinä kylkiasennossa. Se oli vaikea, vaikka mies roikotti jalasta ja kätilö tuki toiselta puolelta, mutta tuntui vaikealta pitää asentoa yllä kun kivut oli kuitenkin hurjat ja suppareita/ponnistustarve oli aivan kauhea..
Suppareihin joku kysyi neuvoa, niin silloin vanhaan hyvään aikaan (=D)eli v.99 kun mulla alkoi olla säännöllisiä suppareita jotka aukaskin jo kohdunsuuta viikolla 31+ niin neuvottiin tyhjentämään rakkoa tosi usein, laittamaan lämmin kääre esim- pyyhe masun päälle ja makoilemaan. Lisäksi sain ehdottoman kiellon mm. äheltää isommalla hädällä käydessä sekä yhdyntäkiellon ja mitähän muuta...no, supparit kyllä jatkui mutta vauva pysyi masussa loppuun asti. Niin ja viikolle 35 asti silloin sanottiin että pyritään estämään alkanut synnytys lääkkeillä ja osastolevolla, mutta siis 34+ viikosta eteenpäin olisi saanut syntyä sitten ihan vapaasti. Nyt mulla on alkanut myös tulla aika mojovia supistuksia, ei niinkään kivuliaita vaan sellaisia että tuntuu että kurkkuun asti ahdistaa ja reisissä säkenöi, mutta toistaiseksi ei ainakaan ole tullut säännöllisiä nyt.
Tytteli kyseli sormien/käsien kuivumisesta..niin jos tarkoitit raskaushepatoosia syyksi, niin mulla epäiltiin sitä esikoisen kanssa, ja siinä mulla oli ainakin tosi hirveä kutina jaloissa ja käsissä. Kokeiden perusteella ei ollut kuitenkaan sitä vaan johtui kaiketi turvotuksesta joka oli mulla todella hurjaa vikoilla viikoilla. Mutta kannattaa kyllä mainita neuvolassa, sillä hepatoosihan on sinänsä vaarallinen. Ex naapurimme menetti vauvan kohtuunsa ihan vikoilla viikoilla juuri hepatoosin takia :(.
Vaunugallup: me ostettiin viime viikolla uudet Brio kombit, aivan ihanat! Vaunut olikin ainoat jotka halusin ehdottomasti uutena kun näin viimeistä kertaa pääsin niitä valitsemaan..
Tosiaan jännittää mitä Lyttelle kuuluu, hui? Joko ensimmäinen kesäkerttu olis syntymässä tai peräti syntynyt, huh, lähellä aletaan olla jo kaikki sitä h-hetkeä. Miten tämä aika onkin mennyt näin vauhdilla??
t. mariadee 30+5