Hävettää - tytön kevätjuhlapukeutuminen
Halusi laittaa paidan ja shorsit ja sandaalit. Kaikilla muilla, siis todellakin koko koulun tytöillä, jotka salissa näin, oli mekko ja juhlakengät. Hävetti. Ei näköjään paljoa kiinnosta oma habitus. Vielä huono todistus kaupan päälle. Tuntuu just aika pahalle. Mikään kiitos, kehu eikä kannustus auta. Ei rajat ei säännöt ei rakkaus. Tekee mitä haluaa ja mikään ei näytä kiinnostavan. Opit ja neuvot valuu kuin vesi hanhen niskasta.
Kommentit (124)
Esimurkkuikäinen on siinä iässä, että kyllä tuo on itsetuntokysymys, tai lähinnä se, miten vanhempi tuohon puuttuu tai on puuttumatta. Hän harjoittelee omaa tyyliään, omia vaikutusmahdollisuuksiaan, ympäristön painetta, ystävien mielipiteitä jne. Jos 10v pukee shortsit kevätjuhlaan on vähän kaukaa haettu, että ne on niitä samoja jotka menee verkkareissa jatkossa juhliin jos vanhempi ei puutu. Te pukeutumiseen liian tiukasti puuttuvat puututte ennen kaikkea lapsen itsetuntoon. Hänellä ei myöskään ole omia rahoja käytössä ja jos tiedät, että tyttö ei pidä mekoista on suorastaan loukkaavaa tarjoutua ostamaan mekko tai hame. Juhlavaatteita on muitakin. Itse muistan lapsuudesta, kun oli näitä pakottajavanhempia ja sitten omani, joka aina sanoi, että itse päätän ja koskaan ei hävennyt. Varmaan lapsuudessa ylilyöntejä tuli, mutta olen monesti miettinyt, kuinka ihanaa oli saada olla oma itsensä ja kuinka kova itsetunto kantaa nyt aikuisenakin vielä, vaikka tulisi mitä vastaan. Samaa haluan ehdottomasti jatkaa omiin lapsiini ja en voi kuvitella, että edes 7v:lle sanoisin mitä pitää tai ei saa pukea päälleen. Ihan säähän sopimattomat vaatteet on sitten eri juttu ja kyllä me usein jutellaan vaatetyyleistä, värien, kuosien yms. yhteen sopimisesta. Hän kyllä pukeutuisi mekkoon vaikka joka päivä. 13v meni housuissa ja itse valitsemassaan juhlatopissa koska myös inhoaa hameita. Ovat ihan erilaisia ja hyvä niin. Olisi vaikea kannustaa lasta luottamaan itseensä jos omalla toiminnalla osoittaisi jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kahden alakoululaisen äiti kirjoitti:
Halusi laittaa paidan ja shorsit ja sandaalit. Kaikilla muilla, siis todellakin koko koulun tytöillä, jotka salissa näin, oli mekko ja juhlakengät. Hävetti. Ei näköjään paljoa kiinnosta oma habitus. Vielä huono todistus kaupan päälle. Tuntuu just aika pahalle. Mikään kiitos, kehu eikä kannustus auta. Ei rajat ei säännöt ei rakkaus. Tekee mitä haluaa ja mikään ei näytä kiinnostavan. Opit ja neuvot valuu kuin vesi hanhen niskasta.
Tämä tyttö tulee todennäköisesti tulevaisuudessa olemaan se, josta me kuulemme jotain. Sounds like Janis Joplin!
Mahdollisuudet on, ellei tuota rohkeutta onnistu joku nujertamaan. Toki aika vahvalta kuulostaa jo nyt 10v joten voi olla, että käy vain niin, että välit lannistajiin kärsii.
Kesäloman alkua on syytä juhlistaa oli lapsen todistus mikä vaan. Yksi kouluvuosi on saatu päätökseen. Ap mitä hyvää lapsessasi on? Saahan hän myös positiivista palautetta silloin kun siihen on aihetta? Jos haluat lapsellesi parempia arvosanoja miten autat häntä koulutyössä? Jos haluat parempaa pukeutumista miksette hanki hänelle uusia mieluisia vaatteita yhdessä? Oliso hän hyväksynyt pitkät housut, pitemmät shortsit tai housuhameen?
"Huono" todistus tuskin tulee koskaan yllätyksenä. 10-vuotiaan koulunkäyntiä pitää vielä tarkkailla ja tarvittaessa kannustaa ja tukea, varsinkin jos vaikeuksia on.
Kuullostaa myös siltä että tyttö on ehkä murrosiän kynnyksellä. Siihen liittyy muun muassa pukeutumiskokeilut, vastahakoisuus, oman paikan hakeminen ja tunteilu laidasta laitaan.
Nyt on kesäloma, viettäkää mukavaa aikaa yhdessä, rentoutukaa ja tehkää jotain hauskaa yhdessä. Uusi lukuvuosi alkaa sitten uusilla säännöillä ja paremmilla tavoitteilla.
Lapset kasvavat rakkaudella.
Vihasin lapsena äidin valitsemia mekkoja, joita piti käyttää joulu- ja kevätjuhlissa. Ihan hirveitä luomuksia. Häpesin.. Antakaa lastenne pukeutua juuri niin, kuin haluavat. En aikuisenakaan käytä mekkoja, ainoastaan raskausaikana käytin, kun äitiyshousut eivät enää mahtuneet, niin piti ostaa telttoja.
No en kyllä ymmärrä, miksi häpeää tuollaisesta omaa lastaan? Etenkin kymmenvuotiasta, joku teinin överikokeilu nyt ehkä voikin häpeää nostattaa.
Tuon ikäisen kanssa voi yhdessä lähteä kauppaan etsimään mieluisia juhlavaatteita. Voi aloittaa vaikka selaamalla nettikauppoja, että vähän tiedetään mitä haetaan. Vaikka kivoja housuja, jotain vähän juhlavampaa haalaria tai shortsejakin löytyy juhlavina. Kun lapsi saa itse kertoa millaisesta pitää, löytyy varmasti joku kompromissi että ollaan tilanteen näköisiä mutta ei tarvitse kärvistellä mekossa, jos ei tunnu omalta.
Eli häpeä pois ja kasvattamaan järkevästi.
Koulun juhlia riittää vuositolkulla. Jos kerran on juhlissa shortseissa niin mitä sitten. Ap:n maailma on kovin kapea jos se herättää hänessä tuollaisia tunteita.
Lisäksi odotan edelleen ap:lta vastausta, että miten niin muka todistus oli huono ja millainen se sitten olisi pitänyt olla. Minusta todistus jossa on muutama kohtalainen ja loput hyviä on ihan hyvä todistus!
Parempihan tuo aloittajan mainitsema asu on kuin tämä aikuisviihdetyöntekijän työasua muistuttava vaatetus jota näin jonkin verran luokkaretkeläisillä. Kyseessä ei todellakaan olleet mitkään teinit vaan 9-11- vuotiaat pikkutytöt, mikroskooppisia hapsutoppeja ja perseshortseja tai minihameita, mustia tietysti helteellä.
Miten vesi valuu hanhen niskasta?
Onko joku diagnoosi? Vähän vaikuttaisi siltä.
Ei sun tarvi hävetä, kyllä ainakin täällä Turussa tuli jos jonkinlaista asua vastaan aamupäivällä. Ja turha mitään ”juhlakenkiä” tossa iässä ostaa, jos ei muuten tartte, jalka kasvaa kuitenki aikas äkkiä. Ja nää ”päättäjäiset” ei ny kauan kestäneetkään, ei siellä ihan prinsessana tarttenu olla.
Ei helvetti... sääliksi käy tyttöä. Vuonna 2018 miksi tyttöjen on pakko käyttää mekkoa? Juhlavia housuja ja sortsejakin löytyy. Anna tytön pukeutua oman tyylinsä mukaan, mutta toki voi ohjata että juhlassa kuuluu olla tietyllä tavalla juhlavat vaatteet. Eli juhlava housuasu sit päälle kun mekko ei kiinnosta.
Ja mitä hittoa, jos suurin osa todistuksesta on hyviä (8?) niin tottakai se on silloin hyvä todistus, sehän on arvosanan nimikin!?? Todennäkösesti jaksais opiskelukin kiinnostaa enemmän jos kannustaisit ja tsemppaisit torumisen sijaan. Kerro mitä hyötyjä siitä on et jos pikkasen vielä saisi seuraavina vuosina korotettua numeroita tekemällä enemmän töitä sen sijaan että haukut huonosti menneestä todistuksesta, nykysille numeroille kun ei enää mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Minä hain maisterintodistukseni farkkusortseissa (polvipituisissa) ja omasta mielestäni vähän nätimmässä puserossa. Joillakin oli iltapuvut. So what. No, sitä dekaaniakin, joka jakoi todistukset, haukuttiin liian rennosta pukeutumisesta.
? Minä en kyllä hakenut maisterintodistustani missään muodollisessa tilaisuudessa. Taisi ihan tulla postissa. Maisteripromootio olisi toki ollut myöhemmin ja sinne olisi voinut mennä. Puhutko nyt siitä? Miksi menit promootioon jos ei edes kiinnostanut? Vai pitääkö jossain tiedekunnissa todistukset tosiaan hakea jossain tilaisuudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä koulupsykologille?
On ollut ja saanut tukea koulunkäyntiin ja kanssakäymiseen minun hakemana erinäisiltä tahoilta. Näiden tahojen ammattilaisten mielestä kaikki hyvin. Toisten huomioiminen arvosana kohtalainen...Itse sanoi, että hyvä todistus. Vastasin, että ei ole. Kolme kohtalaista ja loput hyviä. Luokan pojillakin parempia todistuksia.
Onko tyttäresi kertonut mitä haluaa aikuisena tehdä työkseen? Peruskoulun todistus voi olla esteenä opiskelemaan pääsyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä ikäinen?
10 v
10v pukee mitä sinä sanot että pukee, ei mitä sen mieleen pälkähtää.
Aika lopettaa lapsesi kaveri oleminen ja ryhtyä vanhemmaksi.
Mä en olisi päästänyt omaa lastani noissa releissä koulun päätösjuhlaan. Oikea pukeutuminen kuuluu hyviin käytöstapoihin. Voi hyvää päivää mitä kommentteja täällä.
10v ei todellakaan päätä itse, miten pukeutuu. Jos on siis tarkoitus ilveillä.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku diagnoosi? Vähän vaikuttaisi siltä.
Nii äitilläkö?
Silleen niinku ylhäältä alaspäin. Kyllä, olen käynyt kouluja.
Anna nuoren luoda itse oma tyylinsä, kaikista naisista vaan ei leidiä saa.
Meidän ekaluokkalainen tyttö oli ensimmäisessä kevätjuhlassaan siisteissä, ehjissä farkuissa ja hihattomassa sifonkipaidassa. Pitkät hiukset olivat auki ja ne oli vedetty suoraksi suoristusraudalla. Minusta asu oli tyylikäs enkä edes ymmärtänyt, että joku saataisi pitää sitä epäsopivana. Olen yllättynyt, että niin moni on sitä mieltä, että tytöillä pitäisi olla kevätjuhlassa mekko päällä. Kyllä meillä juhliin laitetaan aina puhtaat ja siistit vaatteet päälle, mutta tuntuu oudolta, että vanhempien pitäisi pakottaa lasta laittamaan joku vaate päälle, jota lapsi ei halua.
Tämä tyttö tulee todennäköisesti tulevaisuudessa olemaan se, josta me kuulemme jotain. Sounds like Janis Joplin!