Hävettää - tytön kevätjuhlapukeutuminen
Halusi laittaa paidan ja shorsit ja sandaalit. Kaikilla muilla, siis todellakin koko koulun tytöillä, jotka salissa näin, oli mekko ja juhlakengät. Hävetti. Ei näköjään paljoa kiinnosta oma habitus. Vielä huono todistus kaupan päälle. Tuntuu just aika pahalle. Mikään kiitos, kehu eikä kannustus auta. Ei rajat ei säännöt ei rakkaus. Tekee mitä haluaa ja mikään ei näytä kiinnostavan. Opit ja neuvot valuu kuin vesi hanhen niskasta.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Mun 10v tyttö olisi kanssa varmaan mielellään laittanut shortsit ja sandaalit, mutta asiasta ei edes keskusteltu. Tilaisuuksiin pukeudutaan niiden vaatimalla tavalla ja piste. Se on sitä lapsen kasvatusta.
En ymmärrä miten jotkut vanhemmat antaa edes lasten pukeutua miten lystää joka paikkaan.
Rajoja ja sääntöjä, ei lapset siitä rikki mene jos niitä kasvatetaan.
Miksi ihmeessä? Mielestäni sillä ei ole väliä mitä lapsella on päällä, kunhan on sään mukaista ja puhdasta. Kuka sen määrittelee mikä on siihen tilaisuuteen juuri sopivaa. Jonkun mielestä sinä olet ylipukeutunut jonkun mielestä alipukeutunut.
Lapset kyllä joskus oppivat mikä on sovelias pukeutumistapa kun katsovat mallia aikuisilta. En ikinä kiellä lastani pukeutumassa johonkin tiettyyn vaatteeseen. Se mikä tuntuu lapsesta omalta pukeutukoot siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä ikäinen?
10 v
Sitten katse peiliin, mamma.
Miten tuo neuvo auttaa äitiä tai lasta?
Niin tein minäkin nuorena itse mitä halusin. Rajoja yritettiin pitää ja komennella liikaakin mutta paskat välitin. Oli minulla nuorena perhetaustani takia paljon kipuilua ja nuo menneisyyden haamut seuranneet myös aikuisuuteen. Olen pysynyt vahvana ja aina tiennyt mitä elämältäni haluan ja sen mukaan olen mennyt. Pointsit porukoille siitä että jaksoivat kuitenkin minut pitää kotona eivätkä tehneet lasua tmv. Lasu oliskin kyllä ollut liian noloa äiteelle. Olen myös sitä mieltä, että jos olisin silloin kuunnellut vanhempien neuvoja joissain asioissa, en olisi elämässäni nykyään näin "menestynyt". Minusta tietynlainen repelöinti on hyväksi ja kuuluuhan se nuoren ihmisen kasvuun ja kehitykseen. Niin sitä oppii itsenäiseksi ja vahvaksi.
Minä hain maisterintodistukseni farkkusortseissa (polvipituisissa) ja omasta mielestäni vähän nätimmässä puserossa. Joillakin oli iltapuvut. So what. No, sitä dekaaniakin, joka jakoi todistukset, haukuttiin liian rennosta pukeutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä ikäinen?
10 v
Murrosikä tulossa.
Lasta piää kehua ja kannustaa, jos kuitenkin on luokkansa selvittänyt ilman armovitosia.
Puhuiiteko etukäteen? Olisitte voineet hankkia uudet "juhlasortsit", nätin uuden paidan ja vaikka sandaalitkin.
Toivottavasti kuitenkin kampasi hiuksensa. Joskus harmittaa lapsen puolesta, joka on juhlatämmingissä, mutta hiukset hapsottaa tyynyn jäljiltä.
Puhuttiin etukäteen ja ehdotin mekon/hameen ostoa.
Hiukset hapsotti.
Minkäs teet. En väkisinkään sen päälle niitä mekkoja voi laittaa.
Onhan niitä kompromissejäkin. Kivat housut ja kaunis pusero. Tai shortsit ja kaunis pusero. Ne shortsitkin voi olla muuta kuin urheiluhousut. Hiukset ainakin kammataan.
Olen kasvattanut kolme lasta ja 10-vuotiaina kyllä tekevät vielä mitä pyydetään. 15-vuotiaina voi olla jo vähän hankalampaa, mutta siinä vaiheessa jo muistavat että juhlaan pukeudutaan siistimmin ja hiuksetkin laitetaan ojennukseen.
Tästä ei kyllä nyt voi lasta syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1 koululainen meni ihan normaalivaatteissa kevätjuhliin, toinen pukeutui juhlavammin. Tämä ensimmäinen on hyvin tarkka vaatteistaan mukavuuden suhteen ja katsottiin paremmaksi antaa hänen nauttia juhlastaan ilman, että oltaisiin alettu pakottamaan pukemaan epämukavaa asua, jolloin koko juhla olisi mennyt olemista tuskastellessa. Lapsia on monenlaisia ja tuskin se oikeasti kenenkään juhlatunnelmaa pilaa, jos joku tulee paikalle sortseissa ja toinen t-paidassa.
Ja niinpä sitten loppuelämä pärtsäillään pieruverkkareissa ja muodottomissa lötköissä vaatteissa. Mukavuus ennenkaikkea! Olenkin miettinyt miten tällaisia aikuisia kasvaa, mutta tässähän se selitys on. Häistä hautajaisiin ja kaikkea siltä väliltä juhlitaan samoissa leggingseissä. On se mukavaa!
Lapset oppii tosi paljon esimerkin kautta. Oletko sitä koskaan miettinyt?
Koulupsykologi ei välttämättä ole huono idea, mutta äidin pitäisi pystyä katsomaan myös peiliin.
Ai että, minä ihan rakastan "vastarannan kiiskejä". Ärsyttää suuresti ihmiset, jotka haluaa pakolla saada kaikki ihmiset samaan muottiin ja ollaan sitten muka niin omaperäisiä ja muodikkaita, vaikka kaikkien pukeutumisen määrittelee jokin kaupallinen yritys tai taho. Itsekin olin nuorena erilainen pukeutuja. Mielestäni se oli rohkeata, koska tiesin että tulen kiusatuksi. Vain ulkoapäin ohjautuvat kulkee muotivaatteissa, lähinnä sen vuoksi että mitä muut ajattelee ja pelosta että joutuu kiusatuksi.
"Kaikilla muillakin on..." Yleensä nuoriso käyttää tätä perustelua, tällä kertaa äiti. Huono juttu, mitä aiot sanoa lapselle, kun tämä pyytää ostamaan alkoholia, kun "kaikkien muidenkin vanhemmat ostavat"? Mitä jos oltaisiin yksilöitä ja harkittaisiin itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1 koululainen meni ihan normaalivaatteissa kevätjuhliin, toinen pukeutui juhlavammin. Tämä ensimmäinen on hyvin tarkka vaatteistaan mukavuuden suhteen ja katsottiin paremmaksi antaa hänen nauttia juhlastaan ilman, että oltaisiin alettu pakottamaan pukemaan epämukavaa asua, jolloin koko juhla olisi mennyt olemista tuskastellessa. Lapsia on monenlaisia ja tuskin se oikeasti kenenkään juhlatunnelmaa pilaa, jos joku tulee paikalle sortseissa ja toinen t-paidassa.
Ja niinpä sitten loppuelämä pärtsäillään pieruverkkareissa ja muodottomissa lötköissä vaatteissa. Mukavuus ennenkaikkea! Olenkin miettinyt miten tällaisia aikuisia kasvaa, mutta tässähän se selitys on. Häistä hautajaisiin ja kaikkea siltä väliltä juhlitaan samoissa leggingseissä. On se mukavaa!
Tyyli ehtii vaihtua vielä moneen kertaan, sekä kasvavalla nuorella että yleensä ihmisten keskuudessa.
Tyttö on tullut jo murrosikään. Ennen tuo olisi ollut tyypillistä 14-vuotiaan käytöstä. Tai sitten tytöllä on jotain murheita. Koulupsykologi voi tosiaan olla hyvä ajatus. Älä hauku, näytä että on rakas lapsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi laittoi mieleisensä vaatteet.
Todistus vastaa perimää, josta pahoitteluni.
Olisi ikävää olla äiti, joka häpeää omaa lastaan.
Todistus olisi ollut kiitettäviä, jos olisi mennyt perimän mukaan.
Mitenkähän sille pistäisi sanoa....kehua että menee siitä missä aita on matalin?Niin. Kaikki me olimme 6-11 Laudaturin ylioppilaita.
Ai? Mulla oli vain 3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden tytön joka haki ysiluokalla todistuksensa kaikkien edessä punk-henkisesti revityissä farkuissa, mustassa printtipaidassa ja sotkuisissa hiuksissa. Sanoi ettei näe tilaisuudessa mitään juhlavaa.
Oliko se joku piffiläinen nariseva päihdekaatopaikka?
Kyllä nyt juhlissa pitää panostaa, olit sitten gootti- tai hevarihenkinen, punkkari, poikatyttö tai sporttinen. Ei sitä silloin voi tulla revityissä farkuissa, maastohousuissa, maiharit jalassa tai Puman paita ja housut päällä.
Itsekin entisenä ernutyttönä löysin tyyliini sopivan juhlamekon, jossa oli pitsiä, päättötodistuspäivänä. Kyllä ne hiukset pysyi tuolloin edelleen oranssin värisenä, jotka sitten vain siistin noin tärkeää päivää varten. Yksi rinnakkaisluokkalaispojista haki päättötodistuksensa farkkuihin ja huppariin puettuna ja lippiskin oli päässä. Eikä se asu ollut edes juhlava, vaan liian arkinen.
Kyllä tytöllekin olisi varmasti löytynyt hieno housuasu, jos ei ole mekkoihmisiä. Kyllä se kunnioitus pukukoodia kohtaan pitää olla, vaikkei olisikaan mekkoihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun 14-vuotias tyttö meni poikien lyhythihaisessa kauluspaidassa, mustat farkut ja kantoi ylpeänä Sateenkaari-olkalaukkuaan :) Poika meni shortseissa ja suostui vaihtamaan puhtaan t-paidan. Hiukset sentään föönäsi ja laittoi vahaa.
MIkä ihme on Sateenkaari-olkalaukku? Jos sillä viitataan seksuaaliseen suuntautumiseen, niin miksi se pitää vetää ihan joka asiaan mukaan?
Minua hävettää äiti, joka on noin tyhmä. Lapsi ansaitaisi paremman äidin.
Tyttelillähän oli just sopivat vaatteet tähän helteeseen, ja huonoja todistuksia nyt on varmasti suurimmalla osalla täällä kirjoittelevista. Vähän sitä pipoa löysemmälle, tai heitä pois, ulkona on lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 14-vuotias tyttö meni poikien lyhythihaisessa kauluspaidassa, mustat farkut ja kantoi ylpeänä Sateenkaari-olkalaukkuaan :) Poika meni shortseissa ja suostui vaihtamaan puhtaan t-paidan. Hiukset sentään föönäsi ja laittoi vahaa.
MIkä ihme on Sateenkaari-olkalaukku? Jos sillä viitataan seksuaaliseen suuntautumiseen, niin miksi se pitää vetää ihan joka asiaan mukaan?
Samaa mieltä! Minun mielestäni on mahtavaa että ihmiset ovat erilaisia ja uskaltaa rakastaa ketä haluaa.
En vain ymmärrä sitä, että miksi pitää koristautua varpaista korviin sateenkariin ja mainostaa asiaa kuin se olisi jokin erikoisempikin juttu. Jos ihmiset haluavat tasa-arvoa, niin eikö kaikkien suuntausten pitäisi olla normaaleja ja ilman sen isompaa hehkutusta? Rakasta ketä rakastat koska ei ketään oikeasti kiinnosta.
Se kevätjuhla ja todistus on ihan hirveen pieniä asioita tässä elämässä! Ei sitä jokaisesta pikku asiasta kannata hössöttää ja vouhottaa.
Vierailija kirjoitti:
Se että lapsi haluaa pukeutua muuhunkin kuin tyllihörselöön, ei ole aihe millekään psykologikäynnille. Miksi kaikkien tyttöjen pitäisi olla samasta muotista?
Ei samasta muotista, mutta siistiä kuitenkin juhlaan.
Minä olen tänään taistellut, kun 8v ei meinannut suostua laittamaan kauluspaitaa, vihaa niitä. Kerroin jo pari kuukautta sitten, kun mentiin juhliin, että tänä vuonna on kaksi päivää jolloin on nappipaitaa pidettävä, ja kevätjuhlapäivä on toinen. Jurputti edelleen pitkään aamulla, mutta laittoi kuitenkin.
Tämä on tapakulttuurin opettamista. Ei aina helppoa, mutta kuuluu vanhemmuuden kuvioon.
Wt-yh. Hae lähikaupasta sidukkaa, lähiövalas.