Hävettää - tytön kevätjuhlapukeutuminen
Halusi laittaa paidan ja shorsit ja sandaalit. Kaikilla muilla, siis todellakin koko koulun tytöillä, jotka salissa näin, oli mekko ja juhlakengät. Hävetti. Ei näköjään paljoa kiinnosta oma habitus. Vielä huono todistus kaupan päälle. Tuntuu just aika pahalle. Mikään kiitos, kehu eikä kannustus auta. Ei rajat ei säännöt ei rakkaus. Tekee mitä haluaa ja mikään ei näytä kiinnostavan. Opit ja neuvot valuu kuin vesi hanhen niskasta.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on itsenäinen tyttö. Ei piittaa totutuista stereotypioista, vaan kulkee omaa polkuaan. Siitä voi kehittyä myös paljon hyvää. Ei lapsen menestystä mitata korkkareissa ja leningeissä. Tiedät sen itsekin. Huono todistus ei tietenkään ole hyvä asia, keskity siihen, miten voisit tukea häntä opinnoissa. Minä olen aina tykännyt pukeutua naisellisesti ja tuntui todi pahalta, kun parhaan ystäväni äiti vertasi omaa tytärtään minuun ja kehotti pukeutumaan samalla tavalla. Se heijastui myös meidän ystävyyssuhteiseen kaverini kateutena. Älä siis ainakaan ikinä vertaa tytärtäsi muihin. Siitä ei seuraa mitään hyvää.
Ei se minusta itsenäisyyttä ole, ettei kunnioita juhlaa juhlapukeutumisella. Se on vain huonoa käytöstä. Ja huom, en tarkoita tällä mekkoa.
On toki hyvä, ettei hirveästi pistä painoa ympäristön asettamille stereotypioille, mutta juhla on silti juhla.
Näiden nykymutsien mielestä kakaroiden huono käytös ja häiriköinti on merkkejä hyvästä itsetunnosta ja itsenäisyydestä. Sitten ihmetellään kun nämä vapaasti kasvaneet ellun kanat kohtaavat oikean maailman joka ei annakaan periksi vaan lyö säälimättä kiukuttelijaa ja nämä prinssit ja prinsessat masentuvat ja syrjäytyvät.
Joo, tätä on tosiaan vaikea käsittää. Hyvää itsetuntoa on käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla ja silti kyetä olemaan oma itsensä. Ettei joku vaate määrittele omaa itseä niin vahvasti, vaan se oma persoona tulee sieltä alta joka tilanteessa.
Olisiko kannattanut alkaa kasvattamaan ja kurittamaan jo ihan pienestä pitäen?
Muksullas on paperit kantapäänkoulussa sisällä. Myöhäistä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden tytön joka haki ysiluokalla todistuksensa kaikkien edessä punk-henkisesti revityissä farkuissa, mustassa printtipaidassa ja sotkuisissa hiuksissa. Sanoi ettei näe tilaisuudessa mitään juhlavaa.
Oliko se joku piffiläinen nariseva päihdekaatopaikka?
Meillä oli kans 2 tällästä rikkinäiset farkut ja rikkinäinen likainen t-paita ja paha haju ja hiukset takussa ei ollut kuulemma mitään syytä juhlaan. Noh. Toinen linnassa ja toinen on haudassa veti konnia liikaa. Asiallisesti pukeutuneet, kaikki muut siis, yhä elossa ja normaali aikuisten elämä kaikilla. Näin ne jyvät erottuvat akanoista.
Kuinka voi ihmiset olla näin ahdasmielisiä? Lapselle annetaan anteeksi vaikka olisikin huonosti pukeutunut juhlissa. Kaikki lapset eivät vaan kertakaikkiaan tottele ja se ei ole huonon äidin merkki. Äiti häpeää tässä itseään eikä lastaan kun ei ole kyennyt kasvatukseen omien standardiensa mukaan. Lapsi vaikuttaa niin itsenäiseltä ja hänellä on hyvä itsetunto, kyllä hän tulee pärjäämään eikä kaipaa minkään sortin alistamista ja nujertamista. Relaa, äiskä, ja kannusta lastasi siihen missä hän on hyvä ja vahva.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka voi ihmiset olla näin ahdasmielisiä? Lapselle annetaan anteeksi vaikka olisikin huonosti pukeutunut juhlissa. Kaikki lapset eivät vaan kertakaikkiaan tottele ja se ei ole huonon äidin merkki. Äiti häpeää tässä itseään eikä lastaan kun ei ole kyennyt kasvatukseen omien standardiensa mukaan. Lapsi vaikuttaa niin itsenäiseltä ja hänellä on hyvä itsetunto, kyllä hän tulee pärjäämään eikä kaipaa minkään sortin alistamista ja nujertamista. Relaa, äiskä, ja kannusta lastasi siihen missä hän on hyvä ja vahva.
No tottakai se lapselle annetaan anteeksi. Mutta on ihan järjetöntä alkaa väittämään, että juhlapukeutuminen tai edes hieman normaalia siistimpi vaatetus olisi alistamista ja nujertamista. Kun etenkin lapsille saa "juhlavaatteita" hyvinkin mukavissa materiaaleissa jne, ei ole pakko olla mitään jäykkää ja muodollista.
Vierailija kirjoitti:
Nii jollekin 4 vuotiaille voi vielä antaa anteeksi ja sääliä ettei vanhemmat osaa kasvattaa. 10 vuotta vanhalle alkaa jo siirtymään vastuu itsestään ja esiintymisistään se on jo koulutietä tallannut neljä vuotta. Yhä sormi osoittaa vanhempaa kyvyttömyydestä.
"Todistus vastaa perimää"
Itse en oikein ymmärrä tätä lausetta sen takia, että toiset kyllä menestyvät vaikka vanhemmat eivät olisikaan mitään kouluja käyneet ja toisilla "huippuviisaat" vanhemmat ja silti menestyvät huonosti. Tietysti perimä voi jotkut rajat asettaa, mutta kyllä silti voi olla mahdollisuus olla hyvä koulussa niidenkin joiden vanhemmat "taviksia". Itsekin olin yhdessä koulussa missä eräällä tytöllä oli suoraan sanoin ääliöt vanhemmat, mutta tyttö kummasti pärjäsi koulussa hyvin. Perimän perusteella hänen olisi sitten varmaan pitänyt olla se luokan tyhmin.
Sitten niihin shortseihin. Tietysti mitkään tavalliset eivät ole juhlavat, mutta kyllä shortseistakin on saatavilla erilaisia versioita ja olen jopa nähnyt niitä juhlaviakin. Olivat vähän kuin lyhennetyt puvun housut ja toiset sellaiset pliseeratut, jotka olivat molemmat minusta sellaiset mitkä olisivat paremman yläosan kanssa kyllä sopineet. Ei kaikkien tarvitse pukeutua mekkoon ja tiedän eräänkin, joka jättäisi mieluummin juhlat väliin kuin pukisi mekon. Jos pojillakin on kuitenkin paljon shortseja niin miksi tyttö ei voisi laittaa? Emme elä enää 1900-luvun alussa ja "pukukoodia" voi venyttää makunsa mukaisesti varsinkin, kun ei ole mistään "linnanjuhlista" kyse.
Jatkuu vielä
Jatkuu
Sitten en ymmärrä tätä kauheaa asujen vertailua. Onko se maailman loppu jos tyttärelläsi oli "huono" asu? Sinun pitäisi kaikesta huolimatta olla kannustava. Ei siitä asusta ainakaan kannata ruveta jankkaamaan jälkikäteen. On minullakin ollut usein aika huono asu ja kerrankin olimme oikein porukalla niin alipukeutuneita, että eräs opettaja ihan huomautti (tämä 7-luokalla) Sen jälkeen olen yrittänyt parantaa. Meillä tuli kyllä muutenkin noille juhlavaatteille niin vähän käyttöä, että myöhemmin "kierrätin" mekkoa ja käytin sitä samaa sitten kaikissa juhlissa mitä vaan oli. Vieläkin mekko on ihan kunnossa ja yleensä pidän "hyvin" juuri nämä juhlavaatteet, että ne kestävät pitkään. Uusia olen sitten kirppiksiltä löytänyt, nytkin kaksi pitkää hyväkuntoista mekkoa. Juhlien vähyyden vuoksi en raaski ostaa uutena, jos vaan hyvä muuten löytyy. Sen takia toisilla voi ihan oikeasti olla niin ettei rahaa tuollaisiin juhla-asuihin ole ja siinäkään mielessä on heti syyttämässä alipukeutumisesta. Varsinkin, kun kasvuiässä vaatteet tulee helposti pieneksi ja saisi uusia ostaa. Ja juhlavaatteet ovat kuitenkin niitä kalliimpia kuin tavalliset sekä niille ei välttämättä tule käyttöä uudelleen. Tiedän monilapsisia perheitä, joissa ihan oikeasti lasketaan kolikoita, että saadaan kaikille edes joku asu.
Ja maailma ei kaadu tähän. Toivon, ettet häpeäisi tytärtäsi. Itseäni on hävetty milloin minkin asian takia ja se häpeä on raskas taakka niin sen "kohteelle" kuin sen kantajallekin. Vinkkejä voi antaa ja ohjeita, mutta ei niin, että tytär ajattelee olleensa nyt se koulun rumin asussaan. Siellä on varmaan muitakin, jotka rikkoivat sääntöä ja nämä eivät ole mitkään niin hienot juhlat, että kenenkään olisi varaa arvostella toisten asua. Se jonka päivä menee pieleen, jonkun asusta johtuen voisi itse höllentää nyörejä. Omassa tapauksessa en ainakaan edes muista mitä muilla oli päällä. Jotkut pari mekkoa muistan mistä itse pidin, mutta muiden asut ovat ihan "unohtuneet".
Ja todistuksenkaan kanssa syyttely auta. Onko tyttärellesi koulu ihan oikeasti vaikeaa vai alisuoriutuuko vain? Jos kyse on siitä, että on vaikeaa niin hänen pitäisi saada sitten apua siihen. En tiedä sitten miten niitä muuten "lusmuja" motivoidaan. Itse olen ollut aika perusoppilas ja suosikkiaineet kyllä hyvin hoitanut, mutta on minullakin ollut pari ainetta aina vaikeita ja niihin myös motivaatio välillä hukassa. Silti olen käynyt lukion myös ja petrannut myöhemmin ( no juu en siis sinne huippulukioon olisi päässyt ja minulla ei ole L:lää kuitenkaan) Minusta tyttäresi ei ole mitään suurta "rikosta" tehnyt ja siinä mielessä häpeäminen turhaa. Meidänkin koulussa oli monia vanhempia joiden olisi pitänyt hävetä lastensa puolesta, koska nämä olivat niitä, jotka tyrannisoivat koko koulua. Mutta he olivatkin niitä "kullannuppuja", joita vanhemmat vaan ylistivät. Siinä mielessä pukeutuminen on vielä pikkuseikka. Ja tyttäresi voi vielä parantaa arvosanojaan. Itsekin tiedän monia, jotka ovat myöhemmin petranneet. Ei hän ole mikään menetetty tapaus, vaikka av:lla niin kuinka julistettaisiin. Sori, että innostuin taas kirjoittamaan romaanin.
Mä olisin huolissaan todistuksesta, en pukeutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mun 14-vuotias tyttö meni poikien lyhythihaisessa kauluspaidassa, mustat farkut ja kantoi ylpeänä Sateenkaari-olkalaukkuaan :) Poika meni shortseissa ja suostui vaihtamaan puhtaan t-paidan. Hiukset sentään föönäsi ja laittoi vahaa.
Voi luoja.
Juhlapukeutumisella kunnioitetaan muita. Vaikka itsestä tilaisuus ei vaadi juhlavaatetta niin toisten juhlaa kunnioitetaan sen verran, että edes vähän panostetaan.
Meillä on ehdoton vaatimus, että vähintään se kauluspaita on ollut pojillamme juhlissa. Vuoden päästä keskimmäinen pääsee 9.luokalta ja silloin on puku kuten oli isoveljelläänkin.
Ei tyttöjen ole mikään pakko käyttää mekkoja. Ei kaikki aikuiset naisetkaan käytä. Kunhan on sopivan siisti kevätjuhlaan. Jos tukka hapsottaa, niin harjaa se.
Jos tuo nyt oli totta edes koko aloitus, niin mitä sitten???? Tyttäresi pukeutui sään mukaisesti ja vaatteisiin, joissa viihtyy. Ei koulun päättäjäispäivä ole mikään sen kummempi päivä, kun ei tosiaan ole lopullisesti päättämässä ala-astetta jne.
Kyllä täällä on taas tiukkaa. Ihan naurattaa. Itse olin lapsena aika huoleton pukeutumisen suhteen ja monet juhlat menivät aika huonossakin asussa. Muuten olin kyllä kiltti lapsi, mutta asujen suhteen aika tarkka ja jos juhla-asu ei ollut mieleinen niin sitä en päälleni pistänyt. Myöhemmin alkoi sitten pukeutuminen vähän parantua, mutta vielä yläkoulussakin olin aika huoleton. Ei minusta silti mitään hulttiota tullut. Relatkaa ihmiset. Ja hyvää kesää kaikilla asuistaan huolimatta.
Musta oli vaan ihan mukavaa että osa lapsista oli juhlavaatteissa ja osa t-paidoissa ja lenkkareissa. Ei oo niin vakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä ikäinen?
10 v
Sitten katse peiliin, mamma.
En mäkään tykännyt juhlavaatteista hameita puhumattakaan. Inhosin sukkahousuja. N.10-vuotiaasta alkaen käytin vain housuja. Oli juhliin sopivat housut. En halunnut korkokenkiä missään vaiheessa joten oli sitten juhlavampia sandaaleja. En tykännyt pitkistä hiuksista,joten ne leikattiin lyhyiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 14-vuotias tyttö meni poikien lyhythihaisessa kauluspaidassa, mustat farkut ja kantoi ylpeänä Sateenkaari-olkalaukkuaan :) Poika meni shortseissa ja suostui vaihtamaan puhtaan t-paidan. Hiukset sentään föönäsi ja laittoi vahaa.
Voi luoja.
Ei vaan tosi hyvä juttu. Tyttäresi uskaltaa olla oma itsensä ja kulkea omaa tietään. Voi kumpa minullakin olisi ollut edes pisara sitä rohkeutta, mutta olin vaan se surkea ja alistettu ja tällä en viittaa sukupuoliseen suuntautumiseen vaan kaikkeen elämässä. Ole ylpeä lapsistasi. Heillä myös selvästi järkevä vanhempi. Olisi minullakin ollut.
Kahden alakoululaisen äiti kirjoitti:
Halusi laittaa paidan ja shorsit ja sandaalit. Kaikilla muilla, siis todellakin koko koulun tytöillä, jotka salissa näin, oli mekko ja juhlakengät. Hävetti. Ei näköjään paljoa kiinnosta oma habitus. Vielä huono todistus kaupan päälle. Tuntuu just aika pahalle. Mikään kiitos, kehu eikä kannustus auta. Ei rajat ei säännöt ei rakkaus. Tekee mitä haluaa ja mikään ei näytä kiinnostavan. Opit ja neuvot valuu kuin vesi hanhen niskasta.
Hänestä tulee vielä jotain mahtavaa - vai oletko kovin usein kuullut kuuluisista taiteilijoista tms. jotka olisivat olleet koulussa massan mukana meneviä hissukoita?
Näiden nykymutsien mielestä kakaroiden huono käytös ja häiriköinti on merkkejä hyvästä itsetunnosta ja itsenäisyydestä. Sitten ihmetellään kun nämä vapaasti kasvaneet ellun kanat kohtaavat oikean maailman joka ei annakaan periksi vaan lyö säälimättä kiukuttelijaa ja nämä prinssit ja prinsessat masentuvat ja syrjäytyvät.