Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannatatko vastikkeellista sosiaaliturvaa?

Vierailija
01.06.2018 |

Miksi?

Kommentit (204)

Vierailija
21/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastikkeellinen sosiaaliturva on nimeltä palkka. Jos yhteiskunnalla on varaa palkata kaikki, niin siitä vaan. Ja palkka on tietty minimipalkka tai enemmän.

Suomessa ei ole minimipalkkaa.

Vierailija
22/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan vastikkeellista sosiaaliturvaa työikäisille ja -kykyisille ihmisille. On ihan kummallinen ajatus, että tällaiset ihmiset pitäisi työssäkäyvien elättää sinne kotisohvalle, ja vielä vuosikaudet.

Eikö se ole kummallista, että osa tekisi töitä palkkaa, osa jotakin korvausta tai tukea vastaan?

Mutta vielä kummallisempi on nykyinen yhteiskuntamme, jossa vain osa kantaa vastuun ja alati kasvava joukko valitsee osan jossa tämä ei elämänä aikana tee päivääkään työtä itsensä elättämiseksi vaan lorvailee muiden kustannuksella. Kannatan sitä että tällainen kehitys katkaistaan ja vain todella avun tarpeessa olevia, kuten vaikeasti sairaita ja kehitysvammaisia, autetaan vastikkeetta.

Nykyisessä yhteiskunnassamme ei riitä työtä jokaiselle, ja automaation sekä tietotekniikan (varsinkin robotisaation ja tekoälyn) edelleen kehittyessä suorittavaa työtä tulee olemaan entistäkin vähemmän. Voidaan lopettaa ”auttaminen”, mutta toivottavasti ymmärrät, että tuloksena tulee olemaan varsin erilainen yhteiskunta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan sitä ajatusta että työtön voi tehdä keikkatöitä tai toimia yrittäjänä täysin ilman pelkoa. Kannattaako kokoomus aidosti tätä? Kokoomuksen linja on yleensä ollut suuryritysten omistajien linja. Se ei ole sama kuin satunnaisen pienyrittäjän etu.

Kokoomuksen linja on saada maahan sataprosenttisesti työnantajan markkinat, joka tarkoittaa käytännössä valtavaa (kansta- ja ulkosuomalaista) työtöntä työvoimareserviä ja niin heikkoa sosiaaliturvaa, että tuo reservi on valmis tekemään lähes mitä tahansa lähes millä tahansa ehdoilla.

No ei nyt niinkään. Minä ainakin olen Kokoomuksen kannattajana huolissani siitä, mitä tuo tekisi kotimaiselle kysynnälle ja talouskasvulle. Ei se ole kapitalistinkaan etu, jos iso osa sakista on työttömäntä, eikä kykene kuluttamaan eli ostamaan yritysten tuotteita tai palveluja.

On sen jo todennut pataporvarillinen OECD:kin, että tuloerojen kasvu leikkaa talouskasvua. Juuri tuota kautta, että vaikka rikkailla olisikin enemmän fyffejä, he eivät per nassu kykene loputtomiin kuluttamaan enemmän fasaanipaistia ja urheiluautoja. Jos iso valtaosa kansasta köyhtyy, kulutus eli yritysten toimintamahdollisuuden pienenevät.

Ja ap:lle. En kannata ilmaistyötä, koska se lisää työttömyyttä. Sen sijaan kehittäisin työvoimakoulutusta.

Järkevää puhetta, mutta ei missään nimessä Kokoomuksen linjan mukaista puhetta.

Vierailija
24/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus ja keskusta tuntuu olettavan, että joka ikinen työtön tai tt-tuen saaja on työtä vieroksuva pummi. Ovat unohtaneet lukea viime vuosien yt- neuvottelujen lopputuloksia. Ne elämäntapasosiaalitapaukset on aika pieni osa.

Itselläni on ollut onni tehdä töitä 40 vuotta enkä ole tarvinnut tukia lapsilisiä lukuunottamatta. Olen siis ”pummien kotisohvalle elättäjä”. Aina kun tukien vastikkeellisuudesta käydään keskustelua, haastatellaan jotain viittä vaille työkyvyttömyyseläkkeellä olevaa suurperheen yh:ta. Miksei koskaan kysytä mielipidettä suurinta osaa edustavalta eli n. 35-vuotiaalta yt-neuvotteluissa huonon arvan saaneelta terveeltä, joka hakee jatkuvasti töitä mutta koska niin monet samassa tilanteessa olevat tekee samoin, paikat on kiven alla? Väittäisin, että suurin osa on kuitenkin työhaluja omaavia ja töitä hakevia ihmisiä

Vierailija
25/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan vastikkeellista sosiaaliturvaa työikäisille ja -kykyisille ihmisille. On ihan kummallinen ajatus, että tällaiset ihmiset pitäisi työssäkäyvien elättää sinne kotisohvalle, ja vielä vuosikaudet.

Samoin. Lisäksi en todellakaan ymmärrä, missä näitten ihmisten itsekunnioitus on?!

Jo mielenterveyden määritelmään kuuluu kyky ja halu tehdä työtä! Miten terveet työikäiset ihmiset olettavat, että rahaa on tultava ja se  on itsestään selvyys? 

Itse jouduin jäämään ennenaikaisesti työkyvyttömyys eläkkeelle, ja se oli todella kova paikka minulle.

Meni aikaa oppia hyväksymään, että en voi tehdä työtä eläkkeeni eteen. Se oli nöyryyttävää.

Pinnistelin työelämässä ja työkokeiluissa kunnes uskoin että kroppa ei kestä. Sain eläkkeen ilman muttia.

Olen ikuisesti kiitollinen että omat lapseni arvostavat työntekoa ja molemmilla on hyvä vakituinen työ jossa tienaavat ja pärjäävät hyvin. Olen ylpeä että opetin heidät kunnioittamaan työtä, ja työnteko on itsestään selvyys. Tyttäreni haki kaikkea ollessaan valmistuessaan työtön. Videovuokraamosta alkaen. Oli myös 9 kk ns. työharjoittelijana sairaalassa, josta sai hyvät arvostelut. Työkkärin järjestämä joten oikeaa palkkaa ei saanut, mutta itsearvostus säilyi.

Tottahan se on että terve työkykyinen ihminen haluaa tehdä työtä elättääkseen itsensä ja perheensä. Työhön kuuluu olennaisena osana normaali palkka, jolla tämä elättäminen tapahtuu. En pidä työntekoa itseisarvona eikä minulla ole intressiä tehdä palkatonta työtä. Jos on työtä tarjolla niin maksettakoon siitä tes:n mukaista palkkaa. Työttömyyskorvaukset ja muut sosiaalituet ovat niin pieniä, että niitä vastaan ei pitäisi teettää töitä. Työttömältä voi tietysti edellyttää aktiivisuutta työn hakemisessa tai kouluttautumisessa. Näinhän on aina ollutkin.

Vierailija
26/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Lisäksi en todellakaan ymmärrä, missä näitten ihmisten itsekunnioitus on?!

Jo mielenterveyden määritelmään kuuluu kyky ja halu tehdä työtä! Miten terveet työikäiset ihmiset olettavat, että rahaa on tultava ja se  on itsestään selvyys? 

Itse jouduin jäämään ennenaikaisesti työkyvyttömyys eläkkeelle, ja se oli todella kova paikka minulle.

Meni aikaa oppia hyväksymään, että en voi tehdä työtä eläkkeeni eteen. Se oli nöyryyttävää.

Pinnistelin työelämässä ja työkokeiluissa kunnes uskoin että kroppa ei kestä. Sain eläkkeen ilman muttia.

Olen ikuisesti kiitollinen että omat lapseni arvostavat työntekoa ja molemmilla on hyvä vakituinen työ jossa tienaavat ja pärjäävät hyvin. Olen ylpeä että opetin heidät kunnioittamaan työtä, ja työnteko on itsestään selvyys. Tyttäreni haki kaikkea ollessaan valmistuessaan työtön. Videovuokraamosta alkaen. Oli myös 9 kk ns. työharjoittelijana sairaalassa, josta sai hyvät arvostelut. Työkkärin järjestämä joten oikeaa palkkaa ei saanut, mutta itsearvostus säilyi.

Miksi kuvittelet, että olisit jotenkin ainutlaatuinen tapaus, eikä työttömyys olisi suuri tragedia myös useimmille muille pitkäaikaistyöttömille? Useimmat todellisuudessa työkykvyttömät eivät myöskään pääse eläkkeelle. Kumma kun ihmiset hyökkäävät jatkuvasti jotain itse keksimäänsä ”sohvalla makoilijaa” vastaan ja yleistävät tämän oman mielikuvituksensa tuotoksen koskemaan valtaosaa työttömistä.

Vierailija
27/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on että terve työkykyinen ihminen haluaa tehdä työtä elättääkseen itsensä ja perheensä. Työhön kuuluu olennaisena osana normaali palkka, jolla tämä elättäminen tapahtuu. En pidä työntekoa itseisarvona eikä minulla ole intressiä tehdä palkatonta työtä. Jos on työtä tarjolla niin maksettakoon siitä tes:n mukaista palkkaa. Työttömyyskorvaukset ja muut sosiaalituet ovat niin pieniä, että niitä vastaan ei pitäisi teettää töitä. Työttömältä voi tietysti edellyttää aktiivisuutta työn hakemisessa tai kouluttautumisessa. Näinhän on aina ollutkin.

Niin, tuo erohan tässä nykyisessä suuntauksessa tosiaan on entiseen nähden. Aina on ollut velvoite edistää omia työllistymismahdollisuuksia, hakea ja ottaa vastaan työtä sekä olla työmarkkinoiden käytettävissä. Nykyisin taas halutaan teettää oikeaa työtä sillä pienellä työrtömyyskorvauksella, eli toisin sanoen pakottaa tuottavaan työhön kehitysmaatason palkalla. Palkalla, jota se työtä teettävä taho ei maksa, vaan saa työpanoksen markkinoita vääristäen ilmaiseksi.

Vierailija
28/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus ja keskusta tuntuu olettavan, että joka ikinen työtön tai tt-tuen saaja on työtä vieroksuva pummi. Ovat unohtaneet lukea viime vuosien yt- neuvottelujen lopputuloksia. Ne elämäntapasosiaalitapaukset on aika pieni osa.

Itselläni on ollut onni tehdä töitä 40 vuotta enkä ole tarvinnut tukia lapsilisiä lukuunottamatta. Olen siis ”pummien kotisohvalle elättäjä”. Aina kun tukien vastikkeellisuudesta käydään keskustelua, haastatellaan jotain viittä vaille työkyvyttömyyseläkkeellä olevaa suurperheen yh:ta. Miksei koskaan kysytä mielipidettä suurinta osaa edustavalta eli n. 35-vuotiaalta yt-neuvotteluissa huonon arvan saaneelta terveeltä, joka hakee jatkuvasti töitä mutta koska niin monet samassa tilanteessa olevat tekee samoin, paikat on kiven alla? Väittäisin, että suurin osa on kuitenkin työhaluja omaavia ja töitä hakevia ihmisiä

Jep, ja vielä kun se YT:eissä potkut saanut onkin 40-60 vuotias, niin uuden työn löytyminen alkaakin olla todennäköisyydeltään jo verrattavissa keskisuureen arpajaisvoittoon.

Vierailija
29/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta nykyisellä systeemillä ei toimi, esim. siitä tehtävästä työstä tulisi saada kunnon palkaa eikä mitään 9e/päivä tempputyöllistämistä.

Vierailija
30/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapset, eläkeläiset ja vammaituneet ovat oikeutettuja vastikkeettomaan sosiaaliturvaan, mutta työttömille se on vastikkeellista? Sosiaaliturvan pitäisi olla kaikille vastikkeellista tai sitten se ei ole vastikkeellista kenellekkään.

Vierailija
31/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole kummallista, että osa tekisi töitä palkkaa, osa jotakin korvausta tai tukea vastaan?

Mutta vielä kummallisempi on nykyinen yhteiskuntamme, jossa vain osa kantaa vastuun ja alati kasvava joukko valitsee osan jossa tämä ei elämänä aikana tee päivääkään työtä itsensä elättämiseksi vaan lorvailee muiden kustannuksella. Kannatan sitä että tällainen kehitys katkaistaan ja vain todella avun tarpeessa olevia, kuten vaikeasti sairaita ja kehitysvammaisia, autetaan vastikkeetta.

Tuo prosessi on käynnissä ainoastaan sinun mielikuvituksessasi.

Vierailija
32/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan enemmän päivärahojen leikkaamista. Kun puolet sosiaaliturvasta menee eläkkeisiin, niin muiden tukien leikkaaminen on silkkaa kosmetiikkaa. Ehkä erityisryhmille, kuten esim ulkomaalaisille, jotka eivät ole työllistyneet useiden maassaolovuosien jälkeen, voisi järjestää omia aktivointitoimiaan.

Vierailija
33/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotteko myös, mitä puoluetta meinaatte äänestää seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Itse en kannata sosiaaliturvan vastikkeellisuutta, mm. koska se on järjestelmänä kallis, eikä lisää palkkatyöpaikkoja vaan asettaa vain osan ihmisistä nöyryytettyyn asemaan, jossa ihminen menettää omanarvontuntonsa.

Aion äänestää Vihreitä.

Ap

Olin joskus Vihreissä jäsenenä, mutta liian hattaramenoa on välillä, mm. tässä perustulokysymyksessä. Se ei tule toteutumaan Vihreiden ideoiden mukaan, vaan äärimmäisen niukkana Kokoomuksen ajamana versiona, jos toteutuu. Byrokratiasta ei sillä päästä eroon. Äänestän demareita. He ovat kunnollisesti vasemmalla eivätkä yhtä usein nuole oikeiston persettä kuin Vihreät.

Vierailija
34/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan sitä, että kaikille järjestetään palkkatyötä ja tällöin työkykyisen tulee myös ottaa työ vastaan. Sosiaaliturvan voi poistaa terveiltä kokonaan, jos se muutetan palkaksi ja töitä löytyy.

Olen itsekin tehnyt töitä ilmaiseksi ja ihan ammattitaitoinen olin. Jos jään työttömäksi, työkokeilun on oltava sellaista alaa, mitä en ole ikinä tehnyt ennen. Ei sellaista, mihin on koulutus ja/tai mistä on työkokemusta tai mitä osaisin muutenkin tehdä. Sellaista, mitä osaan muutenkin tehdä on myyntityö. No siitäkin on kokemusta, kun olen ollut hyväntekeväisyysmyyjäisissä aika paljon ja osaan käyttää myös pankkikorttilaitteita ja olen aika nopea oppimaan uutta.

Vierailija
35/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän kaikilla kommentoijilla on tullut käsitys että vastikkeellisuus tarkoittaa ilmaistyötä? Työttömyyskorvaukset ovat nyt jo vastikkeellisia, sillä työtöntä TYÖNHAKIJAA edellytetään hakemaan töitä ja kehittämään omaa asemaansa työmarkkinoilla niin että töitä joskus saa. Sellaiselle joka asuu pienellä paikkakunnalla jossa ei ole juuri "oman alan" työpaikkoja, pitäisikin maksaa pienempää korvausta. Toimeentulotuki on käsittääkseni ainoa vastikkeeton tuki, ja silläkin eläviä alkaa Suomessa olla aika reilusti. Tämä taitaa unohtua ihmisiltä. Työttömyysturva ei ole mikään valtion korvaus siitä että on harmillisesti jäänyt ilman työtä, vaan mahdollisuus työnhakijalle keskittyä työnhakuun ilman painetta perustoimeentulon hankkimisesta.

Vierailija
36/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan ilman muuta. Työkykyisille ihmisille ei pitäisi maksaa penniäkään, ilman osallistumista. Työ on paljon muutakin kuin rahaa, esimerkiksi sosiaalisia kontakteja, kuulumista johonkin. Kaikkia tarvitaan.

Työttömyyskorvaus on pieni, joten työaikakin pitäisi olla normaalia lyhyempi. Kunhan ihmisen täytyy saapua jonnekin tiettynä aikana ja nousta sieltä sohvalta. Voi lukea vaikka satuja mummoille.

Vierailija
37/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan ilman muuta. Työkykyisille ihmisille ei pitäisi maksaa penniäkään, ilman osallistumista. Työ on paljon muutakin kuin rahaa, esimerkiksi sosiaalisia kontakteja, kuulumista johonkin. Kaikkia tarvitaan.

Työttömyyskorvaus on pieni, joten työaikakin pitäisi olla normaalia lyhyempi. Kunhan ihmisen täytyy saapua jonnekin tiettynä aikana ja nousta sieltä sohvalta. Voi lukea vaikka satuja mummoille.

On paljon töitä, joissa ei ole juuri mitään sosiaalisia kontakteja tai niitä on vähän. Itse olen suunnittelutoimistossa, jossa on kolme ihmistä ja yksi ei edes puhu suomea ja on muutenkin ujo. Joten kuten osataan englantia että saadaa työasiat hoidettua. Asiakaspalvelua minulle ei kuulu ja palavereissa käyn aniharvoin työpaikan ulkopuolella. Koulutusta on kerran kahdessa vuodessa. Minun sosiaaliset kontaktini ovat täysin harrastustoiminnan varassa, jossa niitä on monikertaisesti verrattuna työpaikkaani.

Vierailija
38/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliturva sellaisena kuin se meidän yhteiskunnassamme tunnetaan on sidoksissa moneen muuhunkin asiaan kuin työttömyysturvaan.

Emme voi vaatia vastikkeellisuutta, huonossa sosiaalisessa ja taloudellisessa asemassa olevilta odottavilta äideiltä, emme vanhuksilta emmekä myöskään työttömiltä joiden fyysinen terveydentila ei mahdollista enää mitään ruumiillista työtä ja työpanoksen vaatiminen esim. asunnottomilta tälle yhteiskunnalle olisi melkeinpä jopa aivan irvokasta sosiaalipolitikkaa. (mitä yhteiskunta muka olisi  heidän asunnottumuutensa  takia tehnyt?)

Emme voi myöskään vaatia, että esim. jonkun työttömän insinöörin olisi mentävä ammattiaan vastaaviin töihin jollain 'intotyöpajan' taskurahapalkalla, enkä tiedä olisiko mitään järkeä laittaa hänet esim. haravoimaan lehtiä ja luomaan talvella lunta sillä uhalla, että jos hän ei suostu niin yhteiskunta laittaisi hänen kohdaltaan työmarkkinatuenkin katkolle ja harkintaan vaikka neljäksi kuukaudeksi....

(pääsin itse juuri  siitä sellaisesta sopimuksesta  irti vasta kun koko firma joutui lopettamaan jakelutoimintansa työhalukkaiden puutteessa. )

Työ oli todella raskasta, eikä viikossa ollut kuin yksi vapaapäivä ja lopputiliä siitä  (kun nyt kerran oli erehdyksessä tullut nimensä siihen jatkuvaan työsopimukseen laittaneeksi ),  ei saanut työmarkkinatuen katkolle ja juuri sen neljän kuukauden 'uudelleen arviointiin  ja harkintaan' menon uhalla ottaa.

Olin siis käytännössä yhdyskuntapalvelun kaltaisessa pakkotyössä ja siihen ja sen jatkamiseen sidottu.

Ja muillekin kaikista tarjotuista töistä tulisi olla tiedossa vähän parempi palkka , kuin esim. minulle, joka jouduin jakamaan ja ajamaan (omalla polkupyörälläni)  mainospostia kolme vuotta  147 e netto/1kk"palkalla" !

Minusta on todella nöyryyttävää yhteiskunnan taholta pakottaa ihmisiä tuollaisten mainosfirmojen, työorjiksi melkeinpä.

Enkä todellakaan ollut mikään 'koululainen hankkimassa kivaa lisätienestiä', vaan nyt lähes 60-vuotias, pienellä paikkakunnalla,  pienessä yksin hoitamassani mökissä täällä itä-Suomessa elelevä nainen, joka nuorempana oli esim. tarjoilutöissä ravintoloissa, ja välillä olin tehnyt siivoushommia (kerran ollut puolivuotta rakennussiivoojanakin) ja tehnyt  yms. sekalaisia töitä .

Nyt niihin hommiin on enää minun turha haaveillakaan takaisin, tai mihinkään  sellaisiin vastaaviin .

Minusta minimivaatimus sen (aktiivimallilla nyt jo supistetun) työmarkkinatuen lisäksi olisi mielestäni vähintään  se  (hallituksen, työmarkkinatuen  lisätienesteistä LUPAAMA 300 euroa JA siis: NETTONA ja aivan  KENELLE HYVÄNSÄ  Suomessa joka täällä nyt  yleensä vain jotain töitä tekee.

Sellaista työtä ei täällä hyvinvointivaltiossa pitäisi siis ollakaan, missä alle tuon vähimmäispalkan ( elinkustannusindeksiin sidotun toki ) pitäisi, tai siis olisi edes oikeutta ketään töihin (ensin) houkutella ja narrata ,(sitten)  vaatia, pakottaa ja velvoittaa.

Vierailija
39/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata. Vastikkeellinen sosiaaliturva on nimeltään palkkatyö ja sitä ei riitä kaikille. Perustulomallista on esitetty useampia erilaisia vaihtoehtoja, joten ensin pitäisi tietää mistä niistä puhutaan ennen kuin voi ottaa kantaa siihen, onko tämä idea hyvä vai ei.

Vierailija
40/204 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka kannatatte vastikkeellista sosialiturvaa äänestätte kai kaikki Kokoomusta, Sdp:tä tai persuja? Vai onko myös kristillisten, rkp:n, keskustan äänestäjiä?

Sekin kiinnostaisi, onko sellaisia Vihreiden tai Vasemmistoliiton äänestäjiä, jotka kannattavat vastikkeellista järjestelmää.

Hyvä huomio tuo jonkun mainitsema, että työttömyysturvahan on nytkin vastikkeellinen. Voi siis myös tarkentaa, haluaako nykyistä tiukempaa vastikeellisuutta vai haluaako poistaa nykyisenkin, kieltämättä kalliiksi käyvän vastikkeellisuuden kyttäysjärjesyelmineen ja siirtyä kohti perustulojärjestelmää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä