Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lyhytkuonoisen koiran/kissan omistaja, miksi valitsit sairaaksi jalostetun lemmikkin?

Vierailija
01.06.2018 |

Ihan vain mielenkiinnosta kysyisin koska kiinnostaisi kuulla miksi ihmiset päätyvät valitsemaan lemmikkejä joiden jalostuksen ongelmat ovat selvästi nähtävissä ja kuultavissa (hengityksen raskaus)?

Onko eläimen ulkonäkö tärkein valinta kriteeri?

Itse luokittelen lyhytkuonoisiksi jalostetut eläimet melkeinpä eläinrääkkäykseksi, jota en ikinä haluaisi itse tukea. En kestäisi kuunnella vaikeasti hengittävää eläintä, tulisin surulliseksi siitä. Auttakaa minua siis ymmärtämään näkökulmanne :).

Asiallista keskustelua kiitos.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vot? Mulla on kaksi maalaiskissaa jotka ulkoilee valjaissa ja riehuu sisällä sekä ulkona. Voitko tarkentaa?

Vierailija
2/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vot? Mulla on kaksi maalaiskissaa jotka ulkoilee valjaissa ja riehuu sisällä sekä ulkona. Voitko tarkentaa?

Sama. Luulin että pitkäkuonoiset kissat kuten vaikka siiamilaoset on pitkän tähtäimen jalostuksen tulosta ja että lyhytkuonoiset maatiaiset ovat niitä normaaleja kissoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Luulin että pitkäkuonoiset kissat kuten vaikka siiamilaoset on pitkän tähtäimen jalostuksen tulosta ja että lyhytkuonoiset maatiaiset ovat niitä normaaleja kissoja.

Tässä taidettiin tarkoittaa lättänaamoja, eli persialaiskissoja, ranskan- ja englanninbulldoggeja, boksereita, bostoninterrierejä, kingcharlesinspanieleita, tiibetinspanieleita, mopseja jne. jne.

Vierailija
4/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytkuonoisella tarkoitetaan tietysti esim. mopseja ja persialaisia :) Maalaiskissan kuono on normaali, ei lyhyt.

Vierailija
5/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko chihuahua näihin lyttynokkaisiin?

Vierailija
6/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity joihinkin pahempiin ongelmiin, niitä riittää tässä maailmassa, jos haluat erityisesti käyttää aikaa murehtimiseen.

Vierailija
7/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskity joihinkin pahempiin ongelmiin, niitä riittää tässä maailmassa, jos haluat erityisesti käyttää aikaa murehtimiseen.

En murehdi, olen kiinnostunut kuulemaan näkökulman tähän aiheeseen jota ei oikeastaan koskaan kysytä päin naamaa näiden rotujen omistajilta. Haluan siis vain ymmärtää mitä en ymmärrä. Silloin on luontaista kysyä kysymyksiä.

Vierailija
8/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on miin tärkeää sinulle? Ostin ranskanbulldogin ja toisenkin, samalta kasvattajalta. Se on kompaktin kokoinen, turkki on helppohoitoinen, ei hauku juurikaan. Luonne on aivan ihana. Kumpikaan koira ei ole tarvinnut eläinlääkäriä rokotuksia lukuunottamatta. Jaksavat hyvin ulkoilla, lenkkeillä ja riehua. Kuumalla ilmalla eivät jaksa lenkkeillä, eikä niitä pidäkään paahteessa ulkoiluttaa.

Rodulla on ongelmansa, mutta kaikki lyhytkuonoiset eivät suinkaan ole sairaita.

Harmittaa tällainen yleinen paheksunta ja moralisointi. Ihan turhaa vastata toisaalta tämmöisiin juttuihin. Oliko tyydyttävä vastaus?

Vierailija
9/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset loukkaantuvat siitä jos joku mielenkiinnosta kysyy asiaa asiallisesti?

Vierailija
10/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko chihuahua näihin lyttynokkaisiin?

Ei. Pöljä... Lyttynokkaisia on bulldogit, mopsit jne.

Vierailija
11/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on miin tärkeää sinulle? Ostin ranskanbulldogin ja toisenkin, samalta kasvattajalta. Se on kompaktin kokoinen, turkki on helppohoitoinen, ei hauku juurikaan. Luonne on aivan ihana. Kumpikaan koira ei ole tarvinnut eläinlääkäriä rokotuksia lukuunottamatta. Jaksavat hyvin ulkoilla, lenkkeillä ja riehua. Kuumalla ilmalla eivät jaksa lenkkeillä, eikä niitä pidäkään paahteessa ulkoiluttaa.

Rodulla on ongelmansa, mutta kaikki lyhytkuonoiset eivät suinkaan ole sairaita.

Harmittaa tällainen yleinen paheksunta ja moralisointi. Ihan turhaa vastata toisaalta tämmöisiin juttuihin. Oliko tyydyttävä vastaus?

Röhisevätkö. Jos kyllä niin silloin on hengitysongelmia. Joidenkin mielestä se on suloista kun koira röhisee kuin pieni porsas... Sairasta.

Vierailija
12/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat itsekkäitä p*skiaisia, eivätkä ajattele asioita eläinten kannalta. Sama kun jalostetaan näitä karvattomia kissoja ja koiria. Taikka lyhytjalkaisia. Ei löydy ymmärrystä eikä hyväksyntää joidenkin ihmisten toimille.

Vierailija
13/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on paha ongelma.

14/35 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa

Vierailija
15/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ranskanbulldogien terveystilanteesta muuten, mutta taannoisella ranskanmatkallani seurailin rodun edustajia ja kyllähän se niiden hengitys oli ihan hirveän kuuloista 🙁 Voiko joku oikeasti sanoa ”terveeksi ja onnelliseksi” eläintä, joka joutuu taistelemaan saadakseen happea normaalielämässään?

Vierailija
16/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11668 kirjoitti:

Meillä ranskanbulla, koska kaupunkilaiseen lapsiperheeseen sopiva koira, mahtava luonne, leikkisä, aina menossa mukana, hyväkuntoinen, pitkiä lenkkejä tehdään ja retkeillään koko perhe, luontopoluilla ja mökillä. Helteelläkin se tykkää mennä, silloin valitaan varjoisa puisto ja vesipullo tietysti mukaan. Osaa juoda pullon suusta ☺ Koira täyttää kohta yhdeksän vuotta eikä kyllä näytä hirveesti kärsivän.. Ymmärrän aloittajan huolen, mutta kyllä moni lyttykuono meidän bullan tavoin nauttii elämästään täysin terveenä ja onnellisena.

Rohiseeko teidän koira? Pystyykö se juoksemaan? Minä en tiedä onko buldogeilla lonkkavikoja, mutta tosi vaikealta niiden käveleminen näyttää keskivertokoiriin verrattuna.

Minun silmääni miellyttävät kovasti buldoggityyppiset koirat ja luonnekin olisi varmaan juuri hyvä, mutta en vaan pystyisi hankkimaan sellaista, kun pelkäisin koiran kärsivän😟 Minusta jo se, että monet noista koirista liikkuvat mahdottoman hitaasti, kertoo huonosta elämänlaadusta, kun ajattelee sitä, kuinka innoissaan keskivertokoirat kirmailevat sinne tänne. Ne näyttävät minun silmiini vanhuksilta, vaikka sitä eivät olisi.

Vierailija
17/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani on neljä koiraa, kahta eri rotua ja molemmat pitkälle jalostettuja pieniä rotuja. Kertoo itsekin aina kuinka koira X kuorsaa ja kuinka koira Y rohisee. Ymmärtää jollain tasolla, mutta ei oikeasti halua ymmärtää. En tietenkään sano, että pitäisi koirat päästää kärsimyksistä (ovat siis muuten terveitä), mutta ei se tervettä ole. Syy noihin koiriin (siis hänen valintaansa) on se ettei niitä tarvitse viedä lenkille. Ulkoilevat omalla pihalla ja loput tarpeet tekevät sisälle (yleensä paperille).

Vierailija
18/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin, koska edelliset omistajat hylkasivat. 10 ja 12 v elivat, ei sairauksia. Kuorsaus++, mutta olen seurustellut pahemmin kuorsaavien miesten kanssa. En tietenkaan osta koiraa kasvattajalta, silla hylattyja, (kaikkia rotuja) loytyy etsimalla ihan liikaa.

Vierailija
19/35 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus - olen itsekin miettinyt usein samaa.

Vähän valoja päälle siinä koira- tai kissarodun valinnassa.

Samoin joidenkin rotujen typistetyt hännät (ei onnistu enää Suomessa) saavat minulta ainakin jäätävät katseet.

Vierailija
20/35 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin mopsi silloin kun nämä jalostusasiat eivät vielä olleet niin pinnalla. Tärkeimmät kriteerit olivat iloinen ja lempeä luonne, sopivuus lapsiperheeseen ja helppohoitoinen turkki. Luojan kiitos, saimme terveen yksilön, ei krohise helteilläkään ja silmät, polvet ja sydän (jotka mopseilla siis tutkitaan) kaikki terveet. Aivan ihana luonne rodulla, se on varmasti syy miksi rotua halutaan vaalia. Itse en uskaltaisi enää ostaa kuitenkaan, koska meidän tuurilla se olisi sairas.. Mutta todellakin, terveitä mopseja on ja olisi mahdollista jalostaa rotu pitkäkuonoisemmaksi ja silmien osalta terveemmäksi. Se vaatisi kasvattajilta niin suurta kritiikkiä omia koiriaan kohtaan, että epäilen onnistumista. Joka tapauksessa muutokset ovat hitaita ja kestäisi useamman sukupolven.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi