Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaisia ruokasääntöjä sinulla on?

Vierailija
01.06.2018 |

Minkälaisia sääntöjä ja rutiineja arkiruokailuusi kuuluu? Juotko aina lasin vettä ennen ruokaa vai otatko lämpimän ruuan jälkeen aina suklaakonvehdin? Rajoitatko määriä tiukasti vai ahdatko suuhusi kaiken, mitä tarjotaan?

Tässä muutamia omia sääntöjäni:

- jäätelö syödään kupista eikä vohvelista
- joka aterialla täytyy olla lisukkeena joku vihannes tai marja
- makeaa ei saa syödä ilman, että syö ensin jotain järkevää ruokaa tai välipalaa
- iltapalan jälkeen pitää käydä tunnin sisällä nukkumaan

Ennen kuin joku tulee pöyristelemään ortoreksiaa, ei tarvitse ottaa kaikkea niin vakavasti. :)

Kommentit (230)

Vierailija
161/230 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sääntöinä:

- Jos ollaan kotona kaikki samaan aikaan syödään yhdessä pöydän ääressä

- Ei lehtiä, kännyköitä jne. ruokapöydässä

- Herkutellaan pääasiallisesti viikonloppuisin mutta välillä on myös esim. jälkiruokaa viikollakin

- Syödään aina aamupala ja sen tulee olla kunnollinen esim. puuroa, mysliä, leipää, jogurttia, smoothie tms. eikä mitään sokerimuroja - etenkään arkiaamuina

- Mehut ja limut eivät ole ruokajuomia vaan juodaan joko vettä tai maitoa (aikuiset sitten erikseen jos haluavat viiniä tms)

- Välipalaksi voi ottaa hedelmiä, vihanneksia tai marjoja, muuten pyritään syömään ruoka-aikoina

- Lounaalla ja päivällisellä aina tarjolla salaattia (ei nyt varsinainen sääntö mutta tottumus)

- Pidetään vähintään yksi kasvisruokapäivä viikossa 

Vierailija
162/230 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkipäivinä kukaan perheestä ei hae itse ruokaa keittiöstä, vaan ruokaa on tarjolla silloin, kun kokki sen on valmistanut ja se ruokailutilaan tarjoillaan. Useimmiten aamupala syödään klo 7, lounas klo 12 ja päivällinen klo 17. Päivällinen on sen verta runsas, ettei iltapalaa koeta tarpeelliseksi, mutta jos joku sitä kaipaa niin meillä on erillinen jääkaappi saunabaarissa, josta sitten löytyy pientä evästä. Näin toimitaan myös mahdollisten välipalojen suhteen.

Viikonloppuisin sitten ei sen suurempia sääntöjä, kukin syö keittiön kaapeista mitä lystää milloin lystää, mutta useimmiten lauantaisin käymme ravintolassa koko perheen voimin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/230 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olen pitänyt tiukasti kiinni:

Ruoka laitetaan suuhun.

Vierailija
164/230 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Juon aina lasin vettä kahvinjuonnin jälkeen, koska olen kuullut ja lukenut että se vähentää hampaiden tummumista ja myös laimentaa kahvin happoisuutta vatsassa (en tiedä onko todellisuuspohjaa, kuitenkin olen tottunut tekemään niin)

- Aamupalalla syön aina jukurttia

- En siedä näläntunnetta, tulen helposti todella pahoinvoivaksi jos verensokeri laskee liikaa eli syön siten ettei nälkää tule

- En koskaan juo alkoholia tyhjään vatsaan

- Syön iltapalan joka päivä

Terveellä ihmisellä ei laske koskaan verensokeri liikaa. Diabeetikolla laskee.

Joka miljoonannella tutkimusten mukaan laskee eli noin viidellä ihmisellä Suomessa. :D

ohis

Vierailija
165/230 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ateriarytmi, eli syötävä ainakin viisi kertaa päivässä. Aamupala kun herää, lounas 11 aikoihin, välipala 13-14 aikoihin, päivällinen 16-17 aikoihin ja iltapala 20 aikaan.

-Jälkiruokaa tiistaina ja torstaina, esim pullaa. Lauantaina on herkkuilta, jolloin lapsen kanssa istutaan sohvalla ja katotaan leffaa tms ja syödään hitosti herkkuja.

Sairastan ahmimishäiriötä ja vedän pakonomaisesti koko päivän suklaata, karkkia, jäätelöä jne. Ei oo paljon ateriarytmit auttanu.

Vierailija
166/230 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyritään syömään iltaruoka pöydässä.

Jos herkutellaan, syödään myös jotain "oikeaa", vähintään leipää, koska ainakin mulla tulee huono olo, jos syön nälkääni pelkkää makeaa.

En juo kahvia illalla (valvottaa).

Vierailija
167/230 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen sääntö, että vieraat kestitään. Meille kylään tulevat ihmiset saavat aina mahan täyteen, ja kerrotaan että välipalaa saa itse ottaa milloin vain ja kahvia keittää jne. Saa olla kuin kotonaan. Musta on kivaa "emännöidä" ja laittaa parempaa ruokaa jos tulee vieraita.

Oon nimittäin itse ollu liian monta kertaa maha nälästä kurnivana jonkun luona kylässä, ja olen päättänyt että samaa kohtaloa ei minun vierailla tule :D pahimmillaan olen vienyt omat eväät kyläpaikkaan - ja todennut vain isäntäväen ne syövän vaikka olin mitoittanut ne vain itselleni että pärjään jotenkuten viikonlopun. Ja siis ihan kutsuttuna vieraana olen ollut, joten erikoista että ei tarjota kahteen päivään mitään suuhun pistettävää? JA! Minä aina tuon tullessani paljon ruokatuliaisia: kahvia, leipää, jotain leivottua, viinipullon yms. Silti olen itse nälässä :D ärsyttää niin paljon että tää viesti on pitkä kuin nälkävuosi. No niin on siinä kyläpaikassa käyminenkin!

Se on hyvä, että jaksat huolethia vieraistasi. On outoa, että parin pvn vierailulla sinulle ei ole tarjottu?!

Mulla on itsellä sellanen pulma, että olen niin rasitettu töistäni ja lapsistani, etten jaksa panostaa vieraisiin. Mulle on paljon, jos vieraan takia haen erikseen pullat kaupasta. Ei ole aikaa eikä jaksua pitkällisiin kokkailuihin jne. Viimeaikoina tämä on erityisesti korostunut, sillä olen huomannut, että meillä kyllä käydään syömässä, mutta vastakutsua ei tule. Erityisesti tämä on näkynyt erään perheen suhteen: joka kesä tulossa istumaan iltaa useamman (3-4) kerran, mutta itse kutsuvat kerran viiteen vuoteen. Tänä vuonna ilmoitan että me tullaan teille.

Vierailija
168/230 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuta sääntöä, kuin että telkkari ja puhelin pois syömisen ajaksi (pl. leffanaposteltavat). Musiikkia saa olla taustalla.

Vierailija
169/230 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syödään yhdessä, 2 tai enemmän, syödään pöydän ääressä ilman häiriöitä. Pöydästä ei nousta, ennenkuin kaikki ovat syöneet.

Ruokaa ei heitetä roskiin.

Aina pitää olla vihannes tai kasvis aterian kanssa (pastakulho poikkeus).

Ei juoda kaloreita, ellei juomassa ole alkoholia. Ei maitoa, ei mehuja, ei limpparia.

Sipsejä ei syödä suoraan pussista.

Vierailija
170/230 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia aamiaisella. Ei ole olemassa kiellettyjä ruokia, paitsi sisäelimet.

Tänä vuonna tuleeon 15 vuotta täyteen syömishäiriötä sairastavien hoitotyötä tekevänä. On omat säännöt siinä ajassa karsiutuneet.

Vierailija
171/230 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Myös kokin on syötävä. Jos ei kokille kelpaa, ei muidenkaan tarvi syödä.

-Tietyt ruoka-aineet eivät sovi samalle lautaselle. Kokeilla toki voi, mutta esim. kaurapuuro pippuripihvillä ei tässä taloudessa toimi, eikä siihen tarvi hyvää sisäfilettä näin ollen tuhlata.

-Ruoka syödään kun kaikki istuutuvat saman pöydän ääreen. Vähintään koko perheen pitää olla samassa asunnossa ruoka-aikana ellei muuta ole aiemmin sovittu.

-Ruuasta saa, ja pitääkin keskustella rehellisesti. Vain hyväksi kehutut annokset palaavat ruokalistalle, kaikkien yhteiset inhokit karsitaan.

Ihan ok, mutta mistä tuo läsnäolopakko oikein tulee? Eihän enää jaeta ruokaa tasan murun tarkkuudella, tai eletä muutenkaan entisajan tyyliin. Toivottavasti!

Minäkään en ymmärrä tuota yhdessä syömistä. Jokainen eläinmaailman oliokin haluaa repiä palansa raadosta ja vetäytyä mutustamaan sitä rauhassa puunkatveeseen.

Yhdessä tapahtuva ruokailu on hyvä tapa, tietty on noudatettava toistenkin toiveita, pöydästä ei saa nousta kesken ruokailun, ei ole sopivaa puhua jos toiset haluavat syödä hiljaa.

Se voi olla ainoa hetki kun tavataan päivän aikana, kuulumiset voi vaihtaa silloin kun ateria on lopuillaan.

Mitä järkä on syödä yhdessä, jos pitää olla hiljaa? Meillä pointti on siis se, että päivällisen aikana pyritään juuri käymään ne keskustelut, joita ei muulloin tapahtuisi. 

Vierailija
172/230 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Myös kokin on syötävä. Jos ei kokille kelpaa, ei muidenkaan tarvi syödä.

-Tietyt ruoka-aineet eivät sovi samalle lautaselle. Kokeilla toki voi, mutta esim. kaurapuuro pippuripihvillä ei tässä taloudessa toimi, eikä siihen tarvi hyvää sisäfilettä näin ollen tuhlata.

-Ruoka syödään kun kaikki istuutuvat saman pöydän ääreen. Vähintään koko perheen pitää olla samassa asunnossa ruoka-aikana ellei muuta ole aiemmin sovittu.

-Ruuasta saa, ja pitääkin keskustella rehellisesti. Vain hyväksi kehutut annokset palaavat ruokalistalle, kaikkien yhteiset inhokit karsitaan.

Ihan ok, mutta mistä tuo läsnäolopakko oikein tulee? Eihän enää jaeta ruokaa tasan murun tarkkuudella, tai eletä muutenkaan entisajan tyyliin. Toivottavasti!

Minäkään en ymmärrä tuota yhdessä syömistä. Jokainen eläinmaailman oliokin haluaa repiä palansa raadosta ja vetäytyä mutustamaan sitä rauhassa puunkatveeseen.

Yhdessä tapahtuva ruokailu on hyvä tapa, tietty on noudatettava toistenkin toiveita, pöydästä ei saa nousta kesken ruokailun, ei ole sopivaa puhua jos toiset haluavat syödä hiljaa.

Se voi olla ainoa hetki kun tavataan päivän aikana, kuulumiset voi vaihtaa silloin kun ateria on lopuillaan.

Mitä järkä on syödä yhdessä, jos pitää olla hiljaa? Meillä pointti on siis se, että päivällisen aikana pyritään juuri käymään ne keskustelut, joita ei muulloin tapahtuisi. 

Meillä jutellaan ruokaillessa, mutta ymmärrän myös tuon hiljaisuuden. On kohteliasta pitää höpinät minimissä jos pöydässä on myös hiljaisuutta toivovia ihmisiä.

Vierailija
173/230 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-älä koskaan skippaa aterioita

-jos voit, syö seurassa. Esimerkiksi perheen kesken syödään joka päivä yhdessä

-ruoka syödään pöydän ääressä keittiössä tai ruokasalissa

-ruuan pitää maistua hyvältä

-ei samaa ruokaa peräkkäisinä päivinä

-syö aina suunnilleen samaan aikaan päivästä. Minulle se tarkoittaa aamupala klo 9, lounas klo 13, välipala klo 16 ja illallinen klo 19.30

-kalan kanssa ei juustoa ym itsestään selvyydet

-vesi, viini ja olut ovat ainoita ruokajuomia

-ruokaa ei tuhlata ja syömisessä on kiinnitettävä huomiota ekologisuuteen (pääsääntöisesti kasvisruokaa)

Mitkä ihmeen itsestäänselvyydet? Miksei kalaa ja juustoa? Mitä tapahtuu jos juo mehua ruoan kanssa? Tai jos joskus olisi samaa ruokaa peräkkäisinä päivinä?

Kyllä voi monta rajoitusta tehdä itse itselleen.

Ihan perus keittiötietoa, ettei tiettyjä makuja ja raaka-aineita vain sovi sekottaa keskenään. Kala ja juusto tai jonkun kanan ja naudan sekoitus ei vaan toimi yhdessä.

Mehu taas on usein makeaa, eikä sovi ruuan kanssa sekoittamaan makuja.

Vierailija
174/230 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lihavuusleikattu ja syön ravitsumesterapeutin antaman ohjevihkon mukaan. Siten säästyy turhalta säätämiseltä. Ruokaa 2 desiä joka kolmas tunti viidesti päivässä, that’s it.

Teen tietenkin ruokani isompina annoksina ja pakastan valmiiksi omat ruoka-annokseni. On todella helppoa ottaa pakkasesta illalla sulamaan seuraavan päivän ruoat.

Juomien kanssa toimin myös kuten rt on neuvonut eli lopetan veden juomisen puoli tuntia ennen ateriaa enkä juo vettä puoleen tuntiin aterian jälkeen että ravintoaineet pääsevät imeytymään mahdollisimman hyvin rauhassa. Ruoan jälkeen on harvemmin edes jano koska en syö järin suolaista ruokaa.

Mitä alapeukuttamista tuossa oli? Ravitsemusterapeutit ovat Valviran valvonnassa olevia asiantuntijoita. Jos on leikattu niin sitten on leikattu ja elää sen mukaan.

Ketuttaako katsoa sivusta kun toiset saavat syödä niin paljon kuin huvittaa? Vaikka kokonaisen perhepizzan jos tekee mieli suolaista palaa?

Vierailija
175/230 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ruuat ovat "omilla osastoillaan" lautasella. Esim. Perunaa ja jauhelihakastiketta porkkanaraasteella: perunat ei kuulu sen kastikkeen alle.

Eikä salaattia laiteta suuhun lämpimän ruuan kanssa.

Vierailija
176/230 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömme vain hyvää ruokaa, kehnosti valmistettua sotkua ei tarvitse kenenkään syödä.

Hävikki mahdollisimman pieni, joten suunnittelen aika huolellisesti perheen ateriat.

Syömme yhdessä lämpimän aterian (päivällisen) päivittäin, minä syön lasten kanssa jos mies on töissä. Lapset 15v. 13v. ja 9kk. Ruokapöydässä jutustelu yritetään pitää postitiivisena, siitä ei saa tulla epämieluisa tilanne, jossa kärhämöidään. Hampaat irvessä ei kuitenkaan esitetä iloista, jos ei fiilis ole yhtään sellainen. 9kk sormiruokailija muuten oppii mallista ihan hurjasti ja nauttii rakkaimpiensa seurasta, kun syömme yhdessä -tämä vähän kuittina niille jotka parjasivat yhteisiä ruokahetkiä.

Kännyköitä ei tuoda ruokapöytään, niitä ehtii hipelöidä päivän mittaan ihan riittävästi sekä teinit, että vanhemmat.

Vierailija
177/230 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keräilen syömisteni värejä. Yritän saada sateenkaaren värit päivässä vatsaani... rakastan esim. sitä kylmää sinistä väriä mikä valuu tiskialtaaseen kun huuhtelee ison smoothiepullon/lasin sen jälkeen kun on juonut mustikkasmoothien.

Mutta ihan leikkimielellä tosissaan :). En sekoa, jos illalla tajuan, että peigeä on mennyt koko päivän alas. Kunhan toisena päivänä se peige jää huomattavasti vähemmälle verrattuna muihin väreihin 😁😇

Vierailija
178/230 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ruoka punnitaan, vain puhdasta ruoka mikä tehdään aina kuin mahdollista itse mieluiten ilman rasvaa ( uunissa, höyryttämällä tahi keittämällä), joka aterialla vihreää ja vähärasvaista kanaa tai kalaa.

Kun herkutellaan, herkutellaan kunnolla. BJ tuubi syödään yhdeltä istumalta, pizza tilataan perhekoossa.

Kolmasosa energiasta pitäisi saada rasvasta, se on tärkeä ravintoaine esim iholle ja nivelille Tietysti mieluiten hyvää rasvaa kuten oliiviöljyä ja voita vain herkuksi joskus.

Vierailija
179/230 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sekoita proteiineja, eli kala kalana ja liha lihana, erikseen. 

Yksi hiilarinlähde riittää aterialle, eli esim. pastan kanssa ei tarvita leipää. 

Keitto yksinään ei riitä lounaaksi.

Ruokin lapsen kaverit välipalan muodossa mielelläni, mutta jossei siitä erikseen sovita etukäteen, en tarjoa heille lämmintä ruokaa. 

Lasken aterialle noin 75-125g lihaa/kalaa per ruokailija. Joskus enemmän, muttei vähemmän. 

Vierailija
180/230 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ruoka punnitaan, vain puhdasta ruoka mikä tehdään aina kuin mahdollista itse mieluiten ilman rasvaa ( uunissa, höyryttämällä tahi keittämällä), joka aterialla vihreää ja vähärasvaista kanaa tai kalaa.

Kun herkutellaan, herkutellaan kunnolla. BJ tuubi syödään yhdeltä istumalta, pizza tilataan perhekoossa.

Kolmasosa energiasta pitäisi saada rasvasta, se on tärkeä ravintoaine esim iholle ja nivelille Tietysti mieluiten hyvää rasvaa kuten oliiviöljyä ja voita vain herkuksi joskus.

Rasvan saantisuositus on aikuisilla ja yli 2-vuotiailla lapsilla 2540 prosenttia energiasta. 30 prosenttia energiasta vastaa keskimäärin miehillä 80 grammaa (n. 2400 kcal:n energiatasolla) ja naisilla 60 grammaa (n. 1800 kcal:n energiatasolla) rasvaa päivässä.