Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia ruokasääntöjä sinulla on?

Vierailija
01.06.2018 |

Minkälaisia sääntöjä ja rutiineja arkiruokailuusi kuuluu? Juotko aina lasin vettä ennen ruokaa vai otatko lämpimän ruuan jälkeen aina suklaakonvehdin? Rajoitatko määriä tiukasti vai ahdatko suuhusi kaiken, mitä tarjotaan?

Tässä muutamia omia sääntöjäni:

- jäätelö syödään kupista eikä vohvelista
- joka aterialla täytyy olla lisukkeena joku vihannes tai marja
- makeaa ei saa syödä ilman, että syö ensin jotain järkevää ruokaa tai välipalaa
- iltapalan jälkeen pitää käydä tunnin sisällä nukkumaan

Ennen kuin joku tulee pöyristelemään ortoreksiaa, ei tarvitse ottaa kaikkea niin vakavasti. :)

Kommentit (230)

Vierailija
121/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 19 jälkeen syön vainmarjoja ja/tai vihanneksia.

Ei muuta.

Vierailija
122/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain sitä mitä tekee mieli. Se tarkoittaa hyvää ruokaa. Limuja ja karkkeja inhoan, vältän kaikkea makeaa. Sokeri ruuassa on kammottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-älä koskaan skippaa aterioita

-jos voit, syö seurassa. Esimerkiksi perheen kesken syödään joka päivä yhdessä

-ruoka syödään pöydän ääressä keittiössä tai ruokasalissa

-ruuan pitää maistua hyvältä

-ei samaa ruokaa peräkkäisinä päivinä

-syö aina suunnilleen samaan aikaan päivästä. Minulle se tarkoittaa aamupala klo 9, lounas klo 13, välipala klo 16 ja illallinen klo 19.30

-kalan kanssa ei juustoa ym itsestään selvyydet

-vesi, viini ja olut ovat ainoita ruokajuomia

-ruokaa ei tuhlata ja syömisessä on kiinnitettävä huomiota ekologisuuteen (pääsääntöisesti kasvisruokaa)

Vierailija
124/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan puputtaa jotain kuivaa salaattia, joten se syödään aina samalta lautaselta kuin muu ruoka. Perhe syö samaan aikaan samassa pöydässä, tutkitusti onnellisemmat perheet tekee näin. Juusto leivälle ennen kinkkua.

Vierailija
125/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei koskaa salaattia samalle lautaselle lämpimän ruuan kanssa

-ensin syödään kunnon ravinnepitoinen ruoka, ja sen jälkeen vasta voi syödä jotakin makeaa

-asettelen ruuat omalle lautaselleni niin, etteivät eri lajit kosketa toisiaan (esim. liha, perunamuusi ja kasvislisuke), ja kylmät lisukkeet kaikki eri astioihin

-noutopöydästä sama sääntö eli kun ottaa n. ruokalusikallisen eri ruokalajeja, niin laitaselle mahtuu hyvin

(On järkyttävä katsoa, kun ihmiset mättävät noutopöydästä kaikkia ruokia sekaisin isoksi pinoksi lautaselle.)

-kotona perheenjäsenet syövät yhdessä pöydän ääressä (televisio suljetaan, tietokoneet ja älylaitteet pannaan sivuun)

Opiskelijaruokailussa joudun joissakin ravintoloissa laittamaan pääruoan salaatin kanssa samalle lautaselle koska muuten joutuu maksamaan kaksi annosta, tekisin itse myös samoin ja käyttäisin mieluummin salaattilautasta.

Siis, mitä? Jos salaatti kuuluu ateriaan, niin miksi sitä ei voi ottaa eri lautaselle?

Salaattilautaselle saa ottaa salaattia ainoastaan jos syö keittoruoan, muuten pitää käyttää vain yhtä lautasta; sitä jolle ottaa pääruoan tai joutuu maksamaan kahdesta annoksesta 😃

En ymmärrä siltikään, että jos salaatti kuuluu aterian hintaan, niin miksi sitä ei voi ottaa eri lautaselle? Kuuluuko salaatti vain keittolounaan hintaan, mutta ei muiden ruokien hintaan? Aina ja kaikkialla missä olen syönyt lounasta noutopöydästä, niin salaatti on kuulunut lounaan hintaan, ja sen on saanut ottaa eri lautaselle. Yhden kerran on käynyt niin, että seurueelta veloitettiin jälkeenpäin ekstraa, kun olimme kuulemma syöneet salaattia liian paljon. Tämä herätti ihmetystä, koska söimme aivan normaalisti. Siellä oli jollakin aikaa tarkkaila mitä kukin syö 😂. Piti kuulemma rokottaa, kun ilmeisesti salaattilautanen oli ollut liian täynnä jollakin seurueen jäsenellä. Oli omituinen paikka.

Olen ollut monissa lounaspaikoissa töissä ja tuo on aika yleistä, että jos ottaa salaattia toiselle lautaselle, niin maksaa tuplasti. Mä en veloittanut, niin sain kirjallisen varoituksen asiasta.

Mun mielestä on pääasia, että ihmiset syö salaatteja ja tuoreita. Sitä pitäisi ns. rohkaista.

Perusteltu tiskillä (tuplalautanen!! ja tiskiaine maksaa) ja sillä, että salaatti on lounaassa se kallein komponentti useinkin.

Meikäläisen työskentelemissä paikoissa ei salaattia edes tarjottu soppapäivinä. Voisko sen salaatin sitten täysin hinnoitella omana ruokanaan. Tai lautastaksa erikseen.. Ei voi, kun se menee typeräksi räpeltämiseksi ja sitten loppuu salaatti kesken.. Tuulimyllyni, lounaspaikkojen jäärät. :D

"sääntöni" on, etten tykkää, kun viileä salaatti lälliintyy pääruuankastikkeessa tai yleensäkään koskettaa lämmintä ruokaa. Otan aina toisen lautasen tai syön salaatin ensin.

Vierailija
126/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi sääntöä on iskostunut jo lapsuudenkodissa ja onneksi miehen perheessäkin oli samat tavat ja nyt ne ovat jo siirtyneet lapsiin.

Eli ruokaa syödään vain ruoka-aikoina ja yhdessä ruokapöydän äärellä. Ruokaa ei siis viedä keittiö/ruokailutilasta minnekään.

Päivällisellä on aina alku-pää- ja jälkiruoka, ja ruoka tehdään yhdessä tyyliin, yksi kattaa pöydän, toinen valmistaa alkupalan, kolmas jälkiruuan, neljäs pääruuan ja viides siivoa jäljet.

Teilläkö ei ole ollenkaan toisista erkaantuvaa elämää kuten työt, koulu, harrastukset?

Vierailija
127/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön pari kertaa viikossa kevyttä thairuokaa.

Vierailija
128/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan puputtaa jotain kuivaa salaattia, joten se syödään aina samalta lautaselta kuin muu ruoka. Perhe syö samaan aikaan samassa pöydässä, tutkitusti onnellisemmat perheet tekee näin. Juusto leivälle ennen kinkkua.

En usko yhtään tohon onnelliset perheet syö yhdessä. Miten onnellisuutta edes mitataan?

Vierailija
129/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon että perheissä joissa väkisin istutaan samassa pöydässä joka helkutin päivä myös vanhemmat pysyvät liitossa väkisin kun niin kuuluu tehdä, tai on "virallisesti onneton" ja hui se se vasta kauheeta olis.

Vierailija
130/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla kauheasti sääntöja taida olla. Paitsi etta ruoan kanssa en juo, vain vähän aikaa ennen tai jälkeen. Sekin taitaa olla enempi tapa kuin sääntö. Monet "säännöt" täällä nayttää olevan lähinnä tapoja ja tottumuksia.    

Mutta nyt kun alan toden teolla itsehoitaa refluksia niin täytyy alkaa syödä oikeasti vaikka kuinka monenlaisten sääntöjen mukaan... toivottavasti en hajoa siihen säätämiseen. :-/

Vierailija
131/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei koskaa salaattia samalle lautaselle lämpimän ruuan kanssa

-ensin syödään kunnon ravinnepitoinen ruoka, ja sen jälkeen vasta voi syödä jotakin makeaa

-asettelen ruuat omalle lautaselleni niin, etteivät eri lajit kosketa toisiaan (esim. liha, perunamuusi ja kasvislisuke), ja kylmät lisukkeet kaikki eri astioihin

-noutopöydästä sama sääntö eli kun ottaa n. ruokalusikallisen eri ruokalajeja, niin laitaselle mahtuu hyvin

(On järkyttävä katsoa, kun ihmiset mättävät noutopöydästä kaikkia ruokia sekaisin isoksi pinoksi lautaselle.)

-kotona perheenjäsenet syövät yhdessä pöydän ääressä (televisio suljetaan, tietokoneet ja älylaitteet pannaan sivuun)

Opiskelijaruokailussa joudun joissakin ravintoloissa laittamaan pääruoan salaatin kanssa samalle lautaselle koska muuten joutuu maksamaan kaksi annosta, tekisin itse myös samoin ja käyttäisin mieluummin salaattilautasta.

Siis, mitä? Jos salaatti kuuluu ateriaan, niin miksi sitä ei voi ottaa eri lautaselle?

Salaattilautaselle saa ottaa salaattia ainoastaan jos syö keittoruoan, muuten pitää käyttää vain yhtä lautasta; sitä jolle ottaa pääruoan tai joutuu maksamaan kahdesta annoksesta 😃

En ymmärrä siltikään, että jos salaatti kuuluu aterian hintaan, niin miksi sitä ei voi ottaa eri lautaselle? Kuuluuko salaatti vain keittolounaan hintaan, mutta ei muiden ruokien hintaan? Aina ja kaikkialla missä olen syönyt lounasta noutopöydästä, niin salaatti on kuulunut lounaan hintaan, ja sen on saanut ottaa eri lautaselle. Yhden kerran on käynyt niin, että seurueelta veloitettiin jälkeenpäin ekstraa, kun olimme kuulemma syöneet salaattia liian paljon. Tämä herätti ihmetystä, koska söimme aivan normaalisti. Siellä oli jollakin aikaa tarkkaila mitä kukin syö 😂. Piti kuulemma rokottaa, kun ilmeisesti salaattilautanen oli ollut liian täynnä jollakin seurueen jäsenellä. Oli omituinen paikka.

Olen ollut monissa lounaspaikoissa töissä ja tuo on aika yleistä, että jos ottaa salaattia toiselle lautaselle, niin maksaa tuplasti. Mä en veloittanut, niin sain kirjallisen varoituksen asiasta.

Mun mielestä on pääasia, että ihmiset syö salaatteja ja tuoreita. Sitä pitäisi ns. rohkaista.

Perusteltu tiskillä (tuplalautanen!! ja tiskiaine maksaa) ja sillä, että salaatti on lounaassa se kallein komponentti useinkin.

Meikäläisen työskentelemissä paikoissa ei salaattia edes tarjottu soppapäivinä. Voisko sen salaatin sitten täysin hinnoitella omana ruokanaan. Tai lautastaksa erikseen.. Ei voi, kun se menee typeräksi räpeltämiseksi ja sitten loppuu salaatti kesken.. Tuulimyllyni, lounaspaikkojen jäärät. :D

"sääntöni" on, etten tykkää, kun viileä salaatti lälliintyy pääruuankastikkeessa tai yleensäkään koskettaa lämmintä ruokaa. Otan aina toisen lautasen tai syön salaatin ensin.

Suurelle lautaselle salaattia tulee kasattua enemmän, pienelle salaattilautaselle ei mahdu yhtä paljon salaattia. Koska otan salaatin ensin ja pyrin syömään runsaasti vihanneksia kasaan niitä ensin suuren keon. Sitten tulee otettua pääruokaakin enemmän kun yritän kasata sitä jäljelle jääneeseen vapaaseen tilaan ja vaikea hahmottaa vihannesten keskeltä kuinka paljon pääruokaa lautasella on.

Vierailija
132/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon että perheissä joissa väkisin istutaan samassa pöydässä joka helkutin päivä myös vanhemmat pysyvät liitossa väkisin kun niin kuuluu tehdä, tai on "virallisesti onneton" ja hui se se vasta kauheeta olis.

Surullista, että rakkaiden kanssa samassa pöydässä istuminen on väkipakolla olemista.

Vierailija
133/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-älä koskaan skippaa aterioita

-jos voit, syö seurassa. Esimerkiksi perheen kesken syödään joka päivä yhdessä

-ruoka syödään pöydän ääressä keittiössä tai ruokasalissa

-ruuan pitää maistua hyvältä

-ei samaa ruokaa peräkkäisinä päivinä

-syö aina suunnilleen samaan aikaan päivästä. Minulle se tarkoittaa aamupala klo 9, lounas klo 13, välipala klo 16 ja illallinen klo 19.30

-kalan kanssa ei juustoa ym itsestään selvyydet

-vesi, viini ja olut ovat ainoita ruokajuomia

-ruokaa ei tuhlata ja syömisessä on kiinnitettävä huomiota ekologisuuteen (pääsääntöisesti kasvisruokaa)

Mitkä ihmeen itsestäänselvyydet? Miksei kalaa ja juustoa? Mitä tapahtuu jos juo mehua ruoan kanssa? Tai jos joskus olisi samaa ruokaa peräkkäisinä päivinä?

Kyllä voi monta rajoitusta tehdä itse itselleen.

Vierailija
134/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkku, joten syön yleensä tv:n ääressä tai jos syön pöydässä niin luen. Vieraille kyllä katetaan pöytä ja syödään "sääntöjen" mukaan. Teen pääsääntöisesti ruoat itse koska ne on parempia kuin einekset. Pyrin siihen, että ruokahävikkiä ei tule. Tykkään valitettavasti vehnäpitoisista leivonnaisista ja pastasta ja sorrun joskus syömään niitä liikaa. Sipseistä ja karkeista en välitä mutta suklaa on ok. Painoa on n 5kg yli ihannepainon. Muuten syön joka päivä paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Aamuisin vain kahvia, työpaikalla jotain pientä 9 aikaan. Lounas n klo 12 ja kahvi klo 14.00. Illalla syön sitten kun on nälkä, joskus myöhäänkin.

Vierailija
135/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma sanoi, että leipä pitää ollapöydällä oikenpäin tai missä se onkaan. Aina sitä ei ole ollut saatavilla. Sen takia sitä pitää kunnioittaa. Olen myös opettanut tämän lapsilleni.

Vierailija
136/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen sääntö, että vieraat kestitään. Meille kylään tulevat ihmiset saavat aina mahan täyteen, ja kerrotaan että välipalaa saa itse ottaa milloin vain ja kahvia keittää jne. Saa olla kuin kotonaan. Musta on kivaa "emännöidä" ja laittaa parempaa ruokaa jos tulee vieraita.

Oon nimittäin itse ollu liian monta kertaa maha nälästä kurnivana jonkun luona kylässä, ja olen päättänyt että samaa kohtaloa ei minun vierailla tule :D pahimmillaan olen vienyt omat eväät kyläpaikkaan - ja todennut vain isäntäväen ne syövän vaikka olin mitoittanut ne vain itselleni että pärjään jotenkuten viikonlopun. Ja siis ihan kutsuttuna vieraana olen ollut, joten erikoista että ei tarjota kahteen päivään mitään suuhun pistettävää? JA! Minä aina tuon tullessani paljon ruokatuliaisia: kahvia, leipää, jotain leivottua, viinipullon yms. Silti olen itse nälässä :D ärsyttää niin paljon että tää viesti on pitkä kuin nälkävuosi. No niin on siinä kyläpaikassa käyminenkin!

Vierailija
137/230 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Myös kokin on syötävä. Jos ei kokille kelpaa, ei muidenkaan tarvi syödä.

-Tietyt ruoka-aineet eivät sovi samalle lautaselle. Kokeilla toki voi, mutta esim. kaurapuuro pippuripihvillä ei tässä taloudessa toimi, eikä siihen tarvi hyvää sisäfilettä näin ollen tuhlata.

-Ruoka syödään kun kaikki istuutuvat saman pöydän ääreen. Vähintään koko perheen pitää olla samassa asunnossa ruoka-aikana ellei muuta ole aiemmin sovittu.

-Ruuasta saa, ja pitääkin keskustella rehellisesti. Vain hyväksi kehutut annokset palaavat ruokalistalle, kaikkien yhteiset inhokit karsitaan.

Ihan ok, mutta mistä tuo läsnäolopakko oikein tulee? Eihän enää jaeta ruokaa tasan murun tarkkuudella, tai eletä muutenkaan entisajan tyyliin. Toivottavasti!

Minäkään en ymmärrä tuota yhdessä syömistä. Jokainen eläinmaailman oliokin haluaa repiä palansa raadosta ja vetäytyä mutustamaan sitä rauhassa puunkatveeseen.

Höpöhöpö. Lisäksi syöminen on aina ollut ihmisille sosiaalinen tilanne.

Jaa. Kyllä syöminen mulle ainakin on ihan vain polttoaineen tankkaamista kehoon, ei siinä ole mitään sosiaalista. Osaan oikein hyvin syödä ihan yksin.

Vierailija
138/230 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sääntöjä.

Vierailija
139/230 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Aamupäivällä ei syödä herkkuja.

- Hedelmät syödään aina erikseen muusta ruuasta, koska hedelmät pilkkoutuvat ja sulavat mahalaukussa nopeammin kuin muut ruoka-aineet -> jos syö samaan aikaan, menee ruuansulatusentsyymit sekaisin, koska hedelmät jäävät pyörimään muun ruuan sekaan

- Vettä ei juoda pariin tuntiin syömisen jälkeen, koska myös veden imeytyminen täydestä vatsalaukusta hidastuu.

- Illalla ei syödä pariin tuntiin ennen nukkumaanmenoa.

- Ruokakaupassa ei käydä nälkäisenä.

Vierailija
140/230 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että rakkaiden kanssa samassa pöydässä istuminen on väkipakolla olemista.

Kuulostat ihan pullantuoksuiselta hautajaiselta.

En mittaisi kenenkään rakkauden määrää pöydässä istumisella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä