Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaisia ruokasääntöjä sinulla on?

Vierailija
01.06.2018 |

Minkälaisia sääntöjä ja rutiineja arkiruokailuusi kuuluu? Juotko aina lasin vettä ennen ruokaa vai otatko lämpimän ruuan jälkeen aina suklaakonvehdin? Rajoitatko määriä tiukasti vai ahdatko suuhusi kaiken, mitä tarjotaan?

Tässä muutamia omia sääntöjäni:

- jäätelö syödään kupista eikä vohvelista
- joka aterialla täytyy olla lisukkeena joku vihannes tai marja
- makeaa ei saa syödä ilman, että syö ensin jotain järkevää ruokaa tai välipalaa
- iltapalan jälkeen pitää käydä tunnin sisällä nukkumaan

Ennen kuin joku tulee pöyristelemään ortoreksiaa, ei tarvitse ottaa kaikkea niin vakavasti. :)

Kommentit (230)

Vierailija
101/230 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä, onko tämä mikään sääntö, mutta aamupuuro on mulle se juttu, jonka aina teen. Fiiliksen mukaan eri hiutaleista. En osaa ajatella muuta aamun aloitusta.

Vierailija
102/230 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen sekunnin sääntö kun jotain tippuu lattialle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tämmöisiä

-käytän täysjyvätuotteita

-pyrin syömään terveellisesti ja niin, että saan kaikkia ravintoaineita tarpeeksi

-herkkuja vain pieni määrä max kaksi kertaa viikossa

-vähintään yksi lämmin ruoka päivässä (melkein aina syön kaksi, tämä lähinnä niille päiville, kun olen yksin ja ei tekisi mieli tehdä ruokaa vain itselleen)

-jos lapset on kotona, lämpimät ruuat syödään aina perheenä kaikki yhtäaikaa

-mahdollisimman paljon pyrin teekemään ruokaa sen verran, että siitä jää töihin evääksi seuraavalle päivälle

Vierailija
104/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla vettä tyhjään mahaan pari lasillista

Ennen ruokailua eka juoda vettä

Salaattia puolet lautasesta

Aina leipäviipale joka aterialla

Täytyy syödä ainakin 20 min ja pureskella ruoka kunnolla ja syödä hitaasti

En santsaa koskaan, ei ole ollut tarvettakaan

Aamu-ja iltapala ollut ainakin 7v ihan samanlainen eikä kyllästytä vieläkään :D miksi toimivaa vaihtamaankaan?

Vierailija
105/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiassa pyrin olemaan miettimättä ruokaa tai kaloreita liikaa, mutta toki jotain rutiineja on.

- Syön 16:8:n mukaan klo 12-20 aikavälillä.

- Kotona syön kaikki ateriat sängyllä sillä en omista pöytää tai tuolia.

- En syö punaista lihaa, sieniä, tavallisia viljatuotteita, jäätelöä, koska en pidä niistä

- Syön mitä tekee mieli - usein en lainkaan lämmintä ruokaa, tai sitten samaa ruokaa vaikka viikon putkeen

Vierailija
106/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aina aamupalan, koska en käynnisty ilman. Alkoholia mahd vähän, pari krt/v. Makeita ruokia max 2 krt pvssä: esim jäätelö iltapäiväkahvin kanssa, jugurttia illalla.

Perunaa, riisiä, makaroonia vain pikkuannokset, eniten salaattia/kasviksia, pihvejä vain puolikas.

Vierailija
107/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman chiliä ja sitruunaa en syö mitään ruokaa

Vierailija
108/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö aamulla mitään raudan imeytymistä häiritsevää, sillä syön n. 20mg rautaa joka aamu.

Vierailija
109/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupala on omituinen keksintö, sillä eihän nukkuessa kuluta juurikaan kaloreita. Ainoastaan hotelliaamiaiset on sallittuja, koska ne on parasta (ja kuuluvat hintaan) :D

Tää oli hauska 😂😂😂😂

Ihan peruselintoimintojen ylläpito kuluttaa myös.

Vierailija
110/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa syödä kermaa, rasvaa, valkoista vehnää, sokeria, enkä tietenkään vehnästä tehtyä pastaa, riisiä vähän. Jätskiä vähän ja mutten karkkeja. Alkoholia pitäis myös välttää.

Saan syödä hedelmiä, kasviksia, marjoja, maitotuotteita, vähärasvaista lihaa, kalaa ja Munaa ;) Perunat sallin myös.

Olen sairaalassa töissä ja sairaalaruoka on juuri mun ruokavalion mukaista.

Vierailija
111/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin siihen että jokaisella pääaterialla lautaselta löytyisi ainakin viittä eri väriä. Tai että ainakin valmistuksessa niitä olisi käytetty vaikka lautaselta ei erottaisikaan. Tämän "säännön" opetti minulle japanilainen tätini ja minusta se on hyvä ohjenuora monipuoliseen syömiseen.

Toinen mitä yritän noudattaa on että päivässä tulisi syötyä 5-10tä erilaista kasvista/hedelmää/marjaa. Ihan orjallisesti en näitä laske, mutta aika luonnostaan tulee jo nykyään.

Vierailija
112/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa syödä kermaa, rasvaa, valkoista vehnää, sokeria, enkä tietenkään vehnästä tehtyä pastaa, riisiä vähän. Jätskiä vähän ja mutten karkkeja. Alkoholia pitäis myös välttää.

Saan syödä hedelmiä, kasviksia, marjoja, maitotuotteita, vähärasvaista lihaa, kalaa ja Munaa ;) Perunat sallin myös.

Älä valehtele, rasva on välttämätön aine.

Vierailija
113/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasva on välttämätön vain lihaville.

Vierailija
114/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoka on vähärasvaista, sen takia koululaiset menehtyvät ennenkuin pääsevät peruskoulusta...

Vierailija
115/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saan ruokaa lautaselle, kumarrun sen ylle, suojelen sitä parhaani mukaan, enkä luovuta sitä ilman vastarintaa. Syön, murahtelen ja mulkoilen kulmieni alta.

Olen pärjännyt siinä hyvin, mistä kertovat 10 kg ylipainoa.

Vierailija
116/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa syödään sitten kun on nälkä ja välillä on hyvä olla vähän nälässäkin. Koskee siis vain minua, ei lapsiani. Olen aina joutunut taistelemaan painonhallinnan kanssa. Nykyään osaan syödä maltillisia määriä. Ennen söin kuin jokainen ateria olisi viimeinen. Käyn päivittäin vaa`alla, jotta tiedän milloin syödä enemmän ja milloin vähemmän. Aamupalaa en pysty syömään, mikä on tässä tapauksessa hyvä asia, iltasyömäri kun olen.

Vierailija
117/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei koskaa salaattia samalle lautaselle lämpimän ruuan kanssa

-ensin syödään kunnon ravinnepitoinen ruoka, ja sen jälkeen vasta voi syödä jotakin makeaa

-asettelen ruuat omalle lautaselleni niin, etteivät eri lajit kosketa toisiaan (esim. liha, perunamuusi ja kasvislisuke), ja kylmät lisukkeet kaikki eri astioihin

-noutopöydästä sama sääntö eli kun ottaa n. ruokalusikallisen eri ruokalajeja, niin laitaselle mahtuu hyvin

(On järkyttävä katsoa, kun ihmiset mättävät noutopöydästä kaikkia ruokia sekaisin isoksi pinoksi lautaselle.)

-kotona perheenjäsenet syövät yhdessä pöydän ääressä (televisio suljetaan, tietokoneet ja älylaitteet pannaan sivuun)

Opiskelijaruokailussa joudun joissakin ravintoloissa laittamaan pääruoan salaatin kanssa samalle lautaselle koska muuten joutuu maksamaan kaksi annosta, tekisin itse myös samoin ja käyttäisin mieluummin salaattilautasta.

Siis, mitä? Jos salaatti kuuluu ateriaan, niin miksi sitä ei voi ottaa eri lautaselle?

Salaattilautaselle saa ottaa salaattia ainoastaan jos syö keittoruoan, muuten pitää käyttää vain yhtä lautasta; sitä jolle ottaa pääruoan tai joutuu maksamaan kahdesta annoksesta 😃

En ymmärrä siltikään, että jos salaatti kuuluu aterian hintaan, niin miksi sitä ei voi ottaa eri lautaselle? Kuuluuko salaatti vain keittolounaan hintaan, mutta ei muiden ruokien hintaan? Aina ja kaikkialla missä olen syönyt lounasta noutopöydästä, niin salaatti on kuulunut lounaan hintaan, ja sen on saanut ottaa eri lautaselle. Yhden kerran on käynyt niin, että seurueelta veloitettiin jälkeenpäin ekstraa, kun olimme kuulemma syöneet salaattia liian paljon. Tämä herätti ihmetystä, koska söimme aivan normaalisti. Siellä oli jollakin aikaa tarkkaila mitä kukin syö 😂. Piti kuulemma rokottaa, kun ilmeisesti salaattilautanen oli ollut liian täynnä jollakin seurueen jäsenellä. Oli omituinen paikka.

Salaatti kuuluu hintaan mutta ainoastaan keittoaterian kanssa salaatin saa ottaa erilliselle salaattilautaselle muuten on yhden lautasen periaate käytössä. Näin siis eräässä opiskelijaravintolassa, joissakin opiskelijaravintoloissa voi salaatin ottaa erilliselle lautaselle. Ensin mainitussa ravintolassa kylttejä joissa kielletään salaattilautasen käyttö muilta kuun keittoruokailijoilta.

Kaikkea sitä kuuleekin, että oikein kielletään salaattilautasen käyttö 😂😂😂! Salaattiahan ei ole tapana ottaa lämpimien ruokien kanssa samalle lautaselle, vaan salaatti syödään ennen ateriaa eri lautaselta.

Pakko ottaa tässä ravintolassa samalle lautaselle vaikka en pidä siitä että salaatti sotkeutuu lämpimän ruoan kanssa.

Vierailija
118/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ikinä syö sieniä eikä tillilihaa.

Vierailija
119/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun säännöt on että en syö koskaan ruokaa joka on pahaa tai jota ei tee mieli.

Toinen sääntö on se, että en syö itseäni ähkyyn.

N43/130kg

Vierailija
120/230 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huono syömään, joten mun sääntö on aika yksinkertainen: pitää syödä 1 lämmin ruoka vähintään per päivä. Joskus tekee tiukkaa ja klo 23 juuri ennen nukkumaanmenoa väkisin syö.

Muut huonosyömäiset ymmärtää. Kun nälkä on ollut hetken, se katoaa. Kun on niin paljon muuta tekemistä, ei muistaisi syödä.

Tykkään kyllä ruuasta ja ruuanlaitosta, mutta joskus arkisin on niin kiireinen harrastuksien ja töiden kanssa, että syöminen on pakkopulla, joka on vaan hoidettava.