Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se nyt sitten niin kamalaa jos laitattaa vauvalle korvakorut?

Vierailija
01.06.2018 |

Haluaisin tytölle 4kk korvakorut, olisi niin suloinen niiden kanssa. Eihän se ole kun pari pientä nipsausta ja sekunneissa ohitse. Mies on ehdottomasti vastaan ja uhkaili lasulla ja erolla jos teen sen.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tästä häpeällinen kokemus: Perhe tuli liikkeeseen ottamaan vauvalle korviksia. Heidän suvussaan (varmaan jopa kulttuurissaan) se tuntui olevan tapana. Minä olin se korvien rei’ittäjä, joka sitten rei’itti ohi merkin, kun vauva liikahti juuri kriittisellä hetkellä. Reikä meni ns. toiseksi reiäksi, eli sivuun. Sovittiin, että laitan toisenkin sitten kakkosreiäksi ja laitattavat myöhemmin ne ykkösreiät uudestaan. Sen jälkeen puhuin pomolle, etten laita enää lapsille reikiä, elleivät lapset itse niitä halua. Mua hävettää ja karmii vieläkin koko tapaus.

Vierailija
82/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kasvaa umpeen jos ei koruja pidä.

No kyllä siitä yleensä jonkinlainen jälki jää. Mulla oli teininä toiset reiät joissa pidin korua ehkä pari vuotta. Olen nyt 40 ja vaikka reiät on ummessa, ne näkyvät edelleen.

Toiseksi, jos lapsi päättää vaikka 12-vuotiaana ettei halua käyttää korviksia, niin silloin hänellä on ollut korvikset jo 12 vuotta. Joten tuskin ne reiät enää umpeutuvat, ainakaan niin ettei mitään jälkeä jää.

Sen lisäksi että korvisten laitto vauvalle on pahoinpitely, niin voi miettiä sopivatko reiät ylipäätään suomalaiselle pikkulapselle joka leikkii, hyppii kuralätäköissä jne.  Korvakorut voivat myös jäädä kiinni jolloin korvalehti voi revetä jopa halki, lisäksi on aina se riski että lapsi itse irrottaa ja vaikka nielaisee korun. Jos puhutaan ihan aikuisista, monissa ammateissa korvakoruja pidetään turvallisuusriskinä eikä niitä saa käyttää töissä. Mitenköhän suomalaisen pikkulapsen elämä eroaa fyysisestä työstä, varsinkin kun vasta ala-asteen loppupuolella lapsi alkaa olla sen ikäinen että hänen voi luottaa ymmärtävän hoitaa reikiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen jolla ei ole korvakoruja

en halua korvakoruja

Eli se ois ollu ok ,et mut ois vauvana reijitetty?

Ei "kasva umpeen" sen jälkeen, kun putki, jonka "reikä" muodostaa arpeutuu, mihin ei kauaa mene. Arpi ei muutu terveeksi kudokseksi. Ihan samanlainen kudosvaurio kyseessä kuin mikä tahansa muu.

Kasvavat umpeen ja jos korvikset taas haluaa, pitää tehdä uusi reikä.

Vierailija
84/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koiralta voi leikata pentuna hännän..se on söpömpi niin:)

Ei voi enää, ei liki 20 vuoteen enää, Suomen laki kieltää. Ehkä tällaiseenkin sitten pitää se laki laatia jos ei vanhemman aivot sitä tajua.

Ei liki, vaan yli 20 vuoteen. Vuodesta 1996 ollut kiellettyä.

Vierailija
85/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koiralta voi leikata pentuna hännän..se on söpömpi niin:)

Ei voi enää, ei liki 20 vuoteen enää, Suomen laki kieltää. Ehkä tällaiseenkin sitten pitää se laki laatia jos ei vanhemman aivot sitä tajua.

Ei liki, vaan yli 20 vuoteen. Vuodesta 1996 ollut kiellettyä.

No tämä ketjuhan on taas yksi todiste siitä että näillekin laeille on todellinen tarve. 

Vierailija
86/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en halua korvakoruja

Ei "kasva umpeen" sen jälkeen, kun putki, jonka "reikä" muodostaa arpeutuu, mihin ei kauaa mene. Arpi ei muutu terveeksi kudokseksi. Ihan samanlainen kudosvaurio kyseessä kuin mikä tahansa muu.

Kasvavat umpeen ja jos korvikset taas haluaa, pitää tehdä uusi reikä.

Jännästi omat ei ole "kasvaneet umpeen" yli 15 vuodessa. 

Vierailija
87/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, eihän noin pieni edes tunne kipua joten ei siitä ole sille mitään haittaa vaikka se saisi reiät korviinsa.

Vierailija
88/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on provo, mutta esim. Tsekissä kaikilla tyttövauvoilla on korvikset eikä sitä pidetä minään muuna kuin normaalina.

Ja esim. Intiassa ja Sri Lankassa POIKAvauvoille laitetaan korvikset ja mekko päälle. Mutta tässä onkin taustalla pelko siitä että jumalat saattavat varastaa arvokkaamman poikalapsen, joten hänet naamioidaan tytöksi.

Itse en laittaisi mitään koruja vauvoilla. Otin itse korvikset 21-vuotiaana.

Tosiaan miksi katsotaan että tyttö on merkittävä jo vauvana tytöksi? Miksi heidän ruumiillinen koskemattomuutensa ei ole yhtä arvokas kuin poikien? Miksi vauvat eivät ole samanarvoisia? Ylistämällä alistaminen on myös alistamista. Lapsia tulee tasapuolisesti kehua siitä mitä he tekevät ja ovat, ei niin että tytöt ovat vain kauniita ja pojat osaavia. Kuinka pielessä teidän kasvatuksenne on? hukkaatte lastenne potentiaalin eli kaiken sen mitä he voisivat tulevaisuudessa osata.

Tottakai tytöt on tyttöjä, ja pojat poikia. Sukupuolineutraalius on naurettava asia.

Ei se alle yksivuotias tiedä olevansa tyttö tai poika, jossain vaiheessa alussa se ei edes erota itseänsä ensisijaisesta hoitajastaan ja kun kasvaa näkyy tämän tajuaminen eroahdistuksena eli lapsi tajuaa olevansa erillinen yksilö.

Biologiassa ihmisiä on mies ja nainen. Kuitenkin yksilöiden erot toisistaan ovat isommat kuin ryhmän erot toisistaan eli kaikki ovat kuitenkin ihmisiä joilla on samanlainen kokonaisälykkyys keskimäärin.

Jos tunget vain autolelun pojan käteen ja pehmolelun tytön käteen niin et auta heitä kehittymään omanlaisikseen. Katso ensin mistä leluista lapsi tykkää ja toimi sen mukaan.

Vierailija
89/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette nyt ymmärrä. Vauvallakin on oikeus olla kaunis.

Vierailija
90/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-) kirjoitti:

Ei ole, eihän noin pieni edes tunne kipua joten ei siitä ole sille mitään haittaa vaikka se saisi reiät korviinsa.

Mikä sekopää olet? Kyllä vauvan kipureseptorit ovat jo kehittyneet syntymän jälkeen, ja jo ennen sitä.

Vierailija
91/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-) kirjoitti:

Tämä on kyllä jo aaaaaika kauan sitten virheelliseksi todettu ja nykynäkökulmasta aika käsittämätön uskomus että pienet vauvat eivät kokisi kipua tai että kivuliaan tapahtuman unohtaminen tarkoittaisi ettei kivun jäljet jäisi kehoon.

Vierailija
92/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvakorut laitetaan, jos LAPSI ITSE jossain vaiheessa haluaa.

Lävistytä itseltäsi mitä haluat, mutta lasta et vahingoita.

Vierailija
93/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin riparin jälkeen "pakosta" laittamaan korvikset. Olin kyllä varoittanut lähipiiriä, että eivät osta lahjaksi korviksia, mutta en ymmärtänyt kotiapuamme varoittaa. Niin tuli kultarenkaat ja tarpeeksi monen ihmettelyn jälkeen "ai ei Mimmi ole vieläkään laittanut korviksiaan" koin pakolliseksi reikien laiton.

Tunari kultaseppä vielä laittoi toisen alemmas kuin toisen. Ja umpeen ne eivät kasva!

Vierailija
94/94 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en halua korvakoruja

Eivät kasva umpeen. Ovat suht huomaamattomat.

Itse halusin reiät korviin 14-vuotiaana. Jostain syystä toinen korva ei ikivä oikein sopeutunut, vaan oli pikkuisen kipeä usein.

Lopulta pidin korua vain toisessa korvassa ja sitten jätin senkin "vapaaksi".

Kokeilin huvikseni kerran (vähintään 10 vuoden tauon jälkeen, meneekö koru läpi. Kyllä vain, mutta taas se herkempi korva reagoi voimakkaasti. Joten en käytä.

Pieni lapsi menettää sen mahdollisuuden, että saa haluta - tai ei-haluta - itse korvakoruja.

Kun ajattelee, millaista kuraleikki- ja kiipeilyelämää lapset viettävät mielellään, en laittaisi korviksia altistamaan tulehduksille ja onnettomuuksille, jotka repii korvan.

Vauvat ovat suloisia - jos näen suomalaisella pienellä korvikset, ajattelen vain, että joku tyhmyyttään on aiheuttanut hänelle turhaa kipua.

Jos lapsen isä kieltää moisen tyhmyyden, ap:n olisi nyt syytä kuunnella viisaampaansa ja miettiä tarkoin motiivejaan kiduttaa pikkuista lastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan