No onko se 20 euroa ylioppilaslahjaksi ihan säälittävä summa? Entä rippilahjaksi?
joopa joo, huomenna taas rahastetaan. Kyseessä on sisaruksen lapsi, sinänsä kiva tyyppi ja sitä rataa mutta rahaa on mennyt nyt tolkuttomia summia ties mihin (remppa, autoremppa, lomamatka jne.) ja mietin lahjarahan summaa. Hän nimenomaan toivoo rahaa lahjaksi. On kuitenkin työssäkäyvä eli ei ole ns. pikkurahasta puutetta eli onko 20 euroa ihan vitsi? En tykkää antaa erilaisia setelejä (vai onko esim. 20 + 10 euron setelit yhdessä hyvä vai vielä säälittävämpi) joten vaihtoehdot ovat 20 tai 50 euroa. menemme juhlaan pariskuntana poikaystävän kanssa.
Kesän aikana on kahdet häät (lahjatoiveena raha), 2 rippijuhlat (lahjatoiveena raha), 2 ylppärit/valmistujaiset (lahjatoiveena raha) ja 2 pyöreät synttärit (lahjatoiveena raha) ja yhdet ristiäiset (lahjatoiveena miltei 100 euron tuote) eli jos kaikille alkaa antaa isoja summia, huutaa lompakko armoa.
Miten te suhtaudutte?
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Porukka ei tajua rahan arvon todellista putoamista. Pitopalvelun tuomat safkatkin ovat kalliimmat kuin tuo 20 e. Siis 4-henkiseltä perheeltä satanen on sopiva. Perinne on, että lahjaraha on vähän isompi kuin vieraitten syöttämiseen ja kahvittamiseen kuluva raha.
Vaikka rahan arvo alenee (tosin inflaation ollessa pientä melko hitaasti), ei kaikkien palkat suinkaan nouse samaan tahtiin.
Pitopalvelun tilaaminen on ihan oma valinta ja silloin sen saa itse kustantaa, eikä vaatia vieraita maksamaan. Itse leivoin yo-juhliini pari viikkoa ennen juhlia ja perhekin vähän auttoi valmisteluissa. Tapoja on erilaisia.
Todellakin jokainen antaa lahjan oman kukkaronsa mukaan! Jos ei siitä osaa lahjan saaja olla kiitollinen, kieriskelkööt vain pahassa mielessään ja olkoon onneton - minä en jaksa kiittämättömän pahasta mielestä välittää.
En osallistu juhliin, niin ei tarvii viedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
20 € on aika tavallinen summa, varsinkin jos juhlakalu ei ole mikään läheinen. 20 € ja ruusu lisäksi on ihan hyvä lahja!
KALU
Sisko antaa lahjaksi jotain 15-20 €, vaikka tämän miehellä on kallis harrastus. Miettikääs nyt mitä 20€:lla saa? Opiskelija saa sillä yhden tennarin alennusmyynnistä tai yhdensuuntaisen lipun opiskelupaikkakunnalle. Ei se ole enää 120 markkaa. Elätte vielä markka-aikaa, jossa 100 mk oli iso raha. Nyt ovat ostovoimaltaan markat muuttuneet euroiksi. Siis se 100 mk hintainen ostos joskus v. 2000 maksaa nyt 100e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu arvosanoista. Joku ABBA:n saanut ei ansaitse enempää, mutta en kehtaisi esim. pitkästä matikasta ällän kirjoittaneella tuollaisia pilipalisummia antaa
Miksi tätä on noin kovasti alapeukutettu?
Minä olen ainakin samaa mieltä, että kunnon työnteosta palkitaan. Nämä abba-tyypit seurustelupainotteisessa lukiossa ovat lähinnä keskittyneet seksiin ja kaljaan.
Suoraan sanoen en edes kehtiaisi "juhlia" sitä, että on rimaa hipoen saanut paperit.
Siis kysyttekö te ennen juhlia että mitkäs arvosanat tuli vai mistä tiedätte kuinka paljon antaa? Mitä jos ylioppilas ei halua kertoa arvosanojaan? Annatte varmuuden vuoksi 10e ettei vaan tule annettua liikaa?
Jos on todella hyvät paperit niin sitä ei peitellä. Kyllä sen kuulee ainakin äidiltä.
Se on tietysti vaikeampi arvioida, onko keskinkertaiset vai huonot. Tämä tietysti on suhteellista. Jos lukioon on mennyt rimaa hipoen, niin c:n paperit ovat jo hyvät.
Toisaalta kävin muutma vuosi sitten juhlissa, joissa juhlakalu oli mennyt huippulukioon lähes kympin keskiarvolla. Yleisarvosana silti oli vain magna.
Eli pettymys ainakin vanhemmille.
Eivät kaikki kerro. Minun vanhempani eivät edes kyselleet, ennen kuin lakkiaispäivänä, että mitäs sitä tuli, (ja aina olin ollut ahkera koululainen, niin ettei niissä arvosanoissa mitään häpeämistä ollut.) Eivätpä paljon muulloinkaan kyselleet asioistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu arvosanoista. Joku ABBA:n saanut ei ansaitse enempää, mutta en kehtaisi esim. pitkästä matikasta ällän kirjoittaneella tuollaisia pilipalisummia antaa
Miksi tätä on noin kovasti alapeukutettu?
Minä olen ainakin samaa mieltä, että kunnon työnteosta palkitaan. Nämä abba-tyypit seurustelupainotteisessa lukiossa ovat lähinnä keskittyneet seksiin ja kaljaan.
Suoraan sanoen en edes kehtiaisi "juhlia" sitä, että on rimaa hipoen saanut paperit.
Voi kuule, juhli tai ole juhlimatta ihan mitä tahansa ja ihan niin kuin itse tykkäät. Mutta minä taas juhlisin vaikka vitosta yksittäisestä kurssikokeesta, jos niin sattuisin haluamaan.
Juhli vaikka paskalla käymistä, mutta nyt oli kyse sopivasta summasta lukion käyneelle.
Pidän viisikymppistä miniminä. Jos siihen ei ole varaa, niin tuo vain ruusun, mikä on aivan hyvä.
Tai jotain hauskaa: vanhan kirjan, itsetehdyn runon... kahdenkympin seteli osoittaa moukkamaisuutta. Ihan ilman tosiaan on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 € on aika tavallinen summa, varsinkin jos juhlakalu ei ole mikään läheinen. 20 € ja ruusu lisäksi on ihan hyvä lahja!
KALU
Niin?
Juhlakalu on aivan tavanomainen ilmaisu juhlien keskipisteelle eli juhlittavalle.
Ilmeisesti sinulle ei ole luettu lapsena.
Vierailija kirjoitti:
En osallistu juhliin, niin ei tarvii viedä mitään.
Eli mihinkään ei ole kutsuttu.
Naurettavan ahneiksi ovat ylioppilaat menneet, jos 20 euroa lahjaksi (varsinkin joltain ei niin läheiseltä sukulaiselta tai vaikka naapurilta) on "liian vähän". Ei se nyt mikään niin ihmeellinen suoritus ole se lukiosta pääseminen näin nykyaikana 😂
Vierailija kirjoitti:
Sisko antaa lahjaksi jotain 15-20 €, vaikka tämän miehellä on kallis harrastus. Miettikääs nyt mitä 20€:lla saa? Opiskelija saa sillä yhden tennarin alennusmyynnistä tai yhdensuuntaisen lipun opiskelupaikkakunnalle. Ei se ole enää 120 markkaa. Elätte vielä markka-aikaa, jossa 100 mk oli iso raha. Nyt ovat ostovoimaltaan markat muuttuneet euroiksi. Siis se 100 mk hintainen ostos joskus v. 2000 maksaa nyt 100e.
Riippuen yliopiston/amk:n ruokalan hinnoista (n. 2 €-2,50 €) niin tuolla 20 €:lla syö melkein kymmenen kertaa ruokalassa. Jos syö kerran päivässä arkena yliopistolla/amk:lla, niin riittää kahdeksi viikoksi tuo 20 €. Ei ollenkaan paha raha siis.
Piipahtaisin nopeasti paikalla antamassa kortin ja "tavallista paremman" ruusun.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavan ahneiksi ovat ylioppilaat menneet, jos 20 euroa lahjaksi (varsinkin joltain ei niin läheiseltä sukulaiselta tai vaikka naapurilta) on "liian vähän". Ei se nyt mikään niin ihmeellinen suoritus ole se lukiosta pääseminen näin nykyaikana 😂
Ei kyse ole ahneudesta vaan käytöstavoista eli etiketistä.
Minusta on ihan tyylikästä tulla ruusun kanssa spontaanisti ihan ilman mitään lahjaa. Ylioppilasjuhlat ovat avoin tilaisuus, jonne kuka tahansa voi tulla onnittelemaan.
Mutta, jos haluaa antaa rahalahjan niin kaksikymppinen on nolo vitsi. Viisikymmpisestä ylöspäin lähdetään.
Mutta kuten sanoin ja korostan vielä: voi aivan hyvin tulla ilman mitään rahaa. Tietysti jokin symbolinen juttu mukana eli näissä kuvioissa ruusu.
Mie sain tikanheitossa tuloksen 31,paljonkohan tuosta saa lahjarahaa?
Musta on aina noloa kun aikuiset työssäkäyvät ihmiset pyytävät rahaa lahjaksi (mm nämä täydet kympit) tai se, että perheen lahjan tulisi kattaa juhlissa omat ruokailut. Tuo ristiäislahja on myös pöyristyttävä!
Olen kotihoidontuella ollut yli vuoden ja vaikka mieheni on korkeakoulutettu, niin meidän käteen tulevat kk tulot ovat keskimäärin 2000€ jotka riittävät just ja just elämiseen. Autosta jouduttiin luopumaan ja kuukausina jolloin vakuutusmaksut tulevat, niin on todella tiukkaa. Joo on meidän perheen oma valinta, enkä valinnastamme valita mutta ei meillä olisi varaa antaa 20€ enempää oli kyse sitten valmistujais-, rippi- tai häälahjasta. Mieluummin jätän sitten menemättä, jos vaatimukset ovat kovin suuret.
Ylioppilasjuhliin sopiva summa on vähintään 100€. 20€ on liian pieni, ennemmin sitten kukka ja lahjakortti.
Itse näin huomenna lakkiaisiani juhlivana ajattelen, että ihan jo paikalle tulo ja minua sillä kunnioittaminen on iso juttu. Tiedän, ettei monelle varmasti ole helppoa edes järjestää tuota hetkeä vapaaksi.
Mielestäni on myös hämmentävää, että lahjoista valitetaan. Pitää olla melkoisen ahne persoona, että kitisee siitä, minkä on toinen ihminen kiltteyttään sinulle antanut. Jos tahtoo isoja lahjoja, voi niitä pyytää vaikka omilta vanhemmilta, eikä velvoittaa joka ikistä hyvänpäiväntuttua niitä tuomaan.
Siis AP: jos ei osaa 20 euroasi arvostaa, on vika lahjansaajassa. Ylioppilaan, nuoren aikuisen, voi jo odottaa tajuavan, ettei ole kesän ainoa menoerä, ja että ihmisten taloudelliset tilanteet voivat olla hyvinkin erilaisia.
Kyllä se 50 alkaa olla minimi, 20 on auttamatta liian vähän, kun on noinkin läheinen sukulainen tuo ylioppilas..
Vierailija kirjoitti:
Itse näin huomenna lakkiaisiani juhlivana ajattelen, että ihan jo paikalle tulo ja minua sillä kunnioittaminen on iso juttu. Tiedän, ettei monelle varmasti ole helppoa edes järjestää tuota hetkeä vapaaksi.
Mielestäni on myös hämmentävää, että lahjoista valitetaan. Pitää olla melkoisen ahne persoona, että kitisee siitä, minkä on toinen ihminen kiltteyttään sinulle antanut. Jos tahtoo isoja lahjoja, voi niitä pyytää vaikka omilta vanhemmilta, eikä velvoittaa joka ikistä hyvänpäiväntuttua niitä tuomaan.
Siis AP: jos ei osaa 20 euroasi arvostaa, on vika lahjansaajassa. Ylioppilaan, nuoren aikuisen, voi jo odottaa tajuavan, ettei ole kesän ainoa menoerä, ja että ihmisten taloudelliset tilanteet voivat olla hyvinkin erilaisia.
Onnea uudelle ylioppilaalle, jolla on sekä sydän että elämän realiteetit hallinnassa - ei ole mennyt koulunkäynti hukkaan! Tuo asenne vie sinut pitkälle elämässäsi :)
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien tehtävä on palkita lastaan, jos ylioppilastutkinto on saavutus. Monille se on vain pieni välietappi vaikkapa maisteri- ja tohtoriopintoihin. Vieraat käyttävät kallista aikaansa onnittelukierrokseen ja on todellakin tapojen mukaista, että lahjan antaja päättää, mitä antaa lahjaksi. Parikymppiä on aivan hyvä summa, jos ei ole kysymys aivan lähisukulaisesta. Ja heillekin on kelvattava, mitä lahjoittaja antaa. Se on verovapaata tuloa, puhtaana käteen. Lahjoittajalle voi vastata 30-40 euron palkkaa.
Jos minulla olisi rahaa, en pihistelisi varsinkaan läheisten lahjoissa. Sitä en siis ymmärrä, jos joku on vaan pihi. Mutta tässä elämäntilanteessa, kun olen työtön opiskelija, en pysty mitään isoja summia tai lahjoja antamaan, ja jos joku ei sitä ymmärrä, ei voi mitään.