Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No onko se 20 euroa ylioppilaslahjaksi ihan säälittävä summa? Entä rippilahjaksi?

Vierailija
01.06.2018 |

joopa joo, huomenna taas rahastetaan. Kyseessä on sisaruksen lapsi, sinänsä kiva tyyppi ja sitä rataa mutta rahaa on mennyt nyt tolkuttomia summia ties mihin (remppa, autoremppa, lomamatka jne.) ja mietin lahjarahan summaa. Hän nimenomaan toivoo rahaa lahjaksi. On kuitenkin työssäkäyvä eli ei ole ns. pikkurahasta puutetta eli onko 20 euroa ihan vitsi? En tykkää antaa erilaisia setelejä (vai onko esim. 20 + 10 euron setelit yhdessä hyvä vai vielä säälittävämpi) joten vaihtoehdot ovat 20 tai 50 euroa. menemme juhlaan pariskuntana poikaystävän kanssa.

Kesän aikana on kahdet häät (lahjatoiveena raha), 2 rippijuhlat (lahjatoiveena raha), 2 ylppärit/valmistujaiset (lahjatoiveena raha) ja 2 pyöreät synttärit (lahjatoiveena raha) ja yhdet ristiäiset (lahjatoiveena miltei 100 euron tuote) eli jos kaikille alkaa antaa isoja summia, huutaa lompakko armoa.

Miten te suhtaudutte?

Kommentit (199)

Vierailija
41/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika sai ylioppilaslahjaksi pari suomalaisen kirjakaupan lahjakorttia. Oli jo opiskelupaikka tiedossa tuossa vaiheessa. Piti ihan oikeasti keksimällä keksiä, mitä sieltä ostaisi ennen kuin menee umpeen, kun ei oikein tarvinnut mitään. Kirjoitustarvikkeita kuluu vähän, laskin oli jo, kirjoja ei tarvinnut juurikaan ostaa ja muistiinpanotkin nykyään tekevät läppärillä. Oli hän sieltä sitten lopulta löytänyt jotain, ihan muuta kuin opiskelutarvikkeita. En muista enää, mihin keksi ne käyttää.

Vierailija
42/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei otettaisi vierasta vastaan, jos ylioppilaslahjan arvo on alle 1000 euroa. Kun huippulukiosta valmistuu huippuarvosanoin, tulee silloin myös sellaista ylioppilasta kunnioitaa asianmukaisella tavalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen antaja päättää itse, mitä antaa ja miten paljon.

Jos joku on sitä mieltä ettei 20 € ole riittävästi, niin ainahan sen voi palauttaa.

Vierailija
44/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu arvosanoista. Joku ABBA:n saanut ei ansaitse enempää, mutta en kehtaisi esim. pitkästä matikasta ällän kirjoittaneella tuollaisia pilipalisummia antaa

Miksi tätä on noin kovasti alapeukutettu? 

Minä olen ainakin samaa mieltä, että kunnon työnteosta palkitaan. Nämä abba-tyypit seurustelupainotteisessa lukiossa ovat lähinnä keskittyneet seksiin ja kaljaan. 

Suoraan sanoen en edes kehtiaisi "juhlia" sitä, että on rimaa hipoen saanut paperit. 

Voi kuule, juhli tai ole juhlimatta ihan mitä tahansa ja ihan niin kuin itse tykkäät. Mutta minä taas juhlisin vaikka vitosta yksittäisestä kurssikokeesta, jos niin sattuisin haluamaan.

Vierailija
45/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on liian vähän noin niinkuin periaatteessa. Mutta jos ostat ruusun ja vaikka 50€, se on jo parempi. Toisaalta jos ei ole varaa niin 20€ on vaan riitettävä..

Vierailija
46/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tällaisen av-viestiketjun vakuuttamana muutama vuosi sitten sanoin miehelleni, että kyllä kaverin lapsen lakkiaisissa pistäytyessä 20 e +kortti on ihan ok. Mies häpeää sitä summaa vieläkin. Oman lapsemme lakkiaisissa seuraavana vuonna saimme huomata että kyllä se minimi on 50 e, jota lapsi sai mm. naapureilta ja etäisemmiltä perhetutuilta. Rahaa ei todellakaan pyydetty / odotettu lahjaksi, mutta kukaan 60:sta vieraasta ei saapunut paikalle kaksikymppinen kuoressa.

Huomenna on kolmet lakkiaiset ja annamme 50 - 150 riippuen siitä kuinka läheinen lapsi on meille.

Vierailija
47/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituiseksi on mennyt. Ennen vanhaan riitti kyllä ihan yo-lahjaksi hyvin ruusut ja ehkä shampanjapullo, (...jos nyt jotain niiden lisäksi.)

Mitään lahjatoivomuksia ei esitetty.

Itse sain (70-luvulla)rippilahjaksi  äidiltäni Laulava lintukirja nimisen teoksen.

(taisi olla noin kymmenkunta single-levyä ääninäytteitä + valokuvakirja linnuista nimineen ja selostuksineen) ja  sen lisäksi hopeisen ristin.

Muilta en mitään.

Vierailija
48/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei otettaisi vierasta vastaan, jos ylioppilaslahjan arvo on alle 1000 euroa. Kun huippulukiosta valmistuu huippuarvosanoin, tulee silloin myös sellaista ylioppilasta kunnioitaa asianmukaisella tavalla!

Tuollaisten elitistien seurassa nyt kukaan järkevä olisikaan.

Vierailija
49/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain rahaa 20-30 euron väliltä. Ja sitten pari isompaa 50 e ja 100 e, mutta eniten juuri noita pienempiä summia. Olen tosin jo tottunut pienempiin lahjoihin, sillä pihi sukumme ei muillekaan ikinä mitään osta, vaikka toisilla huomattavaa varallisuutta, josta kyllä voisi ammentaa. No, en itsekään ole mikään "kerjääjä" ja tietysti kiitollinen kaikista lahjoista, paitsi ehkä ne kylpypyyheet ja avatut kosmetiikkanäytteet olivat vähän ikäviä lahjoja. Jotkut saavatkin ihan hirveän suuria lahjoja ja yhdenkin tutun lakkiaisista tuli tosi suuri potti rahaa ja vielä uusia kameroita, puhelimia, tietokoneita ja muuta tavaraa kaikki pöydät täynnä. Loppuhuipennus oli melko uusi auto siihen päälle. Siinä vaiheessa kaduin jo koko juhliin menoa, kun näki selvästi ettei hän olisi minun köyhän ropoja tarvinnut. Itse en silti edes tahtoisi tuollaista farssia vaan olen mieluummin vaatimaton. Lukion käyminen ei kuitenkaan ole niin suuri juttu, että pitäisi koko maailma saada palkinnoksi.

Vierailija
50/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain ensimmäisen sivun... jäin ihmettelemään miksi ns. täysiäkymppejä täyttävälle pitää mitään rahalahjaa antaa? Eikö varsinkin se ylioppilas tai ammattiinvalmistuja juurikin sen rahan tarvitse kun aloittamassa oman itsellisen elämän tai opiskelun tms.?

Vierailija
51/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ruusu ja 20e ok jos huomenna vien ylioppilaalle? Enempään ei ole varaa.

Vierailija
52/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksikymppiä!? Itse arvostan homman (yo) 200 €:n suoritukseksi. Voi olla ylihintainen, mutta kyllä parikymppiä on ihan kahviraha.

No, sittenpä juhlakaluste pääsee kerran kunnon kahveille.

Vierailija
53/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki jos kituuttaa elämässä niin pienikin lahja on  arvostettava. olen 40 vuotias poikamies  noin 2000 kuukausipalkalla ja elän halvalla ja en juo ja polta ja syön terveellisesti . ainoat paheeni on ulkomaanmatkat ja 100 euron lahjat sukulaisten juhlissa.  onneksi siúku on pieni. normaali vuosina satsaus on 300 euroa , mutta kerran jouduin panostamaan 700 euroa.  eli sanoisin  20% kuukausipalkasta jos joutuu maksamaan kerran vuodessa. tietenkin jaetaaan tuo summa valmistujien kesken jos on useampi tilaissus

Vierailija
54/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse vien läheisen naapurin pojalle rahapuun (hinta noin 10e)

jonka ruukkuun laitan  mullan päälle koristeeksi 1-2 euron kolikoita

viidenkympin arvosta. ylioppilas on pyrkimässä kauppakorkeakouluun,

joten tämä symboliikka toimii mielestäni hyvin.

Vierailija
55/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukat mieluummin rahana nuorelle. 20e + kortti on parempi kuin ruusu.

Musta oli kivointa lastemme ylppäreissä, kun tuli niitä kukkia pöytä täyteen ja maljakoita piti etsiä. Niistä otin kukista kuvia.  Oli kimppuja, yksinäisiä ruusuja sekä itse poimittuja luonnonkukkakimppuja. Tuli varmaan rahaakin kivasti, mutta ei kaikilta, eikä niitä muista. Kortit olivat tärkeitä, jotta tiesi varmemmin kenelle kiitoskortit tuli lähettää.

Kaikki muistamiset olivat arvokkaita - ja jostain syystä mieleen jäi parhaiten yllätysvieras, aikuistunut entinen naapurinpoika, joka oli saanut selville, että meillä on ylppärit ja halusi tulla juhliin, vaikkei oltu muutamaan vuoteen nähtykään :)

Vierailija
56/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina antanut tuon 50 € sekä rippi- että yo-lahjaksi. Myös lapsen kaverin siskolle, joka siis melko vieras kuitenkin. 

Tämäkin on tapakulttuurikysymys, joissakin muissa maissa on toisenlaiset tavat onnitella, rahan antaminen on suomalaista kulttuuria.

Vierailija
57/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka ei tajua rahan arvon todellista putoamista. Pitopalvelun tuomat safkatkin ovat kalliimmat kuin tuo 20 e. Siis 4-henkiseltä perheeltä satanen on sopiva. Perinne on, että lahjaraha on vähän isompi kuin vieraitten syöttämiseen ja kahvittamiseen kuluva raha.

Vierailija
58/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin työssäkäyvän työpaikkakuppilan ruoka on 10 €. Bensalitra maksaa 1.5 € eli tankillinen 50-60 €. Junalippu aikuiselle 160 km 20 €. Miten joku voi luulla että 20 € olisi yo-lahjaksi riittävä? 20 € arvoinen lahja löytyy nippa nappa 10-vuotissynttäreille jostain alennusmyynnistä tuurilla.

Vierailija
59/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuore ylioppilas!!

20€ on todellakin hyvä summa. Itse laitoin kutsuun, että jos aikoo antaa lahjan rahana, olisi kiva jos laitettaisiin suoraan tilille. Olen saanut jo pari ja olen suorastaan järkyttynyt 100€ lahjarahasta joka oli vielä ei-läheiseltä sukulaiselta. Toki kiitollinen, mutta todella iso summa.

20€ riittää hyvin, ei todellakaan tarvitse enempää. Minulle on ainakin tärkeintä että vieraat tulevat paikalle eikä se raha ja lahjat. Yksi kutsutuista joutui soittamaan rahapulan takia ettei pysty antamaan mitään eikä kehtaa antaa mitään pientä summaa. Harmitti hirveästi hänen puolestaan se että hän häpesi hirveästi sitä ettei pysty "muistamaan minua isolla lahjalla".

Älkää ottako paineita, jos valmistunut on tosiaan koppava ja vaatii isoja rahoja, ei ansaitse senttiäkään.

Ihan hulluksi mennyt tämä rahananto. Hirveitä summia. Siskon kaveri sai rippilahjaksi 1500€ kaikkien muiden lahjojen lisäksi. Minusta tuo on jotain niin outoa että saa lahjaksi saman verran rahaa

kuin joku tienaa töistä ja siihen vielä kaikkien lahjojen arvon laskiessa puhutaan useammasta tonnista. Järkyttävää. Sitten vielä kaikilla on odotus että saadaan niin paljon...

20e ei riitä kuin 10-vuotiaalle. Kaikki on kallistunut.

Vierailija
60/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu arvosanoista. Joku ABBA:n saanut ei ansaitse enempää, mutta en kehtaisi esim. pitkästä matikasta ällän kirjoittaneella tuollaisia pilipalisummia antaa

Miksi tätä on noin kovasti alapeukutettu? 

Minä olen ainakin samaa mieltä, että kunnon työnteosta palkitaan. Nämä abba-tyypit seurustelupainotteisessa lukiossa ovat lähinnä keskittyneet seksiin ja kaljaan. 

Suoraan sanoen en edes kehtiaisi "juhlia" sitä, että on rimaa hipoen saanut paperit. 

Siis kysyttekö te ennen juhlia että mitkäs arvosanat tuli vai mistä tiedätte kuinka paljon antaa? Mitä jos ylioppilas ei halua kertoa arvosanojaan? Annatte varmuuden vuoksi 10e ettei vaan tule annettua liikaa?

Jos on todella hyvät paperit niin sitä ei peitellä. Kyllä sen kuulee ainakin äidiltä. 

Se on tietysti vaikeampi arvioida, onko keskinkertaiset vai huonot. Tämä tietysti on suhteellista. Jos lukioon on mennyt rimaa hipoen, niin c:n paperit ovat jo hyvät. 

Toisaalta kävin muutma vuosi sitten juhlissa, joissa juhlakalu oli mennyt huippulukioon lähes kympin keskiarvolla. Yleisarvosana silti oli vain magna. 

Eli pettymys ainakin vanhemmille.