No onko se 20 euroa ylioppilaslahjaksi ihan säälittävä summa? Entä rippilahjaksi?
joopa joo, huomenna taas rahastetaan. Kyseessä on sisaruksen lapsi, sinänsä kiva tyyppi ja sitä rataa mutta rahaa on mennyt nyt tolkuttomia summia ties mihin (remppa, autoremppa, lomamatka jne.) ja mietin lahjarahan summaa. Hän nimenomaan toivoo rahaa lahjaksi. On kuitenkin työssäkäyvä eli ei ole ns. pikkurahasta puutetta eli onko 20 euroa ihan vitsi? En tykkää antaa erilaisia setelejä (vai onko esim. 20 + 10 euron setelit yhdessä hyvä vai vielä säälittävämpi) joten vaihtoehdot ovat 20 tai 50 euroa. menemme juhlaan pariskuntana poikaystävän kanssa.
Kesän aikana on kahdet häät (lahjatoiveena raha), 2 rippijuhlat (lahjatoiveena raha), 2 ylppärit/valmistujaiset (lahjatoiveena raha) ja 2 pyöreät synttärit (lahjatoiveena raha) ja yhdet ristiäiset (lahjatoiveena miltei 100 euron tuote) eli jos kaikille alkaa antaa isoja summia, huutaa lompakko armoa.
Miten te suhtaudutte?
Kommentit (199)
Mä en ehkä sisaruksen lapselle kehtaisi kovin pientä lahjaa antaa, tuo on kuitenkin niin läheinen sukulainen. Toki se omakin elämäntilanne vaikuttaa. Miehen sisarusten lapsille on annettu noin 150€ lahjat ja nyt kun eilen oli oman lapsen lakkiaiset, saatiin sieltä päin 100€. (Ei sillä, että tämä olisi mikään kilpailu, mutta eivät hekään siis antaneet pientä 20€ lahjaa.) 50€ tuli kummityttöni perheeltä, heistä on muodostunut meille perhetuttavat kun on niin monet synttärit jo perheenä käyty juhlimassa. 20€ voisi olla sellainen, jonka kaveri antaa, ei ehkä kuitenkaan aikuinen sukulainen.
Itsepäisesti olen sitä mieltä, että rahan toivominen/pyytäminen on auttamattoman moukkamaista. Oma lapseni teki pyynnöstäni lahjatoivelistan ja yksi vieraista kysyi lahjatoiveita. Kukaan muu ei kysynyt mitään, kaikki muut toivat rahaa ihan pyytämättä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu arvosanoista. Joku ABBA:n saanut ei ansaitse enempää, mutta en kehtaisi esim. pitkästä matikasta ällän kirjoittaneella tuollaisia pilipalisummia antaa
Arvosanojahan eivät vieraat välttämättä etukäteen tiedä. Ja noilla matikassa pärjäävillä on mahdollisuus saada Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön stipendi, joka on muhkeat 1000€. Sen saa 57 pisteellä ja monet syksyllä ällän kirjoittaneet juuri tästä syystä uusivat kokeen keväällä. Myös MAOLin kilpailuista voi saada rahaa, samaten Tutki, kokeile ja kehitä -kilpailusta, jossa palkitaan jopa kaikki finalistit. Oma lapsi sai TuKoKe:n finaalipaikasta työparinsa kanssa 400€ puoliksi, kyllä tuo 200€ on kiva lisä lakkiaislahjoihin ja ihan omalla työllä ansaittu.
Vierailija kirjoitti:
joopa joo, huomenna taas rahastetaan. Kyseessä on sisaruksen lapsi, sinänsä kiva tyyppi ja sitä rataa mutta rahaa on mennyt nyt tolkuttomia summia ties mihin (remppa, autoremppa, lomamatka jne.) ja mietin lahjarahan summaa. Hän nimenomaan toivoo rahaa lahjaksi. On kuitenkin työssäkäyvä eli ei ole ns. pikkurahasta puutetta eli onko 20 euroa ihan vitsi? En tykkää antaa erilaisia setelejä (vai onko esim. 20 + 10 euron setelit yhdessä hyvä vai vielä säälittävämpi) joten vaihtoehdot ovat 20 tai 50 euroa. menemme juhlaan pariskuntana poikaystävän kanssa.
Kesän aikana on kahdet häät (lahjatoiveena raha), 2 rippijuhlat (lahjatoiveena raha), 2 ylppärit/valmistujaiset (lahjatoiveena raha) ja 2 pyöreät synttärit (lahjatoiveena raha) ja yhdet ristiäiset (lahjatoiveena miltei 100 euron tuote) eli jos kaikille alkaa antaa isoja summia, huutaa lompakko armoa.
Miten te suhtaudutte?
Sisaruksellasi on työssäkäyvä lapsi ja sinulla on poikaystävä? Oletko joku pedofiili?
Vierailija kirjoitti:
Moikka! Et ole vielä tuore ylioppilas, koska lakit annetaan vasta huomenna. :)
Näissä on eri käytäntöjä. Oman lapseni lakkiaiset olivat eilen ja Facebookin kautta selvisi että jotkut muutkin koulut ovat pitäneet lakkiaiset jo perjantaina.
Vierailija kirjoitti:
Miten te suhtaudutte?
20 egee on ihan hyvä raha jos se on kaverille tai jollekin muulle ei-sukulaiselle.
Etäiset sukulaiset kanssa niin että pienempikin raha riittää, lisäksi kortti ja/tai kukka tmv.
Sukulaisilta lähipiirissä tai muulta lähipiiriltä sen sijaan voisi odottaa hiukan enemmänkin, tämmöinen on ainakin minun käsitys.
Kaipa se asia hieman riippuu muutenkin ko. ihmisten rahatilanteesta yleensäkin, varakkaammissa piireissä 500 euroakin kuulostaa kai lähinnä vitsiltä. Eli suhteellinen asia se täytyy vaan itse ymmärtää mikä summa tuntuu oikealta, eri piireissä taitaa olla erilaiset maksuvarat muutoinkin.
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä kirjoittaa että 20 e on sopiva naapurille tai kaukaiselle sukulaiselle. Ei täällä ole tapana juhlia naapurin lapsia tai varsinkaan mennä jonkun kaukaisen sukulaisen juhliin. Jos siis YO-juhliin, on menossa, on kyse läheisestä ihmisestä. Jos varaa ei ole, niin tietenkin 20 e on ok. Itse antaisin esim. sisaruksen lapselle satasen.
Ja täälläpäin (iso kaupunki) käydään kyllä naapureilla ja serkunkaimoilla samassa kaupungissa jos kutsutaan tai kerätään pieni kolehti seinänaapurin lapselle (jolloin osuus voi olla vähemmäkin). Jos et tunne lasta ja hädintuskin vanhemmat niin 20 ihan ok, toki jos on varakkaampi niin voi viedä enemmän.
Menen kohta juhlimaan. Tunnen äidin, lapsen olen nähnyt muutaman kerran. Vien +30 lahjakorttina. Kummilapsille ja lähisukulaisille ostan kalliimman lahjan.
Minusta 20e on tosi pieni summa. Jos olisi kyseessä joku etäisempi sukulainen, niin 30e voisin antaa. Läheisemmälle sukulaiselle 50e.
N24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma poika sai ylioppilaslahjaksi pari suomalaisen kirjakaupan lahjakorttia. Oli jo opiskelupaikka tiedossa tuossa vaiheessa. Piti ihan oikeasti keksimällä keksiä, mitä sieltä ostaisi ennen kuin menee umpeen, kun ei oikein tarvinnut mitään. Kirjoitustarvikkeita kuluu vähän, laskin oli jo, kirjoja ei tarvinnut juurikaan ostaa ja muistiinpanotkin nykyään tekevät läppärillä. Oli hän sieltä sitten lopulta löytänyt jotain, ihan muuta kuin opiskelutarvikkeita. En muista enää, mihin keksi ne käyttää.
Surullista, että kirjakaupan lahjakortin kanssa täytyy yrittää keksimällä keksiä mihin sen käyttää.
Opiskelijan on hyvä rennosti verrytellä lukutaitoa mukavan kirjan parissa. Kehittää luetun ymmärtämistä myös siellä opiskeluaineissa. Vieraskielinen kirja on myös hyväksi kielitaidon ylläpitämiseen ja sanavaraston parantamiseen missä iässä hyvänsä.
Helpointa jos tuntee lapsen.. itse muistan saaneeni parhaan lahjan henkilöltä joka oikeasti tunsi minut. Muut antoivat rahaa (yhteensä jotain 700€ ja vähän päälle) joka on tietty ihan kiva, mutta eipä jäänyt mieleen kuka anto mitäkin... 20€ on ihan hyvä!!
Ärsyttää jokavuotinen napina yo-juhlien rahalahjoista. Maksetaan bensat tai matkaliput juhliin ja paikalle tullaan viisihenkisen perheen kanssa mussuttamaan tyytyväisenä kakkua sekä muita tarjoiluja monen euron edestä, mutta päivänsankarin parin kympin rahalahja on liikaa. Pahimmassa tapauksessa ostetaan ihan vain mielenosoituksena rahalahjakäytännölle jotain rumia tarjouskippoja tai tätikoruja välittämättä ollenkaan mistä nuori voisi oikeasti ilahtua. Miksi ihmeessä menette juhliin jos se lahjan antaminen tuntuu niin vastenmieliseltä? Onko oikeasti takana alemmuudentunto siitä että ei kykene antamaan yhtä isoa lahjaa kuin joku toinen? Itse sain aikoinani melkein jokaiselta "vain" 10-20 euroa per vierasseurue ja otin kaikki kyllä tyytyväisenä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain rahaa 20-30 euron väliltä. Ja sitten pari isompaa 50 e ja 100 e, mutta eniten juuri noita pienempiä summia. Olen tosin jo tottunut pienempiin lahjoihin, sillä pihi sukumme ei muillekaan ikinä mitään osta, vaikka toisilla huomattavaa varallisuutta, josta kyllä voisi ammentaa. No, en itsekään ole mikään "kerjääjä" ja tietysti kiitollinen kaikista lahjoista, paitsi ehkä ne kylpypyyheet ja avatut kosmetiikkanäytteet olivat vähän ikäviä lahjoja. Jotkut saavatkin ihan hirveän suuria lahjoja ja yhdenkin tutun lakkiaisista tuli tosi suuri potti rahaa ja vielä uusia kameroita, puhelimia, tietokoneita ja muuta tavaraa kaikki pöydät täynnä. Loppuhuipennus oli melko uusi auto siihen päälle. Siinä vaiheessa kaduin jo koko juhliin menoa, kun näki selvästi ettei hän olisi minun köyhän ropoja tarvinnut. Itse en silti edes tahtoisi tuollaista farssia vaan olen mieluummin vaatimaton. Lukion käyminen ei kuitenkaan ole niin suuri juttu, että pitäisi koko maailma saada palkinnoksi.
Uskallan veikata että noin rahakkaat yo-juhlat ovat Suomessa TODELLA harvassa. En ole koko elämäni aikana kuullut kenestäkään jonka lahjapotin yhteisarvo olisi ollut lähempänä 20 tonnia.
Mä sain yhteensä 50€ lahjaksi kun pääsin ylioppilaaksi. Sain kirjoja ja kukkia, ja laseja. Tuntuu oudolta että joku saa tuon summan per. vieras.
Siskontytölle 150 Euroa yo-lahjaksi.
Hyvän ystävän pojalle sata Euroa yo-lahjaksi.
Serkulle sata Euroa häämatkarahastoon.
Vanhalle ystävälle 150 Euron hintainen mutta uniikki lahja 50-vuotislahjaksi.
Muita ei taida tänä kesänä olla.
Itse otan juhliin mukaan 20 ja 50 euron lahjakortit. Jos juhlissa tarjotaan vain kuppi kahvia ja pala kakkua, jätän pienemmän. Jos taas tarjoiluun on panostettu enemmän eli saatavilla on myös ruokaa ynnä muuta, niin sitten saatan jättää 50 euron lahjakortin.
Itse sain lakin 2016. Tiesin, että sukulaiset on duunareita ja rahaa ei ole turhaan jaettavaksi. Järkytyin, kun oli 50€ seteleitä monessa kuoressa. Nolotti, kun juhlien jälkeisenä päivänä availin kuoria :( Kortti olisi riittänyt, ja juhliin tulo mikäli töiltä kerkesi.
Tyhmä kysymys mutta annetaanko ruusu ilman pakettia vai paketissa. Tiedän joo tyhmä kysymys mutta en ole paljoa juhlissa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys mutta annetaanko ruusu ilman pakettia vai paketissa. Tiedän joo tyhmä kysymys mutta en ole paljoa juhlissa ollut.
No näin tähän aikaan vuodesta (kun nyt mitään niiden paleltumisen vaaraa ei ole) niin kukkakaupassa voi pyytää niiden suojaksi vaikka vain sen ohuen, kiiltävän, läpinäkyvän rapisevan muovin.
Ihan mikä vaan summa on hyvä. t. morsian 2015. Suorastaan järkytti kuinka paljon ihmiset pisti rahaa, kun kutsussa oli vapaaehtoinen osallistuminen x-kassaan. Hyvä mieli jäi parista kaverista, jotka tulivat yksin juhliin ja lahjaksi sitten 20 e. Ihan vaikka 5 e olisi meille ollut hyvän mielen tuoja, kokonaan lahjatta tuleminen sen sijaan vähän outoa, mutta ainahan sitä juhlissa sattuu ja tapahtuu.
Kummipojan rippijuhlat tulossa ja mietin antaako 50 vai 100e. Tai jotain siltä väliltä. Satanen tuntuu aika suurelle summalle rippilahjaksi.
Mä valmistuin muutama vuosi sitten ylioppilaaksi ja silloin itselle 20e oli paljon. :) Mä olen muutenkin huono vastaanottamaan lahjoja ja olinkin toivonut, etteivät ihmiset toisi mitään jos eivät ihan välttämättä halua.
Osa antoi ihan älyttömiä summia rahaa ja niistä tuli vähän kiusaantunutkin olo.
Muutamat sitten olivat vähän väkisinkin keksineet jotain ostettavaa, itse en oikein ymmärrä miksi ostaa jotain mille ei tule käyttöä kuitenkaan.