No onko se 20 euroa ylioppilaslahjaksi ihan säälittävä summa? Entä rippilahjaksi?
joopa joo, huomenna taas rahastetaan. Kyseessä on sisaruksen lapsi, sinänsä kiva tyyppi ja sitä rataa mutta rahaa on mennyt nyt tolkuttomia summia ties mihin (remppa, autoremppa, lomamatka jne.) ja mietin lahjarahan summaa. Hän nimenomaan toivoo rahaa lahjaksi. On kuitenkin työssäkäyvä eli ei ole ns. pikkurahasta puutetta eli onko 20 euroa ihan vitsi? En tykkää antaa erilaisia setelejä (vai onko esim. 20 + 10 euron setelit yhdessä hyvä vai vielä säälittävämpi) joten vaihtoehdot ovat 20 tai 50 euroa. menemme juhlaan pariskuntana poikaystävän kanssa.
Kesän aikana on kahdet häät (lahjatoiveena raha), 2 rippijuhlat (lahjatoiveena raha), 2 ylppärit/valmistujaiset (lahjatoiveena raha) ja 2 pyöreät synttärit (lahjatoiveena raha) ja yhdet ristiäiset (lahjatoiveena miltei 100 euron tuote) eli jos kaikille alkaa antaa isoja summia, huutaa lompakko armoa.
Miten te suhtaudutte?
Kommentit (199)
Ohhoh, olen sitten kai poikkeuksellisen onnekas ylioppilas, kun osa sukulaisista antoi 100€, ja kortin ja ruusun ja vielä samppanjapullonkin.
Tuollaiset "pelkkä halaus riittää" -kommentit on mun mielestä typeriä. Jos sinut on kutsuttu toisen valmistujaisiin, ja toinen on tehnyt koulussa ison työmäärän, on silloin edes jonkinlainen pieni muistaminen paikallaan. Vaikka sitten edes se 20€, vaikka aika pieni raha onkin. Tai sitten joku viinipullo ja ruusu tms.
Mua myös loukkaa paljon tuo joidenkin asenne, että jos on saanut vaikka eximiaa huonompia arvosanoja todistukseen, ei silloin ansaitse ylioppilasjuhlia ollenkaan. Ovatko noiden kommenttien kirjoittajat itse kirjoittaneet koskaan ylioppilaaksi? Lukion läpäisemiseen ja yo-kokeiden läpipääsemiseen tarvitaan valtava määrä työtä ja läksyjen ja esseiden paahtamista. Ei ole mikään pikkujuttu. Joku C tai M:kin ovat hyviä arvosanoja. Ja kaikissa aineissa ei voi olla hyvä/kaikkeen ei riitä mielenkiintoa, joten on luonnollista, että todistuksessa voi olla yksi heikompi arvosana.
-Aikuislukiosta toissapäivänä valmistunut
5x50 euroa. Ei köyhän tarvitse isotella ja sitten perään kärvistellä.
Oma syy, jos kuukausipalkkansa heittää lahjoihin.
Ei ole missään tapauksessa säälittävä summa. Olen itsekin antanut ruusun, kortin ja 20 euroa esimerksiksi naapurin ja työkaverin lapselle. Kummilapsille ja lähisivulle yleensä sen 50 euroa + ruusu. Jos on iso suku ja ystäväpiiri niin voi olla kesällä rippujuhlia, synttärijuhlia, valmistujaisia ja häitä. Jokaiselle pitäisi kuitenkin jotain antaa.
20 euron lahja lapsen kaverisynttäreille, mutta ei todellakaan rippi- tai yo-juhliin. 50 euroa minimi, jolla kehtaa juuri mennä naapurin muksun juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, olen sitten kai poikkeuksellisen onnekas ylioppilas, kun osa sukulaisista antoi 100€, ja kortin ja ruusun ja vielä samppanjapullonkin.
Tuollaiset "pelkkä halaus riittää" -kommentit on mun mielestä typeriä. Jos sinut on kutsuttu toisen valmistujaisiin, ja toinen on tehnyt koulussa ison työmäärän, on silloin edes jonkinlainen pieni muistaminen paikallaan. Vaikka sitten edes se 20€, vaikka aika pieni raha onkin. Tai sitten joku viinipullo ja ruusu tms.
Mua myös loukkaa paljon tuo joidenkin asenne, että jos on saanut vaikka eximiaa huonompia arvosanoja todistukseen, ei silloin ansaitse ylioppilasjuhlia ollenkaan. Ovatko noiden kommenttien kirjoittajat itse kirjoittaneet koskaan ylioppilaaksi? Lukion läpäisemiseen ja yo-kokeiden läpipääsemiseen tarvitaan valtava määrä työtä ja läksyjen ja esseiden paahtamista. Ei ole mikään pikkujuttu. Joku C tai M:kin ovat hyviä arvosanoja. Ja kaikissa aineissa ei voi olla hyvä/kaikkeen ei riitä mielenkiintoa, joten on luonnollista, että todistuksessa voi olla yksi heikompi arvosana.
Ei tarvitse olla kaikessa hyvä, mutta ihmettelen kovasti, jos ei löydy edes muutamaa ainetta, joita osaa eximian tasoisesti. C ja M eivät ole hyvää nähneetkään. Valtava määrä työtä my ass. Esim. LuK (myös 3v) oli työmäärältään ihan eri planeetaltaan kuin lukio
Vierailija kirjoitti:
Kauniaislainen perhe ostaa jälkikasvulle Mersun ylppärilahjaksi ja 20 euroa käytetään takan sytyttämiseen, joten ei kannata sen kanssa tosiaankaan mennä vieraaksi kuin ehkä hyvin pienituloiseen perheeseen, jossa se on iso raha. Muuten nolaa itsensä totaalisesti. Vastetuskin kannattaa stailata huolellisesti, ettei mennä missään henkkamaukan rytkyissä eli joko teetetään vaatteet ompelijalla tai haetaan Pariisista tai Milanosta.
ja noin muuten jos ei ole liikaa rahaa, älä tuo. Ei kukaan laske eikä seuraa tai pahemmin kaipaakkaan lahjoja. Enemmänkin että tullaan paikalle jos on luvattu ja viihdytetään hurjilla tarinoilla.
ja toi vaatesössötys on vaan noloa, ei noista kukaan välitä. Vain noloa jos joku jotain niin karseita aiheita tuo... kato mun pukua tms.. ei taatusti kutsuta uudelleen ihan heti. Sortsit dressmanilta ja joku mainospikee venemessuilta -89 ois täydellinen yhdistelmä.
Ja takan? haloo, takkoja on 8. Eikä niitäkään kukaan jaksa laskea.
Ruokana jotain pientä ja maukasta vaikka jotain pikkuleipiä joissa sattmanvaraisia juustoja, rommia jne. Ja jos kauheasti venyy mallia joulut niin jotain biffeä plus perunoita tjsp. Eikä silloinkaan oikein tuoda muita lahjoja kuin alle 18v vanhoille. ja niillekkin se yks. Eikä se silloinkaan ole mikään mersu vaan enemmänkin ehkä kaukoputki tai joku vähän kivempi kannettava.
Sääli vaan että olet totaalisen pihalla tuosta elämästä, saattaisit oppia miten ollaan tyytyväisempiä vähästä.
Vierailija kirjoitti:
Ai että oikein palkkiota haet :D
Eikö se todistus ollukkin minkä hait, vai haitko vain sukulaisilta kiristettävää rahaa. En kyl tulisi kutsuttuna noin ankeaa ihmistä kattomaan.
Mulle oli ihan yks hailee toiko joku jotain vai ei ja tulihan sitä joku 6000e plus toiset 4000e stipendiä. Ostin Orionin osakkeita vajaa 16e kappale :)
ja omat arvosanat oli finska, engelska M, modersmål A, Real B Lång matematik B.
Et tämmöinen nero :D
Tuli kutsu likkakaverin pojan yo-juhliin, kerran nähty ko poika.
Kerättiin viisi pariskuntaa yhteen, yhteinen kortti, ruusu ja 100e; eli 22e per pari, kun kortti ja ruusu maksoi 10e.
Pankeista saa muuten ladattavia pankkikortteja, voi käyttää kuten ladattavia lahjakortteja, jos irralliset setelit mietityttää.
Rippilahjojen suhteen olen vanhanaikainen. Sen ikäinen tuhlaa usein turhuuksiin. Itse näin 30-vuotiaana olen iloinen, että sain aikoinaan rippilahjoiksi Iittalan astioita, Kalevala-korun ja muuta säilyvää. Ovat kulkeneet mukanani kodista toiseen, olleet hyödyllisiä ja muistoina antajistaan. Saamani rahat taisi mennä mopon bensaan, halpoihin mitään kestämättömiin teinivaatteisiin, hiusväriin ja meikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaksikymppiä!? Itse arvostan homman (yo) 200 €:n suoritukseksi. Voi olla ylihintainen, mutta kyllä parikymppiä on ihan kahviraha.
Eli kaikkien pitäs antaa 200e? Kyllä pienemmistä summista teini saa ihan hyvän kassan minkä ryypätä, vaikkei erityisen isot pippalot olisikaan. Itse korkeakoulusta valmistuneenakaan en odota mitään rahoja kuoressa vaan lämmintä kädenpuristusta ja kanssailoitsemista.
Itse annoin parille työkaverin lapselle, joita en varsinaisesti tunne, juurikin rahataskussa 20€/ nokka. Eivät ainakaan näkyvästi osoittaneet pettymystään haistattelujen ja itkupitkuraivareiden muodossa, mitä sitten mielessään ajattelivat, kun vain nimeltä tuttu äidin työkaveri antoi vain 20€.
Vierailija kirjoitti:
joopa joo, huomenna taas rahastetaan. Kyseessä on sisaruksen lapsi, sinänsä kiva tyyppi ja sitä rataa mutta rahaa on mennyt nyt tolkuttomia summia ties mihin (remppa, autoremppa, lomamatka jne.) ja mietin lahjarahan summaa. Hän nimenomaan toivoo rahaa lahjaksi. On kuitenkin työssäkäyvä eli ei ole ns. pikkurahasta puutetta eli onko 20 euroa ihan vitsi? En tykkää antaa erilaisia setelejä (vai onko esim. 20 + 10 euron setelit yhdessä hyvä vai vielä säälittävämpi) joten vaihtoehdot ovat 20 tai 50 euroa. menemme juhlaan pariskuntana poikaystävän kanssa.
Kesän aikana on kahdet häät (lahjatoiveena raha), 2 rippijuhlat (lahjatoiveena raha), 2 ylppärit/valmistujaiset (lahjatoiveena raha) ja 2 pyöreät synttärit (lahjatoiveena raha) ja yhdet ristiäiset (lahjatoiveena miltei 100 euron tuote) eli jos kaikille alkaa antaa isoja summia, huutaa lompakko armoa.
Miten te suhtaudutte?
Jos rahat tiukilla, itse jäisin pois kaikista juhlista, jotka eivät ole ehdottomia. En esim. ole osallistunut mihinkään serkkujen tai pikkuserkkujen ylioppilas- tai rippijuhliin, joten lahjaakaan en ole antanut. Siskon tyttö on kyl tietty vielä sen verran läheistä sukua, että niihin juhliin osallistuisin. En ehkä veisi rahaa, vaikka sitä olisi toivottu, vaan jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tuli kutsu likkakaverin pojan yo-juhliin, kerran nähty ko poika.
Kerättiin viisi pariskuntaa yhteen, yhteinen kortti, ruusu ja 100e; eli 22e per pari, kun kortti ja ruusu maksoi 10e.Pankeista saa muuten ladattavia pankkikortteja, voi käyttää kuten ladattavia lahjakortteja, jos irralliset setelit mietityttää.
Tota tapaa en ymmärrä. Miksi kutsua yo-juhliin äidin tai isän kavereita, jotka eivät itse juhlittavaan liity yhtään mitenkään? Ne ovat lapsen juhlat, vieraiden pitäisi olla tuttuja hänelle. Toi on kyllä silkkaa kerjuuta, itse en ikinä osallistuisi moiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla kaikessa hyvä, mutta ihmettelen kovasti, jos ei löydy edes muutamaa ainetta, joita osaa eximian tasoisesti. C ja M eivät ole hyvää nähneetkään. Valtava määrä työtä my ass. Esim. LuK (myös 3v) oli työmäärältään ihan eri planeetaltaan kuin lukio
OMG. Vähän aiheesta ohi, mutta pakko kommentoida sivusta, että oot vähän pihalla tilastomatikasta. Kannattaisi perehtyä yo-arvosanojen arvostuleperusteisiin. Arvosanat laitetaan normaalijakauman mukaisiksi, ikinä ei voi siksi olla tilannetta että kaikki saisivat esim. E:n tai L:n paperit.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu arvosanoista. Joku ABBA:n saanut ei ansaitse enempää, mutta en kehtaisi esim. pitkästä matikasta ällän kirjoittaneella tuollaisia pilipalisummia antaa
Hih tää ABBA:n kirjoittaja sai lahjaksi yhteensä 3000euroa ja joka sentin tunsin ansainneeni
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin viime joulun alla surkeilla papereilla (aineiden keskiarvo ehkä 7,5 ja kirjoituksista EEAA) ja kauhistuin, kun moni antoi 50 euroa. Elän niin radikaalisti kädestä säästöön ja suihin, että kymppikin olisi jo ollut nokon. Etenkin, kun lukion suorittamiseen meni yhteensä sellainen 6 vuotta välipausseineen helvetinmoisen masennuksen takia.
20 euroa on hyvä. Ellei ole ihan tollo kultalusikka-ahteri, kyllä vastavalmistunut ymmärtää, että ihmisillä on erit elämäntilanteet, eikä välttämättä ole mahdollista maksaa satasia nähdäkseen valkoisen lippiksen ja peruskoulun papereita pikkuisen hienommat paperit.
Jos olisi varaa, antaisin sinun kaltaiselle enemmän rahaa kuin kolmessa vuodessa E:n tai L:n paperit kirjoittaneelle. Katsoisin, että terveellä on paremmat edellytykset hankkia rahaa myös töissä kuin masentuneella ja sinunlainen tarvitsee rahaa kipeämmin, koska sitä todennäköisesti on vähän. On arvostettavaa, että vaikeuksista huolimatta olet lopulta kirjoittanut ylioppilaaksi.
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva yh. Viikonloppuna oli ex-mieheni (eli lapseni isän) sukulaistytön ylppärit, jonne minä menin, ex-mieheni ei, mutta osallistui lahjaan. Olemme pysyneet ko. perheen kanssa läheisinä minun ja ex-mieheni eronkin jälkeen. Minusta 50e oli sopiva summa ja lisäksi leivoin avuksi (ja kustansin omien leipomusteni raaka-aineet). Minusta tämä toimi aivan hyvin näin. Ja voihan rahaton tarjoutua juurikin vaikka auttamaan leipomuksissa, siivouksissa, tiskaamisessa tms. jos se on mahdollista :) Niistä on monesti valtava apu, kun kaikenlaista järjestettävää on.
Itse katson aina lahjarahasummasta paljonko ihmiset välittävät minusta. Pienestä summasta saatan loukkaantua, sillä se kertoo kuinka vähän lahjan antaja arvostaa minua. Summa siis kertoo tavallaan ihmisen arvon lahjan antajan silmissä. Samalla perjaatteella myös annan lahjarahaa muille.
Alle 50 euroa on säälittävää, vaikka olenkin köyhä ylioppilas. Ylioppilaalle pitäisi mielestäni antaa vähintään 50, mielellään useampi satanen, vaikka se olisikin siskon koiran kummin serkku, koska itsenäinen aikuinen ei tee mitään muutamalla säälittävällä kympillä. Paitsi ostaa ehkä maitoa. Tarkoitus on kuitenkin saada jotain hienompaa, sillä on juhlat kyseessä. Tietenkin summa riippuu myös lahjan antajan varallisuudesta ja köyhän 50€ voi olla suurempi kuin rikkaan 100€.
Jos on kyseessä vanhemmat, isovanhemmat tms. keksin lahjaksi jotain muuta, ettei lahjarahat kulje edestakaisin.
Ennen oli kyllä tapana viedä ruusu, ei mitään lahjoja tai rahaa? Vanhemmat ja isovanhemmat korkeintaan antoivat jonkun lahjan.