Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No onko se 20 euroa ylioppilaslahjaksi ihan säälittävä summa? Entä rippilahjaksi?

Vierailija
01.06.2018 |

joopa joo, huomenna taas rahastetaan. Kyseessä on sisaruksen lapsi, sinänsä kiva tyyppi ja sitä rataa mutta rahaa on mennyt nyt tolkuttomia summia ties mihin (remppa, autoremppa, lomamatka jne.) ja mietin lahjarahan summaa. Hän nimenomaan toivoo rahaa lahjaksi. On kuitenkin työssäkäyvä eli ei ole ns. pikkurahasta puutetta eli onko 20 euroa ihan vitsi? En tykkää antaa erilaisia setelejä (vai onko esim. 20 + 10 euron setelit yhdessä hyvä vai vielä säälittävämpi) joten vaihtoehdot ovat 20 tai 50 euroa. menemme juhlaan pariskuntana poikaystävän kanssa.

Kesän aikana on kahdet häät (lahjatoiveena raha), 2 rippijuhlat (lahjatoiveena raha), 2 ylppärit/valmistujaiset (lahjatoiveena raha) ja 2 pyöreät synttärit (lahjatoiveena raha) ja yhdet ristiäiset (lahjatoiveena miltei 100 euron tuote) eli jos kaikille alkaa antaa isoja summia, huutaa lompakko armoa.

Miten te suhtaudutte?

Kommentit (199)

Vierailija
21/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna femma ja heitä se lattialle.

Vierailija
22/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu arvosanoista. Joku ABBA:n saanut ei ansaitse enempää, mutta en kehtaisi esim. pitkästä matikasta ällän kirjoittaneella tuollaisia pilipalisummia antaa

Miksi tätä on noin kovasti alapeukutettu? 

Minä olen ainakin samaa mieltä, että kunnon työnteosta palkitaan. Nämä abba-tyypit seurustelupainotteisessa lukiossa ovat lähinnä keskittyneet seksiin ja kaljaan. 

Suoraan sanoen en edes kehtiaisi "juhlia" sitä, että on rimaa hipoen saanut paperit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Mutta siis, on eri asia, tuleeko lahja pariskunnalta vai sinkulta ja samoin se, ollaanko työelämässä vai esim opiskelijoita vielä. Ei voi odottaa samaa kovatuloiselta pariskunnalta kuin sinkulta opiskelijalta tai eläkeläiseltä.

TÄMÄ!

Vierailija
24/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on köyhää porukkaa :D

Viisikymppiä on alaraja, jonka satunnainen naapurikin tuo ruusun ja kortin lisäksi meidän piireissä. 

Tyylikkäämpää jopa tulla vain esim. ruusun kanssa. Se sanomalehden palaan verrattava paperi on tosi nolo. 

Vierailija
25/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun sun pitää pohtia saman kesän lahjabudjeteissa yo- ja rippilahjaa, panostaisin enemmän ylioppilaseen. Rippijuhlaan ei ole sankari tavallaan tehnyt yhtään mitään, jotkut menee riparille rahastaakseen suvun tädit ja sedät.

Sata euroa ristiäislahjaksi on todella aivan idiootti vaatimus.

Kaksikymppiä riittää lahjaksi etenkin jos ette ole kovin rahakkaita ja teillä on kuluja tulla paikalle kauempaa. Toisaalta teitä on kaksi ja sankari kai melko läheinen. Ehkä kolmekymppiä olisi kiva pariskunnalta. Jos taas teillä tiukka rahatilanne ja tulette pitkän matkan takaa, parikymppiä ja kaunis kortti riittävät.

Vierailija
26/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvä aikuinen ihminen nolaa itsensä, jos antaa lahjaksi 20 euroa.  Tänä päivänä se on niin vähän rahaa ettei sillä saa edes yhtä kovakantista, uutta romaania. Siis edes proosaa.

Itse olisin melkein vaikka antamatta yhtään mitään, jos pitäisi valita sen ja 20 euron välillä.

Jos kyseessä on esim. henkilö jonka tietää pyrkivän akateemiselle uralla lukion jälkeen, niin vaikka joku Adlibriksen 100 euron lahjakortti voisi olla fiksu. Jos niitä nyt ylipäätään on.

Vierailija
27/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ja millä perusteella kehtaa tilata ristiäislahjaks jotain? Ja sadalla eurolla?

Vierailija
28/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu arvosanoista. Joku ABBA:n saanut ei ansaitse enempää, mutta en kehtaisi esim. pitkästä matikasta ällän kirjoittaneella tuollaisia pilipalisummia antaa

Minä olen ainakin samaa mieltä, että kunnon työnteosta palkitaan. Nämä abba-tyypit seurustelupainotteisessa lukiossa ovat lähinnä keskittyneet seksiin ja kaljaan. 

Suoraan sanoen en edes kehtiaisi "juhlia" sitä, että on rimaa hipoen saanut paperit. 

Minä en kyllä katso velvollisuudekseni palkita naapurin likkaa lukemisesta. Vamhemmat palkitkoot ja oikea palkinto ahkeruudesta tulee sitten kun saa sen haluamansa opiskelupaikan. 

Vierailija
29/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä tuo, mutta rahastamista tämä ei ole. Meillä menee noin 1000 euroa yo-juhliin. Törkeää puhua rahastamisesta, kyllä se kulupuoli on juhlan järjestäjällä. Ja meille saa tulla vaikka tyhjin käsin.

Vierailija
30/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20€, kortti ja ruusu riittävät. Jonkin verran pitää ottaa kyllä huomioon myös meneekö paikalle yksin vai viiden hengen perheen kanssa. Kahdella kympillä ei kata viiden hengen kahvikuluja...

Monilla on kuitenkin noita juhlia useammat päivässä ja tietenkin muitakin menoja, joten kenenkään ei tulisi mielestäni odottaa automaattisesti mitään suuria summia.

Antaisin läheiselle nuorelle ehkä hieman enemmän rahaa ja/tai jonkun muun persoonallisemman lahjan, esimerkiksi nuorelle osoitetun kirjeen tms.

Jännä, että Suomessa juhlitaan ylioppilaita niin näyttävästi, vaikka kyseessä on aika perustason tutkinto. Enemmän aihetta olisi juhlia vaikka korkeakoulusta valmistumista.

Vierailija
31/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän mielestä 100e liikaa kummitytölle? Rahasta on vähän pulaa, mutta kai täytyy kestää..

Vierailija
32/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teidän mielestä 100e liikaa kummitytölle? Rahasta on vähän pulaa, mutta kai täytyy kestää..

Jos kerran rahasta tiukkaa, niin 50 euroakin  riittää oikein hyvin. Vie lisäksi ruusu.

Vierailija
33/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kysyttekö te ennen juhlia että mitkäs arvosanat tuli vai mistä tiedätte kuinka paljon antaa? Mitä jos ylioppilas ei halua kertoa arvosanojaan? Annatte varmuuden vuoksi 10e ettei vaan tule annettua liikaa?

Vierailija
34/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työtön yh ja 20 e serkun lahjaan on iso raha multa ja lapselta. En kehtaa viedä pelkkää ruusu.

Vierailija
35/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

100e ristiäisiin on hirveän paljon, osta vaikka potkupuku tai askartele joku vaippakakku... 20e riparilaiselle on ok, ylioppilaalle vaikka pullo kuohuvaa ja ruusu..

Vierailija
36/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä aikuinen ihminen nolaa itsensä, jos antaa lahjaksi 20 euroa.  Tänä päivänä se on niin vähän rahaa ettei sillä saa edes yhtä kovakantista, uutta romaania. Siis edes proosaa.

Itse olisin melkein vaikka antamatta yhtään mitään, jos pitäisi valita sen ja 20 euron välillä.

Jos kyseessä on esim. henkilö jonka tietää pyrkivän akateemiselle uralla lukion jälkeen, niin vaikka joku Adlibriksen 100 euron lahjakortti voisi olla fiksu. Jos niitä nyt ylipäätään on.

Pääsykoekirjoja lukuunottamatta (jos sellaista lukion materiaalin ohella on, eikä löydy tulostettavana ilmaisena versiona) ei ainakaan yo-opiskelijat osta kirjoja ollenkaan, kirjastossa on kattavasti samoin netissä yo:n kirjastosta saadun käyttöoikeuksin. Itse oisin ilahtunut esim s-ryhmän lahjakortista, siitä on akateemisellekin opiakelijalle iloa kun rahat on loppu :)

Vierailija
37/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuore ylioppilas!!

20€ on todellakin hyvä summa. Itse laitoin kutsuun, että jos aikoo antaa lahjan rahana, olisi kiva jos laitettaisiin suoraan tilille. Olen saanut jo pari ja olen suorastaan järkyttynyt 100€ lahjarahasta joka oli vielä ei-läheiseltä sukulaiselta. Toki kiitollinen, mutta todella iso summa.

20€ riittää hyvin, ei todellakaan tarvitse enempää. Minulle on ainakin tärkeintä että vieraat tulevat paikalle eikä se raha ja lahjat. Yksi kutsutuista joutui soittamaan rahapulan takia ettei pysty antamaan mitään eikä kehtaa antaa mitään pientä summaa. Harmitti hirveästi hänen puolestaan se että hän häpesi hirveästi sitä ettei pysty "muistamaan minua isolla lahjalla".

Älkää ottako paineita, jos valmistunut on tosiaan koppava ja vaatii isoja rahoja, ei ansaitse senttiäkään.

Ihan hulluksi mennyt tämä rahananto. Hirveitä summia. Siskon kaveri sai rippilahjaksi 1500€ kaikkien muiden lahjojen lisäksi. Minusta tuo on jotain niin outoa että saa lahjaksi saman verran rahaa

kuin joku tienaa töistä ja siihen vielä kaikkien lahjojen arvon laskiessa puhutaan useammasta tonnista. Järkyttävää. Sitten vielä kaikilla on odotus että saadaan niin paljon...

Moikka! Et ole vielä tuore ylioppilas, koska lakit annetaan vasta huomenna. :)

Vierailija
38/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan rahatilanteesta riippuu mitä antaa. Itse viel rippijuhliin pelkän ruusun.

Vierailija
39/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksikymppiä!? Itse arvostan homman (yo) 200 €:n suoritukseksi. Voi olla ylihintainen, mutta kyllä parikymppiä on ihan kahviraha.

Montako prosenttia vuosituloistasi olet valmis laittamaan muiden lahjoihin?

Meillä meni kerran mun yhden kuukauden palkka yhteen perheeseen. Miehen sisarella viisi lasta ja kolme valmistui, yksi meni naimisiin ja kummitytöllemme syntyi lapsi, kaikki viiden viikon sisällä.

Vierailija
40/199 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on huomenna ylioppilasjuhlat ja todellakin toivomme, että vieras tulee juhliin, onnittelee ja tuo vaikka ruusun. Rahaa ei haluta (ollaan kyllä kieltämättä varakas perhe), olisi noloa ottaa rahaa vastaan.