Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein aloituksen jossa kysyin voisitteko kuvitella seurustelevanne kehitysvammaisen ihmisen kanssa

Vierailija
01.06.2018 |

Aloitus poistettiin kahdesti. Onko kehitysvammaisuus siis tabu? Vai yritetäänkö se häivyttää tästä yhteiskunnasta? Kysyin myös voisitko ajatella seurustelevasi vammautuneen, loukkaantyneen tai masentuneen henkilön kanssa, vai pitääkö kunppanin olla kaikinpuolin moitteeton, täydellinen ja viimeisen päälle? En näe tässä siis mitään syytä aloituksen poistoon. Kaikki ihmiset eivät voi olla viimeisen päälle täydellisiä vaan vikoja voia olla, jollain vaikka anoreksia ja toinen on ylipainoinen. Täydellinen ihmine on utopinen harha. Kehitysvamma, vammaisuus, masennus jne, ei saa olla suomessa tabu aihe eikä ne katoa lakaisemalla matonalle. Ne on hyväksyttävä tai on rasisti. Rasismi ei liity rotuihin vaan erillaosuudesta johtuvaan syrjintää. Ketä tahansa voidaan syrjiä ulkonäkönsä tai ominaisuuksiensa takia ja se on rasismia.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 jatkaa... En voisi seurustella kehitysvammaisen kanssa ainakaan luultavasti. Tiedän kuitenkin, että maailmalla on downeja, joilla on yliopistotutkinto (on myös ihmisiä, joilta on poistettu puolet aivoista ja osa heistäkin on erittäin älykkäitä. Nämä on jänniä asioita). Harvinaistahan se on, mutta ehkä löytyisi joitain kiinnostavia yksilöitä. Kaipaan suht älykästä kumppania.

Noin muuten mua ei kyllä vammat tai sairaudet pysäyttäisi.

No tämä on vähän urbaanilegendaa, joko he ovat käyneet "erityisyliopiston" tai sitten heillä ei ole oikeasti down (jonkinlainen mosaiikki voi olla kyseessä). 

Joo, no, ehkä näin. Näin joskus youtubessa yhden down-naisen puheen ko. syndroomasta. Hänessä ainoa erityisesti huomattava asia oli suht paha puhevika. Hän vaikutti erittäin syvälliseltä ja älykkäältä ihmiseltä. Ehkä hän on mosaiikki. Ylivoimaisesti suurin osa heistä taitaa kuitenkin olla erittäin pahasti kehitysvammaisia. Jotkut on kyllä kivoja tyyppejä.

Kuinka lievä tällainen downin mosaikismi voi olla? Voiko jollakulla olla se ilman, että kukaan koskaan huomaa mitään? Meni aika kiinnostavaksi...

Vierailija
22/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvammaisuus ei minulle ole tabu, teen työtä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvoasioiden parissa. Mutta en seurustelisi kehitysvammaisen kanssa. Heillä on yhtä lailla oikeus rakkauteen ja parisuhteeseen, mutta ei minun tasa-arvon nimissä tarvitse kenenkään sellaisen kanssa seurustella, jonka kanssa en halua seurustella. Yhtä lailla minulla on oikeus valita kumppanini. Kehitysvammaisten oikeudet ei ole sitä, että olisi oikeutettu sinänsä yhtään sen enempään kuin muutkaan. Vaikka toisaalta, heillehän on yhteiskunnan toimesta jo taattu elämä ja toimeentulo, vaikka se ei mitään rikasta olekaan. Minulle alan ammattilaisena oikeudet on tärkeitä, mutta niin on velvollisuudetkin. Ja tasa-arvoisuus myös toiseen suuntaan. Yksikään vammainen ei voi vedota vammaisuuteensa saadakseen sinänsä sen enempää kuin ns. tervekään. Eikä vammaisuuteen vedoten voi käyttäytyä yhtään sen huonommin kuin ns. terveetkään. Ammattilaisena olen kohdannut kehitysvammaisten ihastumisia ja rakastumisia itseeni, mutta erittäin tiukasti olen tehnyt selväksi, että lähentely, seuraaminen tms. ole sallittavaa eikä hyväksyttävää, ja että en ole kiinnostunut siinä mielessä. Ja että se ei ole syrjimistä.

Tuo on kyitenkin syrjintää, ettet voi seurustella kehitysvammaisen kanssa tämän kehitysvammaisuuden takia. Jos syy olisi muu kuten se että henkilö ei ole sinun tyyppiäsi ja teillä ei vain kolahda yhteen, niin silloin se olisi ymmärräettävää. Minulle kaikki ihmiset ovat samalla linjalla, en valikoi enkä syrji vaan uskon että minulla voi matchata ihan kenen tahansa kanssa kunhan se oikea osuu kohdalle. Ja kun se oikea osuu kohdalle, sen tiedän ainoastaan tunteissa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, taas näitä "mutta pitäähän asioista voida keskustella" -provoja. Onko oikein, että nainen saa ajaa autoa? Pitäisikö rajat sulkea tummaihoisilta? Voisitko oikeasti seurustella lähihoitajan kanssa? Pitäisikö pedofiilit tappaa? Miksi aloitukseni poistettiin, kun halusin vain keskustella?

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, on huono asia, jos tietyistä asioista ei saa keskustella.

Oleellista ei ole myöskään keskustelun avaus, se voi olla kuinka provosoiva tahansa. Av:lla kuitenkin yleensä on fiksuja keskustelijoita, jotka voivat osoittaa sen, jos avauksessa on vahvat ennakkoluulot. Mielestäni tällaisessa avauksessa ei sellaisia edes ole (samalla tavalla kuin noissa luettelemissasi esimerkeissä).

Vierailija
24/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä paikassa, jossa olen tekemisissä kehitysvammaisten kanssa. Oma työni taas ei liity heihin. Työssäni kohtaamillani kehitysvammaisilla on sen verran oma sosiaalinen todellisuus, että he eivät voi elää itsenäisesti (en tiedä, onko sellainen missään tilanteessa mahdollista), heillä on aina joku ohjaaja saatavilla, vaikka ihan joka minuutti ei tarvitse heitä tarkkailla.

Jos ajatellaan romanttista rakkautta, niin sen verran eri maailmassa kehitysvammainen on verrattuna sellaiseen, joka ei ole kehitysvammainen, että suhdetta ei voisi olla ilman valtavaa epäsymmetriaa. Mutta olen kuullut, että heillä voi keskenään olla seurustelusuhteita.

Vierailija
25/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ei halua seurustela mies/naismallien kanssa? Tai yritysjohtajien? tai rekkakuskien? Onko se syrjintää heitä kohtaan?

Mitä jos ei halua seurustella silikonirintaiisen kanssa? Tai instasomettajan?

Vierailija
26/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syrjintä on väärin, mutta esimerkiksi kumppania valitessa ihmisellä saa olla mieltymyksiä ja ehtoja. Se ei ole syrjintää. Mun mielestäni näin pahasti mielenterveysongelmaisena ja fyysisesti epämuodostuneena ei ole syrjintää, jos joku ei ongelmieni takia halua mua kumppanikseen. Suhde toisi omt haasteensa mukanaan, eikä kaikki ole siihen valmiita tai halukkaita.

Rasismi tarkoittaa rodun/ihonvärin perusteella syrjimistä, vihaamista yms. Vammaisen syrjiminen on väärin, mutta se ei ole rasismia. Eikä se ole minkäänlaista syrjintää, jos joku ei halua seurustella jonkun toisen kanssa.

Joo, vammaisten, sairaiden jne. olemassaolo on fakta. En koe aihetta niin tabuna.

Rasismi on aate tai toiminta, jossa ihmisten rodun, etnisen taustan tai biologisten eroavaisuuksien tai näihin liittyvien fyysisten tai henkisten ominaisuuksien erilaisuudella perustellaan ihmisten eriarvoista kohtelua eli syrjintää. Rasismiksi voidaan kutsua myös toimintatapoja ja yhteiskunnallisia rakenteita, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen.

Ao

Tuo on suomenkielisestä Wikipediasta. Se ei ole oikein luotettava tietolähde. Englanninkielinen Wikipedia sanoo ihan muuta:

"Racism is the belief in the superiority of one race over another, which often results in discrimination and prejudice towards people based on their race or ethnicity"

suomisanakirja.fi:

"rasismi

rotuviha, rotusyrjintä."

Ehkä sanalle on annettu muitakin virallisia merkityksiä, mutta enemmänkin uskoisin sen liittyvän puhekieleen.

Tuo suomen kielinen Wikipedia on itseasiassa lähempänä YK:n määritelmää rasismille. Siksi oli tärkeää että Suomi ratifioi YK:n vammaissopimuksen.

Ehkä olen väärässä. Kieli tosiaan kehittyy jatkuvasti. Itsestäni sanan käyttö muuten kuin rotusyrjintään liittyvissä jutuissa tuntuu vaan hämmentävältä. Hyvä tietää, että sitä voi käyttää muutenkin ainakin suomeksi.

Tarkastin tuon YK:n määritelmän englanniksi, koska se on se heidän kansainvälinen määritelmä. Siellä sanotaan rasismista näin:

"Racism is a theory of races hierachy which argues that the superior race should be preserved and should dominate the others. Racism can also be an unfair attitude towards another ethnic group. Finally racism can also be defined as a violent hostility against a social group."

En tiedä, mitä tuo "social group" tarkoittaa, mutta vähän epäilen esim. mielenterveysongelmaisten olevan sitä. Mutta jos esim. muu Suomi päättäisi pyyhkiä Turun kartalta ja hävittää turkulaiset, niin he kai olisi tuollainen "social group" ja tämä olisi rasismia. Ehkä.

Joo, menee jo saivarteluksi yhdestä sanasta. Ihan sama, miksi sitä kutsutaan, niin syrjintä on väärin. Kohta joku jo ärsyyntyy tästä hiusten halkomisesta, joten mä lopetan tähän. Aiheesta voidaan perustaa om ketju.

Vierailija
27/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasismi EI todellakaan ole biologiseen poikkeavuuteen tai sukupuoli-identiteettiin tai oikeastaan edes uskontoon liittyvää (vaikka uskonto toki joskus kiittyy tiettyyn kansanryhmään tai kansallisuuteen aika kiinteästi). Tällainen sanojen merkityksen laventaminen vie pohjaa koko asialta. Homosyrjintä on syrjintää, ei rasismia. Kehitysvammaisten huono kohtelu on huonoa kohtelua ja syrjintää mutta ei missään nimessä rasismia. Rasimin huutelu joka asiaan ja jokaiseen omaa kantaa vastaansotivaan mielipiteeseen on muutenkin saanut koko käsitteen valtavaan inflaatioon. Samoin ei ole rasismia, jos joku yrittää kansallisuutta.tai uskontoa hyväksikäyttäen saada hänelle kuulumattomia etuja tai polkee muita alleen ja tätä yritetään estää. Ilman lippua ei ratikassa kuljeta vaikka ihonväri tai uskonto olisi mikä. Tai poliisin päälle ei syljetä tai kaupasta ei varasteta, oli ihonväri tai uskonto mikä tahansa.

Vierailija
28/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys. Jos henkilö olisi todella lievästi kehitysvammainen niin voisin seurustella ja cp-vammaisen kanssa myös. (Tosin mietin myös stephen hawkinsista kertovaa elokuvaa katsoessani että itsellä olisi varmaan vaikea kiinnostua niin fyysisesti vammaisesta ihmisestä (vaikka vamma ei ole psyykkinen)). Monet kehitysvammaiset ovat lapsekkaita vaikka tietysti esim. Seksuaalisuus olemassa. Tämä tekisi ehkä itselle kaikista vaikeimmaksi seurustelun aloittamisen koska pelkäisin että ihmiset ajattelisivat että käytän toista hyväksi. Mutta varmaan jos rakastuisin niin sitten muiden ihmisten ennakkoluulotkaan eivät tuntuisi niin tärkeiltä.

Vierailija
29/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyitenkin syrjintää, ettet voi seurustella kehitysvammaisen kanssa tämän kehitysvammaisuuden takia. Jos syy olisi muu kuten se että henkilö ei ole sinun tyyppiäsi ja teillä ei vain kolahda yhteen, niin silloin se olisi ymmärräettävää. Minulle kaikki ihmiset ovat samalla linjalla, en valikoi enkä syrji vaan uskon että minulla voi matchata ihan kenen tahansa kanssa kunhan se oikea osuu kohdalle. Ja kun se oikea osuu kohdalle, sen tiedän ainoastaan tunteissa.

Ap

Höpö höpö, ei ole syrjintää sen perusteella.

Vierailija
30/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvammaisuus ei minulle ole tabu, teen työtä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvoasioiden parissa. Mutta en seurustelisi kehitysvammaisen kanssa. Heillä on yhtä lailla oikeus rakkauteen ja parisuhteeseen, mutta ei minun tasa-arvon nimissä tarvitse kenenkään sellaisen kanssa seurustella, jonka kanssa en halua seurustella. Yhtä lailla minulla on oikeus valita kumppanini. Kehitysvammaisten oikeudet ei ole sitä, että olisi oikeutettu sinänsä yhtään sen enempään kuin muutkaan. Vaikka toisaalta, heillehän on yhteiskunnan toimesta jo taattu elämä ja toimeentulo, vaikka se ei mitään rikasta olekaan. Minulle alan ammattilaisena oikeudet on tärkeitä, mutta niin on velvollisuudetkin. Ja tasa-arvoisuus myös toiseen suuntaan. Yksikään vammainen ei voi vedota vammaisuuteensa saadakseen sinänsä sen enempää kuin ns. tervekään. Eikä vammaisuuteen vedoten voi käyttäytyä yhtään sen huonommin kuin ns. terveetkään. Ammattilaisena olen kohdannut kehitysvammaisten ihastumisia ja rakastumisia itseeni, mutta erittäin tiukasti olen tehnyt selväksi, että lähentely, seuraaminen tms. ole sallittavaa eikä hyväksyttävää, ja että en ole kiinnostunut siinä mielessä. Ja että se ei ole syrjimistä.

Ap

Ethän myöskään rajaa omaa sukupuoltasi pois? Tai esim. vanhuksia? Vai sattuuko juuri sinun kohdallasi olemaan ettet vain koskaan "mätsää" heidän kanssaan, että muuten kyllä kävisi nämäkin kumppaniksi ;)

Nooh, meille muille vain ei koskaan mätsää ne kehitusvammaiset ;) Että tottahan toki voisimme heidän kanssaan seurustella, mutta koskaan vain ei ole mätsännyt keharin kanssa ;)

Vierailija
31/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä älyllinen kehitysvamma - en ryhtyisi suhteeseen tai perustaisi perhettä tms. Tarkoittaisi lähinnä lapseen sekaantumista ja parisuhteen tilalla huoltosuhdetta. Joku oppimishäiriö, lukihäiriö tms toki voisi olla eri asia, luulisin kuitenkin senkin olevan aika iso este, koska itse olen pitkälle kouluttautunut, lukemisesta, tieteistä ym. kiinnostunut ja pidän näitä asioita myös kumppanissa tärkeinä ja haluan niistä pystyä tasavertaisesti keskustelemaan ja jakamaan omia työhön ja mielenkiinnon kohteisiin liittyviä asioita.

Ruumiillinen kehitysvamma (vaikkapa joku raajan kehityshäiriö tms.) ei välttämättä olisi este mutta voisi toki vaikeuttaa suhteen solmimista (esim. jos luonnossa liikkuminen, fyysiset harrastukset, matkailu ym. tärkeää yhteistä tekemistä suhteessa). Tällaiset rajoitteet voi toki estää tutustumista mutta toisaalta, jos ihmiseen on tutustunut jo muuten (vaikka töoissä tai tuttavapiirissä)ja yhteys on löytynyt, sitten on varmaan avoimempi etsimään muita toimintatapoja ja keinoja olla yhdessä rajoitteista huolimatta. Sama koskee tietysti sitä, jos oma puoliso sairastuisi tai vammautuisi.

Vierailija
32/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syrjintä on väärin, mutta esimerkiksi kumppania valitessa ihmisellä saa olla mieltymyksiä ja ehtoja. Se ei ole syrjintää. Mun mielestäni näin pahasti mielenterveysongelmaisena ja fyysisesti epämuodostuneena ei ole syrjintää, jos joku ei ongelmieni takia halua mua kumppanikseen. Suhde toisi omt haasteensa mukanaan, eikä kaikki ole siihen valmiita tai halukkaita.

Rasismi tarkoittaa rodun/ihonvärin perusteella syrjimistä, vihaamista yms. Vammaisen syrjiminen on väärin, mutta se ei ole rasismia. Eikä se ole minkäänlaista syrjintää, jos joku ei halua seurustella jonkun toisen kanssa.

Joo, vammaisten, sairaiden jne. olemassaolo on fakta. En koe aihetta niin tabuna.

Rasismi on aate tai toiminta, jossa ihmisten rodun, etnisen taustan tai biologisten eroavaisuuksien tai näihin liittyvien fyysisten tai henkisten ominaisuuksien erilaisuudella perustellaan ihmisten eriarvoista kohtelua eli syrjintää. Rasismiksi voidaan kutsua myös toimintatapoja ja yhteiskunnallisia rakenteita, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen.

Ao

Ja parisuhde on vapaaehtoinen, henkilökohtainen suhde, joka länsimaissa yleensä perustuu keskinäiseen ihastumiseen ja rakastumiseen. Nämä puolestaan ovat asioita, joita ei voi eikä ole tarpeen pakottaa.

Vierailija
33/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 jatkaa... En voisi seurustella kehitysvammaisen kanssa ainakaan luultavasti. Tiedän kuitenkin, että maailmalla on downeja, joilla on yliopistotutkinto (on myös ihmisiä, joilta on poistettu puolet aivoista ja osa heistäkin on erittäin älykkäitä. Nämä on jänniä asioita). Harvinaistahan se on, mutta ehkä löytyisi joitain kiinnostavia yksilöitä. Kaipaan suht älykästä kumppania.

No tämä on vähän urbaanilegendaa, joko he ovat käyneet "erityisyliopiston" tai sitten heillä ei ole oikeasti down (jonkinlainen mosaiikki voi olla kyseessä). 

Yksi varma tapaus on tiedossa. Ei mosaiikki vaan kaikissa soluissa trisomia. Down mies, joka on älykkyydeltään normaali ja opiskellut yliopistossa.

Vierailija
34/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvä älyllinen kehitysvamma - en ryhtyisi suhteeseen tai perustaisi perhettä tms. Tarkoittaisi lähinnä lapseen sekaantumista ja parisuhteen tilalla huoltosuhdetta. Joku oppimishäiriö, lukihäiriö tms toki voisi olla eri asia, luulisin kuitenkin senkin olevan aika iso este, koska itse olen pitkälle kouluttautunut, lukemisesta, tieteistä ym. kiinnostunut ja pidän näitä asioita myös kumppanissa tärkeinä ja haluan niistä pystyä tasavertaisesti keskustelemaan ja jakamaan omia työhön ja mielenkiinnon kohteisiin liittyviä asioita.

Ruumiillinen kehitysvamma (vaikkapa joku raajan kehityshäiriö tms.) ei välttämättä olisi este mutta voisi toki vaikeuttaa suhteen solmimista (esim. jos luonnossa liikkuminen, fyysiset harrastukset, matkailu ym. tärkeää yhteistä tekemistä suhteessa). Tällaiset rajoitteet voi toki estää tutustumista mutta toisaalta, jos ihmiseen on tutustunut jo muuten (vaikka töoissä tai tuttavapiirissä)ja yhteys on löytynyt, sitten on varmaan avoimempi etsimään muita toimintatapoja ja keinoja olla yhdessä rajoitteista huolimatta. Sama koskee tietysti sitä, jos oma puoliso sairastuisi tai vammautuisi.

Kehitysvamma ei koskaan ole fyysinen vamma.

Vierailija
35/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, no, ehkä näin. Näin joskus youtubessa yhden down-naisen puheen ko. syndroomasta. Hänessä ainoa erityisesti huomattava asia oli suht paha puhevika. Hän vaikutti erittäin syvälliseltä ja älykkäältä ihmiseltä. Ehkä hän on mosaiikki. Ylivoimaisesti suurin osa heistä taitaa kuitenkin olla erittäin pahasti kehitysvammaisia. Jotkut on kyllä kivoja tyyppejä.

Kuinka lievä tällainen downin mosaikismi voi olla? Voiko jollakulla olla se ilman, että kukaan koskaan huomaa mitään? Meni aika kiinnostavaksi...

Suurin osa downeista on keskiasteisesti kehitysvammaisia. Erittäin vaikeasti vammaisia hyvin harvoin. Kyllä mosaikki voi periaatteessa olla niin lievä, ettei sitä huomaa.

Vierailija
36/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mielenkiintoista. Entäpä esimerkiksi ulkonäkö tai sukupuoli - saako näissä olla preferenssejä? Jos homomies kieltäytyy seurustelemasta kanssani sillä perusteella, että olen nainen, syyllistyykö tuo mies syrjintään? Jos heteromies kieltäytyy olemasta kanssani siksi, etten viehätä häntä ulkoisesti, onko sekin syrjintää?

Mielestäni on erittäin arveluttavaa, että tällaisissa yhteyksissä aletaan syyllistää ihmisiä syrjinnästä. Suomen kaltaisessa maassa ihmiset saavat valita seurustelukumppaninsa itse ja kuka tahansa saa kieltäytyä seurustelusta, tapailusta ja seksistä mistä tahansa syystä tai ilman syytä. 

Vierailija
37/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunppani :'D

Vierailija
38/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska useimmat haluaa kumppanin, jonka kanssa voi jakaa arjen. Eivät omaishoitajaksi ryhtymistä. Kv:n kanssa seurustelu tuntuisi hyväksikäytöltä. Olen joskus kirjoittanut tänne siitä kun seurustelin joskus erään... täysin normaalilta aluksi vaikuttaneen, mutta vähän simppeliksi paljastuneen henkilön kanssa. Pistin äkkiä poikki. On p**seestä kun ei voi luottaa siihen että kumppani osaa hoitaa arkiset asiat kunnolla.

Vierailija
39/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa downeista on keskiasteisesti kehitysvammaisia. Erittäin vaikeasti vammaisia hyvin harvoin. Kyllä mosaikki voi periaatteessa olla niin lievä, ettei sitä huomaa.

Tämä on totta. Miksi peukku alaspäin?

Vierailija
40/88 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammainen on kuin lapsi ja monesti lapsen tasolla (vaikka 6v), miten aikuinen voi seurustella lapsen kanssa? Siihen muodostuu helposti hyväksikäyttö suhde, ja itse en sitä hyväksy! Kehitysvammainen ei osaa kertoa omaa mielipidettään ja on helposti  manipuloitavissa. Ajatuksetkin usein kuin lapsilla. En siis hyväksy että aikuinen ihminen seurustelee kehitysvammaisen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan