Vähävaraisille lapsiperheille ilmaisia kesähuveja
Piknik uimarannalle tai puistoon, kirjastosta kirjojen ja elokuvien lainaaminen, pyöräily ( jos on pyörät) lähiseudulle tutustumaan uusiin paikkoihin eväiden kanssa, ilmaiskonsertit ja toritapahtumat ( lukuisilla paikkakunnilla ympäri Suomea), lasten olympialaisten järjestäminen helpoilla lajeilla, ilmaiset museopäivät
Kommentit (227)
Aira Samulin FANI kirjoitti:
Olen päättänyt lähteä ulkomaille vasta kun mulla on 3 lasta.
Ainoa syy on et lapset saisi vaikutteita.
Itsekseni en lähtisi edes 5 tähden hemmottelu rantalomalle
MUTTA LAPSET!!!
Siis oikeasti?
Itse tykkään kaupunkilomista, ja niitä olen paljon tehnyt lastenkin kanssa.
Kaupungeista löytyy paljon kivoja edullisia tai ilmaisia paikkoja perheille.
Jos käy vaikka museossa ja puistossa piknikillä niin ei tule kalliiksi.
Suurissa kaupungeissa on myös paljon katutaiteilujoita, joiden esityksiä on kiva katsella.
Ja onhan suuri kaupunki nähtävyys jo ihan itsessään.
Edullisia majoituksia löytyy jos nyt ei vaadi viittä tähteä. Huoneistohotellit ovat oikein hyviä vaihtoehtoja lasten kanssa reissatessa.
Rantalomalla ei olla käyty, mutta uskon että lapset ovat saaneet tarpeeksi vaikutteita noista kaupunkilomista ja satunnaista kotimaan mökkilomista.
Silloin kun itse olin lapsi niin harrastettiin telttamatkailua. Se on lapsista kivaa ja on hyvin edullinen tapa lomailla.
Muistan vieläkin kuinka innoissani olin kun äiti kokkasi leirintäalueen keittiön tapaisessa spagettia ja lihapullia. Se on yksi parhaita lapsuuteni ruokamuistoja.
Varmasti päätyisin nykyäänkin telttamatkailuun jos budjetti olisi tiukka.
Ihan kotipihalla ja omalla parvekkeellakin telttailu näyttää lapsista olevan hurjan hauskaa.
Jos lapset muistelee edelleen mennyttä Helsingin reissua ja matkassa mietityttää yöpymimen, suosittelen tsekkaamaan airbnb-palvelun netistä (myös puhelimeen löytyy sovellus). Palvelu jonka kautta tavalliset ihmiset vuokraavat kotejaan lyhyeksi aikaa. Vuokraatte pariksi yöksi vaikka kolmion, pääsette halvemmalla kuin hotellissa.
Tyhmien ja kädettömien elättäminen on turhaa. Fiksu keksii ilmaista tekemistä itse.
Myöhään valvominen ja pitkään nukkuminen
Suosittelen myös tuota että jos hotellit varsinkin näin kesäisin tuntuvat liian kalliilta niin tarkistaa aina Airbnb-tarjonnan. Hieman kokemuksia tältä kesältä:
https://tuulipuku.fi/saastovinkit/airbnblla-huimia-saastoja-majoituskus…
Majoituksissa voi siis säästää jopa useita satasia kun majoittuu Airbnb:n kautta. Näihin ei kuitenkaan tietysti sisälly aamupaloja, mutta nehän saa kokkailtua itse kun hommaa tuollaisen asumuksen mikä on käytännössä kokonainen asunto keittiöineen. Airbnb-majoittajat tekevät aina parhaansa koska he käytännössä elävät sinun arvostelujesi varassa. Ainakin meillä sujui homma hienosti.
Jos syötätte lapsille karkkia, ne kannattaa tilata netistä sen sijaan että ostaa kaupasta pieniä yksittäispakkauksia. Näin saa myös opetettua lapset olemaan kitisemättä karkkihyllyjen kohdalla kun voi sanoa että kotona on karkkeja. Tilasin itse Ahvenanmaalta ja hinta on 55% edullisempi mitä kaupasta ostettaessa. Ostin kerralla useamman kilon, mutta jaan ne kotona pienempiin pusseihin joten voin samalla säännöstellä sitä paljonko lapset saavat kerralla makeisia, ettei mene ihan överiksi.
Kauppoja lienee lukuisia, mutta tämän tekstin perusteella ostin Maxikarkista: https://tuulipuku.fi/saastovinkit/makeat-lentopisteet/
Sain samalla kerrytettyä hieman lentopisteitä yhteidelle perhetilille Norwegianiin. 30 euron ostoksista 3 euroa lentorahaa, ei huono.
Kunnon kevyt footprint alusta reppuun ja hyvät eväät. (Banaaniletut hillolla ja vaniljakastikkeella) Lähimmälle nurmikolle vaan leiri pystyyn ja eväitä syömään. Puoliteltasta saa myös suojaa auringolta ja tuulelta. Ulkona olo kaikin tavoin, retket jalkaisin tai pyörällä. Jos ajoissa ostaa liput voi tehdä 2e Onnibussiretkiä lähikaupunkeihin. Siellä samaa retkeilyä kauneimmilla paikoilla. Hyvää kesää kaikille❣️