Vähävaraisille lapsiperheille ilmaisia kesähuveja
Piknik uimarannalle tai puistoon, kirjastosta kirjojen ja elokuvien lainaaminen, pyöräily ( jos on pyörät) lähiseudulle tutustumaan uusiin paikkoihin eväiden kanssa, ilmaiskonsertit ja toritapahtumat ( lukuisilla paikkakunnilla ympäri Suomea), lasten olympialaisten järjestäminen helpoilla lajeilla, ilmaiset museopäivät
Kommentit (227)
Matkustakaa helsinkiin varkaisiin.
Ostakaa voimakas iso magneetti.
Laittakaa magneetti folio kassiin .
Sovituskoppiin useampi vaate.
Magneetti irroittaa varashälyttimen.
Sitten lapselle uusi NIKEN t-paita päälle.
Tämä onnistuu kun puet lapselle vain löysän pitkän hupparin.
Hälyttimen kiinnität johonkin toiseen vaatteeseen ,samoin hintalapun.
Sit lapset alle 10v. syömään esim k-kaupan irtokarkkilaarista.Äiti voi venaa ulkona.
Jos jäävät kiinni ,ni antavat vaan väärän osoitten juurikin helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Sit lapset alle 10v. syömään esim k-kaupan irtokarkkilaarista.Äiti voi venaa ulkona.
Mitä?
Haluatko lapsillesi rikosrekisterin???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jäävät kiinni ,ni antavat vaan väärän osoitten juurikin helsingistä.Mitä?
Haluatko lapsillesi rikosrekisterin???
Tekijän ollessa yli 15-vuotias, tekijä saa sakon. Lisäksi joutuu korvaamaan tuotteen sisäänostohinnan, mikäli se on kärsinyt vaurioita tai se on esimerkiksi syöty.
Lisäksi alle 18-vuotiaden kohdalla poliisi soittaa aina huoltajille ja tekee lastensuojeluilmoituksen sosiaaliviranomaiselle. Alle 15-vuotiaan kohdalla, seuraus on muuten sama mutta se sakko jää tulematta. 15-17 vuotiaan tekijän kohdalla teosta jää myös merkintä rikosrekisteriiin.
Vierailija kirjoitti:
lasten kannattaa vuorotella.
toinen vahtii et vartija ei oo lähistöllä
ja tosiaan , ei kukaan soita alle 10 vuotiaan karkin pöllinnästä poliisia paikalla
sakkoja ei tule
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoukset hyödyntämällä vähävarainenkin perhe voi matkustaa ulkomaille. Se tulee usein myös halvemmaksi kuin kotimaan matka jos valitsee halvemman hintatason matkakohteen.
Esimerkkejä matkoistamme:
Riika ja Jurmala
Laivamatkat Helsinki-Tallinna-Helsinki 15 €/2 hlö
Linja-auto Tallinna-Riika-Tallinna 20 €/2 hlö
Riika-Jurmala-Riika juna maksoi muutaman euron yhteensä
Hotellihuone 4 yötä 120 €Yhteensä matka noin 160 €
Kiova ja Odessa
Lennot Helsinki-Kiova-Helsinki 76 €/2hlö
Juna Kiova-Odessa-Kiova yhteensä 40 €
Hotellihuone 10 yötä 150 €
Lentokenttäkuljetukset 6 €/2 hlöYhteensä 272 € 2 henkilön 10 vrk Ukrainan matka
Tarjoukset pitää vain osata hyödyntää ja liittyä kanta-asiakasklubeihin, tilata lentoyhtiöiden/laivayhtiöiden, hotellivaraussivustojen ym. uutiskirjeet sekä käyttää alennuskoodit varauksiin. Hotellia varatessa kannattaa tarkistaa myös muiden maiden sivustot (Saksan Ebookers jne.) koska niissä saattaa olla halvemmat hinnat tai alennuskoodeja saatavilla.
Paikan päällä syömme edullisissa ravintoloissa, emme käytä taksia kuin pakon edessä ja emme ostele mitään turhia matkamuistoja tms.
Lapset mukaan laskettuna ei pääse noin halvalla.
Ja miten köyhä maksaa passien hankinnan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhä lisääntyy? Eikö älli riitä yhteenlaskuun? Vähempikin riittää. Miettikää asioita joskus ennakkoon. Jää valittaminen vähemmäksi. Miksi uusi raskaus ja lapsi, jos aikaisemmatkin jo ovat kituuttamassa köyhyydessä?
Köyhä lisääntyy koska ei ole varaa ehkäisyyn. Myös tukia saa paremmin kun on lapsi. Uusi raskaus kun ei vieläkään varaa ehkäisyyn ja tuet eivät saa loppua. Lapset voivat 16-vuotiaina muuttaa pois kotoa, tienaamaan itse rahansa. Sitä paitsi täällähän on koko ajan neuvottu kuinka köyhillä lapsillakin voi olla niiiiiin kivaa.
Rahattomana täyttä elämää kirjoitti:
Olen pa-käytännössä aina. Asun vuokralla poikani kanssa riitaisan eron jälkeen. Ex miehelle jäi kaikki, enkä jaksa tapella enempää. En omista autoa. Kävelen tai pyöräilen tolkuttomat kilometrimäärät. Jos menen jonnekin, kyttään netistä halvat juna- tai bussiliput. Vahdin hotellien tarjouksia koko ajan. Käymme myös etelän lomilla. Säästän etukäteen 50 e x 10 kk = 500 € Etsin kirpparilta merkkivaatteita kaappiin. Myyn pienet pois. En sisusta, kaikki on kierrätettyä tai loppuunmyyntialeista -70%. Olen luopunut kalliista ihonhoidosta, meikkaan vain välttämättömiin menoihin. Saunon sen sijaan. Löyly kuorii kuollutta solukkoa. Kuorintanaamion voi tehdä käytetyistä kahvinpuruista. Ruokaa saa edullisesti itse tehden perusraaka-aineista.
Ei yksi aikuinen ja yksi lapsi maksakaan niin paljon kuin kaksi aikuista ja kolme lasta. Vai vihjaatko että eroan ja pidän yhden lapsista, niin elämä aukeaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuukanokka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kans mietityttää mitähän tänä vuonna tehtäisiin. Ei vaan jaksaisi viedä lapsia joka vuotiseen tivoliin Tuuriin. Bensat ja ruuat maksaa maltaita kauemmaksi. Siihen vielä liput päälle. Sukulaisten nurkissa ei jaksaisi olla vaivoina lomareissuilla. Meille ei edes tukia tule. Harmikseen käydään töissä ja maksetaan itse eläminen. Kaiken järjen mukaan meillä pitäisi olla rahaa, mutta kun ei ole. Ei ainakaan niin paljoa, että voisimme tehdä jonkun kivan lomamatkan, ilman että se olisi muusta elämisestä pois. Ideoita?
Taidatte hassata rahaanne turhuuteen, koska teillä ei työssäkäyvinä muka ole rahaa käytettävissä. Myykää kaikka turha kama pois, vaikka kirpputorilla tai netissä - siitä saatte varmaan hyvät lomarahat.
Tai jos olette ns. syömäköyhiä, pitkäkää puuro-kiisseli ja keittopäiviä. Ei sitä sisäfilettä tarvii joka päivä mussuttaa ja maitotuotteet on ainakin aikuisille ihan turhia, juokaa vettä ruuan kanssa.
Samoin ei niitä viinejä ja kaljoja tarvitii ollenkaan kitata, niihin menee vaan turhaan rahaa, lihoo ja tulee pöhöttyneen näköiseksi.
Ja kannattaa juosta niiden tarjousten perässä, vertailla hintoja ja kilpailuttaa sähköt ym - siinä tulee vuodessa tuhansia euroja säästöä!
Viiniä ja kaljaa ei juoda. Ruokaan menee korkeintaan n. 100€ viikossa. Marjat pakastetaan. Tarjouksista haetaan kaikki ja ruoat päätetään sen mukaan mitä saadaan Joskus syödään sisfilettäkin sekin jos löytyy 50 prosentin alella.. En kyllä rupea kieltämään lapsilta maitoa. Mä juon jo vettä. Joskus piimää. Töissä eväät mukana. Tähteet. Kumpikin tarvitsee työssä autoa eli autot molemmilla ovat pakolliset. Nekään ei ole viimeisintä huutoa. Vaatteet ostetaan käytettyinä tai saadaan sukulaisilta. Roskalavoja hyödynnän. Kaikki turha laitetaan heti eteenpäin, jos ei seuraavalle jätetä säästöön. Myydään tai annetaan. Perusharrastukset kahdella lapsella. Samoin sukset ja luistimet. Eivät edes kovin kalliita. Yht 250€ vuosi. Uimassa käydään uimahallissa silloin tällöin. Samoin pari kertaa vuodessa elokuvissa (omat popparit mukana!). Sähköäkään ei mene paljoa. Harmi kun siirtomaksuja ei voi kilpailuttaa. Puilla lämmitetään talvella pääasiassa. Nekin ilmaisia olleet.
Nytkin kun mietin mikä on ollut turhaa viime kuulla. Ulkokukat! Toki ostin halvimpia orvokkeja ja rahaa meni niihin kaikkineen 7€! Pyörät uusin kahdelle. Rahaa meni niihin 80€. Toisaalta myin yhden pyörän pois ja sain siitä 40€. Toisen säästin.
Ruoasta vielä "pitäkää puuro kiisseli päiviä". Toivon, että kukaan ei todellakaan syötä tätä pelkästään lapsille! Lapset tarvitsee ruoan 5x päivässä. Iltapalana tai aamupalana tuo on hyvä, mutta ei sitä voi kasvavalle lapselle jatkuvasti syöttää. Vaikka lapsi syö hoidossa, niin tarvitsee myös kotonakin ruokaa. Enkä todellakaan aio tinkiä lasten ruoasta siksi, että pääsisivät kesälomareissulle! Eli yksinkertaisesti rautalangasta vääntäen vaikka käymme töissä niin meillä ei ole varaa kalliisiin lomakohteisiin, koska eläminen on vaan kallista!
Te elätte todella pihisti. Voitko avata yleistä kulurakennettanne eli paljonko asumiskustannukset, sähköt, vesi, vakuutukset, autot yms vie? Olen nyt työtön. Kun olin töissä, oli meidän perheen yhteiset tulot nettona noin 3 300/kk. Säästöön jäi kuukaudessa itseltäni noin. 1 000/kk ja mieheltä ehkä 200/kk. Meillä on velaton talo ja ymmärrän toki, että nuo säästöön jäävät summat johtuvat siitä, ettemme maksa velkaa tai vuokraa. Meillä on kolme lasta ja eletään aika pihisti, lukuunottamatta ruokamenoja. Vastaustasi lukiessa aloin pohtimaan, että pystyisimme kiristämään vieläkin menoista ja se olisikin hyvä nyt, kun olen työtön.
Terv. Eri kuin aikaisemmin vastannut
Kaksi poikaa aikuiseksi kasvattaneena laitan muutamia juttuja:
Monesti lomalla jo se, ettei ole televisiota, antaa lapsille ulkomaan lomalla sen kiireettömän yhdessäolon tunteen, samoin kuin yhdessä syöminen. Ja se, ettei koko ajan ole muka läsnä mutta kuitenkin poissa kännykkää räpläämällä.
Rahalla on merkitystä, mutta se ei merkitse kaikkea.
Olin kerran esim. maksanut kalliit lennot Ranskaan, ja suht. hienon hotellin. Käytiin retkillä ja delfinaariossa ym.
Kotimatkalla kysyin, mikä oli hienonta? No se hotellin hissi.
Toisella kertaa käytiin pääkaupunkiseudulla sukuloimassa. Oli ohjelmassa Linnanmäkeä, Suomenlinnaa, Heurekaa... Ja rahaa paloi lippuihin ja syömiseen ennätystahtiin.
Kotiinpäin Länsi-Suomeen ajaessa vaihdoin pois moottoritieltä vanhalle ykköstielle. Kurvasin Myllylammelle ostamaan lisää vesipulloja. Parkkialueella näkyi olevan Aira Samulin. Kyllä voi kaksi alle kouluikäistä takapenkkiläistä vesseliä innostua: onks toi oikeasti SE Aira Samulin?!:)
Jos matkustat ulkomaille kannattaa hommata Bank Norwegian luottokortti. Sillä olen 1,5 vuodessa saavuttanut jo ilmaiset lennot mihin tahansa Euroopan kohteeseen. Vain majoitukset täytyy maksaa omasta pussista.
Speksejä ja kokemuksia voipi lueskella tarkemmin tästä, silloin kun homma oli vielä aivan alussa:
https://tuulipuku.fi/saastovinkit/kannattaako-bank-norwegianin-luottoko…
Vierailija kirjoitti:
Kaksi poikaa aikuiseksi kasvattaneena laitan muutamia juttuja:
Monesti lomalla jo se, ettei ole televisiota, antaa lapsille ulkomaan lomalla sen kiireettömän yhdessäolon tunteen, samoin kuin yhdessä syöminen. Ja se, ettei koko ajan ole muka läsnä mutta kuitenkin poissa kännykkää räpläämällä.
Rahalla on merkitystä, mutta se ei merkitse kaikkea.
Olin kerran esim. maksanut kalliit lennot Ranskaan, ja suht. hienon hotellin. Käytiin retkillä ja delfinaariossa ym.
Kotimatkalla kysyin, mikä oli hienonta? No se hotellin hissi.
Toisella kertaa käytiin pääkaupunkiseudulla sukuloimassa. Oli ohjelmassa Linnanmäkeä, Suomenlinnaa, Heurekaa... Ja rahaa paloi lippuihin ja syömiseen ennätystahtiin.
Kotiinpäin Länsi-Suomeen ajaessa vaihdoin pois moottoritieltä vanhalle ykköstielle. Kurvasin Myllylammelle ostamaan lisää vesipulloja. Parkkialueella näkyi olevan Aira Samulin. Kyllä voi kaksi alle kouluikäistä takapenkkiläistä vesseliä innostua: onks toi oikeasti SE Aira Samulin?!:)
Oot ottanu vajokki kersas mukaan , kun et oo saanu niille hoitopaikkaa.
Ihmiset lomailee ulkomailla itsekkäistä syistä.
Muutoinhan kaikki nököttäis kotona vuoden ympäriinsä
Olen päättänyt lähteä ulkomaille vasta kun mulla on 3 lasta.
Ainoa syy on et lapset saisi vaikutteita.
Itsekseni en lähtisi edes 5 tähden hemmottelu rantalomalle
MUTTA LAPSET!!!
Viekää pentunne katsomaan AIRA SAMULIA.
On aika pelottavan näköinen corpse nykyään
Mikä outo ketju tää on????
Kuka on Aira Samulin???
Kallista on elämä. Mieleen tulee, miten kodeissa syödään? Tarkoitan ostetaanko kaikki valmiina, jogurtteja ja siihen tyyliin. Käydäänkö metsässä marjoja poimimassa? Vai keitetäänkö puuroja aamuisin ja ruoka tehdään itse. Entä leivotaanko?
En tarkoita syyllistää, vaan heittää ideoita, joilla voisi säästää. Miehen hiuksetkin voi leikata kotiparturikoneella. Hyvät sakset lisäksi. Pienillä jutuilla voi olla isokin vaikutus.
Olen oppinut nuorena elämään pienellä rahalla ja sama meno jatkuu. Aiemmin ompelinkin, en enää.
Elämä toi hyviä yllätyksiä matkan varrella. Toivon samaa kaikille muillekin!
Vierailija kirjoitti:
Kallista on elämä. Mieleen tulee, miten kodeissa syödään? Tarkoitan ostetaanko kaikki valmiina, jogurtteja ja siihen tyyliin. Käydäänkö metsässä marjoja poimimassa? Vai keitetäänkö puuroja aamuisin ja ruoka tehdään itse. Entä leivotaanko?
En tarkoita syyllistää, vaan heittää ideoita, joilla voisi säästää. Miehen hiuksetkin voi leikata kotiparturikoneella. Hyvät sakset lisäksi. Pienillä jutuilla voi olla isokin vaikutus.
Olen oppinut nuorena elämään pienellä rahalla ja sama meno jatkuu. Aiemmin ompelinkin, en enää.
Elämä toi hyviä yllätyksiä matkan varrella. Toivon samaa kaikille muillekin!
Köyhänä synnyit, köyhänä elät, köyhänä kuolet
Käy tzekkaa Aira Samulin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi olla muusta elämisestä pois? Ettekö voi paria viikkoa syödä makaronilaatikkoa, keittoja ja kausivihanneksia?
En tiedä tulojanne, mutta me ollaan tuhlareita. Syödään ulkona, ostetaan uusia vaatteita jne. Jos tehdään reissu ostetaan vaan välttämättömät ja syödään samaa ruokaa 3pv jne.
Ihan perus keskituloisia. Omakotitalo, 3 lasta, 2 autoa ym. Perussettiä. Lähiseudun ilmaisia mennään. Vaatteet ja tavarat normaalit. Mutta kaikki tarpeellset iän mukaan. Joudutaan nytkin aina välillä tinkimään, mutta pärjätään. Jääkaapissa ruokaa, katto pään päällä.
Se onkin ongelma, että kaikki maksaa liikaa. Kuvitellaan että lähdettäisiin muumimaailmaan. Bensoihin n.100€, lippuihin 100€. Eväät mukana, koska ei voitaisi kuvitellakkaan syövämme siellä niillä hinnoilla. Eikä matkalla olisi oikein varaa pysähtyä huoltsikallekkaan. Mitään ylimääräistä eivät saisi. Yöpyminen sen verta kallista, että ei tulisi kuuloonkaan. Riittääkö 200-300 siihen. Matka taas on niin pitkä ettei jaksa päiväreissunakaan tehdä. Eväät kaupasta vähän ylimääräisine herkkuineen. Reissun hinta olisi n. 600€!
Ihan vinkkinä vaan, ollaan majoituttu Muumimaailmassa käydessä Tammiston tilan B&B:ssa, rapiat 100€ iso perhehuone (tähän siis sisältyy myös aamiainen). Viihtyisää ja kaunista, iso piha lasten juoksennella, grillauspaikka, yhteiskeittiö ja jääkaappi muiden vieraiden kanssa, joten itsekin pystyy kokkaamaan. Jos rahat on tiukalla, niin ne on tiukalla, mutta mun mielestä tuo oli edullista ja Muumimaailmaan tuosta ajoi pienen hetken.
Meillä on kesä mennyt kalastaen (ihan rannoilta ja laitureilta, pari kertaa lainattu sukulaisten venettä), uiden, ylipäätään luonnossa liikkuen ja välillä siellä yöpyenkin. Kirjastosta on haettu luettavaa kuten ihan tavallisessakin arjessa tehdään. On kierrelty lähiseutujen tapahtumia ja näyttelyjä, suurin osa ilmaisia. Kesäkuussa, kun koululaiset olivat keskenään kotona, lomailivat mummolassa ja kaupungin järjestämillä leireillä.
Viime syksynä tällaisen vastaavan ketjun luettuani kysyin lapsiltani, että mitä ne muut tekivät kesälomalla. Eivät tienneet, ei ollut tullut puheeksi, oli jo ihan muut jutut kavereiden kanssa mielessä. Toisen lapsen luokassa oli saanut kertoa jonkun kesämuiston, mutta ei hänelle ollut jäänyt mitään erityistä mieleen toisten lomista, itse oli kertonut kalastamisesta. Silloin vaan mietin, että ketkä niitä lomia vertailee? Itse en seuraa Facebookia, en tiedä miten muut perheet lomailee, lomalla nään lähinnä sukulaisia. Töissä lomilta palaavilta tulee kysyttyä miten loma meni, mutta harva sen kummemmin alkaa tekemisiään selittää, yleensä vastaus on jotain ympäri pyöreää "kivasti".
Olen vain sitä mieltä, että jos vanhemmat nauttii lomasta, vietettiin sitä sitten miten tahansa, niin silloin nauttii myös lapset. Ei lapset pidä toisen lomamuistoa omaa lomamuistoaan hienompana, jos aikuisetkin on sitä mieltä että oli todella siistiä nähdä hirvi metsälammella ja saada vahingossa katiskalla rapuja, vaikka kaverit olisivatkin käyneet Kolmårdenissa. Tai jos lapsi on tehnyt enkat ja käynyt seitsemän kertaa saman päivän aikana uimassa ihan vaan järvessä, ei se toisen vesipuistokokemus tunnu yhtään sen siistimmältä, koska se oma kokemuskin on omasta mielestä niin siisti. Mutta tämän kaiken saisi kyllä varmasti ankeutettua sillä, että aikuiset siellä kotona kadehtisivat muita ja surkuttelisivat raha-asioitaan...
Suomessa pystyy köyhäkin opiskelemaan hyvän ammatin ja voi päästä hyväpalkkaiseen työhön. Silloin täytyy arvostaa koulunkäyntiä ja nähdä vaivaa opiskelun eteen jo nuorena. Asuminen on vaan valittava halvimmasta ja samoin kulutustottumuksensa. Mahdotonta se ei ole. Kouluttautuminen on ollut elämäni paras päätös. Elin opiskeluajan todella pienellä budjetilla. Olen itse ponnistellut eteenpäin. Eniten on auttanut se, että olen kantanut vastuun elämästäni ja hyväksynyt elämäni lähtökohdat ja käytettävissä olevat varat. En vertaa itseäni muihin. Osaan suunnitella taloudenpitoa ja tiedän miten elää säästäväisesti. Kerään marjat ja jne...Elämä on valintoja köyhälläkin. Tuttu osti tietokoneen marjanpoiminnasta ja myynnistä saamillaan rahoilla. Jauhoista saa keitettyä puuroa ja marjoja siihen käyttämällä saa jo maistuvaa esim ruispuolukkapuuro. Osaan tehdä hyvää ruokaa vähistä raaka-aineista. Osaan hyödyntää ruoantähteet jne.. Olen aina pärjännyt kekseliäisyyden avulla. Sama on mahdollista kenelle vaan, jos pääsee yli katkeruuden ja kateuden ja tutkailee mahdollisuuksiaan avarin mielin omat realiteettinsa nähden.
Koinka moni osaa tehdä tulta, suunnistaa, tunnistaa lajeja???
päivän röhönaurut