Järkyttynyt ekaluokkalaisen kavereiden jatkuvasta karkinsyönnistä!
Siis oikeasti. En tiennyt olevani mikään karkkin@tsi ennen kuin lapsi aloitti koulun käymisen. Tosi moni lapsen luokkakavereista saa joka päivä rahaa käydäkseen kaupassa ja monella on myös karkkia kotona joka päivä omassa huoneessa aterioiden välissä mussutettavana. Onko tämä kovinkin tavallista?
Omilla lapsilla on karkkipäivä silloin tällöin eivätkä yleensä edes mangu karkkia kaupassa käydessä kun tietävät, että karkkia syödään sitten kun siitä sovitaan. Meillä on muita herkkuja - jäätelöä tai omia leipomuksia - kyllä useammin, mutta ne syödään aina jälkiruokana eikä mussuteta aterioiden välissä tai koulun jälkeen.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asuu lihava perhe. Kaikki ovat sairaalloisen lihavia. Nuorin alakoulussa vielä. Joka päivä on herkkuja tarjolla, ei siis "kiellettyä hedelmää". Jos heille menee vieraita, leivotaan vielä vähän lisää makeaa, tyyliin mokkapalaa, kinderpiirakkaa tms överiä, perus pulla ei riitä. Lapset ramppaa kaupassa joka päivä, aina on vähintään limutölkki kädessä, kun heitä näen.
Kiikareillako sinä kyylä olet katsonut leipomiset ja tarjoilut?
Ihan pakko kysyä, mihin mielipiteesi ja olettamuksesi perustuu? Lapsesi puheisiin? Ja se onkin sitten hyvä syy syyllistää muut vanhemmat ja nostaa omaa paremmuutta.
Iät ja ajat ovat lapset kertoneet, kuinka KAIKKI muut kaverit saavat viikkorahaa 100€, saavat 600€ kännykän, saavat olla ulkona klo 24.00 jne.
Niin, kaikki muut kaverit, paitsi hän.
Tämä ei tarkoita, että hyväksyisin jatkuvan herkkujen ja karkkien mutustelun, mutta lasten puheisiin pitää joissakin asioissa suhtautua kriittisesti.
Vierailija kirjoitti:
Saako nykyään poistua koulun alueelta kesken koulupäivän, kun lapset kerran käy lounastunnillakin lähikaupassa? :O ennen ei ainakaan saanut (10v sitten).
Miksi ala-asteikäisillä edes on rahaa koko ajan? Ei meillä kenelläkään ollut. Yläasteella taas laskettiin pennosia ja säästettiin niitä viikonlopun siidereihin. Ei puhettakaan, että joka päivä olisi voinut pistää monta euroa menemään herkkuihin. Muistan itsekin kolunneeni kotona jotain eteisen laatikoita kolikoiden toivossa. Olen ns. hyvältä alueelta ja taatusti kavereidenkin vanhemmilla olisi ollut antaa rahaa.
Mä halusisin myös tietää, miltä paikkakunnalla apset voivat poistua koulualueelta kesken koulupäivän kauppaa, kouluhan on juridisesti vastuussa lapsista kun ovat koulussa. Yleensä jopa piha-alueet on aidattu.
Vai onko tämä vain legendaa joka elää joidenkin ihmisten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Saako nykyään poistua koulun alueelta kesken koulupäivän, kun lapset kerran käy lounastunnillakin lähikaupassa? :O ennen ei ainakaan saanut (10v sitten).
Miksi ala-asteikäisillä edes on rahaa koko ajan? Ei meillä kenelläkään ollut. Yläasteella taas laskettiin pennosia ja säästettiin niitä viikonlopun siidereihin. Ei puhettakaan, että joka päivä olisi voinut pistää monta euroa menemään herkkuihin. Muistan itsekin kolunneeni kotona jotain eteisen laatikoita kolikoiden toivossa. Olen ns. hyvältä alueelta ja taatusti kavereidenkin vanhemmilla olisi ollut antaa rahaa.
Ei saa. Poistumista ei kukaan vahtinut kasarillakaan, tuskin nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pakko kysyä, mihin mielipiteesi ja olettamuksesi perustuu? Lapsesi puheisiin? Ja se onkin sitten hyvä syy syyllistää muut vanhemmat ja nostaa omaa paremmuutta.
Iät ja ajat ovat lapset kertoneet, kuinka KAIKKI muut kaverit saavat viikkorahaa 100€, saavat 600€ kännykän, saavat olla ulkona klo 24.00 jne.
Niin, kaikki muut kaverit, paitsi hän.Tämä ei tarkoita, että hyväksyisin jatkuvan herkkujen ja karkkien mutustelun, mutta lasten puheisiin pitää joissakin asioissa suhtautua kriittisesti.
Ainakin siihen, että tilastojen mukaan suomalaiset lapset ovat jo todella lihavia ja lihovat koko ajan lisää.
Minä kävin aikoinaan omassa lapsuudessani melkein joka päivä koulun jälkeen ostamassa esim. jäätelöä, keksejä, perunalastuja, karkkia, suklaata tai limsaa koulun lähistöllä olevista kaupoista 1990-luvulla, koska vanhemmat eivät suostuneet ostamaan niitä minulle tarpeeksi usein. Lisäksi minä kätkin niitä huoneeseeni ja söin siellä salaa. Nykyään olen ihan terve ja normaalipainoinen aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asuu lihava perhe. Kaikki ovat sairaalloisen lihavia. Nuorin alakoulussa vielä. Joka päivä on herkkuja tarjolla, ei siis "kiellettyä hedelmää". Jos heille menee vieraita, leivotaan vielä vähän lisää makeaa, tyyliin mokkapalaa, kinderpiirakkaa tms överiä, perus pulla ei riitä. Lapset ramppaa kaupassa joka päivä, aina on vähintään limutölkki kädessä, kun heitä näen.
Hehheh...kommentista päätellen olet telakoitunut itsesi kärpäseksi kattoon. Ja oikein kinderpiirakkaa tarjoilevat vieraileen... ja rampaavat vielä kaupassa. Hyvin olet perillä muiden asioista. Ehtiikö sitä omaa elämää elää lainkaan, vaikka on kaunis kesäpäivä ja luonto tarjoaa parastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaikki muut kaverit, paitsi hän.Tämä ei tarkoita, että hyväksyisin jatkuvan herkkujen ja karkkien mutustelun, mutta lasten puheisiin pitää joissakin asioissa suhtautua kriittisesti.
Ainakin siihen, että tilastojen mukaan suomalaiset lapset ovat jo todella lihavia ja lihovat koko ajan lisää.
Sinulta varmaan löytyy tuo kansainvälinen tilasto, jossa suomalaiset lapset olisivat poikkeuksellisen lihavia, jos niitä vertaa muihin länsi- tai eu-maihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt ihan sama, mussuttaako ne kakarat joka välissä karkkia vai sitä sun jäätelöäs? Ainakaan ravintoarvollisesti ei mitään eroa.
Esimerkiksi hampaiden ja verensokerin kannalta on merkitystä, syödäänkö herkut aterian päälle ja onko niissä pelkkää sokeria ja lisäaineita vaiko lisäksi vaikka maitoa, kananmunaa, omenaa tmv. ravinteikkaampaa. Tämän kai tietää jokainen? Ap
Hampaiden reikiintyminen johtuu suussa olevasta karies-bakteerista, ei niinkään sokerista eli vauva on saanut sen suuhunsa jossakin vaiheessa.
Meillä on aina makeisia ja suklaata kotona ja kaikkien saataville ja kun niistä ei ole tehty "kielettyä hedelmää" niin eipä ne ole koskaan erityisesti kiinnostanut, otetaan kun mielitekee, ei edes silloin kun lapset oli pieniä. Ja voisin väittää, että meillä syödään makeisia vähemmän, kun pääsiäismuniakin on tallella.
Meillä lapset 16v ja 18v eikä hampaissa reiän reikää, eikä ole heidän isälläänkään, vaikka mutustelee herkkuja. Itse olen taas huonohampainen.
Itse en koskaan ole uskonut karkkipäiviin tai ehdottomuuksiin, vaan päinvastoistoin se lisää mielenkiintoa ja houkusta, tämä on nähty jo alkoholipolitiikassa.
Tuo ei ole välttämättä sinun ansiotasi vaan tuuria. Mulla vähän samantapainen asenne oli mutta kun yksi kolmesta lapsesta on liikunnallisesti passiivinen ja hyvin perso herkuilla, ei vapautta voi jatkaa.
Koita nyt ymmärtää että ihmiset ovat kovin erilaisia. Jotkut eivät ole niin syömisen perään, jotkut eivät liho helposti. Toisilla päinvastoin.
Jps hampaiden reikiintyminen ei johdu sokerista niin hampaita ei tarvitse harjatakaan .
Vierailija kirjoitti:
Jps hampaiden reikiintyminen ei johdu sokerista niin hampaita ei tarvitse harjatakaan .
Hampaat harjataan jotta hampaista saadaan poistettua plakkia ja ruuantähteitä.
Sen verran vielä, että ymmärtääkseni tahmaiset ja tarttuvat ruuat (karkit, rusinat, taatelit jne.) jäävät helpommin hampaaseen ja hammasväleihin kiinni, mikä pidentää happohyökkäystä ja vaurioittaa näin hammasta.
Mä en vaan ymmärrä, miksi niitä karkkeja/jäätelöitä/muita herkkuja pitää olla tarjoamassa niille lasten kavereillekin. Yritä siinä sitten itse pitää kiinni säännöllisestä ateriarytmistä ja hammashuollosta, kun kavereilla lapselle jaetaan jatkuvasti herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiikareillako sinä kyylä olet katsonut leipomiset ja tarjoilut?
Sitä kun vuosikymmenen seuraa saman pihan ihmisten touhuja, alkaa oppia toisten tapoja. Ei siinä kiikareita tarvita, kun perheen emäntä kailottaa kaikki asiat kantavalla äänellään. Ja näänhän mä näitä joka päivä jossain. Aina mässy mielessä heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehheh...kommentista päätellen olet telakoitunut itsesi kärpäseksi kattoon. Ja oikein kinderpiirakkaa tarjoilevat vieraileen... ja rampaavat vielä kaupassa. Hyvin olet perillä muiden asioista. Ehtiikö sitä omaa elämää elää lainkaan, vaikka on kaunis kesäpäivä ja luonto tarjoaa parastaan?
Voi kuule. Mä elän ihan omaa elämääni, mutta en voi sille mitään, että naapurin emäntä tiedottaa kaikki tekemisensä, menemisensä ja tulemisensa, vaikkei minua kiinnostaisi lainkaan. Olen tänäänkin pyörinyt ihan omassa pihassa kukkia istutellen ja kuullut ja nähnyt kaiken mitä pihassa tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä muksu voi saada karkkipäivänä vaikka karkkiaskin,mutta hän säästää siitä aina pahan päivän varalle.Olen varma että hänellä on iso jemma.Hän saa myös rahaa tekemistään palveluksista ja periaatteessa voi käydä ostoksilla.en usko että käy.
Öööö... Kuka säästää karkkia pahan päivän varalle?? Lisäksi ei tietääkseni ole lasten vastuulla kannatella perheen taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaat harjataan jotta hampaista saadaan poistettua plakkia ja ruuantähteitä.
Sen verran vielä, että ymmärtääkseni tahmaiset ja tarttuvat ruuat (karkit, rusinat, taatelit jne.) jäävät helpommin hampaaseen ja hammasväleihin kiinni, mikä pidentää happohyökkäystä ja vaurioittaa näin hammasta.
Mä en vaan ymmärrä, miksi niitä karkkeja/jäätelöitä/muita herkkuja pitää olla tarjoamassa niille lasten kavereillekin. Yritä siinä sitten itse pitää kiinni säännöllisestä ateriarytmistä ja hammashuollosta, kun kavereilla lapselle jaetaan jatkuvasti herkkuja.
Aikaisempi kommentoijahan sanoi että hampaiden reikiintyminen ei johdu sokerista eli anna lastesi nautiskella karkkia rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen mukaan suomalaiset aikuiset ovat lihavia ja lihovat koko ajan enemmän. Kotoa ne ruokailutavat tulevat, vaikka kuinka syyttelette lihomisesta karkkien syömistä. Lihavalla lapsella on 95%:n todennäköisyydellä lihavat vanhemmat. Sitä en tiedä syödäänkö heillä koko perheen voimalla karkkia. Kyllä niillä jäätelöillä ja leipomuksillakin saa läskiä aikaan.
kyllä aion sanoa tuolle naapurin läskillle 7-8 vuotiaalle likalle, joka syö vaahtokarkkeja pihassa, että "sä oot hirvee läski jo miksi puputat noita karkkeja? etkö tiedä että läskiin voi kuolla?"
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on varmasti lisääntynyt nykyaikana mutta kyllä sitä ennenkin osattiin. 2000-luvun alussa meitä oli semmoinen viiden hengen tyttöporukka alakoulussa, asuimme samalla asuinalueella joten koulumatkat kuljettiin yhdessä. Lähes joka päivä käytiin matkan varrella olevassa Siwassa ostamassa karkkia. Kenenkään vanhemmat eivät tienneet mitään, koska kaikki syötiin salassa nopeasti ennen kotiinpaluuta. Jos kaikilla ei ollut rahaa, lainattiin toisillemme ja maksoimme myös takaisin kun kukin sai omat viikko/kuukausirahansa. Ihan oikeasti, lapset on aika ovelia. Tämä teille, jotka ette usko, että oma lapsenne syö jatkuvasti karkkia. Eivät meidänkään vanhemmat uskoneet, meillä kaikilla oli virallisesti karkkipäivä kerran viikossa.
Näin mekin teimme 80-90 -luvuilla, kun R-kioski ja Elanto olivat koulumatkan varrella. :D Vanhemmille ei koskaan kerrottu mitään, tietenkään. Karkkia ja jätskiä vedettiin aina, kun oli mahdollista ja vanhempien silmä vältti. Kimpassa ostettiin pari Lauantaipussia, niissä oli paras hinta-määrä-vastine kun sisälsivät jopa karkkiaskinkin, ja sitten mätettiin porukalla. Että se siitä "vain karkkipäivinä" ja "vain Oikean Ruoan jälkeen" -aatemaailmasta.
Luulen, että melkein kaikki täälläkin panikoivista vanhemmista ovat tehneet ihan samoin, ja aivan kelvollisia kansalaisia heistäkin on karkinsyönnistä ja omien vanhempien huijaamisesta huolimatta tullut. :D
Kyllä omenat tai viinirypäleet ovat paljon hapokkaampia kuin porkkana.