Olenko ainoa joka ei lahjo opettajia/tarhantätejä keväällä?
En ole koskaan vienyt mitään lahjoja opettajille tai päiväkodin hoitajille kesäloman alkaessa. En oikein ymmärrä miksi siitä että ihminen hoitaa työnsä, josta kuitenkin maksetaan palkka, pitäisi vielä erikseen saada jotain lahjoja loman alkaessa. Ei minunkaan työpaikalle kukaan tuo kukkia kun jään kesälomalle. Ymmärrän kyllä jos on sen ikäisiä lapsia jotka itse osaavat/haluavat esimerkiksi askarrella kortin, mutta en sitä että vanhemmat hikipäässä vääntävät näitä lahjoja.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin lahjaksi sen, että mua ei täditeltäisi, vaikka olenkin päiväkodissa töissä.
/quote]Millä nimityksellä päiväkotien työntekijöistä pitäisi puhua? Oikeesti. Esimerkiksi lasten ja vanhempien kesken? Pitäisikö aina tietää työntekijän virkanimike ja/tai koulutus? "Sano heippa lastenhoitajalle/sosiaalikasvattajalle/lastentarhanopettajalle/harjoittelijalle!" Toki etunimiä voi käyttää, mutta miten silloin erottaa, onko kyseessä lapsi vai aikuinen? Ja muistaako niitä kaikkia.
Ryhmissä on useimmiten kolme ihmistä. He viettävät lapsesi kanssa suurimman osan lapsen hereilläoloajasta arkena ja sinä et voi osata heidän etunimiään?
"Sano heippa" varmaan riittää niinkin, lapsi kyllä tietää, että aina heipataan lähtiessä aikuinen.
Myös "Sano heippa aikuiselle" käy ihan hyvin, mikäli se on se sana teidän päiväkodissa.Mutta ihanko oikeasti tädittelisit tai sedättelisit vaikka 19-vuotiasta vastavalmistunutta lastenhoitajaa? Miksi??? :D
Hassua, että joku vetää noin vahvasti hiekkaa haarojen väliin, vaan siksi, että häntä kutsutaan tädiksi. :D Aika mitätön ongelma.
Ei kyllä mulla on vaan housut siellä. 0_O Eikä mua sanota tädiksi, joten ei sillai ees kosketa. Eikö sua ärsytä mikään sivustakatsojana? Ainii, ärsyttää se, että joitakin ärsyttää tädittely...
Mistä sait sen käsityksen, että se ärsyttäisi minua? Sanoin, että se on hassua.
Ja kyllä minua sivustakatsojana ärsyttää monikin merkittävä ongelma. Tädittely ei ole sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin lahjaksi sen, että mua ei täditeltäisi, vaikka olenkin päiväkodissa töissä.
/quote]Millä nimityksellä päiväkotien työntekijöistä pitäisi puhua? Oikeesti. Esimerkiksi lasten ja vanhempien kesken? Pitäisikö aina tietää työntekijän virkanimike ja/tai koulutus? "Sano heippa lastenhoitajalle/sosiaalikasvattajalle/lastentarhanopettajalle/harjoittelijalle!" Toki etunimiä voi käyttää, mutta miten silloin erottaa, onko kyseessä lapsi vai aikuinen? Ja muistaako niitä kaikkia.
Ryhmissä on useimmiten kolme ihmistä. He viettävät lapsesi kanssa suurimman osan lapsen hereilläoloajasta arkena ja sinä et voi osata heidän etunimiään?
"Sano heippa" varmaan riittää niinkin, lapsi kyllä tietää, että aina heipataan lähtiessä aikuinen.
Myös "Sano heippa aikuiselle" käy ihan hyvin, mikäli se on se sana teidän päiväkodissa.Mutta ihanko oikeasti tädittelisit tai sedättelisit vaikka 19-vuotiasta vastavalmistunutta lastenhoitajaa? Miksi??? :D
Hassua, että joku vetää noin vahvasti hiekkaa haarojen väliin, vaan siksi, että häntä kutsutaan tädiksi. :D Aika mitätön ongelma.
Ei kyllä mulla on vaan housut siellä. 0_O Eikä mua sanota tädiksi, joten ei sillai ees kosketa. Eikö sua ärsytä mikään sivustakatsojana? Ainii, ärsyttää se, että joitakin ärsyttää tädittely...
Ja kyllä minua sivustakatsojana ärsyttää monikin merkittävä ongelma. Tädittely ei ole sellainen.
Koska vaivauduit kommentoimaan. Anteeksi kamalasti! Onnea tädittelyyn ja sedättelyyn, teethän sitä myös kaupassa ja kirjastossa? Onko tettiläinenkin täti ja setä? :*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vaivauduit kommentoimaan. Anteeksi kamalasti! Onnea tädittelyyn ja sedättelyyn, teethän sitä myös kaupassa ja kirjastossa? Onko tettiläinenkin täti ja setä? :*
Kommentoitko keskusteluissa vain sinua ärsyttäviä asioita? :D Nyt sulla ainakin vaikuttaisi olevan herneet nenässä.
Kiitos aloittajalle. T. opettaja.
Ei me niitä lahjoja kaivata, useimmat ainakaan.829
Vien aina alkoholia. Näyttää kelpaavan. Itsekin tykkään saada asiakkailta viinaksia.
Kortinkin kirjoitan, vaikka roskiin menee. Maksaa 1,50€ ja kiva lisä kuitenkin.
Noihin juomiin menee ehkä 50-60€. Olen hyvätuloinen joten pikkusumma pari x vuodessa.
Kiitän kärsivällisyydestä, koska olen se äiti joka ei muista nimetä vaatteita, vesipulloja, palauttaa lappuja jne.
Lisäksi hoitajat tms ovat hienosti omalla persoonalla mukana. Kevätjuhlissa osa heistä itki, joten varmasti joku lapsi joukossa aina koskettaa.
Vein päiväkodin hoitajille lahjaksi herkkuja kahvipöytään. Aivan ihanat hoitajat, aina oli helppo jättää lapsi hoitoon. Kokemus osoittanut, että kaikki eivät näin tee.
Itsekin päiväkodissa ja yksityisenä pph:na työskennelleenä tiedän, että pienikin muistaminen lämmittää sydäntä.
Mitään turhaa krääsää en halunnut heile viedä, toivottavasti mansikat, alkoholiton kuohuva, suklaa ja leivokset maistuivat kiireisen päivän ansaitulla kahvitauolla.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin tapa, että hyvällä lahjalla saa etuuksia seuraavaksi vuodeksi. Nykyään vain huono, kun on kaikki vanhempien whatsapp-ryhmät ja muut ja siellä sovitaan sama summa kaikilta. Kilpalahjonta on sitä myöden lähes tyystin kadonnut. Fiksuimmat vanhemmat sentään tajuavat antaa oman arvokkaamman lahjan kuten viskipullo. Eräs vuosi tuli paremmalta perheeltä 200 euron lahjakortti. Numerot pomppasivatkit seuraavaan todistukseen lähes joka aineessa eikä lapsen tarvinnut olla järjestäjänä enkä läksyjenkään kanssa nipottanut. Seuraavana keväänä oli lahjojen arvo muillakin tuplaantunut.
Näinhän se menee. Ihan turha täällä puolustella että hyvää hyvyyttään ollaan lahjoja antamassa, tavoite on kaikilla tuo. Arvostellaan ne jotka ei lahjoja anna välinpitämättömiksi joille on ihan sama kenen kanssa lapsi päivänsä viettää. Vähän sama muuten kun stipendejä saa vuodesta toiseen ne luuserit jotka on korottaneet syksystä kevääseen keskiarvonsa vitosesta kutoseen - ollaan niin tsemppityyppejä ja kaikkensa antaneita että huhhei. Ja ne hiljaisemmat, ahkerat, tasaiset puurtajat jätetään huomioimatta. Ne kun ei ole koskaan riehuneet tunneilla niin vaikea parantaa jo valmiiksi hyvää käytöstä.
Tokaluokkalaiseni halusi välttämättä viedä ruusun opettajalleen, koska muutkin vievät. Askarteli myös kortin.
En kyllä tajua lahjojen antamista.. en ole koskaan ostanut lasten opettajille mitään paitsi nyt kun tyttö niin halusi. Ja tuo ”äitiiiiiii kaikki muutkin vie!!” Miksi ne muut vie? Ihan turhaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä hemmetin haloota tästä asiasta joka ikinen joulu ja kevät! Miten ketään kiinnostaa kuka antaa lahjan tai kortin ja kuka ei?? Ja nää, ketkä on asiaa vastaan, kiukuttelevat kuin pikkukakarat, ”p*rseen nuolemista ja lahjontaa!”... Huomaa, että ovat niin iläviä ihmisiä, ettei kukaan heitä ole millään tavalla kiittänyt.
Meillä on muistettu aina päiväkodin henkilökuntaa, eskarin henkilökuntaa, iltapäiväkerhon ohjaajia ja opettajaa. Opettajan lahjaan menee 5e, koska järjestetään yhteiskeräys. Noi loput tekijät ovat pienellä palkalla erittäin vaativassa ja rankassa työssä, mä ihan todella sydämestäni arvostan heitä ja heidän panostaan! Joka päivä lasta hakiessa kiitän, mutta silti halutaan antaa pienet muistamiset - tänäkin keväänä.Ehkä nämä kitisijät tajuavat oman arvonsa ilman lahjojakin. He eivät kaipaa muiden palvontaa ja kiitoksia.
Se on hienoa, että arvostat päiväkodintätien työpano, mutta eivät he siellä hyvää hyvyyttään ole, vaan palkan takia, joten lahjat ovat turhia. Ei päiväkodintädit vapaaehtoistyötä sentään tee.
No kyllä tuo kitiseminen vähän katkeralta kuulostaa. Jos muiden ihmisten kiitokset noin koville ottaa...
Ja kiitos kun kerroit, tähän asti olenkin luullut, että päiväkodissa jne. työskennellään ilman palkkaa! Huoh... Kuten sanoin: en ymmärrä miten ketään kiinnostaa toisten lahjojen antamiset tai antamatta jättämiset.
Sua kuitenkin vaikuttaisi kiinnostavan, kun jaksat asiasta jauhaa.
Kyllä, todellakin kiinnostaisi tietää syy tuolle kiukuttelemiselle! Mikä siinä niin korpeaa, jos joku muu haluaa jotain antaa? Miksi siitä tarvii syytellä ja arvostella lahjan antajaa?
Kuka täällä on kiukutellut? Ei se, että on kanssasi eri mieltä ole kiukuttelua.
Olen nyt kahteen kertaan kirjoittanut mutta väännän vielä kerran rautalangasta: kiukuttelijoilla tarkoitan noita, jotka väittävät lahjojen antamisen olevan nuoleskelua, lahjomista tms. eli syyttävään sävyyn arvostelevia. Sama, jos joku sanoo, että lahjan antamatta jättävä on jotenkin viallinen. On eri asia sanoa mielipiteensä kuin se, että haukkuu tai syyttelee muita.
Ja vielä kerran selvennän tämänkin: mä en ole lahjojen puolesta tai vastaan, mua ei kiinnosta miten kukin tän asian kanssa toimii.
Meiltä on kouluvuodet jo ohi. Mutta en tajunnut koskaan lahjoja viedä. Kirjoitin yleensä sähköpostin tai wilmaviestin, missä kiitin vuodesta ja muistelin sinne jotain erityisiä kivoja juttuja.
Yhdelle opinto-ohjaajalle kiitin hyvästä ammattitaidosta, kuinka hän auttoi nuoren oikealle tielle ja voi sanoa, että jopa pelasti tulevaisuuden. Kuinka kiitollinen olen ja kuinka kiitollinen nuorikin loppujen lopuksi oli, vaikka jossain vaiheessa väitti, että millään ei ole mitään väliä.
Olen niin ollut kiinni omissa suruissani ja huolissani, etten tajunnut, että muut veivät lahjoja ja kukkia opettajille. Minä vain vuodatin kiitollisuuteni kirjeitse.
Ah, taas se aika vuodesta käsillä kun opettajien kesälomat vituttaa kansaa.
Voivoi höpönassukat...
Vierailija kirjoitti:
Meiltä on kouluvuodet jo ohi. Mutta en tajunnut koskaan lahjoja viedä. Kirjoitin yleensä sähköpostin tai wilmaviestin, missä kiitin vuodesta ja muistelin sinne jotain erityisiä kivoja juttuja.
Yhdelle opinto-ohjaajalle kiitin hyvästä ammattitaidosta, kuinka hän auttoi nuoren oikealle tielle ja voi sanoa, että jopa pelasti tulevaisuuden. Kuinka kiitollinen olen ja kuinka kiitollinen nuorikin loppujen lopuksi oli, vaikka jossain vaiheessa väitti, että millään ei ole mitään väliä.
Olen niin ollut kiinni omissa suruissani ja huolissani, etten tajunnut, että muut veivät lahjoja ja kukkia opettajille. Minä vain vuodatin kiitollisuuteni kirjeitse.
No mutta tuohan oli todella hyvä lahja, paljon merkityksellisempi kuin mikään ostettu asia! :)
Ennen huolehdin, että lasteni ope, pk:n hoitajat ja harrastusohjaajat saavat jonkun muistamisen jouluna ja keväällä. Lapset mielellään veivät jotain (kulutustavaraa, ei kallista). Nykyään, kun ovat jo yläkoululaisia, saavat itse huolehtia asiasta, jos haluavat jotain viedä.
Itsekin työskentelen lasten kanssa. Saan jonkin verran muistamisia ja se tuntuu mukavalta. Että arvostavat. Täytyy kyllä myöntää, että tavaraa on mennyt kiertopalkintona omien lasten opeille ja harrastusohjaajille, jopa joskus arpajaisvoitoksikin. En kertakaikkiaan voi syödä ylettömästi suklaata enkä oikeastaan polta kynttilöitä. Mutta ajatus / ele on se tärkein. (Palkkani ei ole kummoinen, joten sitä ei kannata kadehtia.)
Olen lapsilleni opettanut kiitollisuutta: esim. Soiton opettaja voi tehdä työnsä välttävästi ja loistavasti saaden saman palkan. Kun ollaan tyytyväisiä opettajan panokseen, viedään joku pieni muistaminen ja kiitetään. Lahjaksi vietävä tavara voi kiertää vaikka kuinka pitkään, kun sitä laitetaan eteenpäin. Se ei kuitenkaan itseäni haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut kaikista paras lahja, mitä minä olen saanut: viesti tai suullinen positiivinen palaute hyvästä työstä!
Minä en lahjo sukulaisia minkään tavan, velvollisuuden, syyllisyyden tai hyötymisen takia. Moni tekee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä annan lahjan joka joulu ja kevät. Lapseni pk-ryhmässä on kolme vakiaikuista, ja heille jokaiselle annan keväisin kukkasen, jonkun euron orvokin, ja jouluisin yhteisen karkkiviritelmän, josta jokainen saa ottaa haluamaansa (neekrinpusuja, salmiakkikarkkeja jne.).
Lisäksi annan lahjan siivoojien taukohuoneeseen, se on tavallisesti joku suklaapaketti.
Lahja tuo hyvän mielen sekä antajalle että saajalle (toivon). Se osoittaa myös yhteistyöhalua ja kiitosta siitä, että he ovat pitäneet hyvää huolta kalleimmastani.
Mites keittiö? Vietkö sinnekin jos siivoojille? Kiinteistönhoito?
Mä oon työskennellyt päiväkodissa siivoojana. Yhden ryhmän lapsen vanhemmat toivat keväällä kahvihuoneeseen kassin, jossa oli muutama keksipaketti. Kassin kylkeen oli liitetty kortti, jossa toivoteltiin hyvää kesää koko talon väelle. Yksi tämän lapsen ryhmän tädeistä huomasi keksit ja vei menessään, koska he sitä lasta hoitavatki. :D Että ihan sama kenelle ne lahjat viette, ahneet hoitotädit ne napoihinsa kiskoo kuitenkin.
Minä kirjoitan pakettikorttiin, että siivoojien taukohuoneeseen. Lapsi vie sen yhdessä hoitajan kanssa sinne siivoojille. Perille menee.
Nuokin keksit vietiin kahvihuoneeseen, että olivat nekin "perillä" hetken aikaa, kunnes siirtyivät yhden tädin matkassa osastolle. Onko jossain päiväkodissa siivoojille oma taukohuone?
Jännä..ei meidän kunnassa ole yhdessäkään päiväkodissa siivoojille omaa taukotupaa.. kaikki kun on saman työnantajan palkoilla..eli samaa henkilökuntaa..
Et ole ainoa. En mäkään vie lahjoja opettajille tms. Työtään he vaan tekevät. Ei sitä kaupan kassaa/ampparikuskia/pankkivirkailijaakaan lahjalla kiitetä ku he lomalle jäävät.
Nannamiharu kirjoitti:
Et ole ainoa. En mäkään vie lahjoja opettajille tms. Työtään he vaan tekevät. Ei sitä kaupan kassaa/ampparikuskia/pankkivirkailijaakaan lahjalla kiitetä ku he lomalle jäävät.
Kukaanhan ei ole kieltänyt heitä muistamasta tai kiittämästä, jos olet saanut kiittämisen arvoista palvelua. Itse opeyttajana sain tänään parilta poislähtevältä oppilaalta pienet muistolahjat eli ei enää vaikuta numeroihin. Kukaan ei vaatinut, pyytänyt tai edes vihjaissut.