Olenko ainoa joka ei lahjo opettajia/tarhantätejä keväällä?
En ole koskaan vienyt mitään lahjoja opettajille tai päiväkodin hoitajille kesäloman alkaessa. En oikein ymmärrä miksi siitä että ihminen hoitaa työnsä, josta kuitenkin maksetaan palkka, pitäisi vielä erikseen saada jotain lahjoja loman alkaessa. Ei minunkaan työpaikalle kukaan tuo kukkia kun jään kesälomalle. Ymmärrän kyllä jos on sen ikäisiä lapsia jotka itse osaavat/haluavat esimerkiksi askarrella kortin, mutta en sitä että vanhemmat hikipäässä vääntävät näitä lahjoja.
Kommentit (225)
Mulla ei ole lapsia, mutta muistan kun itse olin pieni miten kivaa oli kävellä vikana päivänä kouluun kukka kädessä ja antaa se ja joku "hyvää kesälomaa" kortti opettajalle
Ihan samaa mieltä. Nämäkin keräykset pitäisi kieltää.
Samalla logiikkaa noudattamalla lahjoa pitäisi mm lähikaupan mukava kassa ja omalääkäri.
Itse kun olin lapsi opettajaa ei lahjottu, mutta äiti muisti aamulehden jakajaa ja posteljoonia pienellä paketilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin opettajana joskus nolottaa todella paljon, kun muistamiset kohdistuvat pelkästään opettajaan. Työskentelen erityispuolella, mutta lukuisat koulunkäynnin ohjaajat eivät saa mitään muistamista koskaan vanhemmilta. Tekevät myös todella arvokasta työtä. Muistakaa kaikkia luokan aikuisia :)
Kuulehan. Hyvä kun rahat riittää keväällä siihen lastentarhanopettajan ja opettajan lahjontaan, niin ei ole varaa enää ostella lahjoja kaikille muille. Keväällä kun on muutakin menoa, kun pitää ostaa kevätjuhlavaatteet ja kesällä odottaa häitä ja polttareita yms.
Ei vain ole varaa ostella kaikille jotain hyvää ja laadukasta lahjaa.
Varmaan tuossa tarkoitettiinkin sitä, että muisteltaisiin kaikkia vaikka vain kortilla (tai ruusu siihen kaveriksi). Ettei tarvitsisi ostaa kallista lahjaa. Ja se pelkkä kiitoskin olisi riittävä.
Annan 1-2 numeroa paremman arvosanan lahjan antajille lahjan arvosta riippuen.
T: opettaja
Vierailija kirjoitti:
Eikö opettajia koskaan nolota ottaa niitä lahjoja vastaan. Vanhemmat ovat saattaneet jäädä työttömiksi ja on useampi lapsi ja laskuja rästissä. Mutta tuikkukipot ovat roskaa ja paskaa, pitää olla laadukkaampaa lahjaa. Toiset sitten arpovat, että ostetaanko lapselle kengät vai pannaanko kenkärahat hyvin palkattujen opettajien lahjoihin. Moni opettaja tienaa varmaan paljon enemmän, kuin ne lasten vanhemmat.
Lahjaan voit alkaa säästämään vähän aiemmin. Vai tuleeko köyhille aina nämä joulut ja kevätjuhlat yllätyksenä. Panet 10 euroa kuussa säästöön, niin keväällä on jo 50 euroa lahjaan. Jätät pari askia tupakkaa ja muutaman kontin olutta ostamatta, niin saat jokaiselle opettajalle kunnon lahjan.
Kiitos. Arvostan.
Oppilaani ovat toki ihania ja aina on haikeaa kun luokka vaihtuu, mutta silti ne lasten tekemät näperrykset eivät niin paljoa viehätä minua kuin heidän vanhempiaan..
Kun näitä kommentteja lukee, niin en voi välttyä ajatukselta, että näitä kommentteja, joissa vannotaan lahjomattomuuden nimeen, kirjoittavat vähän koulutetut henkilöt.
Tämä on myös kokemukseni opena. Niistä perheistä, joista tuodaan joku muistaminen, ollaan itsekin koulutettuja ja arvostetaan opettajien työtä.
En ole tätä ennen näin ajatellutkaan, mutta tämä ketju ja yli kymmenen vuotta opena kyllä antavat tällaisen mielikuvan.
Itse sain kivoja muistamisia, kukkia, suklaata ja muuta kivaa. Itsekin näen vaivaa oppilaiden eteen ja järjestän extraa... Omatkin lapseni ovat aina vieneet jotain omille opeilleen.
Ihana muistaa ihania ihmisiä! Jos sinä et halua muistaa, ei se tarkoita, että muutkaan ei saa. Se on omaa nolouttasi. Ope on lahjani ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ajatella lapsen tulevaisuutta eikä omaa itseä... Joka tapauksessa työelämässä pitää lahjoa ja nuoleskella menestyäkseen. Realiteetit pitää opettaa lapsille jo varhain.
Ehkäpä näin, mutta ne opettajien ”lahjomiset” tapahtuvat todennäköisimmin siinä vaiheessa -alakoulun tai yläkoulun päättyessä- ettei siitä ole enää mitään hyötyä.
Opettajana minun sydäntäni lämmittää aina pieni muistaminen, esim. lapsen omatekemä kortti. Itse muistan myös aina vanhan äitini kotihoitajaa ja luokkani avustajaa. Saa hyvän mielen kun antaa ja saa.
Kannattaa viedä kukkasia. Kyllä ihminen on sen verran heikko, että kiittävä ja pienelläkin muistava antaa itsestään ja lapsestaan positiivisemman kuvan. Eräs sukulainen rahtasi koko yläkoulun jokaiselle opettajalle hirveitä puskia ja hänen lapsensa saivat todistukset yläkanttiin. Sanoi suoraan, että asia on niin ja on itse vielä opettaja.
Huomasin saman, kun yksi pk:n täti oli koko syksyn aikanaan nuiva. Käytös muuttui joululoman jälkeen aivan täysin ja alkoi niin ihanaksi. Muuta syytä en keksinyt, kun se joululahja ja kortti, jossa luki jotain tyyliin: "kiitokset Maijalle hyvästä hoidosta ja hyvää joulua". Hänestä valitettiin paljon nuivuuden takia ja siksi kannattaakin monesti tuollaisille hankalille oikein heittäytyä imeläksi. Ne kokee stressiä, että heistä ei pidetä ja sopiva nuolaisu saattaa muuttaa täysin asennetta. Kysehän on minun lapsestani ja hänen kohtelustaan. Turha siinä on mullitella, koska on alakynnessä pienen lapsensa kanssa.
Itse opettajana muistan jouluisin koulun henkilökunnasta siivoajia, keittiöhenkilökuntaa, koulunkäynninohjaajia ja kouluisäntiä suklaarasialla. Syynä on se, että opettajia aina muistetaan ja nämä muut arjen puurtajat jäävät usein huomiotta.
Lapseni veivät opettajilleen ruusut (4€) sekä itsetehdyn kortin. Ei rahallisesti paljon, mutta mielestäni on kiva muistaa. Mitään konkreettista en veisi, tosin yksi opettaja taisi lähteä nyt heti lomalle, mutta toivottavasti kukka ilahdutti sitten edes pari päivää...
Vierailija kirjoitti:
Itse opettajana muistan jouluisin koulun henkilökunnasta siivoajia, keittiöhenkilökuntaa, koulunkäynninohjaajia ja kouluisäntiä suklaarasialla. Syynä on se, että opettajia aina muistetaan ja nämä muut arjen puurtajat jäävät usein huomiotta.
Totta. Olisin halunnut muistaa lasten koulun koulunkäynninohjaajaa, mutta oli tietoa ettei hän osallistu kevätjuhliin (ja asia tuli juhlaa edeltävänä iltana mieleen) mutta siellä hän oli kuitenkin... harmitti, jäi muistamatta!
Vierailija kirjoitti:
Olen kunnallinen pph ja en odota lahjoja, mutta en hermostu jos joku niitä haluaa antaa. Yleensä saan kukkia, koska yleisessä tiedossa on, että harrastan kukkia. Puutarhaa ja pihaa laitan ja lisäksi sisällä on aina tuoreita kukkia ja kasveja niin nämä muistamiset ei edes ole mitään turhia vaan iloisia yllätyksiä.
Ja jos joku miettii viitsiikö pphlle mitään antaa kun saavathan he palkkaa. Joo saadaan kyllä palkkaa ja kulukorvauksia alle 5e päivä per lapsi jolla pitäisi ruokakulut kattaa. Lisäksi meidän kunnan ppht järjestetään yhdessä monta kertaa viikossa lapsille ohjelmaa mm grillaamista, vappuriehaa, vohveleiden paistoa jonkun pihalla, retkiä yms ja nämä kulut maksetaan ihan omasta pussista. Tähän päälle askartelutarvikkeiden jatkuva ostaminen lelujen ja pihan pitäminen virikkeellisinä kustantaa eli jos joku haluaa kiitos sanoa ja tuo vaikka kortin tms niin onhan se aika fiksua käytöstä.
Jos sulla on vaikka viisi lasta, saat 25 € päivä niiden ruokkimiseen. Mitenniin se ei riitä? Kai teillä nyt on joku raha allokoitu tarvikkeisiin? Eikä kukaan pakota teitä mitään omasta pussista maksamaan, johan tuo nyt on ihan hölmöä. Jos haluat, niin älä myöskään nillitä. Pyydä vanhemmilta, jos haluat jotain ekstraa antaa.
Ihmeellistä nillitystä, kun omaehtoisesti kuitenkin tekee yli. Kyllä ne lapset pärjää vähemmälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai yksikään vanhempi oikeasti luule, että varhaiskasvattajat tai opettajat oikeasti välittäisivät näistä kullannupuista yhtään enempää kuin työ vaatii?! Herranjestas! Ne tekee vaan työtään, ei ne halua kotiinsa mitään tuherroksia tai tekeleitä, joista tulee koko ajan työ mieleen. Ei ihme, että työkseen toisten kakaroita hoitavat tai opettavat, "kutsumusammatissaan nautiskelevat" uupuvat taakkansa alle.
Mua huvittaa tämä, että päiväkodin tädit ovat muka lapsille tärkeitä. Ei mun päiväkodin tädit tai opettajat ole koskaan olleet mulle mitenkään tärkeitä. Olen joutunut katselemaan heitä aikoinaa päivät, mutta siinäpä se. En ole myöskään koskaan kuvitellut olevani heille tärkeä. Yksi räkänokka muiden joukossa.
Sama. Kaverit ne oli niitä tärkeitä, ja ne tädit ja sedät oli vaan ärsyttäviä käskyttäjiä. Ei tulis mieleenkään antaa kellekään mitään. Ja sitäpaitsi, ei se siellä päiväkodissa, jolle te niitä lahjoja kannatte, välttämättä edes ole se, joka teidän skidin kanssa siellä päivät hengaa.
Pitää myös muistaa, että on paljon lapsia joiden kotiolot ovat aivan retuperällä. Ei ne elämästä syrjääntyneet vanhemmat tuollaisia mieti, laitatte lapset aika eriarvoiseen asemaan lahjoinenne. Sitä korttiakin on aika vaikea lapsen itse kaljapaksin pahvista värkätä ilman välineitä.
Täällä aina unohdetaan, että on muitakin ihmisiä kuin keskiluokkaa.
Ja jos teitä päikkytätejä nyt noin vituttaa kun ei ole lahjoja ja on raskasta ja lässynlää, kukaan ei pakota teitä siellä olemaan töissä - ihan vapaasti saa työpaikkaa vaihtaa. Kaikki duunit on enemmän tai vähemmän ärsyttäviä, mutta itsepähän olette päiväkodin työpaikaksenne valinneet. Sama opettajille. Lakatkaa nillittämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai yksikään vanhempi oikeasti luule, että varhaiskasvattajat tai opettajat oikeasti välittäisivät näistä kullannupuista yhtään enempää kuin työ vaatii?! Herranjestas! Ne tekee vaan työtään, ei ne halua kotiinsa mitään tuherroksia tai tekeleitä, joista tulee koko ajan työ mieleen. Ei ihme, että työkseen toisten kakaroita hoitavat tai opettavat, "kutsumusammatissaan nautiskelevat" uupuvat taakkansa alle.
Mua huvittaa tämä, että päiväkodin tädit ovat muka lapsille tärkeitä. Ei mun päiväkodin tädit tai opettajat ole koskaan olleet mulle mitenkään tärkeitä. Olen joutunut katselemaan heitä aikoinaa päivät, mutta siinäpä se. En ole myöskään koskaan kuvitellut olevani heille tärkeä. Yksi räkänokka muiden joukossa.
Sama. Kaverit ne oli niitä tärkeitä, ja ne tädit ja sedät oli vaan ärsyttäviä käskyttäjiä. Ei tulis mieleenkään antaa kellekään mitään. Ja sitäpaitsi, ei se siellä päiväkodissa, jolle te niitä lahjoja kannatte, välttämättä edes ole se, joka teidän skidin kanssa siellä päivät hengaa.
Pitää myös muistaa, että on paljon lapsia joiden kotiolot ovat aivan retuperällä. Ei ne elämästä syrjääntyneet vanhemmat tuollaisia mieti, laitatte lapset aika eriarvoiseen asemaan lahjoinenne. Sitä korttiakin on aika vaikea lapsen itse kaljapaksin pahvista värkätä ilman välineitä.
Täällä aina unohdetaan, että on muitakin ihmisiä kuin keskiluokkaa.
Ja jos teitä päikkytätejä nyt noin vituttaa kun ei ole lahjoja ja on raskasta ja lässynlää, kukaan ei pakota teitä siellä olemaan töissä - ihan vapaasti saa työpaikkaa vaihtaa. Kaikki duunit on enemmän tai vähemmän ärsyttäviä, mutta itsepähän olette päiväkodin työpaikaksenne valinneet. Sama opettajille. Lakatkaa nillittämästä.
Voi itkuvinku, kuka täällä nillittää? Imo vituttaa lahjat ja tädittely, ja kiitos vaan, vaihdoin jo alaa. Viestistäsi välittyvä asenne on yksi syy. Thanks for the fish.
Todellakin on outoa, ettet ole vienyt edes pientä kukkasta tai suklaata. Opettaja on ollut lapsesi kanssa lähes joka päivä ja opettanut hänelle todella tärkeitä elämässä tarvittavia taitoja. Noinko niitä moukkamaisia minäminäminälapsia kasvatetaan, ettei edes opettajan työtä arvosteta pienellä muistamisella? Ei tarvitse ihmetellä, miksi Suomi on ankea yhteiskunta.
No et ole. Muutaman kerran lasten päiväkotiaikojen alussa vietiin jotain pientä, mutta muutamassa otteessa hoitajat vaihtuivat ja osa oli yksinkertaisesti vaan niin inhottavia, että en kokenut velvollisuudekseni hankkia heille mitään. Jos alavalinta on väärä ja kaduttaa, se ei ole lapsen vika.
Esikoisen edellisen luokan kanssa kerättiin kimpassa opettajalle yksi lahja, yleensä lahjakortti. Vitosen panoksella / perhekunta sai jo ihan kivan potin.
Et oo tosissas!! Luuletko tosiaan että se auttaa että lahjot opettajaa? Me ei olla viety opettajille enää moneen vuoteen mitään muuta kuin kortti ja molemmat lapsemme ovat ihan omalla hyvällä käytöksellään ansainneet hyvän kohtelun. Toinen tytöistä sai jo toisen stipendin ala-asteen aikana, vaikka kuulemma yleensä ei anneta kuin yksi stipendi, mutta hänen mielestään hyvästä koulumenestyksestä ja ansioista pitää palkita. Ja todellakaan emme koskaan ole "lahjoneet" opettajaa. Lapsi on ihan itse ansainnut kaiken.