Vaimo saa kyllä maksaa seuraavana lomamatkan tai sitten ei enää lomailla.
Muutamat viime vuodet ollaan tehty niin, että minä olen ostanut lomamatkan ja vaimo sitten maksellut osan siitä takaisin. Todellisuudessa takaisin olen saanut ehkä viidesosan hinnasta. Sitten jostain kumman syystä kustannuksen kasaaminen on vaikeutunut ja hidastunut.
Päätin, että tästä lähin odottelen koska vaimo ostaa meille tulevan kesän matkat. Katsellaan miten kauan kestää. Ja omia rahoja laitan sivuun, Taidanpa lähteä yksin tai kaverin kanssa siiville. Lomaillaan perheen kanssa sitten kotona ja ilmaiseksi. Ehkä se ääni kellossa maksamisen suhteen muuttuu kun pari kolme vuotta teen omat matkat jätkien kanssa etelään.
Niin ja kyllä tienaan meistä enemmän, mutta ei ptilanne sellainen että minä miljonääri ja vaimo työtön.
Kommentit (235)
omat rahat, yhteiselle tilille laitetaan rahaa vuokraan ja muuhun yhteiseen. Tämä koskee myös matkoja. Jos näyttää siltä, että rahaa ei tilille tule tarpeeksi, jää matka tekemättä.
Ei vuokraakaan maksella jälkikäteen vähän kerrallaan, vaan eräpäivänä.
Mitä varten aikuisten ihmisten täytyy sortua tuollaiseen lapselliseen passiivis-aggressiiviseen kiukutteluun? Vaimosi käytös on törkeää, kyllä sovitusta täytyy pitää kiinni, mutta aikuinen ihminen avaisi suunsa ja sanoisi asiasta. Sano ettei seuraavaa reissua tule ennenkuin edellinen on maksettu. Ei tarvitse alentua tuollaiseen lapselliseen pelleilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa täysin reilua, mutta tapasi ilmaista asia osoittaa lapsellista uhmaa. Olisit myös voinut jo tähän asti pitää kiinni siitä, että vaimo maksaa puolet ennen kuin seuraavaa lomaa aletaan edes suunnitella. Arvaanko oikein, että et ole edes kertonut hänelle tästä uhmakkuuden puuskastasi?
On sovittu, että vaimo maksaa matkoista noin samassa suhteessa kuin muustakin elämisestä eli hieman vähemmän kuin minä. Todellisuus on se, että vähin äänin se takaisinmaksu on hiipunut joihinkin satasiin jos matka on maksanut vaikka kaksi tai 3 tonnia. Ihan omalla luvalla hän on hiljaisesti lopettanut maksamista.
Ajattelinpa katsella milloin hän meille matkat ostaa. Ja jos mitään ei kuulu niin ehkä heitän reissun yksinäni. Olenko siis syyllinen ja jos kyllä niin mihin?Syyllisyydestä en tiedä mutta ilmeisen kommunikointikyvytön ainakin olet. Jos olisit mun mieheni, saisit heittää tooooosi pitkän reissun eikä takaisin tarttis tulla.
Kommunikointi on yliarvostettua =)
Sen sijaan tämä AP:n vaimo on hyvä kommunikoimaan kun lopettaa hiljaisesti matkan maksamisen miehelle?
Siitähän me emme tiedä mitään kun miellä on käytettävissä vaan aapeen lapsellisen uhmakas avautuminen aiheesta.
Sanoihan ap, että vaimo omalla päätöksellä hiljaisesti on joka vuosi lopetellut omin päin maksamisensa.
Vierailija kirjoitti:
sanosmuuta kirjoitti:
Mielenkiintosta olisi nähdä reaktiot, jos sukupuolet olisi toisinpäin..
Niinpä. Miten monen miehen luulet raivostuvan jos nainen ei maksakaan miehelle sitä kymmenettä matkaa?
Mun ex-mies jätti matkojen suunnittelun ja maksamisen mun kontolle. Jos joskus osallistui suunnitteluun, valitti matkalla eniten niistä itse valitsemistaan kohteista. Tosin valitti muutenkin, jos kaikki ei ollut aivan täydellistä.
Muunkin elämisen sain maksaa kokonaan, kun oli ikuisuusopiskelija. Kotitöiden tekemisen lopetti hiljalleen kokonaan.
Ihmettelen, miten normaalista opiskelevasta, osapäiväisesti töissä käyneestä, osansa kotitöistä tehneestä tuli parissa vuodessa tuollainen.
En ole kuullut vastaavista naisloisista, naiset yleensä maksavat edes jotain elämisensä kuluja ja tekevät kotitöitä.
Ikävä kyllä exäni ei ole ollut ainoa vastaava mies tuttavapiirissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa täysin reilua, mutta tapasi ilmaista asia osoittaa lapsellista uhmaa. Olisit myös voinut jo tähän asti pitää kiinni siitä, että vaimo maksaa puolet ennen kuin seuraavaa lomaa aletaan edes suunnitella. Arvaanko oikein, että et ole edes kertonut hänelle tästä uhmakkuuden puuskastasi?
On sovittu, että vaimo maksaa matkoista noin samassa suhteessa kuin muustakin elämisestä eli hieman vähemmän kuin minä. Todellisuus on se, että vähin äänin se takaisinmaksu on hiipunut joihinkin satasiin jos matka on maksanut vaikka kaksi tai 3 tonnia. Ihan omalla luvalla hän on hiljaisesti lopettanut maksamista.
Ajattelinpa katsella milloin hän meille matkat ostaa. Ja jos mitään ei kuulu niin ehkä heitän reissun yksinäni. Olenko siis syyllinen ja jos kyllä niin mihin?Syyllisyydestä en tiedä mutta ilmeisen kommunikointikyvytön ainakin olet. Jos olisit mun mieheni, saisit heittää tooooosi pitkän reissun eikä takaisin tarttis tulla.
Sen sijaan tämä AP:n vaimo on hyvä kommunikoimaan kun lopettaa hiljaisesti matkan maksamisen miehelle?
Siitähän me emme tiedä mitään kun miellä on käytettävissä vaan aapeen lapsellisen uhmakas avautuminen aiheesta.
Sanoihan ap, että vaimo omalla päätöksellä hiljaisesti on joka vuosi lopetellut omin päin maksamisensa.
Niin, meillä on edelleenkin vain toisen osapuolen antamaa informaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vuosi vuodelta mies on varannut uutta matkaa vaikka vaimo ei maksanut entisiäkään velkojaan. Miksi?
Meillä on yhteinen tili mihin kummankin palkat menee. Laskut ja talouskulut ym maksetaan sieltä. Mieheni tienaa enemmän kuin minä (yllätys?) mutta ei hän haluaisi lähteä lomalle ilman minua. Eli matkustellaan ja shoppailemaan sillä mitä jäljelle jää juoksevien kulujen jälkeen. Rahasta ei ole koskaan tarvinut riidellä. Molempien halut/tarpeet huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Teillä siis vaimon kanssa omat rahat?
Nytpä en osaa sanoa mitään järkevää, koska meillä on aina olleet yhteiset rahat, eli kaikki palkkasaatavat on menneet yhteisen perheen hyväksi. Jo silloin kun oltiin avoliitossa eikä lapsia vielä ollut. Nyt toiminut jo 22 vuotta näin ja matkoillakin ollaan käyty.
Teidän tilanne kuulostaa omituiselta.
Minusta ei kuulosta omituiselta, vaan hyvin ymmärrettävältä, ettei toinen halua maksaa kaikkea lähes kokonaan.
Vaikea neuvoa koska meilläkin on yhteiset rahat. On ollut aina siitä asti kun olemme saman katon alle muuttaneet.
Järkevintä ois ehkä kasata rahat etukäteen ja maksaa molemmat kerralla eikä niin että toinen jää sitten velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaimosi on vaimosi, eikä vain hyvä ystäväsi? Hyvällä ystävällä ja sinulla olisi erilliset rahat ja vaikka seksiäkin, mutta minkä ihmeen takia sinulla ja vaimollasi on täysin erilliset rahat? Miksi teit vaimostasi vaimon, että jättänyt sitä vain ystäväksi?
Miksi puolisoilla pitäisi olla yhteiset rahat? En haluaisi olla kenenkään elätettävänä. Yhdessähän ap ja vaimonsa maksavat kulut, kuten oikein on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vuosi vuodelta mies on varannut uutta matkaa vaikka vaimo ei maksanut entisiäkään velkojaan. Miksi?
Rakkaudesta ehkä! Sekin oli vissiin väärin tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, älkää valitko persaukista puolisoa. Toiseksi, avatkaa yhteinen taloustili, johon molemmat laittaa saman summan ja josta maksetaan perheen kulut, lainanlyhennykset, matkat ym. Sitten kumpikin maksaa omat kulut omalta tililtään.
Ei ole vaikeaa, toimii.
Yleensä kyllä suositellaan, että taloustilille laitetaan sama prosentti(esim70%) nettotuloista. Jos toinen vaikka saa käteen 3000€ ja toinen 2000€, niin taloustilille laitettavat summat ovat 2100 ja 1400€.
Miksi? Esim minä tienaan tonnin enemmän kuin puoliso. Hänellä jää kuussa noiden yhteisten kulujen jälkeen noin 2000e, minulla 3000e. Miksi minun pitäisi lahjoittaa osa omista rahoistani hänelle, kun hän pärjää aivan mainiosti tuolla omalla rahallaan, ja laittaisi minulta saadut rahat vain säästöön (nyt säästämänsä rahan päälle)? Etenkin, kun minun työni on paljon stressaavampaa ja vie lähes 1.5h päivässä pidempään kuin hänen.
Et kai vaan käytä hyväksesi naisen vapaa-aikaa, sitä kun hänellä on enemmän kuin sinulla? Monet unohtavat, että aika on rahaan verrattavaa. Ärsyttää naiset, jotka sanovat "teen kaikki kotityöt kun miehellä on pitempi työpäivä". Nainenkin voisi sen sijaan tehdä jotain, josta saa rahaa.
Voisi ja voisi, sen kun tekee. Sittenhän voidaan palkata vaikka siivousapua rahoilla.
Sinä toki meinaat, että mies tekisi 50% kotitöistä vaikka tekee paljon ennemmän ansiotuloja ja ansiota talouteen?
Ei ne suuremmat tienestit mitään merkkaa jos ne käytetään vain omaan kivaan (vaikka moottoripyörään tai muihin elintasoleluihin yleensä miespuolisille) mikä ei mitenkään missään yhteisessä hyvässä näy. Toi on surkea perustelu.Jos kulut menee puoliksi niin se enemmän tienaava siivoaa siinä missä se vähemmän tienaava, enemmän tienaaminen EI ole validi peruste kotitöistä luistamiselle, sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rakkautta tuollainen että varataan matka ominpäin ja vaaditaan toista maksamaan puolet siitä.Yhtä hyvin tuo ap vois lähteä ihan vaan keskenään sinne matkalle jos reissuun on pakko päästä.
Vierailija kirjoitti:
Juupa,juu-sehän menee jatkossa niin,että sinä menet parin viikon lomalle ja vaimo huolehtii lapsista,.Seuraavaksi vaimo pariksi viikoksi lomalle ja sinä hoidat lapset.
Eihän lasten tarvitse lomalle päästä,ei he lomaa tarvitse.
Ihan sama ajattelumalli ,että eihän lapset saa erossa kärsiä-eivätkä kärsi,,,,sitähän kaikki eroavat parit toitottaa.Me vaan mennään vieraisiin ja hauskaa on.Haloo-missä se aikuisten järki on?
Näistä aikuisten hummailuista nimenomaan lapset kärsii ja oireilee lopun ikää ja juuri siitä johtuu nykyisten 30-40 kymppisten holiton käytös.Ovat itsekin juuri näitä avioerolapsia monessa polvessa.
Olen nelikymppinen, enkä ole avioeroperheestä. Enkä olisi ikinä kuvitellutkaan vanhempieni eroavan. Oli hyvä liitto kuolemaan asti.
Mutta kannatan kyllä erillisiä rahoja, kunhan kulut maksetaan puoliksi tai tulojen suhteessa.
Säälin vaimoasi. Onneksi oma mieheni on niin hyvätuloinen, että pystyy JA haluaa kustantaa meidän molempien matkat. En viihtyisi päivääkään tuollaisen rahasta nillittäjän kanssa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä siis vaimon kanssa omat rahat?
Nytpä en osaa sanoa mitään järkevää, koska meillä on aina olleet yhteiset rahat, eli kaikki palkkasaatavat on menneet yhteisen perheen hyväksi. Jo silloin kun oltiin avoliitossa eikä lapsia vielä ollut. Nyt toiminut jo 22 vuotta näin ja matkoillakin ollaan käyty.
Teidän tilanne kuulostaa omituiselta.
Minusta ei kuulosta omituiselta, vaan hyvin ymmärrettävältä, ettei toinen halua maksaa kaikkea lähes kokonaan.
Itse olen kyllä aina ajatellut että kun ollaan perhe niin ei todellakaan ole mitään sinun rahat minun rahat -ratkaisua. Ihan kuin ei oltaisi yhtä vaan erilliset täysin, kuin sisarukset tai kämppikset. Minusta ainakin tuntuisi pahalta jos puolisoni näkisi ettei perhe merkitse hänelle sitä että ollaan tasavertaisia. Tuloeroille esimerkiksi ei hirveästi mitään voi. Ainakin itsellä tekisi pahaa katsoa jos itse vain matkustelisin ja törsäisin niitä rahojani vain itseeni ja puolisoni ei voisi osallistua millään tavalla vain koska ei ole varaa. Kummatkin käy yhtä lailla töissä ja tekee töitä sen elantonsa eteen. Se on toki jokaisen oma valinta miten elää mutta itse en pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ymmärrä näitä ”sun” ja ” mun” rahoja.
Kun on naimisiin menty, palkat tulevat yhteiselle tilille ja kumpikin käyttää sieltä tietysti toisensa huomioiden.
Helppoa!!Vain totaalipösilö suostuu moiseen järjestelyyn.
Päinvastoin. Fiksu suojaa omaisuuttaan eron varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se olisi rakkautta, mies ei valittaisi palstalla, kun vaimo ei maksa velkojaan. Pyyteettömästi annetusta lahjasta ei peritä myöhemmin maksua.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän tienaava toki haluaa, että on yhteiset rahat. Melko turhaa nyt täällä sellaisen valittaa ja ihmetellä, että onpa outoa, jos on itse onnistunut vuosikymmeniä käyttämään muiden rahoja "perheen edun" nimissä. Perheen Etu on sitä, että perheen lapsiin ja muihin menoihin (asuminen jne) panostetaan niin että perheellä on ruokaa, koti sekä vaatteet. Se ei millään tavalla korreloi yhteisten rahojen kanssa tai sen suhteen, että pitäisi olla yhteiset rahat. Aikuinen ihminen kuitenkin on vastuussa itsestään, ei voi todella velvoittaa puolisoa tarjoamaan ja maksamaan matkoja, jos ei niihin edes itsellä olisi varaa.
Samaa mieltä, paitsi siitä, että vähemmän tienaava tahtoo yhteiset rahat. Itse en tahtoisi, en halua toisen tienaamia rahoja itselleni.