Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimo saa kyllä maksaa seuraavana lomamatkan tai sitten ei enää lomailla.

Vierailija
31.05.2018 |

Muutamat viime vuodet ollaan tehty niin, että minä olen ostanut lomamatkan ja vaimo sitten maksellut osan siitä takaisin. Todellisuudessa takaisin olen saanut ehkä viidesosan hinnasta. Sitten jostain kumman syystä kustannuksen kasaaminen on vaikeutunut ja hidastunut.
Päätin, että tästä lähin odottelen koska vaimo ostaa meille tulevan kesän matkat. Katsellaan miten kauan kestää. Ja omia rahoja laitan sivuun, Taidanpa lähteä yksin tai kaverin kanssa siiville. Lomaillaan perheen kanssa sitten kotona ja ilmaiseksi. Ehkä se ääni kellossa maksamisen suhteen muuttuu kun pari kolme vuotta teen omat matkat jätkien kanssa etelään.
Niin ja kyllä tienaan meistä enemmän, mutta ei ptilanne sellainen että minä miljonääri ja vaimo työtön.

Kommentit (235)

Vierailija
21/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet seuraavaksi vain lasten kanssa lomalle, eihän nuo kaverireissut kuulu tähän mitenkään. Vaimo tekee sitten mitä tekee, majoittuu vaikka viereiseen bungalowin kun te lasten kanssa hotellissa.

Vierailija
22/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hoitaa lapset kun sinä lomailet kavereiden kanssa?

Anna kun arvaan, sinulle ei ole ollenkaan niin tärkeää, että tämä puoli menee elämässä tasan?

Vaimo tietenkin hoitaa jos minä olen poissa. Niin minäkin hoidan lapset silloin jos vaimo on poissa.

Meneekö tämä teillä oikeasti tasan? Entä kotityöt? Teetkö oikeasti puolet?

Pitäisikö mennä? Eihän vaimo on oikeasti maksa puolia elämisestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tällä kirjoittajalla nyt varmasti lapsia?

Jos oli, niin samaa mieltä 18 kanssa, mutta jos ei niin sit kyllä meni kommentti hiukan harhaan.

Vierailija
24/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa täysin reilua, mutta tapasi ilmaista asia osoittaa lapsellista uhmaa. Olisit myös voinut jo tähän asti pitää kiinni siitä, että vaimo maksaa puolet ennen kuin seuraavaa lomaa aletaan edes suunnitella. Arvaanko oikein, että et ole edes kertonut hänelle tästä uhmakkuuden puuskastasi?

On sovittu, että vaimo maksaa matkoista noin samassa suhteessa kuin muustakin elämisestä eli hieman vähemmän kuin minä. Todellisuus on se, että vähin äänin se takaisinmaksu on hiipunut joihinkin satasiin jos matka on maksanut vaikka kaksi tai 3 tonnia. Ihan omalla luvalla hän on hiljaisesti lopettanut maksamista.

Ajattelinpa katsella milloin hän meille matkat ostaa. Ja jos mitään ei kuulu niin ehkä heitän reissun yksinäni. Olenko siis syyllinen ja jos kyllä niin mihin?

Minulle se olisi ok. Rahat rittäisivät sitten paremmin vaimon omaan matkaan kun on vaimon vuoro matkustaa yksin. Malta, Kreikka, Kroatia kaksi viikkoa alta tonnin ja kaksi viikkoa lepoa, lämpöä, aurinkoa, hyvää ruokaa ja juomaa ilman miestä tai lapsia. Mies hoitaa lapset kuten minä hoidan lapset kun mies on reissussa. Käyhän tämä fifty-fifty ap myös sinulle, ei ongelmaa? Lapsille sitten jotain kotimaan lomaa ja autoreissua, ei ole pakko aina olla ulkomaille.

Näin. Eihän ap tuossa mitenkään tee vaimolle hallaa, pelkästään lapsille. On se vaimollekin halvempaa matkustaa kaverin kanssa.

Vierailija
25/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hoitaa lapset kun sinä lomailet kavereiden kanssa?

Anna kun arvaan, sinulle ei ole ollenkaan niin tärkeää, että tämä puoli menee elämässä tasan?

Vaimo tietenkin hoitaa jos minä olen poissa. Niin minäkin hoidan lapset silloin jos vaimo on poissa.

Meneekö tämä teillä oikeasti tasan? Entä kotityöt? Teetkö oikeasti puolet?

Pitäisikö mennä? Eihän vaimo on oikeasti maksa puolia elämisestään.

No pitäisikö maksaa? Joko pitäisi, ja sitten kaikki muukin tasan, tai sitten ei, eikä muunkaan tarvitse. Joko tai.

Vierailija
26/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ymmärrä näitä ”sun” ja ” mun” rahoja.

Kun on naimisiin menty, palkat tulevat yhteiselle tilille ja kumpikin käyttää sieltä tietysti toisensa huomioiden.

Helppoa!!

Vain totaalipösilö suostuu moiseen järjestelyyn.

Vierailija
27/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän tienaava toki haluaa, että on yhteiset rahat. Melko turhaa nyt täällä sellaisen valittaa ja ihmetellä, että onpa outoa, jos on itse onnistunut vuosikymmeniä käyttämään muiden rahoja "perheen edun" nimissä. Perheen Etu on sitä, että perheen lapsiin ja muihin menoihin (asuminen jne) panostetaan niin että perheellä on ruokaa, koti sekä vaatteet. Se ei millään tavalla korreloi yhteisten rahojen kanssa tai sen suhteen, että pitäisi olla yhteiset rahat. Aikuinen ihminen kuitenkin on vastuussa itsestään, ei voi todella velvoittaa puolisoa tarjoamaan ja maksamaan matkoja, jos ei niihin edes itsellä olisi varaa.

Meillä tosin on yhteiset rahat, mutta minä olenkin se, joka tienaa huomattavasti enemmän, vaikka nainen olenkin. Toki laitan itselleni sivuun sekä rahastoon että pariin sitoukseen ja nämä on suojattu avioehdolla. Rakastan miestäni ja perhettäni, eikä heiltä puutu mitään. Elämä ei kuitenkaan ole reilua eikä rakkaus tarkoita automaattisesti sitä, ettei tarvitse opiskella, verkostoitua ja rakentaa uraa, vaan suunnittelee, että kuitenkin "jossain vaiheessa" menee naimisiin niin kyllähän sitä pärjää. Perheeltä ei puutu mitään ja matkoilla käydään myös, eikä ei ole ikinä mies valittanut rahanahneena, kuinka kaikki kuuluisi muka yhtäkkiä hänellekin, vaikka minä sen kaiken työn olen tehnyt. 

Vierailija
28/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa täysin reilua, mutta tapasi ilmaista asia osoittaa lapsellista uhmaa. Olisit myös voinut jo tähän asti pitää kiinni siitä, että vaimo maksaa puolet ennen kuin seuraavaa lomaa aletaan edes suunnitella. Arvaanko oikein, että et ole edes kertonut hänelle tästä uhmakkuuden puuskastasi?

On sovittu, että vaimo maksaa matkoista noin samassa suhteessa kuin muustakin elämisestä eli hieman vähemmän kuin minä. Todellisuus on se, että vähin äänin se takaisinmaksu on hiipunut joihinkin satasiin jos matka on maksanut vaikka kaksi tai 3 tonnia. Ihan omalla luvalla hän on hiljaisesti lopettanut maksamista.

Ajattelinpa katsella milloin hän meille matkat ostaa. Ja jos mitään ei kuulu niin ehkä heitän reissun yksinäni. Olenko siis syyllinen ja jos kyllä niin mihin?

Minä en ymmärrä tuota systeemiä, anteeksi nyt vaan. Jemmaako vaimo siis rahaa johonkin omaan hankkeeseensa, ja aikoo käyttää rahat itsekkäästi omaan mukavuuteensa?

Jos ei, niin vaikutat todella itsekkäältä. Vaimosi maksaa yhteisistä menoista oman tulotasonsa puitteissa.

Ja tätä ei moni mies tajua: Aika usein käy niin, että perheen ns. ylimääräiset menot - epäsäännölliset kertaluonteiset ostokset, joita ei ole budjetoitu, mutta joita joka perheessä on - menevät sen pussista, joka niitä ehtii ja jaksaa ostella eli käytännösäs vaimon lompakosta. Eli esimerkiksi anopin synttärilahja, kälyn häälahja, lasten ulkoiluvaatteet, uudet lakanat, lapsen muskarimaksut... ja mies ei noteetaa niitä menoja mitenkään, vaikka niitä voi kuussa olla useamman satasenkin edestä ja vuodesäs useamman tonnin.

Jos siis sinä vältyt tuollaisilta ja visukinttuilet ja käytät rahas itseesi, se ei ole reilua.

Eli nyt kannattaisi avoimesti puhua vaimon kanssa ja tarkastella, mihin teidän rahanne uppoavat. Hassaako vaimo käsilaukkuihin tai muuhun ei-välttämättömään shoppailuun, vai mihin?

Kummankin tuloista olisi syytä jäädä jotakuinkin sama määrä omaan, vapaaseen käyttöön. SITTEN kun niin käy, voit mennä ja ostaa pljäjäyttää rahoillasi mitä tykkäät, vaikka lomareissun.

Muuten et. Teillä on yhtäläinen velvollisuus oman tulotasonne puitteissa huolehtia yhteisistä menoista.

Vierailija
29/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaimo maksaa teillä kaikki lasten kulut ja käy kaupassa? Ja ihmettelet, mihin sen muijan rahat aina häviää, kun eihän se maksa "mitään". Jepjep... nää on niin nähty.

Vierailija
30/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ehdottanut vaimollesi, että avaatte matkasäästötilin, jonne kumpikin laittaa joka kuukausi x euroa rahaa? Reissuun mennään vasta sitten, kun rahat on säästössä. Etukäteissäästäminen on hauskempaa mitä velkojen maksu, sen olet huomannut vaimostasi.

Vierailija
31/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa ap:n mielipide siihen, onko hänelle ok, että perheen molemmat vanhemmat tekee omilla rahoillaan 1-2 viikon ulkomaanmatkan kavereidensa kanssa ja toinen huolehtii sitten aina vuorollaan lapsista? Olisiko tämä hyvä ratkaisu?

Vierailija
32/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on naimisiin menty, palkat tulevat yhteiselle tilille ja kumpikin käyttää sieltä tietysti toisensa huomioiden.

Helppoa!!

Vain totaalipösilö suostuu moiseen järjestelyyn.

Kuinka niin?

Yksinkertaisin tapa elää. Kumpikaan ei pidä rahaa maailman tärkeimpänä asiana.

Yhteinen tili perustettiin kun muutettiin yhteen.

Oltiin yhdessä 20 vuotta. Rahasta ei riidelty ikinä. Eikä kotitöistä.

Vierailija
33/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 otti esille tärkeän pointin, josta minulla aina välillä tulee riitaa miehen kanssa.

Olemme miehen kanssa molemmat suht hyvätuloisia, ansaitsemme molemmat käteen 2,7 tonnia kuukaudessa. Mutta menojakin on...

Kiinteät kuukausimenot olemme jyvittäneet suhteellisen tasan. Mutta kaksi teiniämme hakevat minulta kaiken käyttörahan, ja sitä menee kk-rahan kanssa joka kuukausi 200-300 euroa. Päälle lasten harrastukset, vaatehankinnat, kirjat (molemmat lukiossa), sukulaisten erilaiset lahjat, kodin ylimääräiset hankinnat jne. Kun menemme elokuviin koko perhe, minä ostan liput ja yleensä mässytkin, samoin kaupassa (kun emme ole ruokaostoksilla, jotka maksetaan s-tililtä) usein minä maksan.

Sitten mies ihmettelee, että miten minulla ei jää säästöön rahaa kuten hänellä. Kas kummaa tosiaan.... hänen näkemyksensä on, että minä tuhlaan - ehkä juu, paitsi että itselleni ostan todella harvoin mitään, eikä hänkään osaa sanoa, mitä ostoksistamme olisi pitänyt jättää tekemättä.

Vierailija
34/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilliset rahat edellyttää tarkkaa kirjanpitoa.

Vierailija
35/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on sellainen, ettei ennen tapaamistani ollut matkustanut mihinkään. Hänellä ei edes ollut passia, vaikka ikää oli 29.

Sen jälkeen on reissattu, mutta mies ei ole maksanut kertaakaan lentoja eikä hotelleja. Viime reissussa meitä oli neljä, me ja lapset. Minä maksoin (ja valitsin) lennot ja hotellin, mutta mies maksaa perillä kaikki ruoat, pääsyliput ja bussi- ja taksimatkat. Aika tasoihin menee, kun neljä henkeä reissaa. Päiväbudjetti on ihan heittämällä 150 euroa nelihenkisen porukan kanssa, ja sen kun x7, niin ollaan jo aika samoissa lukemissa mitä lennot+hotelli. 

Pyydä vaimoasi maksamaan perillä ruoat sun muut. Meillä tämä toimii.

Saisin odottaa maailman tappiin, jos odottaisin, että mies valitsee lomakohteen ja tilaa lennot ja hotellin. Ei oltais käyty ikinä missään, jos näin olisi. 

Vierailija
36/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

34, samaa mieltä. Jos joku osio jää epämääräisesti "sen vastuulle, joka SATTUU hankkimaan", eikä sitä huomioida, niin metsään mennään.

Siksi yhteinen taloustili on hyvä.

(33)

Vierailija
37/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoa!!

Anna kun arvaan: Miehelläsi on suuremmat tulot kuin sinulla.

Vierailija
38/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä rakkaus?? Jo on kun raha menee rakkaan aviopuolison edelle!

Meillä yhteinen elämä ja yhteiset rahat, mut ei ollakaan ahneita kolmekymppisiä.

N47

Vierailija
39/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma, jotenkin lomamatkojen maksu kaatuu meikäläiselle. Siinä menee kuitenkin lähes parin kuukauden nettopalkka aina kerralla. Vaimo tienaa lähes saman verran kuin meikäläinen ja vielä lapsilisät päälle.

Vierailija
40/235 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa!!

Anna kun arvaan: Miehelläsi on suuremmat tulot kuin sinulla.

Minusta se menee niin, että jos on yhteinen perhe perustettu, molemmilla on samanlaiset oikeudet nauttia asioista. Eli että ei niin, että hyvätuloinen syö ravintolassa ja matkustelee, pienituloinen järsii kotona porkkanaa.

Jos tuo ei passaa, sopii hankkia parempituloinen puoliso.

En ymmärrä pienituloisemma kyykyttämistä. Palkat eivät vastaa todellakaan välttämättä sitä, miten paljon vastuuta joku työssään kantaa tai kuinka paljon tekee töitä. Naisen euro ei edelleenkään ole miehen euroa vastaava, johtuen sukupuolittuneista ammateista.

Ja kuten tuossa aiemmin kerroin, minä ansaitsen jotakuinkin kympilleen saman verran kuin mieheni. Pitkään ansaitsin enemmän.

33

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan