Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mitä? kuinka lyhyellä varoitusajalla TE-toimiston työtarjoukset voi tulla?

Vierailija
30.05.2018 |

Joku tossa toisessa keskustelussa sanoi niin että saattais tulla parin päivän varoitusajalla että jos on pari päivää poissa kotoa nii voi jo tulla karenssia? Eikai se nyt niin voi mennä että olis työhaun vuoksi sidottu joka päivä kotiin suunnilleen ryntäämään haukkana ekana aamusta varmistamaan ettei ole tullut työtarjousta? Kai noissa nyt joku vähintään viikon varoaika pitää olla, eihän muuten mitään järkeä! Ei ne töissä olevatkaan hoida niitä työvelvollisuuksiaan viikon jokaisena päivänä, eikai nyt työttömältäkään sitä odoteta ettei voisi poistua kotoa vaikka sukulaisille muutamaksi päiväksi?

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta ihmettelen, että kai ne nettiin tulee ne tarjoukset sinne omalle asiointisivulle? Ei kai ne postissa niitä lähetä?

Nettiin pääsee missä vaan tsekkaamaan tilanteen. 

Mä en ainakaan patikoimassa ollessani pääse nettiin.

Ja sä patikoit koko ajan, viikosta toiseen? Kannattaisiko välillä hakea duunia?

No en vaan patikoin 1-2 kertaa kesän aikana. Mutta miksei se työtarjous sitten vois just sillon tulla? Voinko ilmoittaa etukäteen työkkäriin niin että tietävät ettei netin kautta mua sinä aikana tavoita?

Älä ihmeessä ilmoita. Et saisi jotakin tuttua tarkistamaan postia?

Saisin todennäköisesti, mutta mitä se auttaisi jos olisin itse lapissa metsässä ja saisin tietää että työtarjous tuli postissa ja hakemus tulisi lähettää 2 päivän sisällä? Vai pitääkö mun ettiä joku sellanen tuttu joka lähettää mun valmiiksi kirjoittaman työhakemuksenki mun puolesta?

ap

kun se laki sanoo, että työtön on työmarkkinoiden käytettävissä, niin sitten ei mennä lappiin keskelle metsää, ellei siellä satu olemaan työpaikkaa. Jos haluat olla tavoittamattomissa, niin voit koska tahansa katkaista työnhaun pariksi päiväksi.

No ei kyllä voi nykyään katkaista. Jos katkaisee työnhaun niin se katkeaa kokonaan. Ei sitä voi ainakaan enää ilmoitella erikseen että "hei katkasen nyt seuraavaksi 4 päiväksi". 

Ja en ymmärrä miten mulla ei olis oikeutta YHTÄ viikkoa lomailla kesän aikana niin ettei tarvitse pelätä että työnhaku katkeaa kokonaan.

ap

Voit lomailla. Ei mulle ole tullut alle viikon eräpäivällä mitään työtarjousta. 

No mutta mistä tiedän ettei mulle tule kun useampikin täällä on kuitenkin sanonut että heille on tullut parinkin päivän varoajalla?

ap

No kuule, kun sitähän ei voi tietää. Ainoa ratkaisu on se, että käyt sitten lomalla katsomassa sieltä asiointipalvelusta, missä mennään. 

Vierailija
82/128 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomareissut ja patikoinnit kannattaa ilmoittaa TE-toimistoon, jottei tule ylläreitä. Ai joo, mutta niistä päivistähän ei sit saakaan rahaa. Arvoisa ap ja muut patikoijat: teille maksetaan työttömyyskorvausta ja sen vastineeksi teidän oletetaan arkena olevan valmiita ottamaan töitä mikäli ette ole ilmoittaneet aikaa, jolloin ette ole saatavilla tai ette ole sairaana.

Patikoinnin voi hyvin laskea työkyvyn ylläpidoksi. Vaikea mennä töihin tai päästä haastattelusta läpi, jos on mökkeytynyt ja eristäytynyt vain tietokoneelleen.

Selitäpä tämä te-toimistolle. Saattaa kuitenkin karenssia tulla vaikka kuinka patikoisit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä. 24/7. Repikää rentut siitä.

Vierailija
84/128 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta ihmettelen, että kai ne nettiin tulee ne tarjoukset sinne omalle asiointisivulle? Ei kai ne postissa niitä lähetä?

No en vaan patikoin 1-2 kertaa kesän aikana. Mutta miksei se työtarjous sitten vois just sillon tulla? Voinko ilmoittaa etukäteen työkkäriin niin että tietävät ettei netin kautta mua sinä aikana tavoita?

Saisin todennäköisesti, mutta mitä se auttaisi jos olisin itse lapissa metsässä ja saisin tietää että työtarjous tuli postissa ja hakemus tulisi lähettää 2 päivän sisällä? Vai pitääkö mun ettiä joku sellanen tuttu joka lähettää mun valmiiksi kirjoittaman työhakemuksenki mun puolesta?

ap

kun se laki sanoo, että työtön on työmarkkinoiden käytettävissä, niin sitten ei mennä lappiin keskelle metsää, ellei siellä satu olemaan työpaikkaa. Jos haluat olla tavoittamattomissa, niin voit koska tahansa katkaista työnhaun pariksi päiväksi.

No ei kyllä voi nykyään katkaista. Jos katkaisee työnhaun niin se katkeaa kokonaan. Ei sitä voi ainakaan enää ilmoitella erikseen että "hei katkasen nyt seuraavaksi 4 päiväksi". 

Ja en ymmärrä miten mulla ei olis oikeutta YHTÄ viikkoa lomailla kesän aikana niin ettei tarvitse pelätä että työnhaku katkeaa kokonaan.

ap

Voit lomailla. Ei mulle ole tullut alle viikon eräpäivällä mitään työtarjousta. 

No mutta mistä tiedän ettei mulle tule kun useampikin täällä on kuitenkin sanonut että heille on tullut parinkin päivän varoajalla?

ap

No kuule, kun sitähän ei voi tietää. Ainoa ratkaisu on se, että käyt sitten lomalla katsomassa sieltä asiointipalvelusta, missä mennään. 

Millähän katsoa jos ei ole nettiä? Vai pitääkö moiset 7 päivää kestävät "luksusreissut" perua kokonaan sen takia ettei joudu toimeentulotuelle karenssin takia?

Vierailija
85/128 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa lähteä vaikka pois maasta, jos on valmis palaamaan heti takaisin työtä saatuaan. Revi siitä. 

Vierailija
86/128 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli kyllä jo sen verran daiju vastaus, että pakko kysyä oletko tyhmä? Ei tarvitse olla koko ajan patikoimassa, vaan riittää se yksi kertakin muutaman päivän ajan jos varoaika työtarjouksen tulemisen jälkeen on max 2 päivää.

Minusta on aika daijua ulista, ettei patikointireissulla pääse nettiin. Työtön työhakija ei silloin patikoi edes muutamaa päivää, jos haluaa saada työtarjouksia ja välttyä karenssilta. Jos kuitenkin karenssi iskee kohdalle, ei ole mitään mieltä tulla siitä tänne ruikuttamaan. Oma moka.

Vierailija
87/128 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa lähteä vaikka pois maasta, jos on valmis palaamaan heti takaisin työtä saatuaan. Revi siitä. 

Eikä saa. Revi siitä

Vierailija
88/128 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

No se yksi viikko onkin oikeus. Lue nyt ketjua.

Vierailija
89/128 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli kyllä jo sen verran daiju vastaus, että pakko kysyä oletko tyhmä? Ei tarvitse olla koko ajan patikoimassa, vaan riittää se yksi kertakin muutaman päivän ajan jos varoaika työtarjouksen tulemisen jälkeen on max 2 päivää.

Minusta on aika daijua ulista, ettei patikointireissulla pääse nettiin. Työtön työhakija ei silloin patikoi edes muutamaa päivää, jos haluaa saada työtarjouksia ja välttyä karenssilta. Jos kuitenkin karenssi iskee kohdalle, ei ole mitään mieltä tulla siitä tänne ruikuttamaan. Oma moka.

Eli työssäkäyville kyllä suodaan loma-ajat mutta työtön ei työttömyytensä vuoksi saa tehdä edes yhtä muutaman päivän patikointiretkeä per vuosi ilman että saa pelätä joutuvansa huonolla tuurilla sen vuoksi karenssille?

Vierailija
90/128 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli taannoin työhönosoitus, jossa oli vain kaksi päivää aikaa ottaa kyseiseen työpaikkaan yhteyttä. Olin juuri lähdössä viikonloppureissulle vanhemmilleni kun posti kolahti luukusta. Ja tietenkään ei sieltä vastattu kun yritin soittaa. Ja eikä nyt seuraavanakaan päivänä (lauantai).

Myöhemmin TE-toimistosta kyseltiin otinko yhteyttä paikkaan, ja kerroin rehellisesti että yritin, mutta sieltä ei vastattu. Päräyttivät siitä karenssin päälle. 

Noh, tein valituksen vedoten liian lyhyeen yhteydenottoaikaan joka oli vielä viikonlopulle suunnattu, ja läpi meni! Menetetyt tuet sain takautuvasti.

Vierailija
91/128 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep jep.Töissä käydään ma-pe klo8-16,keskimäärin.Saat paljon suhteessa rahaa siitä,mitä teet,vaikka tekisit joka päivä.Tai edes keskimäärin 5krt/vko..

Niin.. Töissä, mieluiten vakituisessa, haluaisi käydä suurin osa työttömistä! Mutta vakituista työtä ei ole tarjolla ainakaan vielä minulle hakemisesta ja hakemisesta huolimatta. Antaisin melkein mitä vain vaikka vajaan 2000 euron kuukausipalkasta ja kunnon lomista! Siis melkein mitä vain! Siihen verrattuna noin 1000 euron työttömyysraha on kituuttamista. Vuokra muine kuluineen 600 euroa, 250 ruokaan ja hygieniaan. Ei varaa salikorttiin tms. Vakituiseen menoon. Matkat, joita pystyn tekemään, ovat juurikin junalippuja sukulaisten luo. Ulkona voin käydä syömässä kerran kuukaudessa. Baareissa en ollenkaan, koska ei ole varaa. En tosin juo juurikaan alkoholiakaan enkä polta, ja suklaa on ainut nautintoaineeni onneksi.

Lyhyitä työkeikkoja teen myös mielelläni, mutta niitä on max kaksi tai kolme krt kuukaudessa. Ne lisäävät tulijani tuosta 1000 eurosta noin 100 eurolla.

Mitä vain antaisin 8-16 työajasta, vakituisista lomista ja noin 1600 eurosta kuukaudessa nettona! Saisin lomalla tehdä esim ehkä yhden ulkomaanmatkan vuodessa tai matkustaa parin yön hotellilomalle Suomessa. Voisin käydä elokuvissa, joita rakastan, ja ehkä pari krt vuodessa hierojalla ja kampaajalla. Ja ostaa muutaman uuden vaatteen per vuosi. Se olisi upeaa!

Olet tosi onnekas, kun sinulla on vakituinen työ joka päivä ark 8-16. Iloinen puolestasi! Minullakin on vielä jonain päivänä, siihen luotan ja kaikkeni teen sen eteen. Olen ollut työttömänä 2 vuotta ja alentavaahan tämä on. En saa edes siivoushommia, koska olen siihen ylikoulutettu. Keikkoja silloin tällöin, mutten mitään pysyvää.

Katsotaan mihin tämä johtaa. Yrityksen perustamistakin olen miettinyt, muttei ole oikein ideaa. Ainakin vielä.

Pää pystyssä töitä haetaan!

Vierailija
92/128 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle ei tule koskaan työtarjouksia, onneksi

Vierailija
93/128 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep jep.Töissä käydään ma-pe klo8-16,keskimäärin.Saat paljon suhteessa rahaa siitä,mitä teet,vaikka tekisit joka päivä.Tai edes keskimäärin 5krt/vko..

Ei työttömyyskorvaus ole mikään palkka. Työttömyydestä ei saa työtodistusta, työterveyshuoltoa, eläkettä jne mitkä saa palkan päälle. Niitä ei voi siis verrata. Valtio voi joko jakaa työpaikat kaikille, tai maksaa osalle korvausta siitä ettei suostu jakamaan. Ihan hyvin julkisilla aloilla voisi olla puolitetut työajat (ja palkat), sen sijaan kokopäivätyössä olevat vain vittuilee työttömille, vaikkeivat ikinä suostuisi luopumaan eduistaan. Ei voi saada kaikkea.

Vierailija
94/128 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te todistatte te-keskukselle hakeneenne sitä osoitettua paikkaa?

Vierailija
95/128 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin "työtarjouksiin" pitää antaa vastaus onko hakenut tietyn ajan kuluessa oliko se nyt 2 viikkoa. Ne tulee nettiin jos ilmoitat niille nettiositteen. Sellainen ansa on että jos olet joskus ottanut käyttöön Netpostin. Eli posti surkean yrityksen saada suomalaisten käyttöön postin ylläpitämä sähköposti, niin ne menee sinne, vaikka tuskin kukaan on tutustumisen jälkeen käyttänyt sitä.

Minullekin menevät sinne, vaikka olin unohtanut koko Netpostin. Onneksin paperiversiot tulee.

Vierailija
96/128 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-keskuksen sivulla raksi ruutuun. Tuskin kukaan tarkistaa oletko oikeasti hakenut, mutta jos ei raksia laita oikeaan ruutuun, tietokone varmaan hälyttää virkailijan antamaan karenssia.

Vierailija
97/128 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tossa toisessa keskustelussa sanoi niin että saattais tulla parin päivän varoitusajalla että jos on pari päivää poissa kotoa nii voi jo tulla karenssia? Eikai se nyt niin voi mennä että olis työhaun vuoksi sidottu joka päivä kotiin suunnilleen ryntäämään haukkana ekana aamusta varmistamaan ettei ole tullut työtarjousta? Kai noissa nyt joku vähintään viikon varoaika pitää olla, eihän muuten mitään järkeä! Ei ne töissä olevatkaan hoida niitä työvelvollisuuksiaan viikon jokaisena päivänä, eikai nyt työttömältäkään sitä odoteta ettei voisi poistua kotoa vaikka sukulaisille muutamaksi päiväksi?

Lue paperisi. Kyllä siellä kerrotaan työnhakijaa koskevat velvoitteet hyvin tarkkaan. Viikon poissaolo tarkoittaa, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä etkä näin ollen oikeutettu päivärahaan. Reissuista pitää ilmoittaa!

Vierailija
98/128 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue paperisi. Kyllä siellä kerrotaan työnhakijaa koskevat velvoitteet hyvin tarkkaan. Viikon poissaolo tarkoittaa, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä etkä näin ollen oikeutettu päivärahaan. Reissuista pitää ilmoittaa!

Kuule paperit on luettu ja huolellisesti eikä nykyään ole enää tuollaista että työnhaun saisi lakkautettua väliaikaisesti lomareissun ajaksi. Montako kertaa tätä pitää vielä selventää teille jotka elätte vielä vanhan työkkärin systeemien ohjeistuksilla?

Te-toimisto selkeästi sanoo että lomailu on sallittua ja ok kunhan on tavoitettavissa ja pystyy silti hoitamaan nuo pakolliset jutut, ja esim. ulkomailta tarvittaessa tulemaan nopeasti takaisin Suomeen.

Vierailija
99/128 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka käyttää vielä "nettipankkitunnuksia"? Mobiilitunnusluvut käyttöön ja patikoidessa tarkistat nopee joka päivä. Sähköpostiin valmis työhakemus, johon voi vaan vaihtaa vastaanottajan. Ja älä väitä ettei ole puhelin mukana. Kyllä on turvallisuussyistä syytä olla puhelin, jossa sijainti päällä ja 112-sovellus asennettuna.

Ei ole ongelmia, on vain ratkaisuja

Mobiilivarmenne maksaa. Mene pois täältä, kun et tiedä työttömän arjesta mitään. 

Mobiilipankki on ilmainen

Ei millään pankin applikaatiolla pääse sivuille, joihin tunnistaututaan verkkopankkitunnuksilla. Hohhoijjaa taas. 

Ei ihme että on vaikeaa. Mobiilitunnukset itseasiassa korvaavat vuoden sisällä kokonaan paperitunnukset ja ne on ihan normaalit, samat verkkopankkitunnukset, mutta toimii puhelimella

Mä en puhunut edelleenkään niistä avainlukukorttiapplikaatioista. :) :) :) :) :) 

Mitä muita applikaatioita pankeilla on sitten?

No ihan vaikka se perusappi, jossa pääsee katsomaan tiliä ja hyväksymään laskuja. Mun pankillani ei ole tarjota avainlukukorttisovellusta, joten luulin, että tarkoitit (tai joku) mobiilitunnuksilla mobiiliVARMENNETTA (joka tulee puhelinoperaattorin puolesta - kaikki eivät tarjoa, ja se tosiaan maksaa). Koska käsittääkseni tosta avainlukuhässäkästä ei käytetä nimeä "mobiilitunnukset". 

Väännetäänkö nyt vielä? Puoli tuntia on aikaa!

Kenen mielestä mobiilivarmenne ja mobiilipankki oli hyvä idea? Molemmat samalle laitteelle tuhoaa koko 2fa ajatuksen. Itse en kyllä mitään pankkiasioita puhelimella tee koska puhelin on lähtökohtaisesti turvaton laite eikä siihen voi usein edes itse ohjelmistojaan valita. Osa tulee pakotetusti halusi tai ei. Pankki kotona tietokoneella jossa linux.

Vierailija
100/128 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Sähköisestä hakemuksesta tulee kuittaus s-postiin, säilytän kuittaukset

2) S-postitse lähetetyn hakemuksen säilytän myös, voin pyydettäessä näyttää

Helppoa.