Siis mitä? kuinka lyhyellä varoitusajalla TE-toimiston työtarjoukset voi tulla?
Joku tossa toisessa keskustelussa sanoi niin että saattais tulla parin päivän varoitusajalla että jos on pari päivää poissa kotoa nii voi jo tulla karenssia? Eikai se nyt niin voi mennä että olis työhaun vuoksi sidottu joka päivä kotiin suunnilleen ryntäämään haukkana ekana aamusta varmistamaan ettei ole tullut työtarjousta? Kai noissa nyt joku vähintään viikon varoaika pitää olla, eihän muuten mitään järkeä! Ei ne töissä olevatkaan hoida niitä työvelvollisuuksiaan viikon jokaisena päivänä, eikai nyt työttömältäkään sitä odoteta ettei voisi poistua kotoa vaikka sukulaisille muutamaksi päiväksi?
Kommentit (128)
Saa mun puolesta jokainen patikoida niin paljon kuin haluaa, mutta ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset, että sitten ei voi valittaa, jos tulee karenssia! Työnhakijan tulee olla te-toimiston tavoitettavissa, niin se vaan on. Ei ole minun keksimä sääntö.
Patikointi on hieno ja kannatettava harrastus. Olen itsekin sitä harrastanut. Haluaisin tänäkin kesänä lähteä (kännykän toimivuusalueelle), mutta ei ole kaveria. Mies ei töiltään ehdi :(.
Kertokaa nyt vihdoin, tuleeko ne työtarjoukset siis vain etanapostilla vai myös sinne omalle asiointisivulle??
mä oon ainakin karenssissa taas, kesäkuun puoleenväliin 2 kk, lopetin kurssin kesken ja juuri seuraavalal viikollal kaikki kurssilaist saisin vakiduunin! (: no nyt saan 70 e enempi kuin työttömänä , sossukela maksaa 1300 e kuussa, siitä 800 e menee vuokraan eli 500 e jää käteen kuussa ja 300-400 edestä haen ruokia kuussa ruoka-avusta, huomenna taas pihvin hakuun. Kehuin yhdelle spugelle jo ruokajonossa viimeksi että viimeksi sain entrecote pihviä, hän sanoi että hän sai lehtipihviä (:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt vihdoin, tuleeko ne työtarjoukset siis vain etanapostilla vai myös sinne omalle asiointisivulle??
Minulle on tullut sekä sinne asiointipalveluun että paperisen kirjeenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomareissut ja patikoinnit kannattaa ilmoittaa TE-toimistoon, jottei tule ylläreitä. Ai joo, mutta niistä päivistähän ei sit saakaan rahaa. Arvoisa ap ja muut patikoijat: teille maksetaan työttömyyskorvausta ja sen vastineeksi teidän oletetaan arkena olevan valmiita ottamaan töitä mikäli ette ole ilmoittaneet aikaa, jolloin ette ole saatavilla tai ette ole sairaana.
Enpä jaksa vaivata päätäni tuollaisella. Lomareissut ja harrastukset kuuluvat työkyvyn ylläpitoon ja rahaa tarvitaan elämiseen.
Täysin aivoton kommentti.
No ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta ihmettelen, että kai ne nettiin tulee ne tarjoukset sinne omalle asiointisivulle? Ei kai ne postissa niitä lähetä?
Nettiin pääsee missä vaan tsekkaamaan tilanteen.
Mä en ainakaan patikoimassa ollessani pääse nettiin.
Miten voit sitten hakea töitä siellä patikoimassa?
Oletusarvo taitaa olla että työttömänä olet aktiivisesti hakemassa niitä töitä? Jos haluat lähteä patikoimaan pariksi päiväksi viikolla, niin silloin et ole aktiivinen työnhakija, etkä siis oikeutettu tukiinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta ihmettelen, että kai ne nettiin tulee ne tarjoukset sinne omalle asiointisivulle? Ei kai ne postissa niitä lähetä?
Ja sä patikoit koko ajan, viikosta toiseen? Kannattaisiko välillä hakea duunia?
Nyt oli kyllä jo sen verran daiju vastaus, että pakko kysyä oletko tyhmä? Ei tarvitse olla koko ajan patikoimassa, vaan riittää se yksi kertakin muutaman päivän ajan jos varoaika työtarjouksen tulemisen jälkeen on max 2 päivää.
Minusta on aika daijua ulista, ettei patikointireissulla pääse nettiin. Työtön työhakija ei silloin patikoi edes muutamaa päivää, jos haluaa saada työtarjouksia ja välttyä karenssilta. Jos kuitenkin karenssi iskee kohdalle, ei ole mitään mieltä tulla siitä tänne ruikuttamaan. Oma moka.
Eli työssäkäyville kyllä suodaan loma-ajat mutta työtön ei työttömyytensä vuoksi saa tehdä edes yhtä muutaman päivän patikointiretkeä per vuosi ilman että saa pelätä joutuvansa huonolla tuurilla sen vuoksi karenssille?
Tollasen työttömän retkun pitää olla 24/7 työmarkkinoiden käytettävissä. Luuseri. Köyhä. Mene töihin.
Minulla tuli eräs aamu ilmoitus, että työpaikkaa X pitäisi hakea. No, hakuaika oli päättynyt edellisenä iltana. Kauhea sohlaus puhelimessa, virkailija ei tajunnut vaan jankutti vaan paikan hakemisesta kunnes näki jostain että tosiaan, se hakukäsky oli tullut vasta seuraavana aamuna hakuajan sulkeutumisesta.
Useampaan kertaan on tullut myös niin että hakuaikaa on sama päivä, pahimmillaan pari tuntia. Pakko kytätä tuota koko ajan. Alalla on paljon vapaita paikkoja mutta hakijoita satoja yhtä paikkaa kohden...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep.Töissä käydään ma-pe klo8-16,keskimäärin.Saat paljon suhteessa rahaa siitä,mitä teet,vaikka tekisit joka päivä.Tai edes keskimäärin 5krt/vko..
Mutta ei se ole kohtuullista että ihminen joutuu kärttämään jatkuvasi varoen kaikkia suunnitelmiaan, vaikka just jotain patikointireissua jonka joku sanoi esimerkiksi. Ei mulla myöskään ole koskaan ennen tullut mieleen että jos lähden viikonlopuksi vanhemmilleni että tarvitsisin nettipankkitunnukset sinne mukaani.
Ei ne työhaut kai yleensä nyt niin vähän aikaa ole voimassa, ettäkö niihin viikko vastaamisaikaa olisi ihan liikoja vaadittu.
ap
Jos saat elannon sillä perusteella, että olet työtön työnhakija, niin kyllä sinun periaatteessa pitää olla ma-pe tavoitettavissa. Viikonloppu on vapaata tuossa hommassa, ja patikoinnit sun muut enemmän aikaa vievät sinänsä hyvät harrastukset voi tehdä viikonloppuna, muina päivinä voi kuntoilla kotoa käsin. Kunnon ylläpito onkin tärkeä asia ja työnhakijalla siihen on myös aikaa. Kannattaa treenata, niin pysyy keho ja mieli paremmin kunnossa. Tsemppiä työnhakuun ja/tai opiskeluun!
Nettisivuilta omasta asioinnista ne pystyy katsomaan vaikka olisi missä. Eri asia sitten jos ei ole internettiä esim omassa puhelimessa tai edes vierailla. Mikä kuullostaisi aika uskomattomalta tapaukselta nyky-yhteiskunnassa.
Ja kannattaa ottaa ne tarjoukset tosissaan. Multa katkaistiin tuet kuukaudeksi kun en ottanut yhteyttä tarjottuun paikkaan. Syynä oli jo varmistunut toinen työpaikka jota en vielä työsopimuksen puutteessa ollut te toimistolle ilmoittanut. Kuukausi meni heiltä asiaa käsitellessä näinkin hyvän syyn kanssa. Joten kannattaa olla tarkkana. Tuet saattaa hyvinkin nopeasti katketa kuukaudeksi sen takia ettet huomannut asiaa. Typerä juttu mutta minkäs teet.
Kannattaa laittaa ne asetukset niin, että työkkärin postit tulee Netpostina. Sitten Netpostiin asetus, että tulee sähköposti, kun on saanut Netpostia. Näin jokaisesta työtarjouksesta tulee sähköpostiin ilmoitus ja se tulee nopeammin perillekin, kun tuo Postin kulku nykyisin on mitä on. Eikä tarvitse yhtä mittaa kytätä Oma-asioinnissa työkkärin sivuilla.
Aikuinen mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep.Töissä käydään ma-pe klo8-16,keskimäärin.Saat paljon suhteessa rahaa siitä,mitä teet,vaikka tekisit joka päivä.Tai edes keskimäärin 5krt/vko..
Mutta ei se ole kohtuullista että ihminen joutuu kärttämään jatkuvasi varoen kaikkia suunnitelmiaan, vaikka just jotain patikointireissua jonka joku sanoi esimerkiksi. Ei mulla myöskään ole koskaan ennen tullut mieleen että jos lähden viikonlopuksi vanhemmilleni että tarvitsisin nettipankkitunnukset sinne mukaani.
Ei ne työhaut kai yleensä nyt niin vähän aikaa ole voimassa, ettäkö niihin viikko vastaamisaikaa olisi ihan liikoja vaadittu.
ap
Jos saat elannon sillä perusteella, että olet työtön työnhakija, niin kyllä sinun periaatteessa pitää olla ma-pe tavoitettavissa. Viikonloppu on vapaata tuossa hommassa, ja patikoinnit sun muut enemmän aikaa vievät sinänsä hyvät harrastukset voi tehdä viikonloppuna, muina päivinä voi kuntoilla kotoa käsin. Kunnon ylläpito onkin tärkeä asia ja työnhakijalla siihen on myös aikaa. Kannattaa treenata, niin pysyy keho ja mieli paremmin kunnossa. Tsemppiä työnhakuun ja/tai opiskeluun!
Välillä niiden ilmoitettujen paikkojen viimeinen hakupäivä sattuu sunnuntaille, ja se työkkärin määräämä pakollinen työpaikanhaku-lipare (en suostu kutsumaan sitä työtarjoukseksi kun se ei sellainen ole!) kolahtaa postiluukusta perjantaina kello 15:00. (Tai tupsahtaa netpostiin samaan aikaan). Tarkoittaa siis sitä, että työttömän tulee olla valmis hoitamaan työnhakuaan myös viikonloppuisin.
Olen myös joskus kuullut legendaa että se yhteydenoton viimeisen hetken pitäisi olla vähintään 5 (arki)päivää sen jälkeen, kun pakollinen työpaikanhaku-lipare on lähetetty. Ei ole omalla kohdalla kyllä pitänyt paikkansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut sekä sinne asiointipalveluun että paperisen kirjeenä
Kiitos :).
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Välillä niiden ilmoitettujen paikkojen viimeinen hakupäivä sattuu sunnuntaille, ja se työkkärin määräämä pakollinen työpaikanhaku-lipare (en suostu kutsumaan sitä työtarjoukseksi kun se ei sellainen ole!) kolahtaa postiluukusta perjantaina kello 15:00. (Tai tupsahtaa netpostiin samaan aikaan). Tarkoittaa siis sitä, että työttömän tulee olla valmis hoitamaan työnhakuaan myös viikonloppuisin.
Olen myös joskus kuullut legendaa että se yhteydenoton viimeisen hetken pitäisi olla vähintään 5 (arki)päivää sen jälkeen, kun pakollinen työpaikanhaku-lipare on lähetetty. Ei ole omalla kohdalla kyllä pitänyt paikkansa!
No ei ehkä kannata kaikkia legendoja uskoa. Ja jos tulet patikoimasta sunnuntaina illalla, reagoi siihen postiin sillon. Ei niitä kukaan viikonloppuna lue kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sä patikoit koko ajan, viikosta toiseen? Kannattaisiko välillä hakea duunia?
Nyt oli kyllä jo sen verran daiju vastaus, että pakko kysyä oletko tyhmä? Ei tarvitse olla koko ajan patikoimassa, vaan riittää se yksi kertakin muutaman päivän ajan jos varoaika työtarjouksen tulemisen jälkeen on max 2 päivää.
Minusta on aika daijua ulista, ettei patikointireissulla pääse nettiin. Työtön työhakija ei silloin patikoi edes muutamaa päivää, jos haluaa saada työtarjouksia ja välttyä karenssilta. Jos kuitenkin karenssi iskee kohdalle, ei ole mitään mieltä tulla siitä tänne ruikuttamaan. Oma moka.
Eli työssäkäyville kyllä suodaan loma-ajat mutta työtön ei työttömyytensä vuoksi saa tehdä edes yhtä muutaman päivän patikointiretkeä per vuosi ilman että saa pelätä joutuvansa huonolla tuurilla sen vuoksi karenssille?
Patikoi niin paljon kuin sielu sietää, mutta etkö voi patikoida sellaisessa paikassa, että pääset puhelimella parin päivän välein nettiin? !
Työtön saa lomailla vaikka ulkomailla, kunhan ottaa yhteyttä kun kutsu tulee te-toimiston taholta.
Pitää työttömälläkin jotain tahtoa ja yritystä olla, että saa työpaikan.
Työssäkävijät työnteollaan ansaitsevat lomansa. Työtön lomailee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No ei ehkä kannata kaikkia legendoja uskoa. Ja jos tulet patikoimasta sunnuntaina illalla, reagoi siihen postiin sillon. Ei niitä kukaan viikonloppuna lue kuitenkaan.
Minä en siis näin työttömänä lähtisi patikoimaan, koska katson velvollisuudekseni olla työmarkkinoiden tavoitettavissa 7 päivää viikossa, sitä lähinnä tarkoitin. Työttömällä ei siis oikeastaan ole vapaapäiviä, itse hoidan työnhakua noin kahdeksan tuntia päivässä joka päivä. Loput 16 tuntia on sitten sitä vapaata kun voi hoitaa kuntoa, sosialisoitua ja nukkua. :)
Menisitte nyt vaan töihin. Jollei naistutkimussektorilta löydy mitään hömppätyöpaikkaa, niin menkää oikeisiin töihin. Vaikka johonkin tehtaaseen.
Mikä sellainen luksusreissu on, ettei pääse ollenkaan nettiin?