Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö joku - työkkäriasiaa!

Vierailija
30.05.2018 |

Sain työkkäristä kaksi työtarjousta, joista molemmissa oli samana päivänä viimeinen vastausaika. Menemättä tarkemmin yksityiskohtiin, niin en ehtinyt vastata kumpaankaan, koska molemmat menivät samaan aikaan umpeen, mutta vastasin muihin työtarjouksiin, joita olin saanut. Olen muuten etsinyt töitä ihan kiukulla joka paikasta lähettelemällä useita kymmeniä hakemuksia, mutta mitään ei ole vielä löytynyt.
Olen naimisissa ja mies keskipalkkaisissa töissä, mutta hänen tulonsa eivät tosiaan riitä kahdelle aikuiselle ja lapsen elatukseen. Työkkäri ilmoitti, että ensimmäisestä vastaamattomasta tuli varoitus ja toisesta taas evättiin oikeus työttömyysetuuksiin kokonaan, joten työssäolovelvoitteen takaisin saamiseksi minun olisi mentävä 12 viikoksi töihin. Mietin vain, että mihin töihin ja olenko oikeutettu mihinkään muihin tukiin, sillä osa noistakin työpaikoista on sellaisia että ne alkaisivat vasta heinäkuussa? Jos tämä on yhteiskunnan tekniikka pitää äidit työelämässä, niin hyvin menee.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sait kaksi työtarjousta, mutta et viitsinyt hakea kumpaankaan? Ei jösses, jatkossa teet juuri niin kuin käsketään te-toimistosta, ihan vaan elämisen helppouden vuoksi.

Niinpä. Ihan oma moka, turha kitistä enää.

Vierailija
22/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison tulot eivät vaikuta työttömyysetuuteen, mutta toimentulotukeen vaikuttaa ja Kela katsoo että puolison on sinut elätettävä. Ja tuossa aloituksessasi ei saa kuvaa että miehesi oli pienipalkkainen. Toki; jos miehellä esim. palkkatulosta tehtävää ulosottoa ja palkka jää näin ollen pieneksi niin sitten kannattaa tehdä toimeentulotukihakemus yhdessä.  Tosin voithan hakea joka tapauksessa liitteineen toimeentulotukea mutta saat hylkäävän päätöksen kyllä. Se hylkäävä päätös kannattaa säilyttää esim. jos tilanne menee todella tiukaksi niin seurakunnasta saatat saada jotakin pientä apua johonkin mutta vaativat sitten sen toimeentulotuen hylkäämispäätöksen ja huom. saatat saada apua yhden kerran jos tilanne äityy erittäin huonoksi, mutta sitä en voi täältä luvata koska se on tapauskohtaista. Tämä vain siltä varalta jos ruoka loppuu tai vastaavaa niin sitten yhteys seurakuntaasi. Sitten on kuntien harkinnanvarainen toimeentulotuki jota voi hakea jos saa hylkäävän päätöksen, mutta tapauksessasi sekin lienee evätään mutta ainahan voi yrittää. Helpointa lienee mennä jollekin kurssille tai kuntouttavaan työtoimintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen "ehtinyt" vastata noihin tarjouksiin. Kyllä niissä yleensä on reilusti aikaa. Ja siksi toisekseen, se työnhaku on sun työtäs, siitä sä sen työkkärikorvauksen saat. Kun et kerran tee hommias niin et saa rahaakaan. Ihan oma moka ja äitiyshän ei tähän kuulu ollenkaan. Äideilläkin on ihan samat säännöt työnhaussa. Joten siihen lapseen on turha vedota. Pikemminkin vois kysyä, että etkö sä välitä lapsestas, kun et pidä huolta velvollisuuksistasi ja sitä kautta perheen taloudesta. Nyt vähän skarpimpana tässä hommassa.

Vierailija
24/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sait kaksi työtarjousta, mutta et viitsinyt hakea kumpaankaan? Ei jösses, jatkossa teet juuri niin kuin käsketään te-toimistosta, ihan vaan elämisen helppouden vuoksi.

Mitä jos ihmisellä on lukuisia inhimillisiä syitä miksi virheitä sattuu? Nyt sen ruoskimisen sijaan keksi ratkaisuvaihtoehtoja tai pidä se pää kiinni kokonaan!! ap 

No ei oo ihme ettet oo saanu töitä tolla asenteella.

Vierailija
25/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-keskuksen kanssa noudatetetaan niitä TE-keskuksen määrittelemiä velvoitteita, jotta oikeus työttömyystukeen pysyy voimassa. Selitykset mistään "inhimillisistä tekijöistä" ei mene läpi, vaan työtarjoukset ovat velvoittavia: Toisin sanoen niitä työkkärin lähettmiä työtarjouksia on siis haettava määräaikana ja asia on työkkärille ilmoitettava. Nyt kun et ole ohjeen mukaan hakenut niin se on karenssi. Voit saada oikeutesi työttömyysturvaan takaisin mm. osallistumalla _palkattomaan_ työkokeiluun.

Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja sitä myönnetään jos koko perheenne yhteenlasketut tulot (ml. kaikki etuudet) alittavat toimeentulotuessa määritellyt menojen normit. Toimeentulotukea laskettaessa kaikki omistaminen ja omaisuus luetaan tuloksi eli esim. perheen auto on myytävä ennen kuin tukea myönnetään.

Vierailija
26/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Työkokeiluun tai kuntouttavaan mentävä jos ei oikeita töitä saa.

Ei helvetti, oikeasti? Terve aikuinen ihminen, joka menisin mieluusti ihan oikeisiin töihin koko kesäksi joudun menemään jonnekin työkkärin hv-kursseille? ap 

Kyllä, jos ei saa oikeaa työtä ja haluaa työttömyysetuutta saada.

Tässä nyt lähdetään liikkeelle siitä, että olen todellakin menossa töihin heti sormia napsauttamalla kun sellaisia löytyy. Sen sijaan haluan tietää mille olen oikeutettu jollen löydy, koska emme me pyhällä hengelläkään elä. 

Jos ei hoida velvollisuuksiaan (työnhaku+tarjouksiin vastaaminen), ei ole oikeuksiakaan. Ihan turha napista ja kitistä. Oma moka.

Vierailija
27/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka sä ehtisit töissä käymään jos työttömänäkin on niin kiirettä, että työtarjouksiin et ehdi vastaamaan.

Et saa mitään avustuksia koska teillä on miehesi tulot käytettävissä.

Vierailija
28/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-keskuksen kanssa noudatetetaan niitä TE-keskuksen määrittelemiä velvoitteita, jotta oikeus työttömyystukeen pysyy voimassa. Selitykset mistään "inhimillisistä tekijöistä" ei mene läpi, vaan työtarjoukset ovat velvoittavia: Toisin sanoen niitä työkkärin lähettmiä työtarjouksia on siis haettava määräaikana ja asia on työkkärille ilmoitettava. Nyt kun et ole ohjeen mukaan hakenut niin se on karenssi. Voit saada oikeutesi työttömyysturvaan takaisin mm. osallistumalla _palkattomaan_ työkokeiluun.

Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja sitä myönnetään jos koko perheenne yhteenlasketut tulot (ml. kaikki etuudet) alittavat toimeentulotuessa määritellyt menojen normit. Toimeentulotukea laskettaessa kaikki omistaminen ja omaisuus luetaan tuloksi eli esim. perheen auto on myytävä ennen kuin tukea myönnetään.

Tämähän nyt ei pidä paikkaansa. En tiedä ketään toimeentulotukiasiakasta joka olis joutunut myymään autonsa. Koskee kaiketi lähinnä niitä joilla on joku ökyauto. Normi perheautoa ei joudu myymään.

Vierailija
29/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain työkkäristä kaksi työtarjousta, joista molemmissa oli samana päivänä viimeinen vastausaika. Menemättä tarkemmin yksityiskohtiin, niin en ehtinyt vastata kumpaankaan, koska molemmat menivät samaan aikaan umpeen, mutta vastasin muihin työtarjouksiin, joita olin saanut. Olen muuten etsinyt töitä ihan kiukulla joka paikasta lähettelemällä useita kymmeniä hakemuksia, mutta mitään ei ole vielä löytynyt.

Olen naimisissa ja mies keskipalkkaisissa töissä, mutta hänen tulonsa eivät tosiaan riitä kahdelle aikuiselle ja lapsen elatukseen. Työkkäri ilmoitti, että ensimmäisestä vastaamattomasta tuli varoitus ja toisesta taas evättiin oikeus työttömyysetuuksiin kokonaan, joten työssäolovelvoitteen takaisin saamiseksi minun olisi mentävä 12 viikoksi töihin. Mietin vain, että mihin töihin ja olenko oikeutettu mihinkään muihin tukiin, sillä osa noistakin työpaikoista on sellaisia että ne alkaisivat vasta heinäkuussa? Jos tämä on yhteiskunnan tekniikka pitää äidit työelämässä, niin hyvin menee.

Vaikka sanoit, että ”menemättä yksityiskohtiin” niin silti kysyn, miksi et ehtinyt vastata? Ei se, että ne menivät umpeen samaan aikaan ole pätevä syy, koska ehdit kuitenkin samaan aikaan muihin työtarjouksiin vastata? Kuinka kauan työtarjouksiin vastaaminen muuten kestää?

Ja miksi et ottanut yhteyttä te-toimistoon asian puittrissa, kun huomasit, ettet ehdi vastata ajoissa?

Vierailija
30/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän nyt ei pidä paikkaansa. En tiedä ketään toimeentulotukiasiakasta joka olis joutunut myymään autonsa. Koskee kaiketi lähinnä niitä joilla on joku ökyauto. Normi perheautoa ei joudu myymään.[/quote]

Kyllä pitää - ja nyt sitten tiedät jonkun, joka on toimeentulotukiasiakkaana joutunut myymään autonsa ennen kuin toimeentulotukea maksettiin. Nimittäin minä! Ja kyseessä ei todellakaan ollut mikään "ökyauto", vaan kuusi vuotta vanha normi perheauto Toyota. Myynnillä saatiin 5000 euroa. Ja myyntiin velvoitettiin ennen kuin myönsivät toimeentulotukea. Kyselin toki perusteita ja koska toimeentulotuki tosiaan on viimesijainen etuus niin Kela saa velvoittaa mm. auton myymään. Siinä oli jokin harkinnanvaraisuus eli jos kyseessä olisi ollut alle 1000 euron auto niin myyntiin ei olisi ollut velvoitetta.

Olisi mukavaa jos asioissa pysytään faktoissa eikä kerrota "musta tuntuu"-totuuksia, jotka on valheellisia. Auto on siis myytävää omaisuutta ja siihen todellakin Kela velvoittaa toimeentulotuessa.

Vierailija
31/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse velvoittaisin miehen elättämään perheen ja ottaisin karenssin tyytyväisenä vastaan. Säästät sitten vähän rahaa, paistelet lettuja ja pannaria ja grillaatte halvinta makkaraa. Kaikenlaista marinadihöttöä ja salaatteja tulee tarjoukseen pian. Leivot sämpylöitä jne. Siirrät laskujen eräpäiviä vähän.

Vierailija
32/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sanoit, että ”menemättä yksityiskohtiin” niin silti kysyn, miksi et ehtinyt vastata? Ei se, että ne menivät umpeen samaan aikaan ole pätevä syy, koska ehdit kuitenkin samaan aikaan muihin työtarjouksiin vastata? Kuinka kauan työtarjouksiin vastaaminen muuten kestää?

Ja miksi et ottanut yhteyttä te-toimistoon asian puittrissa, kun huomasit, ettet ehdi vastata ajoissa?

Niiden muiden eräpäiväthän on voinut olla myöhemmin? En tiedä, tiedätkö sinä, mikä on tämä työkkärin työtarjous, mutta sehän on tosiaan vain ilmoitus jostain mollin sivuilla olevasta työaikkailmoituksesta, johon työkkäri pakottaa hakemaan. Ja sinne sitten nettipalvelussa ruksitaan että joojoo hain silloin ja silloin ja ei ole vielä mitään kuulunut ja saat uuden eräpäivän, minne taas laitat kaikki milloin hait ekan kerran jne. 

Täyttä paskaa, ja ihan inhimillistä unohtaa jonkun eräpäivämäärä, kun ei siellä jaksa pankkitunnuksilla joka päivä käydä. 

Te-toimistoon ei myskään niin vain oteta enää yhteyttä. 

Vierailija
33/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin kanssa mikään inhimillisyys ei toimi. Toisaalta ei ole kovinkaan inhimillistä unohtaa määräaikoja,  ne voi merkitä kalenteriin, eikä niitä työtarjouksia koko ajan satele. Ei siellä te-keskuksen sivuilla tarvitse joka päivä käydä kun pari kertaa viikossa riittää hyvin. Työttömällä on velvollisuus hakea töitä jos haluaa työttömyyskorvausta.

Vierailija
34/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden muiden eräpäiväthän on voinut olla myöhemmin? En tiedä, tiedätkö sinä, mikä on tämä työkkärin työtarjous, mutta sehän on tosiaan vain ilmoitus jostain mollin sivuilla olevasta työaikkailmoituksesta, johon työkkäri pakottaa hakemaan. Ja sinne sitten nettipalvelussa ruksitaan että joojoo hain silloin ja silloin ja ei ole vielä mitään kuulunut ja saat uuden eräpäivän, minne taas laitat kaikki milloin hait ekan kerran jne. 

Täyttä paskaa, ja ihan inhimillistä unohtaa jonkun eräpäivämäärä, kun ei siellä jaksa pankkitunnuksilla joka päivä käydä. 

Siis mitä? ”Ei siellä jaksa pankkitunnuksilla joka päivä käydä.” Ei jaksa? Miten niin ei jaksa? Ei viitsi eikä huvita, eikö niin? Miten niitä omia asioita sitten jaksaisi hoitaa? Missä muodossa pitäisi ilmoittaa, että työnhakija jaksaisi tehdä jotain? On kyllä aivan älyttömän saamatonta touhua. Jos ei jaksa käydä nettipalvelussa ruksimassa mitään, ei pidä sitten mitään myöskään vaatia. Mikä ihme teitä oikein vaivaa? Siis teitä, jotka ette jaksa ettekä viitsi mitään?

Vierailija
35/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? ”Ei siellä jaksa pankkitunnuksilla joka päivä käydä.” Ei jaksa? Miten niin ei jaksa? Ei viitsi eikä huvita, eikö niin? Miten niitä omia asioita sitten jaksaisi hoitaa? Missä muodossa pitäisi ilmoittaa, että työnhakija jaksaisi tehdä jotain? On kyllä aivan älyttömän saamatonta touhua. Jos ei jaksa käydä nettipalvelussa ruksimassa mitään, ei pidä sitten mitään myöskään vaatia. Mikä ihme teitä oikein vaivaa? Siis teitä, jotka ette jaksa ettekä viitsi mitään?

No menipäs tunteisiin. :D :D Ehkä sen ite tietää, että tarviiko käydä joka päivä vai ei. Ei ne eräpäivät alle kahden viikon päähän tule, ja ne tulee myös paperisena postilla.... Mutta sitähän sinä et voinut tietää, tulit vain aukomaan. Joko oma työpäivä loppu? Oleko kenties joku turhautunut te-virkailija?

Vierailija
36/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haa ihan oikein että saa karenssin kun ei hoida hommiaan.

Vierailija
37/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai ne työtarjoukset nyt ihan hirveen pienellä varoitusajalla sentään tule? Miten et ehtinyt vastata niihin?

Kyllä muuten tulevat monesti vain pari päivää ennen haun määräpäivää. Jos sattuu olemaan vaikka mummolassa yön yli matkalla, niin jää helposti hakematta.

Vierailija
38/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kuluttaa ihan turhaan tunnuslukuja, kun yleensä siellä ei mitään uutta tietoa ole. Sitten kun pankkitunnuksia oikeasti tarvitsee, ne ovatkin loppuneet.

Vierailija
39/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän nyt ei pidä paikkaansa. En tiedä ketään toimeentulotukiasiakasta joka olis joutunut myymään autonsa. Koskee kaiketi lähinnä niitä joilla on joku ökyauto. Normi perheautoa ei joudu myymään.

Kyllä pitää - ja nyt sitten tiedät jonkun, joka on toimeentulotukiasiakkaana joutunut myymään autonsa ennen kuin toimeentulotukea maksettiin. Nimittäin minä! Ja kyseessä ei todellakaan ollut mikään "ökyauto", vaan kuusi vuotta vanha normi perheauto Toyota. Myynnillä saatiin 5000 euroa. Ja myyntiin velvoitettiin ennen kuin myönsivät toimeentulotukea. Kyselin toki perusteita ja koska toimeentulotuki tosiaan on viimesijainen etuus niin Kela saa velvoittaa mm. auton myymään. Siinä oli jokin harkinnanvaraisuus eli jos kyseessä olisi ollut alle 1000 euron auto niin myyntiin ei olisi ollut velvoitetta.

Olisi mukavaa jos asioissa pysytään faktoissa eikä kerrota "musta tuntuu"-totuuksia, jotka on valheellisia. Auto on siis myytävää omaisuutta ja siihen todellakin Kela velvoittaa toimeentulotuessa.

Paitsi jos auto on osamaksulla ostettu.

Vierailija
40/46 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Työkokeiluun tai kuntouttavaan mentävä jos ei oikeita töitä saa.

Eikä joudu. 

Kuntouttavaan joutuu, jos on todettu esim. päihdeongelmaa tai muita psykososiaalisia rajoitteita. 

Työkokeiluun kyllä passittavat pitkittyneen työttömyyden jälkeen. Ja se on ihan oikeaa työtä. 

Kuntouttava työtoiminta on lähinnä jotain askartelua ja lastenleikkejä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi