Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uimarannoilla näkee suomalaisten lasten surullisen tilan

Vierailija
29.05.2018 |

Laskin että joka kolmas lapsi on reilusti ylipainoinen. Lihavilla pikkupojilla on isommat boobsit kuin minulla, aikuisella naisella. Sietäisi olla bikinit heilläkin käytössä. Oksettavaa! Mitä noille syötetään?? Mikseivät vanhemmat puutu syömiseen ja liikkumiseen? Kasvatuksen tuloksen näkee ulkomuodosta, näkee kenen hyvinvoinnista ei ole välitetty.

Kommentit (253)

Vierailija
181/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollista. Mitä äidit edellä, sitä lapset perässä.

Vierailija
182/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisten lasten vanhemmat ovat yleensä itsekin ylipainoisia. En todellakaan menisi osoittelemaan lapsia ja syyttämään näitä omasta tilanteestaan. Kyse on siitä, mitä koko perhe syö ja miten koko perhe liikkuu.

Oletteko muuten milloin viimeksi nähneet uimarantakuvia 1970- ja 1980-luvuilta? Aina kun näen niitä, jään hämmästelemään sitä, miten hoikkia suomalaiset aikuiset, sekä miehet että naiset, omassa lapsuudessani vielä olivat. Sitten meidän elintaso nousi, arkiliikkuminen väheni ja suomalaisista tuli ylipainoinen kansa.

Pikaruokalat suomeen ja einekset sekä aspartaami, räjähdysmäinen käytön kasvu. Siinä syy. Nyt kymmenen vuoden ajan älypuhelinten näpläys. Kuten palstailu mikä ei tarkoita puutarha palstalla huhkimista. Ei telkkarista tullut näin paljon kiinnostavaa vasta kuin iltamyöhään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

millainen ihminen kutsuu lapsia oksettavan näköisiksi?

Minä! Mitä haluat tietää "millaisuudestani"?

Nämä suuriääniset pihtipolvet tynnyrimahoineen ovat rohmuamassa esim. kahvipöydässä kaiken. Oksettavaa!

Kokemusta on kolmen lapsen äitinä (omat tietysti hoikkia). 

Mikä siinä muuten on, että lihavat lapset ovat luonteeltaan järjestään kuvottavia?

Kai se, kun on kaiken saanut ja mitään ei rajoiteta?

No ootpa varmaan tosi hyvä esimerkki lapsilles, kun haukut noin rumasti lihavia lapsia. Ootko varma, ettei omat lapsesi rohmua toisten kahvipöydissä? Enpä ole huomannut, että lihavilla luonne olis erilainen kuin laihoilla.

Olen aivan varma, etteivät rohmua. On vain kasvatettu siten ja palaute on ollut käytöksestä vain kiittävää. 

Kyllä lapseni puhuvat ihan aidosti "läskiluonteesta" eli kaiken haalimisesta muiden edellä, inhottavasta despoottisesta päällepäsmärisyydestä ja yliotteen hakemisesta. Joku hoikkakin toki voi olla "läskiluonne", mutta paljon harvemmin kuin nämä ihramahat. 

Minä en niinkään. 

Vierailija
184/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä suuriääniset pihtipolvet tynnyrimahoineen ovat rohmuamassa esim. kahvipöydässä kaiken. Oksettavaa!

Mikä siinä muuten on, että lihavat lapset ovat luonteeltaan järjestään kuvottavia?

No ootpa varmaan tosi hyvä esimerkki lapsilles, kun haukut noin rumasti lihavia lapsia. Ootko varma, ettei omat lapsesi rohmua toisten kahvipöydissä? Enpä ole huomannut, että lihavilla luonne olis erilainen kuin laihoilla.

Olen aivan varma, etteivät rohmua. On vain kasvatettu siten ja palaute on ollut käytöksestä vain kiittävää. 

Kyllä lapseni puhuvat ihan aidosti "läskiluonteesta" eli kaiken haalimisesta muiden edellä, inhottavasta despoottisesta päällepäsmärisyydestä ja yliotteen hakemisesta. Joku hoikkakin toki voi olla "läskiluonne", mutta paljon harvemmin kuin nämä ihramahat. 

Minä en niinkään. 

Sinä näet kaiken "läskisilmälasiesi". Kertoo enemmän sinusta ja sinun ilkeästä luonteestasi kuin läskeistä. "Läskiluonne", tsiisus!

Vierailija
185/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootte sairaita, ei muuta:D aikuiset ihmiset keskustelemassa lasten painosta, huh hei. Kyllä meillä on jo kolmas ja neljäsluokkalaiset laiharilla ja haluavat kuolla, kun ovat läskejä. Ja jokaisen pahaan oloon ootte syyllisiä te aikuiset, joiden lapset on kiusaajia. Haluaisin milloin vain mieluummin lihavan lapsen, kuin ilkeän.

Kansanterveydellisistä asioista voi puhua. Ei tässä puhuta kenenkään yksilöllisestä painosta, vaan huolestuttavasta lasten lihavuusilmiöstä. 

Jos olet lihottanut ala-asteikäiset lapsesi siihen kuntoon, että haluavat kuolla, niin syy on sinun. 

Ja loppukaneettina lihavakin lapsi voi olla ilkeä ja hoikka ihanan empaattinen. Ja mahdollisesti jälkimmäinen on yleisempi tapaus. Ainakin lasten kavereissa ne läskit ovat itsekkäitä ja inhottavia. 

Kansanterveydellistä näkökulmaa tämä ei ketju  ole nähnytkään, kyseessä puhdas vihaketju. Syvä ja vilpitön osanottoni näille pulleille lapsille, joiden äiti, naapurin täti tai kaverin äiti pidättelee oksennusta lapsen nähdessään. Ja kun ette näy vaivautuvan ottamaan asiasta selvää, syömishäiriö tarkoittaa ahdistuksen säätelemistä ulkoisen tekijän, ruuan avulla. Oli kyseessä sitten ahmimishäiriö tai anoreksia. Lapsilla ahdistuksenhallinta keinot pitää opettaa, mutta vaikeaahan se on, kun ei aikuinen itsekään saa tunteitaan hallintaan, vaan siirtyy primitiivireaktion puolelle lihavan ihmisen nähdessään.

Lihava lapsi saa kyllä kommenttia ulkomuodostaan kavereilta, terveydenhuollosta ja  kuten ketjusta näkyy, ei perhekään välttämättä ole turvapaikka, jossa rakastetaan ehdoitta. Mitä muuta lapsi tällöin tekee kuin dumppaa pahan mielen syömiseen? Ja tiedoksi näille, jotka taivastelevat vuosikymmenten takaisia kuvia, liikunta on vähentynyt johtuen yhteiskunnallisista muutoksista, työelämän rakennemuutoksesta, einekset ja annoskoot lisääntyneet jne. Ei nyt pitäisi olla uutta tietoa kellekään.

Tämä.Nostan.

Vierailija
186/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman ja se kyllä säälittää. Pojillakin Isot mahat uimahousujen päällä roikkumassa (kuten keski-ikäisillä) ja roikkutissit. Yyyyh! Miten kuvittelette ovatko tällaiset pojat nuorina aikuisina haluttua valuuttaa seurustelukumppaneiksi kun terveys on jo ihan kuraa yms. :( ihan järkyttävää ja tuntuu että kansakuntana jotain olisi tehtävä ennen kuin koko nuoriso on pilattu ja lisääntymiskyvytöntä (menetetty terveys).

Että jotain rotia nyt vanhemmat! Oikestiko haluatte lapsellenne sairauksia ehdoin tahdoin ja vaikeuksia itsetunnon ja kumppanin saannin kanssa 😔

miten ihmeessä teitä kiinnostaa jotkut kakarat ja niiden hyvinvointi... missä maailmassa te elätte

Maailmassa, jossa maksetaan veroja. 

Nyt jo tavataan kakkostyypin diabetesta lapsilla, lisääntyneitä tuki- ja liikuntaelinongelmia ja verisuonten rasvoittumista. 

Valtavat kustannukset koituu tästä yhteiskunnalle tulevaisuudessa. Kasvamassa on täysin uusi sukupolvi, joka on jo lapsena vaarallisen lihavia. 

Outoa, jos ei kiinnostaisi. 

Minua kiinnostaa kyllä tietysti myös näiden lasten kärsimykset. Se lienee sinulle vieras ajatus. 

Hah, vai kiinnostaa lasten kärsimys! Siinä mielessä varmaan, että mielelläsi heiluttaisit ruoskaa ja laittaisit kaikki sinun silmiisi vääränlaiset, väärinpukeutuvat, vääränkokoiset, väärinasuvat, väärän ammatin valinneet, väärin kouluttautuneet oikeasti kärsimään! Kuinka kehdataankin tulla sinun silmiesi eteen, epätäydellisinä! Olet taas yksi susannakoski, joka tuntee niin helkkarinmoista ylemmyyttä ja paremmuutta,eikä oikein tiedä, miten sen oksentaisi ulos. Noinhan se käy, muka suremalla lasten kärsimystä. Toivon, etten ikinä törmää sinunlaiseesi ihmiseen oikeassa elämässä. 

Vierailija
187/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en niinkään. 

Lapsesi ovat hirveitä. Mutta minkäs teet, kun malli on lähellä!

Despoottinen päällepäsmäri ja yliotteen hakeminen....sitäpä taidat olla juurikin itse.

Tai ikävä trolli, luulenpa, että trolli.

Vierailija
188/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sekään kivan näköistä ole että pikkulapsella näkyy kylki-ja solisluut ! Olen varmaan ainoa täällä mutta mieluummin pikkuisen pyöreä kuin tikkalaiha lapsi !!

Vierailija
189/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mom kirjoitti:

No ei sekään kivan näköistä ole että pikkulapsella näkyy kylki-ja solisluut ! Olen varmaan ainoa täällä mutta mieluummin pikkuisen pyöreä kuin tikkalaiha lapsi !!

Juu, samaa mieltä, mutta nää mammat pelkää niin hysteerisesti, että lapsi olisi lihava, että sotkevat lapsen normaalin suhteen ruokaan skitsoilemalla jostain muutamasta ylikilosta. Murrosiässä paino tuppaa normalisoitumaan, jollei suhde ruokaan ole häiriintynyt. Siinähän kiikuttelevat murkkujaan syömishäiriöhoitoihin, ja voin kertoa, että murkkuikäistä on vielä vaikeampi kontrolloida kuin ala-asteikäsitä.

Vierailija
190/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu loppui kun joku alkoi pitämään läskilapsien puolta. Ja mistähän koulukiusaajat saavat mallinsa?

Vierailija
191/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... :

https://www.instagram.com/p/BgNzA5tDL3e/

https://www.instagram.com/p/BT8KFUigDBw/

... monien modernien femistien mukaan kaikki kropat ovat ok ja on oltava "vartalopositiivinen".

Jep. Äärimmilleen vietynä tämä tarkoittaa, että esim. näiden naisten on suunnilleen hävettävä sitä että he ovat normaalivartaloisia ja vahvoja:

https://www.instagram.com/p/BZ4c-7XB206/

Eikä tosiaan kyseessä ole mikään fitness-pelleily hanurin esittelemisineen.

Vierailija
192/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mom kirjoitti:

Se on nyt vain niin että monesti geenit määrää kaikkein eniten, millainen se ruumiinrakenne on. Itse olin tikkalaiha lapsi siihen asti, kun pituuskasvu jatkui. Vaikka söin kuinka, en saanut lihaa luiden ympärille. Mutta pahalta se ulkonäön arvostelu tuntui laihastakin.

Vierailija
193/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Per verssi täti.

Kyttää uimarannoilla pikkupoikien tissejä.

Ilmoitus! hälytys! tehkää nyt herranju mala jotain!!!

Vierailija
194/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan mene uimarannalle (tai ylipäätän minnekään ) katselemaan ja arvostelemaan toisten ulkonäköä, varsinkaan lasten. Suosittelen sinulle samaa. Kannattaa nauttia siitä hellepäivästä ja auringonpaisteesta eikä stressata toisten ulkonäön vuoksi. Elämästä tulee paljon hauskempaa niin.

Voi jestas kuinka lapsellinen kommentti. Kun ei lasten ylipainossa ole kyse ulkonäöstä, vaan se on vakava terveydellinen ongelma. Lihava lapsi ei katsos saa hauskaa, eikä ainakaan kovin pitkääkään, elämää, jos hänellä on jo esikoululaisena rasvamaksa ja 12-vuotiaana valtimot kalkkeutuneet.

Vierailija
195/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen todella näitä tässäkin ketjussa olevia vanhempia, jotka toteavat että lapsi ei halua liikkua, ei voi mitään. Tai että syö niin paljon, ei voi mitään.

Lähdette yhdessä lenkille, liikkumaan, ulos, mitä vaan muuta kuin se pleikan pelaaminen. Mitä sitten jos lapsi ei halua? Aikuisena ja vanhempana voit komentaa omaa lastasi. Vaatii myös omaa viitseliäisyyttä. Sinä myös teet ruokaostokset ja annat lapselle rahaa. Kyllä se on vain ja ainoastaan vanhemman vika kun lapsi on lihava, ja se on suoranaista piittaamattomuutta ja kaltoinkohtelua että annetaan lapsen paisua sellaiseksi vastenmieliseksi läjäksi.

Ei minua kiinnosta se että lapseni haluaisivat aina pelata eivätkä mennä ulos tai syödä karkkia ja pullaa. Minä määrään mitä meillä tehdään.

Areenassa on nyt katsottavissa lihavien lasten laihduksesta kertova tanskalaissarja XL-sukupolvi. Ohjelmassa näkee hyvin kuinka lihavien lasten vanhemmat ovat täysin kyvyttömiä asettamaan rajoja lapsilleen (ja itselleen). Kannattaa katsoa, vaikka ei olekaan vaikeuksia lastensa ohjaamisessa terveellisten elintapojen suuntaan.

Vierailija
196/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa jo mietitään että mistä siellä saadaan 20-30 vuoden kuluttua tekijöitä fyysisesti rankkoihin töihin, kuten vaikka palomies, poliisi, sairaanhoitaja, sotilas jne. Nykylapsista ei noihiin hommiin ole, siis niistä jotka eivät ole jo kuolleet lihavuuden aiheuttamiin sairauksiin, elleivät vanhemmat mullista tapaansa ruokkia jälkikasvuaan, eikä tällaista kyllä valitettavasti ole suuressa mittakaavassa näkyvissä.

Vierailija
197/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivät pitkät maristaan, että naisilla on ulkonäköpaineita ja sitten aletaan kyttäämään lasten läskejä. Hyvä meisinki.

Vierailija
198/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin että joka kolmas lapsi on reilusti ylipainoinen. Lihavilla pikkupojilla on isommat boobsit kuin minulla, aikuisella naisella. Sietäisi olla bikinit heilläkin käytössä. Oksettavaa! Mitä noille syötetään?? Mikseivät vanhemmat puutu syömiseen ja liikkumiseen? Kasvatuksen tuloksen näkee ulkomuodosta, näkee kenen hyvinvoinnista ei ole välitetty.

Eikö se sitten ole hyvä että lapset telmivät rannalla? Vanhemmille voi antaa ravitsemuskasvatusta.

Vierailija
199/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä väitän, että ravitsemussuositukset ja kouluruoka ovat osasyyllisiä lihavuusepidemiaan. Harva se päivä joku suomalainen coca colan maksama rohvessoori huutaa mediassa pää punaisena, että sokeri ei lihota. Samaan syssyyn Itä-Suomen yliopisto suoltaa jonkun puoltavan vedätystutkimuksen ja kutsuu sokerin vähentämistä vaativia vanhempia ideologioidensa tuputtajiksi. WHO suosittaa lisätyn sokerin määräksi puolta siitä, mitä suomalaiseen koulu- ja päiväkotiruokaan tungetaan eli 5%. Sekään ei riitä, koska WHO öaskee vapaiksi sokereiksi myös esim.  hedelmämehut ja muuta sellaista, jota tuossa suomalaisessa 10% ei vielä ole. Ja siihen vielä höttöhiilarit päälle.

Vähän on vaikea vanhempien suhtautua vakavasti sokerin vaarallisuuteen, kun sitä ei asiantuntijatasolla suostuta edes myöntämään. Jyväskylän THL:n johtama surullinen lastenlaihdutuskampanja ei johtanut mihinkään hyvään, mutta silti kansa ei nouse barrikaadeille ja vaadi tutkimuksiin perustuvaa ravitsemusta lapsilleen.

Vierailija
200/253 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on nyt kolmannella luokalla ja olen pistänyt merkille, että ikäryhmän pojat ovat ruvenneet pullistumaan.  Muutaman kohdalla muutos viime syksyyn on huomattava. Mikä lie syynä? Pyörällä niiden näkee usein painelevan, että kyllä ne ainakin jonkin verran liikkuvat.