Uimarannoilla näkee suomalaisten lasten surullisen tilan
Laskin että joka kolmas lapsi on reilusti ylipainoinen. Lihavilla pikkupojilla on isommat boobsit kuin minulla, aikuisella naisella. Sietäisi olla bikinit heilläkin käytössä. Oksettavaa! Mitä noille syötetään?? Mikseivät vanhemmat puutu syömiseen ja liikkumiseen? Kasvatuksen tuloksen näkee ulkomuodosta, näkee kenen hyvinvoinnista ei ole välitetty.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman ja se kyllä säälittää. Pojillakin Isot mahat uimahousujen päällä roikkumassa (kuten keski-ikäisillä) ja roikkutissit. Yyyyh! Miten kuvittelette ovatko tällaiset pojat nuorina aikuisina haluttua valuuttaa seurustelukumppaneiksi kun terveys on jo ihan kuraa yms. :( ihan järkyttävää ja tuntuu että kansakuntana jotain olisi tehtävä ennen kuin koko nuoriso on pilattu ja lisääntymiskyvytöntä (menetetty terveys).
Että jotain rotia nyt vanhemmat! Oikestiko haluatte lapsellenne sairauksia ehdoin tahdoin ja vaikeuksia itsetunnon ja kumppanin saannin kanssa 😔
miten ihmeessä teitä kiinnostaa jotkut kakarat ja niiden hyvinvointi... missä maailmassa te elätte
Maailmassa, jossa maksetaan veroja.
Nyt jo tavataan kakkostyypin diabetesta lapsilla, lisääntyneitä tuki- ja liikuntaelinongelmia ja verisuonten rasvoittumista.
Valtavat kustannukset koituu tästä yhteiskunnalle tulevaisuudessa. Kasvamassa on täysin uusi sukupolvi, joka on jo lapsena vaarallisen lihavia.
Outoa, jos ei kiinnostaisi.
Minua kiinnostaa kyllä tietysti myös näiden lasten kärsimykset. Se lienee sinulle vieras ajatus.
kärsimys kiinnostaa mutta avasit sitten veroilla. muuta pois suomesta jos se pelottaa niin paljon, ruotsissa kuulemma on parempi tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun poika oli hiukan ylipainoinen n. 10-vuotiaana. Aina ollut siihen saakka laiha oikeastaan. Kiusattiinkin koulussa jopa siitä. Mutta se meni ohi sekin vaihe ja hänestä kehkeytyi laiha teini. Limsaa meillä ei juotu päivittäin ja ostin yleensä pikkupullon Cokista, kunnes ne hävisivät ja tuli näitä 1,5 litraisia, jotka oli vielä kaupan niin, että piti ostaa kaksi. Karkkipäiväkin oli kerran viikossa vain, se oli silloinen trendi.Pullaa meillä ei pyörinyt kaapeissa, eikä muita herkkuja. Minusta tuo painonlisäys kuului jotenkin tuohon ikään pojilla.
Totta kai painonlisäys kuuluu kasvuikään. Lihavuus ei.
Ihan piti ostaa limuja? Oliko kaupassa joku poliisi, joka näin määräsi?
Mutta hyvä, että hoikistui.
Ahaa :) Siksi tädit alapeukutti! Sanavalintani olikin huono, pullot siis olivat pahvilla kiinni toisissaan. Olette niin nuoria, ettette muista. Ja saattoi olla tuossa kaupassa, joss kävimme, ettei pikkupulloja ollut ollenkaan, siis niitä klassikko-cokispulloja. Sellaisen ostin aikaisemmin. Kyllä minä kuitenkin annoin hänen juoda cokista. Ei kuitenkaan lomottanut sitä janoonsa. Kaksi isoa pulloakin voi kestää aika kauan :)Vauvanakaan en antanut mehua (kuten monet 80-luvun alussa vauvoille antoivat) vaan ihan pelkkää vettä. Ehkä siksikin hampaat ovat olleet ehjät vieläkin. En usko, että jatkuvasti makeita juovan ja syövän hampaat olisivat. Tuo lihominen tuossa murrosiän kynnyksellä on melko tavalllista. Sitten tulee pituuskasvuunkin pyrähdys (melkein 190 cm on hän nyt).
Huh, täällä on oikein ges-ta-po nyt!
Kiinnostaisi tietää, mikä meidät suomalaiset, niin lapset kuin vanhemmatkin, on lihottanut. Täällä puhutaan, kuinka lapsena ei saanut kuin muutaman karkin viikossa, mutta esim. kaverini kotona oli aina limsaa, siis joivat sitä ruokajuomaksi, hoikkia kaikki. Ja kyllä me kävelimme kioskille irtokarkkeja ostamaan (viidelläkymmenellä pennillä seiskaa ja...). Ja mitä oli suomalainen kahvitauko ilman pullaa? Hiilareissa ei ainakaan säästelty.
Voisiko kyseessä olla ihan ruokamäärät? Olen sen tänne ennenkin kirjoittanut, kuinka meille teineinä 80-luvun loppupuolella tarjottiin jossain pizzat. Nykymittapuulla kaiketi ihan tavalliset pizzat. Monet olivat ihan hämmentyneitä niiden koosta, ihan kuin olisi käsketty syödä traktori tai jotain muuta yhtä mieletöntä. Olen omien lasteni kanssa syönyt herkkuja päivittäin. Kivittäkää vapaasti, mutta niin määrät ovat pysyneet pieninä, eikä mitään salaa syömisiä ole tullut. Tai karkin tai sipsien ostamista koulun jälkeen kavereiden kanssa - tuohan on monelle ongelma, eikä siinä auta mitään, jos äiti raastaa lanttua kotiaterialle. Jotenkin se kohtuus ja järki pitäisi ajaa lapsen (ja aikuisen päähän), en suoraan sanoen usko, että natsimaisilla rajoituksilla saavutetaan mitään hyvää. Kun lapset saavat jalat alleen äidin valvovan silmän alta, jalat vievät kioskille.
"Armeija on joillekin hyvä kuntokoulu mutta valtaosa pullaa koko ikänsä syöneistä ei tänä päivänä enää kyseistä palvelusta suorita."
Siellä sitä pullaa vasta syödäänkin, lihotaan ja opitaan huonoille ruokatavoille. Sotkun ostetuimmat tuotteet ovat energiajuomat, munkit, jättikokoiset karkkipussit ja pizza. Siinä ei muutaman tunnin metsässä rämpiminen paljoa auta kun kaikki vapaa-aika mässytetään roskaruokaa ja löhöillään.
Meidät suomalaiset on lihottanut;
1. kallein kala maailmassa
2. melkein kallein liha maailmassa
3. kalleimmat vihannekset maailmassa
4. kalleimmat hedelmät maailmassa
Siksi.
Asuin USA:ssa 90-luvun loppupuolella perheeni kanssa, ja siellä näki saman kokoisia pulleita lapsia mitä Suomessa näkee tänä päivänä. Huonoon suuntaan ollaan siis menossa, ja kohta täälläkin joutuu tilata nostureita tai hajottaa seiniä jotta monisataakiloiset ihmiset saadaan kotoaan sairaalahoitoon! Muistan miten USAssa paikallisen kaverin naapurustossa asui valtava nainen joka oli lopulta maatunut sohvaansa kiinni ja se nainen ja sohva nostettiin hajotetun lasiseinän läpi kuorma-autoon ja vietiin sairaalaan koska nainen oli saanut sydänkohtauksen! Ihme ettei ollut aiemmin saanut. Joku sille kantoi ruokaa kaupasta ja jääkaapista sohvalle! Siellä makasi jätöksissään.
Eikö Suomessakin uutisoitu jo viime vai toissa kesänä että miten valtavan ylipainoinen nainen ei päässyt kotoaan minnekään kun asui yläkerrassa eikä ollut hissiä tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä on ollut 30-40 vuotta sitten, en ollut edes syntynyt mutta ihmetyttää todella tämä väite että lapset olisi ylipainoisia. Onko tähän jotain muuta tueksi kuin kanssakäyminen sana?
Se joka luulee olevansa laihalapsikuplassa.
No 1960-luvulla näytti uimarannalla tuolta. 1980-luvun lapset ovat noiden lapsia.
https://www.google.fi/search?source=hp&ei=DiYOW_HOEYqQmgXK94jADA&q=1960…:
Minä olen syntynyt 50-luvulla, ja muistan vielä varsin hyvin miten harvinaista lasten ylipaino oli. Syötiin läskisoosia ja perunaa, puuroa, pullaa äiti leipoi lauantaisin. Karkkia sai joskus ja jouluna. Limsa oli harvinaisuus, joskus saatiin pieni pullo jaettavaksi siskon kanssa uimarannalle.
Kouluun käveltiin ja talvella yleisesti hiidettiin. Kesät juostiin pitkin mäkiä. Pelivimpainia ei ollut, pelattiin ulkona tai lautapelejä sisällä jos oli liian huono ilma olla ulkona. Talvella tunti kausia lumessa leikkimässä, ja ne sen aikaiset vaatteet! Ei ollut reimoja ja raimoja, kastuttiin mutta ei paleltu.
Itse olin kouluaikana niin terve että kiukutti! Oli vuosia ilman yhtäkän koulupoissaoloa, vaikka miten välillä toivoi tulevansa vähän kipeäksi että sais jäädä petiin.
Naisilla oli vielä naisen vartalo ja miehet lihaksikkaita luonnostaan.
En ymmärrä missä välissä tämä turpoaminen on alkanut? En muista vielä 70- 80- luvuillakaan tällaista pullistumisepidemiaa? Ja jo lapset! Tämä ON huolestuttavaa eikä MILLÄÄN tavalla puolustettavaa! Lasten terveys vaarannetaan heti jo alussa! Miksi tähän ilmiselvään kansanterveyttä vakavasti vaarantavaan ongelmaan ei tartuta kunnolla ja oteta todesta?!
”Naisen vartalo” LOL painu vttuun muori.
Viralliset ravintosuositukset mahdollistavat ylipainon. Ja nykyvanhemmat uskovat niihin kuin viimeiseen totuuteen ajattelematta omilla aivoilla.
Tätä pitäisi jokaisen miettiä.
Vain AV:llä; Punkeroiden lasten punkerot vanhemmat puolustavat täällä punkeruuttaan kynsin hampain! :DDDD
Vierailija kirjoitti:
Meidät suomalaiset on lihottanut;
1. kallein kala maailmassa
2. melkein kallein liha maailmassa
3. kalleimmat vihannekset maailmassa
4. kalleimmat hedelmät maailmassa
Siksi.
Ja paskat! Pelkkää selittelyä.
Mahtis ketju, enpä olis uskonu että joku puolustaa lasten lihavuutta!!!
Mikä on lihottanut? No eiköhän tuon nyt ymmärrä tyhmempikin. Vähemmän arkiliikuntaa ja enemmän ruokaa. Lapset eivät liiku enää ollenkaan, laahustellaan vaan kännykkä kädessä jos ylipäänsä mihinkään liikutaan pleikan ääreltä. Joka paikkaan mennään autolla. Annoskoot ja ruokapakkausten koot ovat kasvaneet. Vanhemmat ovat kädettömiä lastensa kanssa, "kun se haluaa", "kun se ei halua".
Eihän siihen muuta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman ja se kyllä säälittää. Pojillakin Isot mahat uimahousujen päällä roikkumassa (kuten keski-ikäisillä) ja roikkutissit. Yyyyh! Miten kuvittelette ovatko tällaiset pojat nuorina aikuisina haluttua valuuttaa seurustelukumppaneiksi kun terveys on jo ihan kuraa yms. :( ihan järkyttävää ja tuntuu että kansakuntana jotain olisi tehtävä ennen kuin koko nuoriso on pilattu ja lisääntymiskyvytöntä (menetetty terveys).
Että jotain rotia nyt vanhemmat! Oikestiko haluatte lapsellenne sairauksia ehdoin tahdoin ja vaikeuksia itsetunnon ja kumppanin saannin kanssa 😔
miten ihmeessä teitä kiinnostaa jotkut kakarat ja niiden hyvinvointi... missä maailmassa te elätte
Maailmassa, jossa maksetaan veroja.
Nyt jo tavataan kakkostyypin diabetesta lapsilla, lisääntyneitä tuki- ja liikuntaelinongelmia ja verisuonten rasvoittumista.
Valtavat kustannukset koituu tästä yhteiskunnalle tulevaisuudessa. Kasvamassa on täysin uusi sukupolvi, joka on jo lapsena vaarallisen lihavia.
Outoa, jos ei kiinnostaisi.
Minua kiinnostaa kyllä tietysti myös näiden lasten kärsimykset. Se lienee sinulle vieras ajatus.
kärsimys kiinnostaa mutta avasit sitten veroilla. muuta pois suomesta jos se pelottaa niin paljon, ruotsissa kuulemma on parempi tilanne.
Avasin veroilla, koska kommentista päätellen tätä yksilöä ei ainakaan lasten kärsimys kiinnosta. Kokeilin, että jos nyt edes rahansa kiinnostaisivat.
Vaikka eläisi sosiaalituilla, niin pois se niistäkin on, jos terveydenhoito lohkaisee jatkuvasti suuremman osan verokertymästä.
en puolusta lihavuutta mitenkään, en vaan tajua, miten vanhempi voi haukkua OMAA lastaan noin rumasti
Vierailija kirjoitti:
millainen ihminen kutsuu lapsia oksettavan näköisiksi?
Minä! Mitä haluat tietää "millaisuudestani"?
Nämä suuriääniset pihtipolvet tynnyrimahoineen ovat rohmuamassa esim. kahvipöydässä kaiken. Oksettavaa!
Kokemusta on kolmen lapsen äitinä (omat tietysti hoikkia).
Mikä siinä muuten on, että lihavat lapset ovat luonteeltaan järjestään kuvottavia?
Kai se, kun on kaiken saanut ja mitään ei rajoiteta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte sairaita, ei muuta:D aikuiset ihmiset keskustelemassa lasten painosta, huh hei. Kyllä meillä on jo kolmas ja neljäsluokkalaiset laiharilla ja haluavat kuolla, kun ovat läskejä. Ja jokaisen pahaan oloon ootte syyllisiä te aikuiset, joiden lapset on kiusaajia. Haluaisin milloin vain mieluummin lihavan lapsen, kuin ilkeän.
Kansanterveydellisistä asioista voi puhua. Ei tässä puhuta kenenkään yksilöllisestä painosta, vaan huolestuttavasta lasten lihavuusilmiöstä.
Jos olet lihottanut ala-asteikäiset lapsesi siihen kuntoon, että haluavat kuolla, niin syy on sinun.
Ja loppukaneettina lihavakin lapsi voi olla ilkeä ja hoikka ihanan empaattinen. Ja mahdollisesti jälkimmäinen on yleisempi tapaus. Ainakin lasten kavereissa ne läskit ovat itsekkäitä ja inhottavia.
Kansanterveydellistä näkökulmaa tämä ei ketju ole nähnytkään, kyseessä puhdas vihaketju. Syvä ja vilpitön osanottoni näille pulleille lapsille, joiden äiti, naapurin täti tai kaverin äiti pidättelee oksennusta lapsen nähdessään. Ja kun ette näy vaivautuvan ottamaan asiasta selvää, syömishäiriö tarkoittaa ahdistuksen säätelemistä ulkoisen tekijän, ruuan avulla. Oli kyseessä sitten ahmimishäiriö tai anoreksia. Lapsilla ahdistuksenhallinta keinot pitää opettaa, mutta vaikeaahan se on, kun ei aikuinen itsekään saa tunteitaan hallintaan, vaan siirtyy primitiivireaktion puolelle lihavan ihmisen nähdessään.
Lihava lapsi saa kyllä kommenttia ulkomuodostaan kavereilta, terveydenhuollosta ja kuten ketjusta näkyy, ei perhekään välttämättä ole turvapaikka, jossa rakastetaan ehdoitta. Mitä muuta lapsi tällöin tekee kuin dumppaa pahan mielen syömiseen? Ja tiedoksi näille, jotka taivastelevat vuosikymmenten takaisia kuvia, liikunta on vähentynyt johtuen yhteiskunnallisista muutoksista, työelämän rakennemuutoksesta, einekset ja annoskoot lisääntyneet jne. Ei nyt pitäisi olla uutta tietoa kellekään.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on juurikin tyttärellä läskiongelma, jota ihmettelen.
Ollaan koko muu perhe hoikkia ja ollaan aina syöty terveellisesti (ei roskaruokaa, limua, jädeä, karkkia tms.). Minä, mies ja toinen tytär liikutaan, mutta tämä yksi: on aina ollut kömpelö, inhoaa liikkumista ja viihtyy vain istualtaan. Lukee, piirtelee, näplää kännykkää. Olemme yrittäneet kannustaa edes kävelylenkeille kanssamme, mutta omatoimisesti ei mene. Kaverinsa kanssakaan ei kiinnostu liikkumaan, ovat aina kotona ja juttelevat.
Lapsi oli normaalipainoinen nelivuotiaaksi, jolloin meni päiväkotiin. Epäilen, että siellä omaksui tuon istumisasenteen. Istui sielläkin pihalla kivellä ja katseli, kun muut kiipeili ja juoksi. Tarhan ruoka oli kyllä sanonko mitä ja samaa on koulussakin. Pelkkiä eineksiä (kalapuikkoja, pinaattilättyjä jne.)
Olen yrittänyt kannustamalla kannustaa liikkumaan, enkä ole kommentoinut sitä läskisyyttä, koska en halua hänelle mitään syömishäiriötä... pahalta näyttää. , Hän ostelee koulun jälkeen itselleen karkkia ja jäi siitä kiinni. Ollaan otettu rahat pois, kun löydettiin laukusta keksipaketti.
Surulla katson, kun en meinaa löytää kivoja vaatteitakaan enää, telttoja kun ei myydä kovin monessa paikassa. Häpeän lastani, joka on suoraan sanottuna ällöttävä läskikasa.
Mitä enää voi tehdä???[/quote
Toivottavasti tää on provo. En kyllä sanois omaa lastani enkä kenenkään lasta ällöttäväksi läskikasaksi. Esikoisenikin oli ylipainoinen, kunnes laihdutti nuorukaisena. Kaks muuta olleet ja ovat hoikkia.
Näin ex-lapsiläskinä kyllä harmittaa että vanhemmat opetti lapsena huonot ruokailutottumukset. Nuorena sitten sairastin pitkään bulimiaa kun halusin laihtua, mutten yksinkertaisesti voinut elää kolmea tuntia ilman sokeria. Lasten paha oli koitettiin korvata sokerilla ja herkuilla. Vanhemmat eivät "ehtineet" tehdä ruokaa niin käytiin aina hakemassa pitsaa tai hampurilaista. Käsitys terveellisestä ruoasta oli makaroonilaatikko kermalla ja juustolla. Ja itse en koskaan edes ollut ylipainoinen, vaan aina normaalipainon ylärajoilla, mutta silti huonot ruokailutottumukset aiheuttivat valtavan pahan olon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
millainen ihminen kutsuu lapsia oksettavan näköisiksi?
Minä! Mitä haluat tietää "millaisuudestani"?
Nämä suuriääniset pihtipolvet tynnyrimahoineen ovat rohmuamassa esim. kahvipöydässä kaiken. Oksettavaa!
Kokemusta on kolmen lapsen äitinä (omat tietysti hoikkia).
Mikä siinä muuten on, että lihavat lapset ovat luonteeltaan järjestään kuvottavia?
Kai se, kun on kaiken saanut ja mitään ei rajoiteta?
No ootpa varmaan tosi hyvä esimerkki lapsilles, kun haukut noin rumasti lihavia lapsia. Ootko varma, ettei omat lapsesi rohmua toisten kahvipöydissä? Enpä ole huomannut, että lihavilla luonne olis erilainen kuin laihoilla.
Minä olen syntynyt 50-luvulla, ja muistan vielä varsin hyvin miten harvinaista lasten ylipaino oli. Syötiin läskisoosia ja perunaa, puuroa, pullaa äiti leipoi lauantaisin. Karkkia sai joskus ja jouluna. Limsa oli harvinaisuus, joskus saatiin pieni pullo jaettavaksi siskon kanssa uimarannalle.
Kouluun käveltiin ja talvella yleisesti hiidettiin. Kesät juostiin pitkin mäkiä. Pelivimpainia ei ollut, pelattiin ulkona tai lautapelejä sisällä jos oli liian huono ilma olla ulkona. Talvella tunti kausia lumessa leikkimässä, ja ne sen aikaiset vaatteet! Ei ollut reimoja ja raimoja, kastuttiin mutta ei paleltu.
Itse olin kouluaikana niin terve että kiukutti! Oli vuosia ilman yhtäkän koulupoissaoloa, vaikka miten välillä toivoi tulevansa vähän kipeäksi että sais jäädä petiin.
Naisilla oli vielä naisen vartalo ja miehet lihaksikkaita luonnostaan.
En ymmärrä missä välissä tämä turpoaminen on alkanut? En muista vielä 70- 80- luvuillakaan tällaista pullistumisepidemiaa? Ja jo lapset! Tämä ON huolestuttavaa eikä MILLÄÄN tavalla puolustettavaa! Lasten terveys vaarannetaan heti jo alussa! Miksi tähän ilmiselvään kansanterveyttä vakavasti vaarantavaan ongelmaan ei tartuta kunnolla ja oteta todesta?!
”Naisen vartalo” LOL painu vttuun muori.
Viralliset ravintosuositukset mahdollistavat ylipainon. Ja nykyvanhemmat uskovat niihin kuin viimeiseen totuuteen ajattelematta omilla aivoilla.