Uimarannoilla näkee suomalaisten lasten surullisen tilan
Laskin että joka kolmas lapsi on reilusti ylipainoinen. Lihavilla pikkupojilla on isommat boobsit kuin minulla, aikuisella naisella. Sietäisi olla bikinit heilläkin käytössä. Oksettavaa! Mitä noille syötetään?? Mikseivät vanhemmat puutu syömiseen ja liikkumiseen? Kasvatuksen tuloksen näkee ulkomuodosta, näkee kenen hyvinvoinnista ei ole välitetty.
Kommentit (253)
Itä-Suomessa "diabetesruokavalio" tekee tuhojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä eskarilainen tyttö ja pari kiloa on liikaa tällä hetkellä painoa. Kova tyttö liikkumaan ja herkkuja syö vain herkkupäivänä, mutta ruokaa söisi niin paljon ku vaa viittii antaa. Tuntuu oikeasti välillä että hällä ei täyttä oloa tule ikinä. On siis pakko ollut alkaa minun äitinä rajoittamaan lapsen syömistä vaikka pahalta tuntuukin. Toisaalta minun vikanihan se on kun sitä ruokaa olen lapselleni antanut ylettömät määrät. Onneksi päiväkotikin on tähän hyvin lähtenyt mukaan sillä lapsi saattaa syödä KOLME lautasellista jo aamupuuroa päiväkodissa aamupalalla. Opetellaan yhdessä lapsen kanssa kasvisten, marjojen lisäämistä ruokavalioon sekä lautaselle otettavan ruoan määrää. Ei kyllä itsellenikään pahaa tällainen muutos tee kun liikakiloja äidilläkin on semmonen 5kg :)
Kuulostaa pahalta kun äiti puhuu omista liikakiloistaan samassa lauseessa lapsen asioiden kanssa. Älä tartuta lapseen haitallista kehonkuvaa.
Teidän ongelma on hiilihydraattipohjainen ruokavalio, leipää pastaa perunaa. Verensokeri lähtee heittelemään ison hiilihydraattilastin kanssa ja nälkää lisäävät hormonit aktivoituvat. Lisäksi yksipuolisessa ruoassa ei ole kehon kaipaamia rasvoja ja proteiineja.
Vierailija kirjoitti:
Terveestä nälästä on tullut kuin vältettävä sairaus. Sen ainakin olen huomannut.
Lapsille tyrkytetään parin tunnin välein jotain suupalaa, jotta vain ei pääsisi verensokeri laskemaan.
Omassa lapsuudessani 70-luvulla ei tätä ilmiötä ollut. Joskus kun oli syönyt hintsusti koulussa, sen jälkeen juossut ympäri pihoja monta tuntia, oli karjuva nälkä kotiaterialla viiden, kuuden aikaan.
Ja maittoi mikä tahansa, voitte uskoa. Nirsoilukin on varmasti osaksi tätä, ettei koskaan ole kunnon nälkä. Silloin valikoi vain sitä, mikä tuntuu tosi mieluisalta. Ja se mieluisa valitettavasti on usein sitä epäterveellistä ja lihottavaa.
Kunnon ateriavälit kouluikäsille viimeistään, niin ongelmasta ainakin osaksi päästäisiin.
Kyllä!
Kun koskaan ei ole kunnolla terve nälkä, ei opi tuntemaan myöskään sen vastapuolta: tervettä kylläisyyden tunnetta.
Saatetaan syödä puputtaa vaikka ei ole nälkä ja toisaalta syödä paljon yli sen mikä olisi oikean nälän tyydyttämiseen tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä eskarilainen tyttö ja pari kiloa on liikaa tällä hetkellä painoa. Kova tyttö liikkumaan ja herkkuja syö vain herkkupäivänä, mutta ruokaa söisi niin paljon ku vaa viittii antaa. Tuntuu oikeasti välillä että hällä ei täyttä oloa tule ikinä. On siis pakko ollut alkaa minun äitinä rajoittamaan lapsen syömistä vaikka pahalta tuntuukin. Toisaalta minun vikanihan se on kun sitä ruokaa olen lapselleni antanut ylettömät määrät. Onneksi päiväkotikin on tähän hyvin lähtenyt mukaan sillä lapsi saattaa syödä KOLME lautasellista jo aamupuuroa päiväkodissa aamupalalla. Opetellaan yhdessä lapsen kanssa kasvisten, marjojen lisäämistä ruokavalioon sekä lautaselle otettavan ruoan määrää. Ei kyllä itsellenikään pahaa tällainen muutos tee kun liikakiloja äidilläkin on semmonen 5kg :)
Voisiko olla apua, että ruuan lisänä olisi aina tarjolla salaattia /raastetta mitä lapsi saisi syödä niin paljon kuin haluaa..
Ruoan lisänä? Eli sinunkaan mielestä salaatti ja raaste ei varsinaisesti ole ruokaa?
80 -luvulla äiti työnsi lapset ulos jotta sai siivota , nykyään moisesta tulisi lasu. Samoin siitä, jos kymmenvuotiaiden annettaisiin pyöräillä tuntitolkulla keskenään ties missä , periaatteella " routa porsaan kotiin ajaa".
Olen syntynyt 1980 ja muistan, että koulussamme oli kaksi pulleaa lasta. Vaikka mummi kiikutti herkkuja kylään tullessaan ja isältä irtosi aina rahaa, kun sanoin tahtovani suklaata/karkkia en silti ollut lihava!
Mutta karkki oli tuolloin pikkuaskeissa tai kioskissa jossa sitä pyydettiin ja myyjä pussitti, ei jättipusseissa marketeissa. Limsaa saatiin vain saunan jälkeen.
Eikä ollut mitään sydänmentykytyksiä ja rasvamaksaa aiheuttavia energiajuomia!
Onko ihme? Limsaa saa melkein samaan litra hintaan kuin maitoa.. Kaiken voi ostaa valmiina, ja vielä halvalla, lihapullia pussi alle euron, itse muistelen noiden olleen vielä joskus nii hintavia, että ennemmin tehtiin itse...
Toivottavasti oot huono trolli... Millanen hirviö kirjottais noin lapsestaan... anna se parempaan kotiin jos noin ällöttää
Vierailija kirjoitti:
Mikäs ap.ta harmittaa? Hoida ittelles vähän rasvaa nii ei tarvi pikkupoikien tissejä kadehtia.
Valitettavasti nää ihaillut laihat lapset näkee monet nälkää.
Aamulla puuro lämminruoka 1x päivä
Ja iltapala.
Kaksin käsin mätetään mitä ehtii, kun pääsee kylään, kun jatkuva nälkä.
Tiedän tällaisia perheitä useamman.
Siinä yksi läski. Ja luultavasti on pilannut lapsensakin vielä.
Lapsuudessa pojatkin sitten monasti tikkulaihoja ja rimppakintut ja ekoilla uimakeleillä sitten hampaat kalisivat ja hytistiin ja nyt nykyiset uivat muitta mutkitta kun sitä eristettä.
Olen päivittäin tekemisissä teinien kanssa. Siis 16-17 vuotiaiden. Nuorilla tytöillä jo todella isot rinnat ja paljon ylimääräistä reisissä/takapuolessa. Liikuntatunneilla voivotellaan juostessa että voi voi voi kun rinnat hyppii niin että ei pysty ja hihitellään poikien katseille. Sitä ihannoidaan että on niin nuorena jo semmoiset muodot, harmi vaan että tuntuuvat tukevoituvan koko ajan lisää. Ylipainoiset nuorethan ovat hyvin usein ylipainoisia vielä aikuisenakin.
Ylipainoisia poikia en ole hirveästi tuolla nähnyt vaan suurinosa tuntuu harrastavan paljon. Pitkiä ja hoikkia. Isot kaveripiirit, kiitos harrastusten? Sitten on ne muutama lihavaa jotka joutuvat olemaan lähinnä yksin eivätkä tunnu millään pääsevän joukkoon mukaan.
Syrjäytyminen jo lapsuudessa tuskin auttaa sen painonhallinnassa aikuisena.
Eilen tuli vastaan juoksemalla pari hoikkaa poikaa ja yksi pullukka sillä tasapainolaudalla ajellen...söi karkkia samaan aikaan.Olisivat nyt pojalle edes vaikka polkupyörän hommanneet.
Minä liikuin paljon lapsena. Siis ei voi sanoa että harrastin liikuntaa 5-6 kertaa viikossa koska se kuului niin vahvasti siihen perusarkeen ettei sitä voi noin laskea. Joku 4 km kävelymatka kaverin luokse oli ihan lyhyt matka. Kouluun kuljettiin pyörällä/kävellen. Matkaa oli 4km. Pyöräiltiin, uitiin, hiihdettiin ja luisteltiin. Kaikkea mahdollista liikuntaa ihan vaan koska se oli kivaa! 13-vuotiaana kävin pyörällä kaverin luona, matkaa yhteen suuntaan tuli 35km. Ei sitä edes ajateltu että tulipahan nyt urheiltua sen ja sen verran vaan se oli ihan normaalia. Ja kyllä myös syötiin, monta lämmintä ruokaa päivässä ja äiti oli kova leipomaan, pellillinen jotain piirakkaa meni tuosta vaan. Olin pitkälle yläkouluun alipainoinen ja nyt 30 vuotiaana edelleen hoikka. Omista lapsista on tullut ihan samanlaisia ikiliikkujia.
Kyllä se syy on aina siinä yksilössä, joka on läski. Oli aikuinen tai lapsi, koska tuskin vanhemmat kurkusta pakottavat lapsiaan syömään kuten hanhia lihotetaan. Miten lapsi edes oppii koskaan syömään oikein, jos ei ole itse vastuussa syömisistään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se syy on aina siinä yksilössä, joka on läski. Oli aikuinen tai lapsi, koska tuskin vanhemmat kurkusta pakottavat lapsiaan syömään kuten hanhia lihotetaan. Miten lapsi edes oppii koskaan syömään oikein, jos ei ole itse vastuussa syömisistään.
Vanhemmilla on kyllä vastuu tarjota sellaista ruokaa, joka mahdollistaa sen terveen syömisen.
Vierailija kirjoitti:
Eilen tuli vastaan juoksemalla pari hoikkaa poikaa ja yksi pullukka sillä tasapainolaudalla ajellen...söi karkkia samaan aikaan.Olisivat nyt pojalle edes vaikka polkupyörän hommanneet.
Lasun paikka. Miten vanhemmat voivat tehdä tuollaisen karhunpalveluksen.
Tää ketju on kummallinen, koska ihmiset ei ymmärrä että lapsen syömisen kontrollointi on tosi vaikeaa: Mulla on vuotta vanhempi sisko ja minä olin lapsena lihava ja hän laiha. Meillä oli samat kaverit eikä usein saatu olla kavereilla (ts syötiin aina kotona). Ja leikittiin samojen kavereiden kanssa / kahdestaan = oltiin suht yhtä aktiivisia. Oon paljon miettinyt miten / missä söin enemmän ruokaa kuin hän. Ja vastaus on, että en kyllä missään. Ehkä ihan pienenä lapsena mulla oli suuri ruokahalu ja äiti syötti ja tulin silloin ylipainoiseksi? Onneksi yläkouluiässä minustakin tuli normaalikokoinen.
Ihmettelen todella näitä tässäkin ketjussa olevia vanhempia, jotka toteavat että lapsi ei halua liikkua, ei voi mitään. Tai että syö niin paljon, ei voi mitään.
Lähdette yhdessä lenkille, liikkumaan, ulos, mitä vaan muuta kuin se pleikan pelaaminen. Mitä sitten jos lapsi ei halua? Aikuisena ja vanhempana voit komentaa omaa lastasi. Vaatii myös omaa viitseliäisyyttä. Sinä myös teet ruokaostokset ja annat lapselle rahaa. Kyllä se on vain ja ainoastaan vanhemman vika kun lapsi on lihava, ja se on suoranaista piittaamattomuutta ja kaltoinkohtelua että annetaan lapsen paisua sellaiseksi vastenmieliseksi läjäksi.
Ei minua kiinnosta se että lapseni haluaisivat aina pelata eivätkä mennä ulos tai syödä karkkia ja pullaa. Minä määrään mitä meillä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä on ollut 30-40 vuotta sitten, en ollut edes syntynyt mutta ihmetyttää todella tämä väite että lapset olisi ylipainoisia. Onko tähän jotain muuta tueksi kuin kanssakäyminen sana?
Se joka luulee olevansa laihalapsikuplassa.
No 1960-luvulla näytti uimarannalla tuolta. 1980-luvun lapset ovat noiden lapsia.
https://www.google.fi/search?source=hp&ei=DiYOW_HOEYqQmgXK94jADA&q=1960…:
Minä olen syntynyt 50-luvulla, ja muistan vielä varsin hyvin miten harvinaista lasten ylipaino oli. Syötiin läskisoosia ja perunaa, puuroa, pullaa äiti leipoi lauantaisin. Karkkia sai joskus ja jouluna. Limsa oli harvinaisuus, joskus saatiin pieni pullo jaettavaksi siskon kanssa uimarannalle.
Kouluun käveltiin ja talvella yleisesti hiidettiin. Kesät juostiin pitkin mäkiä. Pelivimpainia ei ollut, pelattiin ulkona tai lautapelejä sisällä jos oli liian huono ilma olla ulkona. Talvella tunti kausia lumessa leikkimässä, ja ne sen aikaiset vaatteet! Ei ollut reimoja ja raimoja, kastuttiin mutta ei paleltu.
Itse olin kouluaikana niin terve että kiukutti! Oli vuosia ilman yhtäkän koulupoissaoloa, vaikka miten välillä toivoi tulevansa vähän kipeäksi että sais jäädä petiin.
Naisilla oli vielä naisen vartalo ja miehet lihaksikkaita luonnostaan.
En ymmärrä missä välissä tämä turpoaminen on alkanut? En muista vielä 70- 80- luvuillakaan tällaista pullistumisepidemiaa? Ja jo lapset! Tämä ON huolestuttavaa eikä MILLÄÄN tavalla puolustettavaa! Lasten terveys vaarannetaan heti jo alussa! Miksi tähän ilmiselvään kansanterveyttä vakavasti vaarantavaan ongelmaan ei tartuta kunnolla ja oteta todesta?!
”Naisen vartalo” LOL painu vttuun muori.
Itsellä on mennyt aikaa kun viimeksi olen lihavan lapsen nähnyt. Täällä päin se on hyvin harvinaista, että kyllä on vielä lapsia joiden puolesta ei surullinen tarvi olla ainakaan painon puolesta.