Vierailija

Miten saisin itseni jaksamaan masentunutta ystävääni? Hän viesteilee ja soittaa monta kertaa päivässä pitkiä puheluita, joita en ehtisi millään puhua työaikana, ja loukkaantuu kun joudun keskeyttämään. Puhelut eivät sinänsä häiritse kenenkään muun työtä, mutta venyttävät mun päivää kun en pysty samanaikaisesti tekemään tehtäviäni. (Olen freelancer, työskentelen yksin).Jos pidän puhelimen äänettömällä, tai en vastaa, alkaa viestipommitus ja hän saattaa ilmestyä oven taakse vaatimaan selitystä. Puheenaiheena on aina hänen huono vointinsa, ja kuinka hoito on väärää ja lääkkeitä ei määrätä, hoitajat ja lääkärit on ilkeitä. Hän on keskeyttänyt kaikki terapiat ja kuntoutukset, koska ne eivät muutaman kerran/päivän jälkeen ole auttaneet. Haluaisin auttaa, mutta en osaa enkä kohta enää edes jaksa, tätä on jatkunut lähes kymmenen vuotta. Jos tapaamme, sama valitus jatkuu, eikä mistään muusta saa puhua, koska silloin olen itsekäs enkä halua ymmärtää kuinka raskasta hänellä on... Tekisi mieli lyödä stoppi koko ystävyydelle - mutta koska olen itsekin sairastanut masennusta, minun pitäisi ymmärtää miten tuo sairaus vaikuttaa ja osata auttaa, eikä ihmistä vain voi hylätä tämän ollessa heikoimmillaan.

• ylös 13
  • alas 3

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Sinun ei tarvitse jaksaa. Voit auttaa hakemaan apua, mutta jos ei hoida itseään hoitoon sitoutumalla, et valitettavasti voi tehdä muuta kuin suojella itseäsi ja katkaista välit.

• ylös 19
  • alas 3
Vierailija

Olen miettinyt samaa. Itsellä tosin vastainen tilanne: henkilö ei välillä vastaa tai reagoi mihinkään yhteydenottoihin. Ja sitten saa miettiä, onko hengissä vielä + kysellä maita ja mantuja.

Raa'alta tuntuisi katkaista välejäkään. Eikö hylätyksi tuleminen ole se yksi pelko monilla taustalla

• ylös 12
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En jaksakaan, ei kuulu enää mun kaveripiiriin. Sun ei ole pakko vastata puheluihin eikä viesteihin.

Vierailija

Minä katkaisin välit. Ensin yritin puhua, mutta tajusin, että hyväksikäyttö ei tule loppumaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä katkaisin välit. Ensin yritin puhua, mutta tajusin, että hyväksikäyttö ei tule loppumaan.

En haluaisi katkaista välejä, kun pelkään että tekee itselleen jotain - hänellä ei ole kovin isoa lähipiiriä muutenkaan. Puhelimeen en aina vastaa, kun näen hänen soittavan, mutta sitten hän ilmestyy soittamaan ovikelloa... Olen todella huono sanomaan ei, mutta pitää varmaan opetella hiljalleen, muuten menee omakin mielenterveys.

Vierailija

En enää mitenkään. Alko käymään jo omalle psyykeelle ja annan ammattilaisten hoitaa. On oma elämä ja huolet ja en halua lisää taakkaa. Autoin sen minkä pystyin, mutta kun se tuntui siltä että sama kun vauvalle selittäis.

Vierailija

Täällä myös tuo, että jos hoito ei saman tien auta jotenkin tosi dramaattisesti, niin siitä ei mukamas ole hyötyä. Eli hoidossa ei käydä, koska se ei hyödytä. Vaikka oikeasti ei ole ikinä edes kokeillut paria kertaa pidempään.

Viekö tuo sairaus kaiken järjen vai eikö sitä järkeä ollut alunperinkään?

Vierailija

Masentunut ei soittele tai viestittele jatkuvasti tai edes puhu asioistaan. Ystäväsi on siis vain rasittava kitisijä. Numero estoon vaan, teet itsellesi palveluksen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Itsellä tosin vastainen tilanne: henkilö ei välillä vastaa tai reagoi mihinkään yhteydenottoihin. Ja sitten saa miettiä, onko hengissä vielä + kysellä maita ja mantuja.

Raa'alta tuntuisi katkaista välejäkään. Eikö hylätyksi tuleminen ole se yksi pelko monilla taustalla

Minä olen tuollainen masentunut. Hävettää tämä oma tilani ja en tiedä miksi joku haluaisi olla kanssani tekemisissä. Välillä en jaksa sosiaalisia kontakteja, mutta aina kiitän kohteliaasti kutsusta kun kieltäydyn. Ihmettelen miksi joku haluaa olla kanssani tekemisissä ja ymmärrän kyllä jos katkaisee välit. Toki se myös tuntuu pahalta. Yritän olla positiivinen ja mukava seurassa, en puhu ongelmistani mutta joskus tuntuu niin pahalta että en jaksa olla ihmisten kanssa joilla menee hyvin. En tiedä mikä asiaan olisi ratkaisu. Tällä hetkellä olen melko eristäytynyt muista ihmisistä.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuollainen masentunut. Hävettää tämä oma tilani ja en tiedä miksi joku haluaisi olla kanssani tekemisissä. Välillä en jaksa sosiaalisia kontakteja, mutta aina kiitän kohteliaasti kutsusta kun kieltäydyn. Ihmettelen miksi joku haluaa olla kanssani tekemisissä ja ymmärrän kyllä jos katkaisee välit. Toki se myös tuntuu pahalta. Yritän olla positiivinen ja mukava seurassa, en puhu ongelmistani mutta joskus tuntuu niin pahalta että en jaksa olla ihmisten kanssa joilla menee hyvin. En tiedä mikä asiaan olisi ratkaisu. Tällä hetkellä olen melko eristäytynyt muista ihmisistä.
Kiitos mielettömän paljon, kun kerrot tällaista! Hyvin kuvailet tunteitasi. Ainakin on aina mahdollisuus, että tällainen kirjoitus auttaa jotakuta toista.

Minulla on ystävä, joka ei osaa kertoa sisimmästään juurikaan. Silti ulospäin näkyy monella tavalla, että kaikki ei ole hyvin. Esimerkiksi mielialat vaihtelevat, joten ikinä en voi tietää millainen vastaanotto minäkin päivänä tulee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älä liioittele.

Ensinnäkään tuo ei ole totta. Jos lopettaa oikeasti lääkkeet ja terapian tai keskustelut yhteen kertaan, loppuu yhteiskunnan palvelut äkkiä. Masentunut ei myöskään jaksa pommi.ttaa ketään noin sisukkaasti, koska energiaa ei ole ja koska on muutenkin varma siitä että on huonoa seuraa.

Sinäkään et kymmentä vuotta olisi tuollaista sietänyt. Enintään perheenjäsenen kanssa voi olla noin nalkissa. Mutta silloinkin on omassa mielenterveydessä jo vikaa, jos käyttäytyy noin rajattomasti.

Sanalla sanoen, valehtet.

Vierailija

Vaikuttaa enemmän siltä, että hän käyttää kiltteyttä ja rajattomuuttasi hyväkseen. Miten voisit auttaa ystävääsi, jos hän ei itse apua halua, kun on hoitojakin aikanaan keskeyttänyt. Omalla toiminnallasi edesautat sitä ettei ystäväsi tarvitse ottaa vastuuta omasta elämästään ja omasta paranemisestaan. Myöskinn mitä hyötyä sinusta on hänelle, jos itsekin tota menoa sairastut. Täytyy sen verran välittää ja kunnioittaa itseään ettei suostu tollaseen, suorastaan hyväksikäyttöön. Voit pitää puhelimen äänettömällä ja soittaa tai laittaa viestiä takaisin silloin, kun sulle itsellesi sopii. Et voi olla 24/7 käytettävissä tämän ystävän tarpeille. Jos hän tulee kotiovellesi sun ei tarvitse päästää häntä ssisään, vaan vetoat töihisi. Veikkkaan jos itse masentuisit niin tätä ystävää ei ihan hirveästi varmasti kiinnostaisi muu kuin oma olotila.

Vierailija

Ap, nyt irtaudut tuosta ihmissuhteesta. Ystävyydestä siinä ei ole kyse laisinkaan, vaan hyväksikäytöstä. Tuo "ystäväsi" masentaa sinutkin.

Oikeasti, jos hän ei edes välitä toipua - koska ei kelpuuta mitään hoitoa, ei terapiat ny herranen aika muutamalla käynnillä tehoa! - niin tilanne ei ikinä tule korjantumaan.

Hän käyttää sinua ilmaisena terapeuttina ja sylkykuppina. Todennäköisesti olet hänelle tekosyy siihen, miksi ei parane, "kun XXX ei ymmärrä ja tue minua tarpeeksi", joten pelin viheltäminen poikki on ainoa keino saada hänet tekemään jotain ongelmilleen.

Hän myös käyttää säälintunnettasi hyväkseen, ja kiristää uhkailemalla tehdä itsemurhan.

Sinä et voi häntä parantaa, jos hänellä ei itsellään ole siihen tahtoa ja voimia.

Sano hänelle suoraan, että sinäkin masennut pian, olet uupunut siihen, ettei hän hanki terapiaa ja sitoudu siihen. Että jos hän ei tee ololleen mitään, sinulle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin katkaista ystävyytenne. Korosta, että jos hän sitoutuu terapiaan ja lääkitykseen, olet hänen tukenaan, mutta nykyinen tilanne on aivan liian toivoton. Et ole ammattiterapeutti, eikä hän saisi sinua sellaisena käyttää. Sinullakin on oikeus välillä jutella omista asioistasi ja saada niissä vastakaikua - koska kyse edelleenkin ON ystävästä, et ole hönen terapeuttinsa.

On, aina on se riski, että hän tappaa itsensä. Se riski on, vaikka jäisitkin. Mutta lisäksi jälkimmäisessä vaihtoehdossa on se vakava riski, että SINÄKIN masennut ja olet kohta kaulakiikussa.

Vierailija

Ai, tänään tällainen "masentuneet on hirveitä" -aloitus. Odotan innolla, mitä huomenna saan lukea. Sun pitäisi hieman lukea lisää masennuksesta, niin voisin ottaa sinut, ap, paremmin todesta.

Vierailija

Mä katkaisin välit siinä kohdassa kun masentunut ei halunnut mennä terapiaan eikä lääkitystä. Hän ei halunnut poistua kotoaan vaan odotti että muut tulee hänen luo. Jutut pyörii vaan yhdessä ja samassa asiassa ja hän oli totaalisen jumissa siinä yhdessä asiassa. Ja se sama levy pyöri vuodesta toiseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ai, tänään tällainen "masentuneet on hirveitä" -aloitus. Odotan innolla, mitä huomenna saan lukea. Sun pitäisi hieman lukea lisää masennuksesta, niin voisin ottaa sinut, ap, paremmin todesta.

Ei, masentuneet eivät ole hirveitä, eikä tässä varmaan siitä ole kysymys, vaan siitä, miten voisi auttaa, kun omat keinot ovat vähissä. Sitä paitsi minusta aloittajan ystävällä on masennuksen lisäksi muitakin ongelmia, persoonallisuushäiriö kenties. Tiedän itsekin ihmisiä, jotka lyövät hanskat tiskiin heti, kun heille ehdotettu hoito ei tehoa muutaman kerran jälkeen, eikä siinä tilanteessa välttämättä voi tehdä kovin paljon (olen käynyt psykiatrisella päiväosastolla, ja kyllä joidenkin "asenne" kaikkeen siellä tapahtuvaan ja ehdotettuun oli "en viitti, ei tää kuitenkaan auta".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa ap kuvaili omaa hyvin tukalaa tilannettaan. Mitä vähättelemistä siinä mahtaa olla? Minusta vaikutti kyllä oikesti todella kurjalta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.