Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Stressi ja ahdistustila- Miten helpottaa syömistä

Vierailija
31.08.2025 |

Olen kärsinyt henkisestä stressistä eron myötä ja sain paniikkikohtauksen. Sain pakko- oireita ja ahdistun syömisestä, koska pelkään, että ruoka jää kiinni kurkkuun. Tarkkailen syödessäni kokoajan suupalojen laskeutumista ja jännitän syömistä. Välillä joudun nielemään useampaan kertaan ruokaa----- tästä ahdistun lisää ja kierre on valmis. 

Mietin nukkuessani syömistä, herätessäni ja syödessäni. Mietin kokoajan montako kertaa vielä pitää syödä päivän aikana ja miten selviän syömisestä. Varsinkin aamulla syömisen aloittaminen on ahdistavaa pelon vuoksi. 

Tiedän, että tämä kuulostaa hassulta ehkä joidenkin mielestä, mutta tämä ei sitä ole. Minua ahdistaa tämä asia valtavasti. Yritän välillä olla miettimättä. Ei onnistu. Välillä saattaa vähän ahdistus ja pelko syömiseen laantua, mutta sitten taas muistan asian.

Kerran oli jotain muuta mietittävä ja syöminen sujui hyvin. En muistanut silloin tarkkailla omaa syömidtäni. 

Miten pääsisin eroon tästä? Tämä vaikeuttaa elämääni ja hyvinvointiani. Haluaisin tämän vaivan pois, mutta en keksi keinoja.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamista, myös minä kärsin tästä kausittain. Ja ruokaa on oikeastikin jäänyt kurkkuun jumiin pahoina kausina...

Ap, siirry nestemäiseen ravintoon nyt aluksi. Jogurttia, sosekeittoa, löysää muussia...antaa myös rauhan suolistollesi, joka voi helpottaa kurkkuoireitakin hieman. 

Vierailija
2/13 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksamista, myös minä kärsin tästä kausittain. Ja ruokaa on oikeastikin jäänyt kurkkuun jumiin pahoina kausina...

Ap, siirry nestemäiseen ravintoon nyt aluksi. Jogurttia, sosekeittoa, löysää muussia...antaa myös rauhan suolistollesi, joka voi helpottaa kurkkuoireitakin hieman. 

Eli onko sulla ahdistuksen takia jäänyt ruoka jumiin kurkkuun?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on usein sellasta, että pitää nielasta montakin kertaa ja tulee "Pakokauhu" yhtäkkiä kun syön. Selviän usein siitä niin että menen nopeasti ikkunan äärelle ja haukkuun "happea". tai sitten keskitän ajatukset yhtäkkiä johonkin ihan muuhun

Vierailija
4/13 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vauvapalsta, ei psykoterapeutin vastaanotto. 

Vierailija
5/13 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on traumaattisen kokemuksen, eli eron takia puhkeamassa ocd, eli pakko-oireinen häiriö. Nyt on todella, todella tärkeää, että otat yhteyttä sun paikkakunnan terveyskeskukseen ja varaat ajan lääkärille. Sieltä sut ohjataan eteenpäin. Tuo pitää pysäyttää nyt heti alkuunsa, ennenkuin se pahenee ja sä alat eristäytyä neljän seinän sisälle. Ota tää sun alotus täällä av:lla sun ekaks askeleeks paranemisen tiellä. Seuraava on soitto tk:een. Tsemppiä, sä saat kyllä apua ja selviät!

Vierailija
6/13 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko stressiä vähentää tai beetasalpaaja hermoille tms. Onko vettä lähellä tai mehu. Onko niska jumissa ja hartiat. Itse saan nestettä kurkkuun kun käännän vähän päätä alas, joka auttaa nielemistä hieman (jos kaikki jumittuu) ja pienempi pala, sekä ei kiireinen tahti syödä että aiempi ruoka laskeutuu. Joskus yritän odottaa hieman että menee alas, mutta en saa happea. Kastike tai pehmeä ruoka. Sappivaivoja on. 

Vierailija
7/13 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on usein sellasta, että pitää nielasta montakin kertaa ja tulee "Pakokauhu" yhtäkkiä kun syön. Selviän usein siitä niin että menen nopeasti ikkunan äärelle ja haukkuun "happea". tai sitten keskitän ajatukset yhtäkkiä johonkin ihan muuhun

Kauanko sulla on ollut tätä ja mikä tilanteen aiheutti?

Ap

Vierailija
8/13 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA 

Vierailija
9/13 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsot vaikka televisiota syödessä tai pelaat kännykällä. Saa ajatuksia irti siitä ruuasta. Koita vaikka rahkaa, smoothie, sosekeittoja, pehmeää leipää.

Vierailija
10/13 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

siirry joksikin aikaa syömään nestemäistä ravintoa. Sosekeittoja, smoothieita, jogurttia, viiliä, piimää, jäätelöä jne. 

ja ota yhteys tk:n psykiatriseen sairaanhoitajaan, joka auttaa sinut eteenpäin

Vierailija
11/13 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarkistaa rauta ja ferritiini. Palan tunne kurkussa on tavallinen oire matalasta raudasta.

Vierailija
12/13 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saanut edelliseen ketjuun tarpeeksi vastauksia? Haet apua syömishäiriöösi. 

Vierailija
13/13 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö saanut edelliseen ketjuun tarpeeksi vastauksia? Haet apua syömishäiriöösi. 

Mihin edelliseen ketjuun? En ole ikinä ennen kirjoittanut tänne. Toiseksi, mulla ei ole syömishäiriötä vaan pakko- oireiden aiheuttama pelkotila.

Ap