Valmistun laitoshuoltajaksi ja kaveri v*ttuilee "pas.ka ammatista"
Ei ole olo kovin hehkeä. Äiti sentään on järjestämässä pieniä juhlia. Kaveri itse valmistuu kosmetologiksi. Olin itse jo hetken innoissani tulevasta kesätyöstäni mutta nyt mieli on maassa. Pitääkö suurin osa ihmisistä laitoshuoltajia ns. pohjasakkana?
Kommentit (81)
Onnea AP! Mukavaa että saat juhlat. Toisten ammatteja ja koulutuksia vähättelevät ihmiset ovat vastenmielisiä. En ymmärrä miksi kukaan kosmetologi kuvittelee tekevänsä parempaa työtä kuin sinä.
Kyllä olis kaverisi kurja joutua sairaalaan, jossa ei laikkareita ole :(
jos siivoojia ei olisi niin me kaikki hukuttaisiin paskaan.
Aliarvostettua työtähän se on, josta harvoin kuulee kiitosta. Silloin huomataan yleensä jos jotakin on unohtunut tehdä..
Silti työ on äärimmäisen tärkeää, robotit ei ihan heti siivoojia korvaa!
Nokka pystyyn, minäkin olen ajatellut vahvasti alan vaihtoa, koska siivous on ihan mukavaa, ja siivooja on mielessä pyörinyt, siitähän on sitte mahdollista ponnistaa vaikka omaan kotisiivousyritykseen! :)
Onnea valmistumisesta ja tsemppiä kesätöihin! Oot tärkeässä ammatissa!
kosmetologina en paljoa huutelisi, ei voisi olla turhempaa ammattia. Ulkonäöstä tingitään helposti kun tulee rahasta tiukkaa, mutta kukaan, isommat laitokset ei ihan heti siivouksesta!
Vierailija kirjoitti:
Onpa paikalla paljon laitoshuoltajia. Ihan paska duunihan se on, kaikki normijärkiset osaa siivota ilman kolmen vuoden koulutusta.
Enpä haluaisi joutua veitsen alle leikkurissa, jonka on siivonnut joku "normijärkinen ilman koulutusta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa paikalla paljon laitoshuoltajia. Ihan paska duunihan se on, kaikki normijärkiset osaa siivota ilman kolmen vuoden koulutusta.
Enpä haluaisi joutua veitsen alle leikkurissa, jonka on siivonnut joku "normijärkinen ilman koulutusta".
Ei laitoshuoltajan koulutus sentään kolmea vuotta kestä, hieman päälle vuoden on kesto.
Tsemppiä ap. Ainakin laitoshuoltajan työ on tärkeämpää kuin kosmetologin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin laitoshoitaja voi mennä jatko-opiskelemaan?
Samaa alaa siivoustyön ohjaajan erikoisammattitutkinto ja siivousteknikon erikoisammattitutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siivoojat on sitä aliarvostetuimpaa ammattikuntaa.
Mutta miksi näin on? Pitäisikö tähän saada muutos?
Osa siivousalan esimiehistä ja yrittäjistä eivät arvosta työntekjäänsä, edes hyvää sellaista, pätkääkään. En tiedä mistä johtuu. Alalla on kilpailua ja valitettavasti halvin hinta on yleensä voittaja. Vaikka on useasti kaukana parhaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siivoojat on sitä aliarvostetuimpaa ammattikuntaa.
Mutta miksi näin on? Pitäisikö tähän saada muutos?
Osa siivousalan esimiehistä ja yrittäjistä eivät arvosta työntekjäänsä, edes hyvää sellaista, pätkääkään. En tiedä mistä johtuu. Alalla on kilpailua ja valitettavasti halvin hinta on yleensä voittaja. Vaikka on useasti kaukana parhaasta.
Kyllä. "Hinta kohdallaan" -ajattelu se hallitsee jokaisen elämää, ja siitä syystä kaikki on syyllisiä ekoatastrofeista veronkiertoon. Mutta mikä johtaakaan tuohon ajattelutapaan?
Lämpimät onnittelut -sinulla on tärkeä ja hyvä ammatti. Sairaanhoitajana arvostan laitoshuoltajatyökavereitani, joiden työ mahdollistaa sairaalan toiminnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin osaa (vaikka monella työpaikalla ei edes uskoisi porukan osaavan pyyhkiä omaa persettään, varsinkin kun miesten vessassa käy...), mistä olet päätellyt koulutuksen edes kestävän 3vuotta😂 omani opiskelin 9kuukaudessa👌
Selvennykseksi. Aloitin 1998 syksyllä perustutkintojakson, KoLaPu ( Koti-Laitos ja Puhdistusalan perustutkinto) kesto 1,5v. Väliin kävin erillaisia ja eripituisia kursseja, mm. Tekstiilihuolto ja Lattianhoitokoneiden käyttö ja huolto. ( KoLaPu opintojen aikana olin 1:n vuoden kokoaikaopiskelija, lainan avulla) Näiden jälkeen Laitoshuoltajatutkintojakso,työn ohella kuten välillä käydyt kurssitkin! Valmistuin 2003.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja on yks maailman tärkeimpiä ammatteja. Pysähtykääpä ihan oikeasti miettimään sitä jos siivoajia ei ollenkaan olisi.....
Totta haastat! Tulipa mieleen harvoin mainitut Kiinteistöhuoltohenkilöt! Aikoinani työmatkalla aamuvarhaisella kaupungin läpi ajaessani näin heitä siivoamassa jalkakäytäviä. Ajatella, jos he olisivat yhdenkin vuorokauden pois, niin olisipa siivo! Ja talvella kahlattaisi lumessa!
Kosmetologi ei ehkä tajunnut, että ilman teitä laitoshuoltajia aika nopeasti monet toimitilat, kaupat ja kodit hukkuisivat p4sk44n.
Kosmetologin työnäkymät ovat sen verran heikot, että kyselee vielä ehkä sinulta töitä tulevina vuosina ja toivottavasti aikuistuu siihen mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laitoshuoltajan koulutus sentään kolmea vuotta kestä, hieman päälle vuoden on kesto.
Oma kokonaiskoulutukseni kesti n. 3v. Opiskeluni ajoittui 1998- 2003. Lue sivu 73.
Onnea! Hienoa valmistua ammattiin, jossa työllistyy. Arvostan todella enemmän kuin sellaisia koulutuksia, joista ei yhteiskunta hyödy lainkaan. Jokaisen pitäisi kantaa kortensa kekoon. Itse olen ja mieheni yliopistokoulutuksen hankkineita, mutta en koskaan oleta olevani parempi kuin sinä. Tsemppiä!
Parempaa hommaa laitoshoitajan työ on kuin lähihoitajan. Saa tehdä hommia rauhassa eikä tarvi haistella kenenkään perseitä.
Arvaas mitä, olet eläkeammatissa, jos niin haluat. Sinun ei tarvitse ikinä olla työttömänä, eikä tule yyteitä.
Palkkakin on ihan kiva, koska vuorotyö. Ja työ on siistiä.
Kosmetologit on joko yrittäjiä, eli kova homma saada elanto, tai sitten töissä yrityksessä, jossa pitää tehdä tulosta. Kaikki tuntemani kosmetologit ovat vaihtaneet ammattia. Ei se jalkojen hoito, näppyjen puristelu ja pyllykarvojen vahaus niin hehkeää ole...
Tuskinpa vain osaa. Et saisi sitä duunia ilman koulutusta.
Minulle eräs laitoshuoltaja on kertonut esim. eri puhdistuaineiden ominaisuuksista ja niiden oikeasta ja turvallisesta käytöstä. Olen ottanut opiksi kotisiivouksessa. Tietoja ja niksejä, joista "talonpoikaisjärjelläni" ollut aavistustakaan.