Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valmistun laitoshuoltajaksi ja kaveri v*ttuilee "pas.ka ammatista"

Vierailija
29.05.2018 |

Ei ole olo kovin hehkeä. Äiti sentään on järjestämässä pieniä juhlia. Kaveri itse valmistuu kosmetologiksi. Olin itse jo hetken innoissani tulevasta kesätyöstäni mutta nyt mieli on maassa. Pitääkö suurin osa ihmisistä laitoshuoltajia ns. pohjasakkana?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin itse asiassa laitoshuoltaja on paljon hyödyllisempi, parempi ja tärkeämpi ammatti kuin kosmetologi. Laitoshuoltajista esim. sairaalassa on aivan valtava apu!

Vierailija
42/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä miksei siivoojia arvosteta.. siis haluatteko te työntekijät siivota itse työpäivienne aikana?? Lääkärit ja sairaanhoitajatkin kattoo laitoshuoltajia vinoon, mutta miettikääpä jos heitä ei olisi! Haluaisitteko omien töidenne lisäksi vielä nekin työt?!? Epäilen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea valmistumisesta! Itse olen pähkäillyt, että hakisinko lukiosta valmistumisen jälkeen laitoshuoltajaksi. Mikään ala ei oikein kiinnosta, enkä ole yliopistoon jne hakemassa. Ainoa homma mikä "estää" asiaa on häpeä. Tuntuu, että juurikin kaikki sukulaiset ja tutut alkaisi pilkkaamaan, kun aio hankkia kummempaa uraa. En ole rahan perässä ja laitoshuoltajan työllä saa ainakin töitä. :-)

Vierailija
44/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ammatti. Tärkeä ja työllistävä. Onnea valmistumisesta! 😊

Vierailija
45/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kirjoitti:

Onnea valmistumisesta! Itse olen lähäri ja miettinyt välillä laitoshuoltajan tutkintoa. Saisi tehdä työnsä itsenäisemmin ja olen ymmärtänyt, että esim.sairaaloissa työ voi olla hyvinkin monipuolista. Ei siis pelkkää siivoamista. Olenko oikeassa? Minun mielestäni laitoshuoltaja on työyhteisönsä jäsen siinä missä muutkin. Aatelkaapas miten paljon pöpöt leviäisivät ilman laitoshuoltajia. Talot missä on laitoshuoltajia, niin niissä myös hoitajat saavat keskittyä paremmin omaan osaamiseensa, eli hoitamiseen. Toista taas on paikoissa, missä laikkareita ei ole. Se kaikki puunaamis-aika on pois hoitotyöstä ja asiakkailta. Turhauttavaa sekä hoitajille että maksaville asiakkaille.

Olet oikeassa. Ammattitutkinnon sisällöstä (valinnaiset osiot) ja työpaikasta riippuen laitoshuoltaja voi tehdä muutakin kuin siivota. Omassa työhistoriassani olen mm. suihkuttanut, syöttänyt, vessattanut, tilannut potilaille siirtokuljetuksia, tilannut ja purkanut varastotavaroita ja liinavaatteita, tehnyt ja purkanut eristyksiä, vastannut pienimuotoisesta välinehuollosta (uä-sondit, skoopit ym.), tiskannut, tarjoillut, järjestänyt kahvituksia, liputtanut, hoitanut kukkia ja juoksevia asioita (postitus, tilavaraukset) sekä paimentanut lapsia päiväkodissa. Työkenttä on laaja ja monipuolisuus on se, mikä pitää homman mielenkiintoisena. Valitettavaa, että monin paikoin työnkuva on typistetty vain siivoukseen (helpompi ulkoistaa ja kilpailuttaa) tai työt on tuupattu hoitohenkilökunnalle (yksit. vanhainkodit).

Vierailija
46/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja on yks maailman tärkeimpiä ammatteja. Pysähtykääpä ihan oikeasti miettimään sitä jos siivoajia ei ollenkaan olisi.....

Vierailija
47/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea valmistumisesta!

Kavereita saat varmasti semmoisiakin, jotka arvostavat sinua ja ammattiasi. Toivottavasti saat pian töitä!

Sorry, sinulla onkin jo kesätyö - ja ilmeisesti alaltasi - siitä se lähtee!

Olen todella iloinen puolestasi :)

Vierailija
48/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa paikalla paljon laitoshuoltajia. Ihan paska duunihan se on, kaikki normijärkiset osaa siivota ilman kolmen vuoden koulutusta.

Kyllähän sitä jokainen siivota osaa, (vaikka välillä se vähän epäilyttää) mutta osaisitko purkaa vaikkapa clostridium-eristyksen? Niin, että huoneeseen tuleva seuraava potilas etkä sinä itse saa tartuntaa.

Entä tiedätkö missä järjestyksessä sä ne erkkahuoneessa käytetyt suojaimet riisut, ja missä?

Laitoshuoltajan työ on oikeasti paljon vaativampaa kuin pelkkää pölyjen pyyhintää ja lattian moppausta.

Vierailija
49/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ammattikuntana teette sellaista perustyötä, jota ilman tämä yhteiskunta pyörisi hyvin eri tavalla. Jos yhtäkkiä nyt katoaisitte kaikki, niin me kirjaimellisesti "hukuttaisiin *kaan". Maailmassa ei kovin kummoista nyykähdystä tapahtuisi vaikka kosmetologit häviäisivät. Työnne on erittäin tärkeää ja se vaatii tekijältään paljon sekä fyysisesti että henkiseltä kantilta. Ei se rakettitiedettä ole, mutta ikäviä asioita pitää pystyä kestämään jatkuvalla syötöllä. Sekä ikäviä työtehtäviä, ei sovi hienohelmoille, että stressiä ja tätä vähättelyä. Silti pitää jaksaa iloisena asiakkaita tervehtiä vaikka olisi kuinka ikävä päivä.

Ole siis ylpeä itsestäsi ja työstäsi! Ansaitsisitte paljon enemmän kunnioitusta ja korvausta.

Vierailija
50/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tehdä töitä ja asenne on kunnossa niin töitä riittää. Paljon on lyhyellä koulutuksella ammatteja joiden arvostus ei ehkä ole sillä tasolla minkä ansaitsevat, mutta tekevät tärkeää työtä jota ilman muiden työ ei onnistu. Sairaalassa just laitoshuoltajat ja välinehuoltajat esimerkiksi. Mietin kumpaakin kun etsin opiskelupaikkaa, päädyin lähäriksi.. Kaduttaa ja mietin uudelleenkouluttautumista sillä noissa töissä ei tarvitsisi olla niin "lähellä" potilasta..

Vierailija
51/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja, enkä voisi tehdä työtäni ilman laitoshuoltajia ❤ onnea valmistumisesta!

Vierailija
52/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa tehdä töitä ja asenne on kunnossa niin töitä riittää. Paljon on lyhyellä koulutuksella ammatteja joiden arvostus ei ehkä ole sillä tasolla minkä ansaitsevat, mutta tekevät tärkeää työtä jota ilman muiden työ ei onnistu. Sairaalassa just laitoshuoltajat ja välinehuoltajat esimerkiksi. Mietin kumpaakin kun etsin opiskelupaikkaa, päädyin lähäriksi.. Kaduttaa ja mietin uudelleenkouluttautumista sillä noissa töissä ei tarvitsisi olla niin "lähellä" potilasta..

Mua ihmetyttää lähärien aliarvostus. On tärkeää työtä olla siinä lähellä kun toinen on avun tarpeessa, paitsi ammattilaisena, myös ihmisenä ihmiselle.

Vierailija
53/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa paikalla paljon laitoshuoltajia. Ihan paska duunihan se on, kaikki normijärkiset osaa siivota ilman kolmen vuoden koulutusta.

No, tiedät itsekin ettei tuo pidä paikkaansa. Ja toiseksikaan, haluatko SINÄ sitten alkaa siivoamaan? Eikö se ole kiva, että joku sen siellä työpaikalla, rappukäytävissä, kaupoissa, kirjastoissa, terkkareissa, sairaaloissa ja ihan joka paikassa tekee?

Vierailija
54/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siivoojat on sitä aliarvostetuimpaa ammattikuntaa.

Mutta miksi näin on? Pitäisikö tähän saada muutos?

Siivoamista ei pidetä tärkeänä työnä. Harmi kyllä.

Vierailija
55/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän arvostan laikkarin työtä kuin kosmetologin. En usko että kosmetologilla on hyvä työtilannekaan.

Vierailija
56/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PS. Sano kaverille että se persekarvojen vahaus kyllä varmasti sopii hänelle paljon paremmin, kuin fyysisesti raskas laitoshuoltajan ammatti.😉

Kosmetologin työ ei ole fyysisesti kevyttä hommaa,vaikka ei rankimmasta päästä olekaan. Tuntien vartalohieronnat ja jalkahoidot vaativat vähän sitä habaakin.

En ymmärrä miksi pitää haukkua yhtä ammattikuntaa nostaakseen toista? Ettehän te haukkujat ole yhtään tätä ap.n "kaveria" kummempia.

Vierailija
57/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshuoltajat on ammattiryhmä jonka puuttumisen huomaa heti esim sairaaloissa. Arvostan kovasti heidän tärkeää työtään👍 Paljon onnea valmistumisen johdosta 😊

Vierailija
58/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siivoojat on sitä aliarvostetuimpaa ammattikuntaa.

Mutta miksi näin on? Pitäisikö tähän saada muutos?

Siivoamista ei pidetä tärkeänä työnä. Harmi kyllä.

Ja palkka on pieni. Jos palkka olisi tonnin enemmän, arvostus ko. alaa kohtaa varmasti kasvaisi.

Vierailija
59/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea valmistumisesta!

Ilman teitä laitoshuoltajia työni olisi turhaa. Tai itseasiassa koko tiimin työ.

T. Sh leikkaussalista

Vierailija
60/81 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin laitoshoitaja voi mennä jatko-opiskelemaan?