Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisko oikeesti tehdä jotain? -Mikromuovivalitusta

Vierailija
29.05.2018 |

Kun ostin ekat kuorintavoiteeni niin tutkin tuoteselosteesta mitä ne sisältävät. Kuorivana ainesosana oli halkaistut siemenet. Kaikki nää vuodet olen sitten luottanut siihen, että näin on niissä muissakin aineissa. Pari vuotta sitten järkytyin kun tajusin, että oikeesti kuorivana ainesosana voi olla muoviset rakeet - tuotteessa, jonka tarkoituskin on päätyä vesistöön!
Naiviudessani kuvittelin, että kun tällainen vääryys nyt selvisi, kaikki muovirakeita sisältävät tuotteet vedetään oitis markkinoilta - ja niitä tuottaneille firmoille mätkäistään tietysti valtavat korvausvaateet.
Eikä mitä. Vaan selvisi sitten minullekin, että niitä muovirakeita on vaikka missä tuotteissa nykyisin, pesuaineissa, hammastahnoissa... eikä juuri minkään tuoteselosteesta kovin helpolla selvitä, missä niitä on. Vertaa vaikka apteekkien huippulaatukosmetiikkasarjat - suurimmassa osassa niissäkin merkeissä niitä on/oli. Niin kuin kotimaisessakin sarjassa.
Eikö nyt voitaisi yhteistuumin ihan aikuisten oikeesti vaatia, ettei Suomessa saisi (ainakaan missään vesistöön/veteen liittyvissä) myydä tai valmistaa lainkaan muovirakeita sisältäviä tuotteita?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko silica hammastahnassa juurikin tuota mikromuovia? Itse ostin luonnonkosmetiikkahyllystä hammastahnan ja kotona huomasin vasta tuon silica ainesosan. Olin ajatellut automaattisesti, ettei noissa olisi mikromuovia..

Vierailija
2/85 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaa kotimaista luonnonkosmetiikkaa, niin voiko niiden muovittomuuteen luottaa? Listataan nyt tänne niitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryn kokonaan luonnonkuituisiin vaatteisiin. Käytän fleecet loppuun ja teetätän niistä leikatuilla kaavoilla villaiset vastaavat vaatteet.

Vierailija
4/85 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä juuri on niin hankalaa, kun ei oikein mistään tuotteesta voi olla varma, sisältääkö se mikromuovia vai ei. Itse olen kysynyt suoraan muutamalta maahantuojalta, mutta: Vastauksissa on ilmaistu selkeästi, että aiemmin tuotteissa on kyllä käytetty mikromuovia, mutta nyt on kehitelty tuote, jossa mikromuovi on korvattu toisella.... Niinpä, vanhat tuotevarastot kuitenkin myydään ensin loppuun

Vierailija
5/85 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tuskasi!

Katsoin eilen jääkaappiin ja sisällöstä noin 75% oli muovipakkauksissa. Kun poden näitä ääneen, moni nauraa että no meillä suomessahan on niin ja näin hyvä jätteenkäsittely... no niinpä niin, meillä hyvinvointivaltiona olisi erinomaiset edellytykset näyttää esimerkkiä muuallekin. Ruokatarpeet tiskeiltä ja laareista kuten ennenkin, omiin rasioihin? Shampoon vaihdoin jo oliiviöljypalasaippuaan, parani hiustenkin kunto. Tekokuituvaatteet on muutenkin pyllystä päällä, hus pois.

Listataan lisää!

Vierailija
6/85 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun lajittelen, just muovi täyttyy ekana biojätteen jälkeen.

Vierailija
7/85 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voit toisaalta olla huoleti sillä vain 0,5 % kaikista mikromuovipäästöistä tulee kuluttajakosmetiikasta. Enemmän kannattaisi murehtia autoilusta, renkaista päästöjä tuleekin sitten 53,6 %. Suosittelen lukemaan tämän norjalaistutkimuksen aiheesta http://www.miljodirektoratet.no/Documents/publikasjoner/M321/M321.pdf

Vierailija
8/85 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko silica hammastahnassa juurikin tuota mikromuovia? Itse ostin luonnonkosmetiikkahyllystä hammastahnan ja kotona huomasin vasta tuon silica ainesosan. Olin ajatellut automaattisesti, ettei noissa olisi mikromuovia..

Silica eli piidioksidi. koostuu piistä ja hapesta. Pääasiallinen rakennusaine sellaisessa pelottavassa aineessa kuin "hiekka".

Tuota jos päätyy vesistöihin, niin tuskin on suurikaan ongelma, koska 75 % maankuoresta on sitä muutenkin...

Vierailija
9/85 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, voit toisaalta olla huoleti sillä vain 0,5 % kaikista mikromuovipäästöistä tulee kuluttajakosmetiikasta. Enemmän kannattaisi murehtia autoilusta, renkaista päästöjä tuleekin sitten 53,6 %. Suosittelen lukemaan tämän norjalaistutkimuksen aiheesta http://www.miljodirektoratet.no/Documents/publikasjoner/M321/M321.pdf

Niinkö? No ensinnäkään mun kielitaitoni ei riittäisi lukemaan tuota tutkimusta miltään osin, lisäksi se on niin pitkä, että kiinnostaisi varmaan jotain jo ennestään aiheeseen suuresti perehtynyttä.

Mutta: En ole koskaan ymmärtänyt tuota pointtia, ettei itse kannata tehdä mitään millekään, kun se vaikuttaisi kuitenkin niin mitättömän vähän (siis viittaus tuohon puoleen prosenttiin). Minulla ei ole autoa ja kulutan oikeastaan lähes kaikkea todella vähän. Silloin jonkun kuorinta-aineen (lopetin niiden käytön tosin jo kokonaan) prosentuaalinen osuus Minun tuottamastani mikromuovista olisikin jo verrattain iso.

Ja vielä: Eräs jo eläkkeelle jäänyt työtoverini piti saksia ja pussia (kyllä, muovista) aina laukussaan. Hänen mottonsa oli: Yksikin istutuksen katkaistu oksa houkuttelee lisää katkaistuja oksia, yksikin kadulle tai luontoon heitetty roska kerää pian ympärilleen lisää. Niinpä hän leikkasi siististi pois katkaistut tai tallotut oksat, ja keräsi irtoroskat kulkutieltään. Ja tähän toki pyrin itsekin, joten kyllä: ei yhtään lisää mikromuovia mereen!

Vierailija
10/85 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaillaan kerätään kansalaisaloitetta, löytyisi netistä kun laittaisi hakusanat kansalaisaloite ja mikromuovi. Jostain syystä tätäkin palstaa ja tällaistakin keskusteluketjua tarkkaillaan niin tiiviisti, että suoran linkin sisältävää kommenttia ei julkaista lainkaan - sensuurihan se kaikki ongelmat ratkaisee, onhan tuo todettu muuallakin.

Vierailija
11/85 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka heittävät sen natsan viemäriin. Sadevesiviemäreistä kaikki roskat vaan huuhtoutuu vesistöön.

Entä mitä mieltä pitäisi olla tällaisesta pesuaineesta: Ärsyttää voimakkaasti silmiä. Haitallista vesieliöille, pitkäaikaisia haittavaikutuksia. Säilytä lasten ulottumattomissa.

Aika pelottavaa että se on yhdessä Suomen suosituimmassa astianpesuainepullon etiketissä...

Sen aloitteen kävin allekirjoittamassa.

Vierailija
12/85 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin voisi vaikuttaa nyt siihen, mihin voi vaikuttaa. Toisaalta haluttaisiin kieltää muoviset korvapuikot ja -pillit. Suurin ongelmahan niissä lienee se, että ne joutuvat mereen -eikä poltettavaksi (paitsi Suomessa toki suurin osa, ehkä).

Vierailija
13/85 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavara kulkee pyörillä ja siitä tulee suurin osa mikromuovijalanjäljestä. Siihen on vaikea vaikuttaa kuin kuluttamalla kaikkea vähemmän.

Ja taas tämä! Tällainen kommentti on niin helppo tulkita siten, ettei niillä pienillä teoilla ole kuitenkaan mitään merkitystä. Kaikilla teoilla (ja tekemättä jättämisillä on). Ja siihenhän kaikkien (paitsi talouskasvua hinkuavien) tulisi pyrkiäkin kaikin tavoin, mahdollisimman pieneen kulutukseen sitä lähituotantoa suosien.

Vierailija
14/85 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista on vaikea tietää jopa myyjiltä, esim body shopin spa-rasva sisältää esim. sodium polyacrylatea, joka on muovi. Kysyin myyjältä tästä ja hän katsoi koneelta, ettei se ole muovia. En tiedä miksi asiaa pitää vääristää tai tietoa pimittää? Onneksi on netti, josta nämäkin asiat voi tarkastaa ja ostaa vain sitä mikä on turvallista itselle ja ympäristölle.

Vierailija
15/85 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ainakin on mikromuoveja:

• Alkyl methacrylates crosspolymer

• Ammonium Acryloyldimethyltaurate / Carboxyethyl Acrylate Crosspolymer

• Ammonium Acryloyldimethyltaurate/VP Copolymer

• Cera Microcristallina

• Dimethicone Crosspolymer

• Dimethicone/vinyl dimethicone crosspolymer

• Hydroxyethyl Acrylate/Sodium Acryloyldimethyl Taurate Copolymer

• Lauryl Methacrylate/Glycol Dimethacrylate Cross polymer

• Polyacrylamide

• Polyquaternium-7, Styrene/Acrylates Copolymer

• PPG-51/Smdi Copolymer

• Sodium Acrylate/Acryloyldimethyl Taurate Copolymer

• Sodium acrylates copolymer

• Sodium polyacrylate

• Styrene/Acrylates Copolymer

• Taurate/Vp Copolymer

Lisäksi kaikki nämä: PP, PE, PET, PMME

Vierailija
16/85 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huolettaa mikromuovit enemmän kuin mehupillit tai roskapussit, koska mikromuovia ei saa suodatettua vedestä pois. En haluaisi juoda muovia elimistööni, enkä haluaisi, että luonto ja vesistö muovittuisi.

Yksittäinen ihminen voi vaikuttaa ainoastaan omiin valintoihin, mutta jos suuri osa alkaa olla tietoinen noista ja valitsee toisin, on teollisuudenkin pakko muuttua. Niin kauan kuin ihminen ostaa vaarallisia kemikaaleja, niin niitähän tuotetaan.

Vierailija
17/85 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kosmetiikan osalta ladata CosmEthics -sovellus! Sillä luetaan tuotteen viivakoodi puhelimen kameran avulla ja sovellukseen voi itse määritellä minkälaisten aineiden kohdalla sen haluaa hälyttävän, juuri esimerkiksi muovi. Helpottaa kummasti!

Vierailija
18/85 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko mikromuovi jotenkin esim. kuorinta-aineen tuoteselosteessa.

Vierailija
19/85 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa! Miten ihmeessä tuollaista kosmetikkafirmat tekevät. Luulisi että teknologia säästäisi luonnonvaroja, mutta nähtävästi raha on tieto/taitoa tärkeämpää.

Vierailija
20/85 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eivät käytä maximuovia.