Äitini on päättänyt erottaa veljeni ja tämän avovaimon...
Mä en oikein tiedä, pysyttelisinkö erossa koko sotkusta vai pitäiskö tilanteelle tehdä jotain. Ja jos pitäisi, niin mitä...
Veljeni on ollut avopuolisonsa kanssa monta vuotta jo yhdessä. Alkuun tämä nainen oli äitini mielestä aivan ihana, tämän suku oli ihana jne.
Pari vuotta meni hyvin, mutta sitten äitini alkoi esittää negatiivisia kommentteja ja haukkua tätä naista mm. koska ei juhlissa ita osaa keskusteluun tarpeeksi, kuulemma juo liikaa (äitini ihan oma keksintö), elää veljeni siivellä (tämäkin äitini oma keksintö), on kiittämätön jne.
No nyt tilanne sitten räjähti käsiin, kun veljeni ja avopuolisonsa remontoivat asuntonsa eikä äitini ymmärrä heidän sisustusratkaisujaan. Äitini mm. yritti puuttua asunnon kaappeihin, kylppärin laattoihin, seinien väriin, huoneratkaisuihin, verhoihin, kodinkoneisiin... Ja kun äitini ratkaisut eivät kelvanneet, aloitti hän vihakampanjan tätä veljeni avovaimoa vastaan.
Tähän mennessä äitini on käännyttänyt jo useamman sukulaista tätä naista vastaan soittelemalla haukkumispuheluita pitkin sukua.
Veljeni ei varmaan tästä ole tietoinen. Muuten tiedän äitini kyllä "varoitelleen" ja kritisoineen veljeni avopuolisoa myös veljelleni, mikä on aiheuttanut riitoja, ja huomaan veljeni alkaneen suhtautua epäilevästi avopuolisoonsa...
Kuvio on minulle jo tuttu, sillä äitini on savustanut samalla tavalla pois myös minun "epäkelpoja" miesystäviäni sekä sekaantunut oman veljensä suhteisiin samoin seurauksin...
Mitä te tekisitte minun asemassani?
Kommentit (49)
No ensiksi äitisi kannattaisi ohjata harrastusten ja muiden asioiden pariin kun kuulostaa siltä ettei hänellä ole omaa elämää ollenkaan.
Minä sinun asemessasi asettuisin veljen ja avovaimon puolelle äitiä vastaan.
Kertoisin veljelleni, mitä äiti puuhailee. Pitäisin myös puhuttelun äidille, että näin ei vaan toimita. Saattaisin myös kertoa sukulaisille, että äidillä on alkavan muistisairauden oireita, eikä hänen puheitaan kannata ottaa tosissaan.
Ihan ensin kiittelisin itseäni siitä, että olen suvussa, jossa on noin kiinteät suhteet läheisiin. Suurimmassa osassa sukuja serkkuja ei pätkän vertaa kiinnosta veljesi avovaimo ja tämän asiat.
Toiseksi pysähtyisin miettimään, että miten se äiti nyt voi olla remontissa noin paljon mukana, kun tavallisesti ratkaisut tehdään rautakaupassa tyyliin maksaja päättää.
Kolmanneksi pohtisin, että miksi ihmeessä minä tiedän tämän kaiken. Ei kai siksi, että asun äidin peräkamarissa?
Neljänneksi kummastelisin sitä, että mitä ihmeen merkitystä sillä oikeastaan on, kenelle äiti soittaa ja mitä kertoo. Ei suvulla ole mitään sananvaltaa veljesi ja tämän avovaimon elämässä, joten mitä tuosta muka seuraa.
Paitsi mielikuvituksessasi.
Jos pidät itseäsi puolueettomana tarkkailijana, ja äitisi käytöksessä on toistuva kaava, sanoisin asiasta.
Ei kenelläkään ole oikeutta pilata toisten liittoa.
Puhu veljellesi. Ja puhu niille sukulaisille, joille tuota mustamaalausta on tehty, ja korjaa äitisi antamat väärät tiedot. Näin minimoit vahingot. Sen jälkeen yritä puhua äidillesi ja pyydä myös veljeäsi puhumaan äidille. Ja tosiaan, olisi hyvä, jos äidillesi löytyisi jotain sisältöä elämään, ettei olisi kaikki aika käytettävissä muiden asioihin puuttumiseen.
En puuttuisi asiaan. Veljelle voisit kertoa, mutta luultavasti hän tuntee äitinsä, eikä edes ylläty.
Kertoisit sun veljelle ja sen rouvalle mitä olet huomannut?
Jos sinä jotain haluat tehdä niin sano äidillesi, että menee mielestäsi liian pitkälle toisten asioihin puuttumisessa, ja nolaa itsensä käytöksellään.
En usko että pystyy kuitenkaan suurta vahinkoa aiheuttamaan, kyllä ihmiset muodostaa mielipiteensä itse eikä sekopäisten haukkumapuhelujen kautta.
Kertoisin veljelleni oman näkemykseni siitä mitä tuossa tapahtuu, ja että äiti on ennenkin tehnyt tällaista mustamaalaamista. Miehet varsinkin toisinaan ei ollenkaan huomaa tuollaista manipulointia mitä äiti tässä tapauksessa harrastaa.
hullu muija saatna tuo äitimuorinne :DD Suoraa puhetta vaan kasvotusten, miten asiat on.
Vierailija kirjoitti:
En usko että pystyy kuitenkaan suurta vahinkoa aiheuttamaan, kyllä ihmiset muodostaa mielipiteensä itse eikä sekopäisten haukkumapuhelujen kautta.
No ei ainakaan meidän suvussa. On semmoinen ämmäporukka, jotka oikein odottaa mehukkaita juoruja, jotka saa laittaa kiertoon ja puhelimessa kauhistella ja vielä paisutella. Ovat kuin mitkäkin korppikotkat, kun saavat jotain huonoa tietoonsa, varsinkin jos se on esim. varakkaampien sukulaisten perheestä ati koulutettu ihminen, kyllä siitä saadaan iloa pitkään jos sillä on jokin asia huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisin veljelleni, mitä äiti puuhailee. Pitäisin myös puhuttelun äidille, että näin ei vaan toimita. Saattaisin myös kertoa sukulaisille, että äidillä on alkavan muistisairauden oireita, eikä hänen puheitaan kannata ottaa tosissaan.
Kannatan tätä.
Jos äiti haukkuu pojan vaimoa juopoksi, sitä on vaikea jälkeenpäin todistaa vääräksi. Ei tuollaista asiaa voi jättää sen varaan, että kyllä muut sukulaiset ymmärtävät että valetta se on.
Kannattaa sanoa veljelle. Äiti ei varmasti muuta tapojaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin kiittelisin itseäni siitä, että olen suvussa, jossa on noin kiinteät suhteet läheisiin. Suurimmassa osassa sukuja serkkuja ei pätkän vertaa kiinnosta veljesi avovaimo ja tämän asiat.
Toiseksi pysähtyisin miettimään, että miten se äiti nyt voi olla remontissa noin paljon mukana, kun tavallisesti ratkaisut tehdään rautakaupassa tyyliin maksaja päättää.
Kolmanneksi pohtisin, että miksi ihmeessä minä tiedän tämän kaiken. Ei kai siksi, että asun äidin peräkamarissa?
Neljänneksi kummastelisin sitä, että mitä ihmeen merkitystä sillä oikeastaan on, kenelle äiti soittaa ja mitä kertoo. Ei suvulla ole mitään sananvaltaa veljesi ja tämän avovaimon elämässä, joten mitä tuosta muka seuraa.
Ai miten äitini voi olla noin paljon remontissa mukana? Ihan helposti. Hän tunkee itsensä väkisin mukaan tälläisiin "tapahtumiin". Meille yritti järjestää itsensä "auttamaan muutossa" (ensimmäisessä muutossa oli mukana, mikä oli virhe kun päätti minun puolestani jokaisen huonekalun ja tavaran sijainnin jne. kun omat ratkaisuni olivat "tyhmiä" sekä heitti omasta mielestään tarpeettomia asioita pois...) ja jouduin kieltämään äitiäni tulemasta viisi kertaa, muuttopäivänä kuitenkin tunki meille ja hermostui kun olimme saaneet melkein kaiken jo muutettua...
Minä osaan ennakoida äitini toimia, veljeni antaa helpommin periksi kun ei halua riidellä ja ajattelee että on kiva kun äiti haluaa olla avuksi. :)
Mistä minä tiedän tämän kaiken? Äitini laittaa viestiä päivittäin sekä soittelee näitä haukkumispuheluitaan, keskustelen veljeni ja tämän avovaimon kanssa sekä myös sen muun suvun, jolle äitini myös soittelee.
Ja omalta kohdaltani tiedän, miten helposti kun moni sukulainen puhuu negatiivisesti tai epäilee avopuolison motiiveja jne. sitä alkaa itsekin helposti siihen uskoa...
Missä päin maailmaa te asutte ja elätte, jos suku on noin mukana elämässänne? Jos minun äitini soittaa veljelleen ja moittii minua, en saa sitä koskaan tietää eikä se vaikuta mihinkään. Samalla tavalla tulee kutsu ylioppilasjuhliin ja 50v synttäreille eikä kukaan siellä juoruile, että tuossa on se kamala tytär.
Mitä tuosta ap:n äidin toiminnasta käytännössä seuraa? Asun pienellä paikkakunnalla, täällä ei seuraisi yhtään mitään.
Olet säästynyt monelta murheelta kun viisas äitisi on savustanut epäkelpoja sulhoja etäämmälle. Ole kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miten äitini voi olla noin paljon remontissa mukana? Ihan helposti. Hän tunkee itsensä väkisin mukaan tälläisiin "tapahtumiin". Meille yritti järjestää itsensä "auttamaan muutossa" (ensimmäisessä muutossa oli mukana, mikä oli virhe kun päätti minun puolestani jokaisen huonekalun ja tavaran sijainnin jne. kun omat ratkaisuni olivat "tyhmiä" sekä heitti omasta mielestään tarpeettomia asioita pois...) ja jouduin kieltämään äitiäni tulemasta viisi kertaa, muuttopäivänä kuitenkin tunki meille ja hermostui kun olimme saaneet melkein kaiken jo muutettua...
Minä osaan ennakoida äitini toimia, veljeni antaa helpommin periksi kun ei halua riidellä ja ajattelee että on kiva kun äiti haluaa olla avuksi. :)Mistä minä tiedän tämän kaiken? Äitini laittaa viestiä päivittäin sekä soittelee näitä haukkumispuheluitaan, keskustelen veljeni ja tämän avovaimon kanssa sekä myös sen muun suvun, jolle äitini myös soittelee.
Ja omalta kohdaltani tiedän, miten helposti kun moni sukulainen puhuu negatiivisesti tai epäilee avopuolison motiiveja jne. sitä alkaa itsekin helposti siihen uskoa...
MInusta on hauskaa, että veljesi soittaa äidille aina ennen kuin lähtee kauppaan. Eihän se äiti muuten tiedä, että ostoksille ollaan menossa.
Tärkeintä on, että veli tietää totuuden tilanteesta, ettei käy niin että äiti saa käännettyä hänet avovaimoa vastaan.
Vie se äitis hoitoon. Hullu se on.