Olisitko elossa ilman nykyaikaista lääketiedettä ja voisitko hyvin ilman nykyaikaisia lääkkeitä.
Minä olisin kuollut jo syntyessä, ja myöhemmin astmaan ja sokeritautiin jos olisin syntymästä selvinnyt. Nyt vietän ihan normaalia elämää.
Kommentit (78)
No miten sen ottaa. Ilman nykyaikaisia turhuuksia tuskin olisin sairastunutkaan joten vaikea sanoa.
Jos ei oteta lukuun 80-90-luvuilla rokotettuja sairauksia, niin olisin saattanut kuolla johonkin tavanomaiseen infektioon keuhkoissa tai ylähengitysteissä tai jälkitauteihin jos olisi tullut hoitamattomana. Pari vti:tä ollut mutta nekin voi parantua itsestään. Minulla on lievä astma ja siitepölyallergiaa. Arvelisin kuitenkin olevani elossa edelleen vaikka ei antibiootteja tai kortisonia olisikaan saatavilla. Aika moni hammas olisi tosin poistettu.
Onpa hassua ajatella, että harvat meistä eläisivät vanhaksi ja suurimmalla osalla olisi vaivoja jo nuorena.
Synnytyksessä sydänääneni heikkenivät ja minut täytyi ottaa hätäsektiolla ulos. Lisäksi olin keskonen. Eli en varmaankaan olisi?
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin ilmeisesti syntynyt kuolleena kun hätäsektiolla olen tullut maailmaan.
Hätäsektio tehdään usein varmuuden vuoksi. Laitteet hälyttävät sykkeen laskusta tms. ja tehdään sektio ja syntyy hyvävointinen vauva. Todennäköisesti normaali alatiesynnytyskin olisi sujunut hyvin. Joten hätäsektio ei tarkoita että aina olisi ollut hengenvaaraa.
Syöpään olisin kuollut ilman hoitoja ja lääkitystä.
Olisin myös kuollut ensimmäiseen raskauteeni, kun vauva kuoli kohtuuni loppuraskaudesta.
astmaan kuolisin 7-8 vuotiaana varmaan. mutta uskon että astmaa ei ollut olemassa sillo vielä ennevanhaan. astma alkoi yleistymään 30-40 v sitten.. saasteet ja ruokavalio varmastikkin syynä. jos näin olisi, luultavasti olisin säilynyt hengissä koska muuta vakavaa sairautta mulla ei oo ainakaa vielä.
Tätä samaa mietin äskettäin.
Olisin ehkä elossa, mutta paljon raihnaisempi. Puuttuisi hampaita, kita- ja nielurisoihin jääneet pöpöt tekisivät elämästä epämukavaa, elleivät peräti koituisi kuolemaksi. Olisi ehkä krooninen virtsis. Olen ollut raskaana niin että keskenmenon jälkeen piti tehdä kaavinta yhä toimivan istukan takia. Tämän toimenpiteen puutteessa olisi voinut tulla kohtalokas tulehdus.
Lapsena usein toistuneet korvatulehdukset olisivat voineet alentaa kuuloa.
Kyllä kai, en ole mitään hengenvaarallisia tauteja sairastanut. Toki perus angiinoita, virtsatieinfektioita ja poskiontelontulehduksia minulla on ollut, mutta tuskin niihin sentään kuolisi? Tai ainakaan minulla vti ei ole koskaan munuaisiin noussut.
Vierailija kirjoitti:
astmaan kuolisin 7-8 vuotiaana varmaan. mutta uskon että astmaa ei ollut olemassa sillo vielä ennevanhaan. astma alkoi yleistymään 30-40 v sitten.. saasteet ja ruokavalio varmastikkin syynä. jos näin olisi, luultavasti olisin säilynyt hengissä koska muuta vakavaa sairautta mulla ei oo ainakaa vielä.
Oli kyllä, mm. äitini molempien vanhempien suvuissa. Mistä ihmeestä tuon diagnoosin tempaisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin ilmeisesti syntynyt kuolleena kun hätäsektiolla olen tullut maailmaan.
Hätäsektio tehdään usein varmuuden vuoksi. Laitteet hälyttävät sykkeen laskusta tms. ja tehdään sektio ja syntyy hyvävointinen vauva. Todennäköisesti normaali alatiesynnytyskin olisi sujunut hyvin. Joten hätäsektio ei tarkoita että aina olisi ollut hengenvaaraa.
Ei pidä paikkansa. Kiireellinen sektio tehdään usein varmuuden vuoksi.
Hätäsektio on hätäsektio ja silloin vauva pitää saada ulos mahdollisimman pian. Silloin leikkaussalissakin jätetään kaikki ylimääräinen valmistelu ja äiti humautetaan uneen saman tien ja vauva on saatava ulos ennen kuin unilääke läpäisee istukan ja pääsee vauvaan.
Saattaisin ollakin. Olen aina ollut tosi terve enkä esim. lapsena tarvinnut yhtäkään antibioottikuuria. Aikuisenakin ne ovat olleet angiinaan, joka olisi kai voinut parantua itsestään. Ei allergioita, ei perussairauksia. Sairaalassa olen ollut vain synnytykset.
Ekaan synnytykseen olisin tosin voinut kuolla, tai ainakin lapsi (käynnistettiin yliaikaisuuden takia, muuten alatiesynnytys ja sujui ok).
Olisin kuollut todennäköisesti jo syntyessäni aivan liian aikasin keskosena. Lapsuudessa olisi voinut viedä keuhkokuume ja hengitystiet ainakin olisivat ahtaat liian isojen kitarisojen takia. Yhdyntä ei onnistunut ennen kirurgista toimenpidettä, joten olisin varmaan päätynyt vähintään nunnaksi, mikäli olisin sinne asti selvinnyt.
En tiedä olisinko selvinnyt syntymästä ja lapsuudesta, kun en sinne asti muista. Nyt aikuisiällä olisin kuollut noin 40-vuotiana keuhkokuumeeseen. Lähivuosina kuolisin syöpään, mutta sekin on jo hoidettu nykyaikaisen lääketieteen keinoin. Olisin voinut myös kuolla syöpäleikkauksessa, mutta osasivat hoitaa senkn tilanteen kuntoon. Herättyä kuulin mitä ylläriä elimistöni oli leikkauksen aikana hoitotiimille järjestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ennen niin vain tehty. Serkkuni syntyi n. viikkoa ennen kuin minä, ja kuoli koska sektiota lykättiin. Tämä oli 70- luvun alussa, mutta olihan epiduraalikin pitkään harvinainen.
Olisin voinut kuolla lapsena keuhkokuumeeseen. Tällä hetkellä on päällä sisäsynnyttimien tulehdus ja siihen useammat antibiootit. Kai joku tällainen tulehduskin voi pitkälle edetessään olla vaarallinen.
Olisin kuollut tai vammautunut äitini kanssa jo vaikeassa syntymässäni. Sen jälkeen ollut lapsuudessa kova keuhkokuume, josta tuskin olisin selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai, en ole mitään hengenvaarallisia tauteja sairastanut. Toki perus angiinoita, virtsatieinfektioita ja poskiontelontulehduksia minulla on ollut, mutta tuskin niihin sentään kuolisi? Tai ainakaan minulla vti ei ole koskaan munuaisiin noussut.
Sori. Juurikin em. mainitsemasi taudit aiheuttivat ennen vanhaan jälkitauteja ja kuolemia koska antibiootteja ei ollut. Vti hoitamattomana "nousee munuaisiin". Streptokokin aiheuttama "angiina" aiheuttaa jälkitautina kurkkupaisetta (johon voi tukehtua), reumakuumetta (sydämen läpät voivat vaurioitua), munuaistulehdusta (munuaisvaurio).
Todennäköisesti olisin kuollut syntymässä. Äidilleni tehtiin sektio koska napanuora oli kietoutunut kaulani ympärille.
Seuraava mahdollisuus kuolla olisi ollut oman lapsen syntymää seurannut kohtutulehdus.
On mahdollista, että vauvana rotavirus olisi vienyt, ainakin olin 8kk ikäisenä tiputuksessa. Mutta oletetaan, että olisin siitä selvinnyt, niin...
Virtsatietulehdukset olisivat ehkä vaurioittaneet munuaisia. Ainakin kerran tulehdus on ehtinyt munuaisiin asti.
Klamydian (kiitti vaan ns. poikkis) olen lääkkeillä hoitanut, mutta ilman ehkäisyä en olisi varmaan sitä seksiäkään harrastanut. Voisin siis olla lapseton.
Synnytykset itse asiassa menivät oikein mallikkaasti. Ehkäisyyn palatakseni lapsiluku ei ehkä olisi jäänyt tähän kahteen, vaan jälkeläisiä olisi kenties enemmän.
Luulen, että voisin olla hengissä yhä. Millainen terveys olisi, en tiedä. Mitään kroonisia sairauksia ei vielä tässä iässä ole, mutta ikäni likinäköisenä itseäni pitänyt olen päässyt jo ikänäkö-ikään.