Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 70 euroa per viikko ei riitä enää mihinkään?

Vierailija
28.05.2018 |

Aikoinaan neljävuotta sitten kun tein sopimuksen eduvalvojan kanssa sovimme että edunvalvoja maksaa 70 euroa kerran viikossa (kahdessa erässä, niin että maanataina saan 40 eiroa ja torstaina 30 euroa). Aluksi sillä pystyi ostamaan hyvin perus elintarvikkeet, sekä taloustavaroita ja kosmetiikkaa. Nyt neljänvuoden jälkeen summa riittää ihan ruokamenoihin, mutta taloustarvikkeita ja kosmetiikkaa en pysty ostamaan. Pitäisikö minun pyytää edunvalvojaa korottamaan viikko summan 100 euroon vai jatkaa vielä loppu 6 vuotta tuolla 70 eurolla? Entä jos edunvalvoja ei suostu? Ainakin viimeksi kun puhuin edunvalvojani kamssa, tämä oli puottamassa viikkosummaa 60 euroon, sillä ruuan hintaa on laskettu. En tiedä mitä teen. Sen kuitenkin tiedän että seuraavalla kauppareissulla täytyy miettiä ostanko ruokaa viikonlopuksi vai ostanko vessapaperia ja olen syömättä koko viikonlopun. Syömistäkin olen vähentänyt niin että aamupala myslin lisäksi syön kerran päivässä noin 300 gramman lämpimän aterian ja kaksipalaa ruisleipää.

Kommentit (218)

Vierailija
121/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ap edes enää täällä paikalla?

Vierailija
122/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kellään ihmisellä voi olla näin. En usko.

Koskaa ei tiedä mitä elämä heittää eteen. Tasan kun eivät käy onnen lahjat. Minulle elämä on tarjonnut tälläisen tien.

(Huom. Joku yrittää tahalleen häiritä keskustelua provosoimalla ja trollaamalla. Todella lapsellista. Kaikille tiedoksi No. 77, 84, 85, 92, 97, 98 ja 122 eivät ole minun kirjoittamiani)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tiedätkö että nettiä pääse ilmaiseksi käyttämään kirjastoon. Ja aika vaikea uskoa että joka viikko joudut soittamaan virastoihin yms. Joten ei pitäisi olla vaikea säästää muutaman viikon niissä puhelin kuluissa, jonka jälkeen sinulla onkin varaa ottaa se kuukausipaketti

Kirjastossa on kyllä ilmainen wifi, mutta minulla ei ole kirjastokorttia. Jos olisi kirjastokortti, voisin pyytä kirjastonhoitajalta wifin salasanan joka vaihtuu päivittäin. Hirvittää vain se 4 euron hinta jota kirjasto pyytää siitä muoviläpyskästä. Onneksi eskari ja kouluikäisille kirjastokortti on ilmainen ja eläkeläisille 2 euroa. Muille se on 4 euroa.

(Huom. Joku yrittää tahalleen häiritä keskustelua provosoimalla ja trollaamalla. Todella lapsellista. Kaikille tiedoksi No. 77, 84, 85, 92, 97, 98 ja 122 eivät ole minun kirjoittamiani)

Ap

Vierailija
124/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa mutta hetkinen, mikä tuo 300 gramman lämmin ateria on? Syötkö siis eineksiä? Miksi ihmeessä haaskaat rahojasi sellaiseen? Yhden eineksen hinnalla (poislukien maksa- ja makaronilaatikko) teet neljä annosta samaa ruokaa ja saat siitä laadukkaampaa ja parempaa.

Kun asuu yksin, haluaa vähentää ruokahävikin minikiin. Jos valmistaa alusta asti kaiken itse, siitä tulee liika ja mitä ei pysty pakastamaan joutuu heittämään roskiin. Ei sekään ole hyvä. Mutta kaikki minkä teen itse, jaan noin 300 gramman annoksiin jotta ruokaa riittää mahdollisimman pitkään.

Ap

Mikä on sellaista ruokaa että joutuu heittämään pois? Itse asun yksin ja teen aina ruuan 2-4 päivälle yhteensä. Aika harvoin joutuu mitään heittämään pois, ainoastaan silloin jos on ollut juhlia tai käynyt jossain eikä ole jaksanut syödä. 

Kaikki ne annokset jotka ei mahu pakastinlokeroon ja ovat seissert jääkaapussa yli kolmepäivää. En myöskään syö samaa ruokaa monta päivää peräkkäin sillä en vain pysty vaikka väkisin pakottaisin itseni (tulee hono- ja väsynytolo) vaan vaihtelen aterioittain.

Ap

Väsynyt olo EI ole yhdyssana, eikä  myöskään kolme päivää. Sä tarviit pakastimen, ei pelkällä  pakastelokerolla tee mitään jos  pitää tulla pienellä rahamäärällä  toimeen. Sun ei tartte ostaa kosmetiikkaa ja taloustavaroita joka viikko ja pienellä miettimisellä  saisit siitä 70:stä jäämään joka viikko muutama euron yli. Sitä  kaikkea ei tartte käyttää vaikka sulla se raha on.

Tiedätkö mitä käytetyt pakastimwt maksaa! Ei minulla ole ylimääräistä laittaa pakastimeen eikä edes tilaa asunnossa. Pienessä yksiössä mahtuu juuri olemaan yksi sänky, pieni pöytä tuoleineen, tv-taso ja kaksi nojatuolia. Lisäksi, minulla on jo pyykinpesukone jonossa, niin ei tarvitsisi enää pestä pyykkiä käsin (edellinen pesukone hajosi vanhuuttaan).

Ap

Vierailija
125/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa mutta hetkinen, mikä tuo 300 gramman lämmin ateria on? Syötkö siis eineksiä? Miksi ihmeessä haaskaat rahojasi sellaiseen? Yhden eineksen hinnalla (poislukien maksa- ja makaronilaatikko) teet neljä annosta samaa ruokaa ja saat siitä laadukkaampaa ja parempaa.

Kun asuu yksin, haluaa vähentää ruokahävikin minikiin. Jos valmistaa alusta asti kaiken itse, siitä tulee liika ja mitä ei pysty pakastamaan joutuu heittämään roskiin. Ei sekään ole hyvä. Mutta kaikki minkä teen itse, jaan noin 300 gramman annoksiin jotta ruokaa riittää mahdollisimman pitkään.

Ap

Mikä on sellaista ruokaa että joutuu heittämään pois? Itse asun yksin ja teen aina ruuan 2-4 päivälle yhteensä. Aika harvoin joutuu mitään heittämään pois, ainoastaan silloin jos on ollut juhlia tai käynyt jossain eikä ole jaksanut syödä. 

Kaikki ne annokset jotka ei mahu pakastinlokeroon ja ovat seissert jääkaapussa yli kolmepäivää. En myöskään syö samaa ruokaa monta päivää peräkkäin sillä en vain pysty vaikka väkisin pakottaisin itseni (tulee hono- ja väsynytolo) vaan vaihtelen aterioittain.

Ap

Tarvitseeko sitä ruokaa sitten tehdä niin isoja annoksia? Voihan niitä annoksia tehdä pienenpiäkin. Ja et vieläkään oikein antanut vastauta että juuri mitkä ruuat muka eivätk estä. 

Myös voit hyvinkin tehdä jonkun perusruuan ja sitten jokapäivä lisätä siihen jotain muuta, mikä tekee siitä toisenlaisen ruuan. Päivälliselle ja illalliselle voi tehdä aina eri ruuat. 

Mutta hei, saan sellaisen kuvan kuitenkin, että et oikeasti halua selvitä tuolla määrällä vaan saada lisää rahaa. Ongelma on kuitenkin se, että kun et itse halua muuttaa kulutustasi, ei se suurempikaan rahamäärä tule riittämään. 

Ei ole sellaisia välineitä. Kaikki välineet mitä onistan on tarkoitettu isojen annosten valmistamiseen. Nekin olen aikoinaan ilmaiseksi saanut. Puuttuu muutenkin liikaa ihan oerusvälineitä jotka helpottaisi ruuanlaittoa ja rlämistä. Esimerkiksi en omista yhtään haarukkaa, veistä tai lusikkaa. Se että 40 ja 30 euroa per viikko ei riitä siihen että pystyisin ostamaan uuden tai edes käytetyn atein sarjan entisten tilalle (edelliset olivat jo niin vanhoja että niiden muoviosat halkeilivat ja metalliosiin alkoi ilmestyä ruostetta. Lopulta kun sain kieleen haavan, ne oli jo pakko heittää pois).

Ap

Halvimmat ihan kestävät aterimet saa 10e:llä. Maksat kertakäyttö lusikoista, haarukoista ja veitsistä kuukaudessa tuon määrän. Ja kirpputoreiltakin saa vielä halvemmalla ihan hyväkuntoisia. 

Vierailija
126/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä jaksat noilla ruuilla? Kyllä pitäs olla varaa syödä enemmän! Paljonko rahaa menee matkakorttiin, puhelimeen, muihin päivittäistavaroihin?

Prepaidliittymä nielee sen 60-75 euroa kuussa, joskus enemmänkin. Matkakorttiin taas menee noin 120-150 euroa per kuu.

mitä?? mulla on ollut aina prepaid-liittymä ja siihen menee max 30 euroa kuussa. lataan usein vaan kympin satseja mut nytkin dna prepaidilta saa 30 päiväksi rajattomat puhelut, viestit JA netin 25 eurolla. ja etkö saa kiinteää matkakorttia yksittäisten matkojen sijaan, tulisi varmaan halvemmaksi?

Saan 40 euroa maanantaina ja 30 euroa torstaina. Siitä on vaikeaa ladata esim näitä rajattomia puhepaketteja (26e = 30 pv) tai kiinteää matkakorttia (51e = 30 pv). Itsekkin lataan prepaidia 10e satseissa, mutta joudun jo muutenkin juoksevien adioiden takia soittamaan palvelunumeroihin sekä työpaikoille (työttömän perus arkea). Lisäksi hoidan kaikki päivittäiset nettiasiat puhelimella niin kauan kuin tämä 5v puhelin pelittää (en omista tietokonetta), mikä sekin haukkaa osan saldosta. Lisäksi on syötävä edes jotakin, ei ole mahdollisuutta odottaa ja säästää nälissään niitä rahoja. Kaikki olisi paljon helpompaa ja halvempaa jos saisin kuukauden rahat kertasummana kuun alussa ja sitten saisin siitä pudjetoida rahat kuukauden tarpeisiin.

Ap

75 euroa kuukaudessa, minkä sanoit suunnilleen puhelimeen kuussa menevän, tekee jo melkein pari kymppiä viikossa (tarkalleen 17,50 € seitsemässä päivässä jos kuussa on kolkyt päivää), joten hyvin voisit kuun ekana viikkona heittää kerralla sen muutaman ekstraa ja ostaa tommosen rajattoman 30 päivän datapaketin. kerran kokeiltuasi varmasti huomaisit että kannattaa, kun huomaat miten sulla jää enemmän rahaa elämiseen ja miten paljo asiat helpottuu kun puhelinta ei tarvi olla koko ajan lataamassa. pliis tee toi muutos :(

Olisihan s tosi mukavaa, mutta kun sitä viikkoa kahta ei pärjää ilman puhelinta ja nettiä. Se on kiusallinen asia josta en pääse eroon. Kun käyttöraha on tosiaan 40e maanantaina ja 30e torstaina, niin kuukausipaketit ovat yksinkertaisesti liian kalliita. Siksi sanon aina aamuisin itselleni: KÖYHYYS ON SITÄ ETTEI OLE VARAA SÄÄSTÄÄ. Mutta ei elämä aina olekkaan reilua ja mukavaa.

(Huom. Joku yrittää tahalleen häiritä keskustelua provosoimalla ja trollaamalla. Todella lapsellista. Kaikille tiedoksi No. 77, 84, 85, 92, 97 ja 98 eivät ole minun kirjoittamiani)

Ap

seli seli. kysymyksesi oli "miksi 70 euroa viikossa ei riitä enää mihinkään" ja vastaus siihen tässä tapauksessa on, että kyllä riittäisi paremmin, jos lataisit puhelinta kerran kuun ekana maanantaina 26 eurolla tuon 20 euroa/VIIKKO sijasta. mut jatka toki vaan ihmettelyä, kun et muutosta halua tehdä.

Kuten olen sanonut, olisihan se mukavaa jos olisi mahdollista ladata rajaton kuukausipaketti, mutta kun saan rahaa vain pienissä erissä (40e maanataina ja 30e torstaina) niin nuo kuukausipakettien hinnat ovat ylivoimaisesti minulle liian kalliita. En pysty kerralla laittamaan niin paljon rahaa. Olisi paaljon helpompaa jos oikeasti saisin kuukauden käyttörahan kuun alussa yhtenä summana niin voisin budjetoida rahan kuukaudelle ja tehdä säästöjä.

Ap

Vierailija
127/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin menee muuten se ylimääräinen raha aina kuukaudessa, jota edunvalvoja käsittelee? Tarkoitan siis, jos voisit nostaa sitä määrää 100e viikko, niin miksi et ole kuukauden jälkeen saanut niitä rahoja itsellesi käyttöön, joita et sinä kuukautena kuluttanut? 

eikö olisi parempi pyytää edunvalvojalta, että siihen 70e summaan ei kuuluisi puhelinliittymä ja matkakortti ja sen sijaan edunvalvoja voisi sen kustantaa esim tekemälä jonkun liittymän kanssa kuukausisopimuksen jossa on se tietty määrä kulutusta ja matkakorttiin tietty määrä matkoja?

Vierailija
128/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten ei muka voi pärjätä tuolla summalla?? Meitä asuu taloudessa 2 ja toinen on vielä teinityttö. Ja meillä riittää ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, pesuaineisiin, vessaapaperiin ym 250€/kk helposti. Ok, teini syö yhden aterian koulussa, mutta muuten kotona.

Saan maanataisin 40 euroa ja torstaisin 30 euroa. Tästä summasta muumuassa ostan ruokaan, lataan matkakorttia ja lataan puhelimen saldoa. Ilman matkakorttia ja puhelinta taas en voi olla, jäisin aivan yksin neljän seinän vankilaan.

Ap

Siihen puhelimen saldoon ja matkakorttiinhan se menee se raha jos niitä joka viikko joutuu lataamaan. Sovi edunvalvojan kanssa että joka kuukausi otetaan kuukausikortti ja puhelinliittymä muutetaan jatkuvaksi liittymäksi kuukausimaksulla.

Kun edunvalvontasihteeri jäi eläkkeelle, näidenadioiden sopiminen ei oikein tahdo onnistua. Ne pitäisi sopia uuden edunvalvonta sihteerin kautta. Jos vain tietäison kuka se on ja mihin nimeroon pitäisk soittaa. Rdunvalvojalla on yhä sama puhelinnumero, mutta entisen edunvalvontasihteerin numero ei ole enää käytössä.

Ap

Vierailija
129/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten ei muka voi pärjätä tuolla summalla?? Meitä asuu taloudessa 2 ja toinen on vielä teinityttö. Ja meillä riittää ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, pesuaineisiin, vessaapaperiin ym 250€/kk helposti. Ok, teini syö yhden aterian koulussa, mutta muuten kotona.

Saan maanataisin 40 euroa ja torstaisin 30 euroa. Tästä summasta muumuassa ostan ruokaan, lataan matkakorttia ja lataan puhelimen saldoa. Ilman matkakorttia ja puhelinta taas en voi olla, jäisin aivan yksin neljän seinän vankilaan.

Ap

Siihen puhelimen saldoon ja matkakorttiinhan se menee se raha jos niitä joka viikko joutuu lataamaan. Sovi edunvalvojan kanssa että joka kuukausi otetaan kuukausikortti ja puhelinliittymä muutetaan jatkuvaksi liittymäksi kuukausimaksulla.

Kun edunvalvontasihteeri jäi eläkkeelle, näidenadioiden sopiminen ei oikein tahdo onnistua. Ne pitäisi sopia uuden edunvalvonta sihteerin kautta. Jos vain tietäison kuka se on ja mihin nimeroon pitäisk soittaa. Rdunvalvojalla on yhä sama puhelinnumero, mutta entisen edunvalvontasihteerin numero ei ole enää käytössä.

Ap

No miten aioit sitten ylipäätä edunvalvojalta kysyä korotusta jos et tiedä edes numeroa?

Vierailija
130/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt liian vähän aikuiselle ihmiselle. Onko se edunvalvoja ihan tässä maailmassa? Mihin loput tulosi menevät, säästöön vai edunvalvojan omaan käyttöön?

En oikeastaan tiedä, kai ne makaavat siellä tilillä. Ainakin 120 euroa menee opintolainan lyhennykseen, noin 12 euroa sähkölaskuun. Lisäksi vuokrasta menee omavastuu ja sitten vakuutukseen. Ulosottoon menevästä summasta ei minulla ole mitään hajua. En ole tätä kysellyt eikä minua ole sieltä päin informoitu.

Ap

Vierailija
131/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap jos oikeasti olet sen verran järjissäsi että pystyt tänne kirjoittelemaan sivukaupalla, niin tajuat varmasti ettei tuon edunvalvojan uuden sihteerin numeron etsiminen ole mahdoton tehtävä. Sain viesteistäsi sellaisen kuvan, että kyse on ennemmin jostain henkisestä esteestä, jonka takia et asiaa halua selvittää.

Jos tämä juttu on oikeasti totta, niin ap selvitä asiat nyt itsesi takia!

Vierailija
132/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No miten aioit sitten ylipäätä edunvalvojalta kysyä korotusta jos et tiedä edes numeroa?

Edunvalvoja ja edunvalvonta sihteeri ovat kaksi eri henkilöä. Edunvalvojan numero on yhä käytössä, mitta edunvalvonta sihteeri jäi eläkkeelle kesken sopimuksen enkä edes tiedä onko minulle sieltä määrätty uutta. Nämä asiat kuitenkin pitäiso ensin neuvotella edunvalvontasihteerin kanssa, joka sitten neuvottelee erikseen edunvalvojan kanssa. Oikeastaan en saisi neuvottella suoraan edunvalvojan kanssa mikä vaikeuttaa huomattavasti koko prosessia.

Ap

Vierailija
133/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap jos oikeasti olet sen verran järjissäsi että pystyt tänne kirjoittelemaan sivukaupalla, niin tajuat varmasti ettei tuon edunvalvojan uuden sihteerin numeron etsiminen ole mahdoton tehtävä. Sain viesteistäsi sellaisen kuvan, että kyse on ennemmin jostain henkisestä esteestä, jonka takia et asiaa halua selvittää.

Kyseessä on joko sinnikäs provo jolla elämässään muuta tekemistä, mikä on surullista tai oikeasti todennäköisesti henkilö, jolla ei ole kaikki henkisesti kunnossa ja on sen takia alentunut täysin avuttomaksi henkilöksi, joka ei kykene toimimaan aikuisen tasolla. Mitä tahansa me täällä sanotaan ei tule muuttamaan hänen tilannetta. koska aina löytyy selitys ja syy miksi ei voi tehdä sitä ja tätä. 

Vierailija
134/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap sinulla velkoja, joita edunvalvoja maksaa noista sinun 900€ (toimeentulotuki + asumistuki?) tuloista. Kuulostaa todella hurjalta ja kurjalta tämä elämäntilanne. Luulin että itselläni menee huonosti, mutta ehkä tämä ketju antoi nyt vähän perspektiiviä omiin murehtimisiini.

No siis kyllä niistä maksamattomista laskuista kertyi ulosottovelkaa ja korkoja. Tämänlisäksi on opintolaona niskassa. Näihin menee jonkon verran rahaa. Lainan lyhennykseen 120 euroa, mutta ulosoton summaa en tiedä.

Ap

Vierailija
135/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Edunvalvoja ja edunvalvonta sihteeri ovat kaksi eri henkilöä. Edunvalvojan numero on yhä käytössä, mitta edunvalvonta sihteeri jäi eläkkeelle kesken sopimuksen enkä edes tiedä onko minulle sieltä määrätty uutta. Nämä asiat kuitenkin pitäiso ensin neuvotella edunvalvontasihteerin kanssa, joka sitten neuvottelee erikseen edunvalvojan kanssa. Oikeastaan en saisi neuvottella suoraan edunvalvojan kanssa mikä vaikeuttaa huomattavasti koko prosessia.

Ap

Soitat edunvavojalle ja kysyt edunvalvoja sihteerin numreoa. 

Vierailija
136/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä jaksat noilla ruuilla? Kyllä pitäs olla varaa syödä enemmän! Paljonko rahaa menee matkakorttiin, puhelimeen, muihin päivittäistavaroihin?

Prepaidliittymä nielee sen 60-75 euroa kuussa, joskus enemmänkin. Matkakorttiin taas menee noin 120-150 euroa per kuu.

mitä?? mulla on ollut aina prepaid-liittymä ja siihen menee max 30 euroa kuussa. lataan usein vaan kympin satseja mut nytkin dna prepaidilta saa 30 päiväksi rajattomat puhelut, viestit JA netin 25 eurolla. ja etkö saa kiinteää matkakorttia yksittäisten matkojen sijaan, tulisi varmaan halvemmaksi?

Saan 40 euroa maanantaina ja 30 euroa torstaina. Siitä on vaikeaa ladata esim näitä rajattomia puhepaketteja (26e = 30 pv) tai kiinteää matkakorttia (51e = 30 pv). Itsekkin lataan prepaidia 10e satseissa, mutta joudun jo muutenkin juoksevien adioiden takia soittamaan palvelunumeroihin sekä työpaikoille (työttömän perus arkea). Lisäksi hoidan kaikki päivittäiset nettiasiat puhelimella niin kauan kuin tämä 5v puhelin pelittää (en omista tietokonetta), mikä sekin haukkaa osan saldosta. Lisäksi on syötävä edes jotakin, ei ole mahdollisuutta odottaa ja säästää nälissään niitä rahoja. Kaikki olisi paljon helpompaa ja halvempaa jos saisin kuukauden rahat kertasummana kuun alussa ja sitten saisin siitä pudjetoida rahat kuukauden tarpeisiin.

Ap

75 euroa kuukaudessa, minkä sanoit suunnilleen puhelimeen kuussa menevän, tekee jo melkein pari kymppiä viikossa (tarkalleen 17,50 € seitsemässä päivässä jos kuussa on kolkyt päivää), joten hyvin voisit kuun ekana viikkona heittää kerralla sen muutaman ekstraa ja ostaa tommosen rajattoman 30 päivän datapaketin. kerran kokeiltuasi varmasti huomaisit että kannattaa, kun huomaat miten sulla jää enemmän rahaa elämiseen ja miten paljo asiat helpottuu kun puhelinta ei tarvi olla koko ajan lataamassa. pliis tee toi muutos :(

Olisihan s tosi mukavaa, mutta kun sitä viikkoa kahta ei pärjää ilman puhelinta ja nettiä. Se on kiusallinen asia josta en pääse eroon. Kun käyttöraha on tosiaan 40e maanantaina ja 30e torstaina, niin kuukausipaketit ovat yksinkertaisesti liian kalliita. Siksi sanon aina aamuisin itselleni: KÖYHYYS ON SITÄ ETTEI OLE VARAA SÄÄSTÄÄ. Mutta ei elämä aina olekkaan reilua ja mukavaa.

(Huom. Joku yrittää tahalleen häiritä keskustelua provosoimalla ja trollaamalla. Todella lapsellista. Kaikille tiedoksi No. 77, 84, 85, 92, 97 ja 98 eivät ole minun kirjoittamiani)

Ap

seli seli. kysymyksesi oli "miksi 70 euroa viikossa ei riitä enää mihinkään" ja vastaus siihen tässä tapauksessa on, että kyllä riittäisi paremmin, jos lataisit puhelinta kerran kuun ekana maanantaina 26 eurolla tuon 20 euroa/VIIKKO sijasta. mut jatka toki vaan ihmettelyä, kun et muutosta halua tehdä.

Kuten olen sanonut, olisihan se mukavaa jos olisi mahdollista ladata rajaton kuukausipaketti, mutta kun saan rahaa vain pienissä erissä (40e maanataina ja 30e torstaina) niin nuo kuukausipakettien hinnat ovat ylivoimaisesti minulle liian kalliita. En pysty kerralla laittamaan niin paljon rahaa. Olisi paaljon helpompaa jos oikeasti saisin kuukauden käyttörahan kuun alussa yhtenä summana niin voisin budjetoida rahan kuukaudelle ja tehdä säästöjä.

Ap

pelkästään tähän puhelinliittymäasiaan liittyen: ihan ekaksi lopeta toi uhriutuminen ja uusavuttomaksi tekeytyminen. toiseksi: neljäkymmentä euroa miinus kaksikymmentäkuusi euroa on neljätoista euroa. tämä jaettuna kolmella (ma, ti, ke) on 4,6 euroa per päivä, millä summalla syöt ihan hyvin joka kuun ensimmäiset kolme päivää ja jatkossa koko loppukuun huomattavasti paremmin. olen itse työtön ja välillä vuokran jälkeen jää käteen neljä, välillä kaksisataa euroa koko kuuksi, joten tiedän kyllä millasta on, kun ei voi tehdä isoja hankintoja, joten älä selitä.

paras ratkasu toki olis, että puhelin maksettas erikseen eikä noista käyttörahoista, mut miten muka et näe, että sitä 26 euroa ei todellakaan oo mahdotonta laittaa kerralla, vaikka rahaa onkin vähän.

Vierailija
137/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten ihmeessä 70 euroa viikossa ei riitä sulle jos et osta muuta kuin ruokaa ja sitäkin noin vähän? Meillä menee kahdella hengellä 50e viikossa ruokakauppaan ja siihen sisältyy vessapaperit yms. Mutta pyydä ihmeessä sitä korotusta.

Oletko käynyt nykyään itse  kaupassa ? En ole tuo ap. mutta kommenttiisi teki silti mieli puuttua. Itse en esim. syö lihaa, en juuri koskaan osta kaupasta olutta ja jos joskus ostan, niin en koskaan kahta tölkkiä enempää. Tupakkaa en polta, enkä tee juuri koskaan mitään heräteostoksia ja jos, niin  vain alennustuotteista. Silti voin kertoa sinulle, että alle kahdenkympin en juuri milloinkaan selviä päivän ruokaostoksistani. Eli se seitsemän kymppiä (varsinkin näin kesällä ) saattaa (joskus) riittääkin niihin viikon ruokaostoksiin, mutta TODELLA HARVOIN riittää. 70 euroa /vko. merkitsisi kymppiä päivässä ruokaan. Käypä kymppi taskussa kaupassa ja katso miten paljon sillä ostoskoriin saat koottua. Veikkaan ihan veikkaamattakin, että vain muutaman ostoksen.

Säilykehernekeitto on monissa kaupoissa yli euron, leipä helposti 2 euroa, pieni maitokin 60 senttiä ,juustopakkaus useimmiten jo  yli 3 euroa ja jos muutaman esim. klementiinin ostat vielä 'jälkkäriksi' niin kympistäsi ei ole enää kuin hilkut jäljellä. 

No joo, voi JOSKUS syödä näinkin, mutta jos budjetti ruokaostoksille on JOKA PÄIVÄ näin pieni, niin huonoa on kyllä se sillä pärjääminen.

Vierailija
138/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa sun lääkkeet? Ja paljon menee tupakkaan?

Vierailija
139/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kyseessä on joko sinnikäs provo jolla elämässään muuta tekemistä, mikä on surullista tai oikeasti todennäköisesti henkilö, jolla ei ole kaikki henkisesti kunnossa ja on sen takia alentunut täysin avuttomaksi henkilöksi, joka ei kykene toimimaan aikuisen tasolla. Mitä tahansa me täällä sanotaan ei tule muuttamaan hänen tilannetta. koska aina löytyy selitys ja syy miksi ei voi tehdä sitä ja tätä. 

Tämä on kyllä loukkaavaa. Ei tosiaan ole mikään provo. En nyt oikein käsitä, mikä tässä mättää. Minulla on taka masennus, joka rajoitti ja rajoittaa yhä omaa toimintakykyäni. Se ei ole mikään leikin asia, vaan pahimmillaan en edes pääse aina sängystä ylös. Tähän masennukseen ei kuitenkaan ole parantavaa lääkettä, ja lääkkeilläkin vain voitaision hoitaa masennuksen oireita mutta ei sen aiheuttajaa, ulkopuolisuuden tunnetta. Onneksi edunvalvonta on helpottanut paljon siinä ettei minun tarvitse miettiä liikaa siitä miten selviäison laskujen maksamisen kanssa. Masennuksen vuoksi tuo edunvalvoja alunperin määrättiikin. Alkuun asioiden hoitamine oli helppoa, kun asioista neuvotteli ja sopi edunvalvonta sihteerin kanssa, mutta kun tämä jäi eläkkeelle, en edes tiedä olenko saanut tilalle ketään uutta. Minua ei pahemmin ole informoitu tästä asiasta.

Ap

Vierailija
140/218 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka maksaa sun lääkkeet? Ja paljon menee tupakkaan?

En ole ostanut histecciä ainakaan kahteen vuoteen. Muuta lääkitystä minulla ei ole. En myöskään tupakoi.

Ap