Miksi 70 euroa per viikko ei riitä enää mihinkään?
Aikoinaan neljävuotta sitten kun tein sopimuksen eduvalvojan kanssa sovimme että edunvalvoja maksaa 70 euroa kerran viikossa (kahdessa erässä, niin että maanataina saan 40 eiroa ja torstaina 30 euroa). Aluksi sillä pystyi ostamaan hyvin perus elintarvikkeet, sekä taloustavaroita ja kosmetiikkaa. Nyt neljänvuoden jälkeen summa riittää ihan ruokamenoihin, mutta taloustarvikkeita ja kosmetiikkaa en pysty ostamaan. Pitäisikö minun pyytää edunvalvojaa korottamaan viikko summan 100 euroon vai jatkaa vielä loppu 6 vuotta tuolla 70 eurolla? Entä jos edunvalvoja ei suostu? Ainakin viimeksi kun puhuin edunvalvojani kamssa, tämä oli puottamassa viikkosummaa 60 euroon, sillä ruuan hintaa on laskettu. En tiedä mitä teen. Sen kuitenkin tiedän että seuraavalla kauppareissulla täytyy miettiä ostanko ruokaa viikonlopuksi vai ostanko vessapaperia ja olen syömättä koko viikonlopun. Syömistäkin olen vähentänyt niin että aamupala myslin lisäksi syön kerran päivässä noin 300 gramman lämpimän aterian ja kaksipalaa ruisleipää.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt liian vähän aikuiselle ihmiselle. Onko se edunvalvoja ihan tässä maailmassa? Mihin loput tulosi menevät, säästöön vai edunvalvojan omaan käyttöön?
Ei kannata kysyä kun AP ei selvästi halua sitä selvittää. Häntä neuvottiin jo selvittämään se , että hänellä on oikeus nähdä edunvalvontatilin tilitapahtumat ja että mihin raha häviää ja olisiko hänellä varaa saada enemmän. Hänen vastaus oli ''en mää ny viiitti ruveta soittelemaan joka puolelle''.
Ei ihan taida tajuta, että jos haluaa nostaa sitä elintasoaan, niin kyllä sen on pakko soitella ja selvitellä mihin hittoon ne rahat menevät ettei saa rahaa muuhun ja joutuu kituuttelemaan.
Suurin osa ei tajua että ap on sairas. Neuvot on samoja kuin roimintakykyiselle ihmiselle. Ilkeitä
No jos et kohta pysty ostamaan itsellesi edes tarpeeksi ruokaa sillä rahalla niin edunvalvoja teettää sulle tilin ruokakauppaan etkä saa rahaa ollenkaan. Ilmeisesti et todellakaan osaa käyttää rahaa, näistä kommenteistasi päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mutta hetkinen, mikä tuo 300 gramman lämmin ateria on? Syötkö siis eineksiä? Miksi ihmeessä haaskaat rahojasi sellaiseen? Yhden eineksen hinnalla (poislukien maksa- ja makaronilaatikko) teet neljä annosta samaa ruokaa ja saat siitä laadukkaampaa ja parempaa.
Kun asuu yksin, haluaa vähentää ruokahävikin minikiin. Jos valmistaa alusta asti kaiken itse, siitä tulee liika ja mitä ei pysty pakastamaan joutuu heittämään roskiin. Ei sekään ole hyvä. Mutta kaikki minkä teen itse, jaan noin 300 gramman annoksiin jotta ruokaa riittää mahdollisimman pitkään.
Ap
Mikä on sellaista ruokaa että joutuu heittämään pois? Itse asun yksin ja teen aina ruuan 2-4 päivälle yhteensä. Aika harvoin joutuu mitään heittämään pois, ainoastaan silloin jos on ollut juhlia tai käynyt jossain eikä ole jaksanut syödä.
Kaikki ne annokset jotka ei mahu pakastinlokeroon ja ovat seissert jääkaapussa yli kolmepäivää. En myöskään syö samaa ruokaa monta päivää peräkkäin sillä en vain pysty vaikka väkisin pakottaisin itseni (tulee hono- ja väsynytolo) vaan vaihtelen aterioittain.
Ap
Tarvitseeko sitä ruokaa sitten tehdä niin isoja annoksia? Voihan niitä annoksia tehdä pienenpiäkin. Ja et vieläkään oikein antanut vastauta että juuri mitkä ruuat muka eivätk estä.
Myös voit hyvinkin tehdä jonkun perusruuan ja sitten jokapäivä lisätä siihen jotain muuta, mikä tekee siitä toisenlaisen ruuan. Päivälliselle ja illalliselle voi tehdä aina eri ruuat.
Mutta hei, saan sellaisen kuvan kuitenkin, että et oikeasti halua selvitä tuolla määrällä vaan saada lisää rahaa. Ongelma on kuitenkin se, että kun et itse halua muuttaa kulutustasi, ei se suurempikaan rahamäärä tule riittämään.
Ei ole sellaisia välineitä. Kaikki välineet mitä onistan on tarkoitettu isojen annosten valmistamiseen. Nekin olen aikoinaan ilmaiseksi saanut. Puuttuu muutenkin liikaa ihan oerusvälineitä jotka helpottaisi ruuanlaittoa ja rlämistä. Esimerkiksi en omista yhtään haarukkaa, veistä tai lusikkaa. Se että 40 ja 30 euroa per viikko ei riitä siihen että pystyisin ostamaan uuden tai edes käytetyn atein sarjan entisten tilalle (edelliset olivat jo niin vanhoja että niiden muoviosat halkeilivat ja metalliosiin alkoi ilmestyä ruostetta. Lopulta kun sain kieleen haavan, ne oli jo pakko heittää pois).
Ap
Halpa Hallissa myytiin yksitellen joitain melko halpoja ruokailuvälineitä. Ei mitään muovishittiä. Jotain euron kpl.
Vierailija kirjoitti:
No jos et kohta pysty ostamaan itsellesi edes tarpeeksi ruokaa sillä rahalla niin edunvalvoja teettää sulle tilin ruokakauppaan etkä saa rahaa ollenkaan. Ilmeisesti et todellakaan osaa käyttää rahaa, näistä kommenteistasi päätellen.
Ei kai edunvalvontaa ole laitettu turhaan
Miksi olet ilkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai edunvalvontaa ole laitettu turhaan
Miksi olet ilkeä?
En ole ilkeä vaan totuudenmukainen. On niitä joilla on edunvalvoja ja asiat menneet siihen pisteeseen että ruokaa saa vaan ostaa suoraan kaupasta jonka kanssa edunvalvonta on tehnyt sopimuksen tietystä määrästä jolla voi viikossa ostaa. Se tapahtuu silloin kun raha menee muualle kuin pitää. Jos saa rahaa ruokaan ja hygieniaan niin sitä ei kuulu käyttää puhelimeen ja matkakorttiin vaan se raha tulee erikseen. Tosin sitä rahaa ei tule ilmasta eikä minään tukena vaan edunvalvoja tarkistaa että sulla on rahaa niihin omista tuloistasi, mistä ne sitten ikinä koostuvatkin. Eli ilmeisesti aapeella ei ole varaa matkakorttiin ja puhelimeen jos kerran käyttää ruokarahoistaan osan niihin. Yleensä edunvalvoja maksaa puhelinlaskut niistä valvottavan tuloista ja matkakorttiin saa erikseen rahat tai edunvalvoja lataa lisää rahaa sinne, riippuu vähän.
Kuinka helposti suomessa joutuu tollaseen edunvalvontaan? Siis ihan aikuinen ihminen, ei ikäihminen tai alaikäinen? Mun mielestä olis kauheeta, jos en saisi käyttää omaa tiliäni niinkuin haluaisin.
Mielummin ostat kunnon ruokaa kuin meikkejä. Meikkaaminen ei ole välttämätöntä.
https://www.hongkong.fi/fi/koti-ja-asuminen/taloustavarat/kattaus/ruoka…
Tuollakin on halpoja ruokailuvälineitä. Ihan siksi vinkkailen, ettei tulisi haavoja suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ei muka voi pärjätä tuolla summalla?? Meitä asuu taloudessa 2 ja toinen on vielä teinityttö. Ja meillä riittää ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, pesuaineisiin, vessaapaperiin ym 250€/kk helposti. Ok, teini syö yhden aterian koulussa, mutta muuten kotona.
Saan maanataisin 40 euroa ja torstaisin 30 euroa. Tästä summasta muumuassa ostan ruokaan, lataan matkakorttia ja lataan puhelimen saldoa. Ilman matkakorttia ja puhelinta taas en voi olla, jäisin aivan yksin neljän seinän vankilaan.
Ap
Siihen puhelimen saldoon ja matkakorttiinhan se menee se raha jos niitä joka viikko joutuu lataamaan. Sovi edunvalvojan kanssa että joka kuukausi otetaan kuukausikortti ja puhelinliittymä muutetaan jatkuvaksi liittymäksi kuukausimaksulla.
Kun edunvalvontasihteeri jäi eläkkeelle, näidenadioiden sopiminen ei oikein tahdo onnistua. Ne pitäisi sopia uuden edunvalvonta sihteerin kautta. Jos vain tietäison kuka se on ja mihin nimeroon pitäisk soittaa. Rdunvalvojalla on yhä sama puhelinnumero, mutta entisen edunvalvontasihteerin numero ei ole enää käytössä.
(Huom. Joku yrittää tahalleen häiritä keskustelua provosoimalla ja trollaamalla. Todella lapsellista. Kaikille tiedoksi No. 77, 84, 85, 92, 97, 98 ja 122 eivät ole minun kirjoittamiani)
Ap
Ap jos oikeasti olet sen verran järjissäsi että pystyt tänne kirjoittelemaan sivukaupalla, niin tajuat varmasti ettei tuon edunvalvojan uuden sihteerin numeron etsiminen ole mahdoton tehtävä. Sain viesteistäsi sellaisen kuvan, että kyse on ennemmin jostain henkisestä esteestä, jonka takia et asiaa halua selvittää.
Jos tämä juttu on oikeasti totta, niin ap selvitä asiat nyt itsesi takia!
Kyseessä on joko sinnikäs provo jolla elämässään muuta tekemistä, mikä on surullista tai oikeasti todennäköisesti henkilö, jolla ei ole kaikki henkisesti kunnossa ja on sen takia alentunut täysin avuttomaksi henkilöksi, joka ei kykene toimimaan aikuisen tasolla. Mitä tahansa me täällä sanotaan ei tule muuttamaan hänen tilannetta. koska aina löytyy selitys ja syy miksi ei voi tehdä sitä ja tätä.
Tämä on kyllä loukkaavaa. Ei tosiaan ole mikään provo. En nyt oikein käsitä, mikä tässä mättää. Minulla on taka masennus, joka rajoitti ja rajoittaa yhä omaa toimintakykyäni. Se ei ole mikään leikin asia, vaan pahimmillaan en edes pääse aina sängystä ylös. Tähän masennukseen ei kuitenkaan ole parantavaa lääkettä, ja lääkkeilläkin vain voitaision hoitaa masennuksen oireita mutta ei sen aiheuttajaa, ulkopuolisuuden tunnetta. Onneksi edunvalvonta on helpottanut paljon siinä ettei minun tarvitse miettiä liikaa siitä miten selviäison laskujen maksamisen kanssa. Masennuksen vuoksi tuo edunvalvoja alunperin määrättiikin. Alkuun asioiden hoitamine oli helppoa, kun asioista neuvotteli ja sopi edunvalvonta sihteerin kanssa, mutta kun tämä jäi eläkkeelle, en edes tiedä olenko saanut tilalle ketään uutta. Minua ei pahemmin ole informoitu tästä asiasta.
(Huom. Joku yrittää tahalleen häiritä keskustelua provosoimalla ja trollaamalla. Todella lapsellista. Kaikille tiedoksi No. 77, 84, 85, 92, 97, 98 ja 122 eivät ole minun kirjoittamiani)
Ap
Minulla on vaikea masennus ja tiedän kyllä, miten vaikeaa se on. Masennuksen hoitoon tarvitaan usein lääkkeitä ja terapiaa. Käytkö terapiassa? Masennuksen hoito myös lähtee omasta itsestäsi. Jos olet jämähtänyt paikoillesi etkä suostu muuttamaan (kuten täällä huomaa, miten et suostu tekemään mitään niinkuin muut ehdottavat) niin ei se masennus mihinkään lähde. Tiedän tämän kokemuksesta. Minulla kesti pitkään ymmärtää se, joten ymmärrän kyllä missä tilassa sinä olet ja että se voi olla vaikea asia tehdä. Jostain sinun on kuitenkin aloitettava.
Olen sama henkilö joka puhuu 50e budjetista. Kyllä siihen masentuneenakin pystyy. Oletan, ettet käy töissä joten sinulla on myös aikaa, että opettelisit vaikka nyt sitä rahan käyttöä ja budjetointia.
Ei tietenkään pidä suostua kaikkeen mitä jotkut netissä ehdottavat. Onneksi ap ei ole sellainen. Voi miettiä rauhassa niitä asioita itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helposti suomessa joutuu tollaseen edunvalvontaan? Siis ihan aikuinen ihminen, ei ikäihminen tai alaikäinen? Mun mielestä olis kauheeta, jos en saisi käyttää omaa tiliäni niinkuin haluaisin.
Jos on mielenterveysongelmia niin pääsee edunvalvonnan piiriin. Esimerkiksi skitsofrenia. Edunvalvoja tarkistelee sopivin väliajoin millä mielellä olet ja seuraa rahankäyttöä. Holtittomuus johtaa käteisrahan pienenemiseen ja jos taas menee hyvin eli rahat riittää niin ei ongelmaa. Rahat tililtä eivät katoa muuhun kuin omaan käyttöön joten jos siellä on sen verran että jää säästöön niin voi keskustella edunvalvojan kanssa hankinnoista joita haluaa tehdä. Edunvalvojan tehtävä on tarkistaa että hankinnat tulevat tarpeeseen. Moni nimittäin yrittää sitten myydä ostoksiaan jotta saa alkoholia jne...tai sukulaiset hyväksikäyttää. Siksi on edunvalvoja sellaiselle joka ei pysty itse hoitamaan omia asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi että kysyn ap, mutta oletko aiemmin yrittänyt etsiä tältä palstalta tekijää Munsalan kansallispuvulle?
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on mielenterveysongelmia niin pääsee edunvalvonnan piiriin. Esimerkiksi skitsofrenia. Edunvalvoja tarkistelee sopivin väliajoin millä mielellä olet ja seuraa rahankäyttöä. Holtittomuus johtaa käteisrahan pienenemiseen ja jos taas menee hyvin eli rahat riittää niin ei ongelmaa. Rahat tililtä eivät katoa muuhun kuin omaan käyttöön joten jos siellä on sen verran että jää säästöön niin voi keskustella edunvalvojan kanssa hankinnoista joita haluaa tehdä. Edunvalvojan tehtävä on tarkistaa että hankinnat tulevat tarpeeseen. Moni nimittäin yrittää sitten myydä ostoksiaan jotta saa alkoholia jne...tai sukulaiset hyväksikäyttää. Siksi on edunvalvoja sellaiselle joka ei pysty itse hoitamaan omia asioitaan.
Osaavathan siatkin lentää ja lehmät loikata kuun yli. Röfnöf ja ammuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mutta hetkinen, mikä tuo 300 gramman lämmin ateria on? Syötkö siis eineksiä? Miksi ihmeessä haaskaat rahojasi sellaiseen? Yhden eineksen hinnalla (poislukien maksa- ja makaronilaatikko) teet neljä annosta samaa ruokaa ja saat siitä laadukkaampaa ja parempaa.
Kun asuu yksin, haluaa vähentää ruokahävikin minikiin. Jos valmistaa alusta asti kaiken itse, siitä tulee liika ja mitä ei pysty pakastamaan joutuu heittämään roskiin. Ei sekään ole hyvä. Mutta kaikki minkä teen itse, jaan noin 300 gramman annoksiin jotta ruokaa riittää mahdollisimman pitkään.
Ap
Mikä on sellaista ruokaa että joutuu heittämään pois? Itse asun yksin ja teen aina ruuan 2-4 päivälle yhteensä. Aika harvoin joutuu mitään heittämään pois, ainoastaan silloin jos on ollut juhlia tai käynyt jossain eikä ole jaksanut syödä.
Kaikki ne annokset jotka ei mahu pakastinlokeroon ja ovat seissert jääkaapussa yli kolmepäivää. En myöskään syö samaa ruokaa monta päivää peräkkäin sillä en vain pysty vaikka väkisin pakottaisin itseni (tulee hono- ja väsynytolo) vaan vaihtelen aterioittain.
Ap
Tarvitseeko sitä ruokaa sitten tehdä niin isoja annoksia? Voihan niitä annoksia tehdä pienenpiäkin. Ja et vieläkään oikein antanut vastauta että juuri mitkä ruuat muka eivätk estä.
Myös voit hyvinkin tehdä jonkun perusruuan ja sitten jokapäivä lisätä siihen jotain muuta, mikä tekee siitä toisenlaisen ruuan. Päivälliselle ja illalliselle voi tehdä aina eri ruuat.
Mutta hei, saan sellaisen kuvan kuitenkin, että et oikeasti halua selvitä tuolla määrällä vaan saada lisää rahaa. Ongelma on kuitenkin se, että kun et itse halua muuttaa kulutustasi, ei se suurempikaan rahamäärä tule riittämään.
Ei ole sellaisia välineitä. Kaikki välineet mitä onistan on tarkoitettu isojen annosten valmistamiseen. Nekin olen aikoinaan ilmaiseksi saanut. Puuttuu muutenkin liikaa ihan oerusvälineitä jotka helpottaisi ruuanlaittoa ja rlämistä. Esimerkiksi en omista yhtään haarukkaa, veistä tai lusikkaa. Se että 40 ja 30 euroa per viikko ei riitä siihen että pystyisin ostamaan uuden tai edes käytetyn atein sarjan entisten tilalle (edelliset olivat jo niin vanhoja että niiden muoviosat halkeilivat ja metalliosiin alkoi ilmestyä ruostetta. Lopulta kun sain kieleen haavan, ne oli jo pakko heittää pois).
Ap
Kuule, kirpputorilta saa aterimia eikä pienempi kattila maksa Prismassa kuin 9,90. En tiennyt että noin uusavuttomia ihmisiä kuin sä on edes olemassa. Ihan totta nyt se järki käteen. Sen sijaan että lataat matkakorttia, kävele.
Toiselle se 10 euroakin voi olla ylivoimaisesti isoraha ja ylimääräinen kulu. Lisäksi sille bussikortin käytölle on todennäköisesti hyvä syy esim. Kela ja terveysasema ei ole heti naapurissa. Muutenkin ihminen kävelee korkeintaan 5 kilometria tunnissa.
Kun päivässä on näillä joutavilla tyypeillä 16 tuntia aikaa, niin tuossahan kerkeää kävellä jo lenkin ympäri koko pkseudun, no ainakin Vantaa, Helsinki, Espoo.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Väsynyt olo EI ole yhdyssana, eikä myöskään kolme päivää. Sä tarviit pakastimen, ei pelkällä pakastelokerolla tee mitään jos pitää tulla pienellä rahamäärällä toimeen. Sun ei tartte ostaa kosmetiikkaa ja taloustavaroita joka viikko ja pienellä miettimisellä saisit siitä 70:stä jäämään joka viikko muutama euron yli. Sitä kaikkea ei tartte käyttää vaikka sulla se raha on.
Ei Porvoolainen ota kuuleviin korviinsa, jos sanotaan, että säästä tai kävele. Siksi vähän tylsiä tämmöiset.
Sinkkumies
Iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Käytettyjä hyväkuntoisia aterimia myydään esimerkiksi SPR: kontissa 6kpl/ 2 eur.
Sinne siis! Tarttisin haarukan istutustöihin, mutta niitä myydään vain 6 kpl paketeissa ja 10 euroa hintaan. Ihan liian kallista.
Sinkkumies
Varasta, jos on liian kallista...
Ei viittis. Ärsyttää vaan toi, että ne myydään 6 kpl paketeissa ja mulle riittäis 1-2 millä tökkisin vain siemenille valmiit reijät istutustöissä. 10e en todellakaan maksa 1-2 haarukasta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ei muka voi pärjätä tuolla summalla?? Meitä asuu taloudessa 2 ja toinen on vielä teinityttö. Ja meillä riittää ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, pesuaineisiin, vessaapaperiin ym 250€/kk helposti. Ok, teini syö yhden aterian koulussa, mutta muuten kotona.
Saan maanataisin 40 euroa ja torstaisin 30 euroa. Tästä summasta muumuassa ostan ruokaan, lataan matkakorttia ja lataan puhelimen saldoa. Ilman matkakorttia ja puhelinta taas en voi olla, jäisin aivan yksin neljän seinän vankilaan.
Ap
Siihen puhelimen saldoon ja matkakorttiinhan se menee se raha jos niitä joka viikko joutuu lataamaan. Sovi edunvalvojan kanssa että joka kuukausi otetaan kuukausikortti ja puhelinliittymä muutetaan jatkuvaksi liittymäksi kuukausimaksulla.
Kuullostaa kohtalokkaalta tuo kuukausimaksullinen kortti, kun aapeellä tuulee läpi pään, niin voi tulla iso lasku.
Kyllä tuotakin pitää jotenkin rajoittaa, kun ei ap siihen rajoittamiseen omaehtoisesti pysty.
Sinkkumies
Saako matkakortin halvemmalla, jos sen ostaa pidemmäksi aikaa kerralla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Väsynyt olo EI ole yhdyssana, eikä myöskään kolme päivää. Sä tarviit pakastimen, ei pelkällä pakastelokerolla tee mitään jos pitää tulla pienellä rahamäärällä toimeen. Sun ei tartte ostaa kosmetiikkaa ja taloustavaroita joka viikko ja pienellä miettimisellä saisit siitä 70:stä jäämään joka viikko muutama euron yli. Sitä kaikkea ei tartte käyttää vaikka sulla se raha on.
Tiedätkö mitä käytetyt pakastimwt maksaa! Ei minulla ole ylimääräistä laittaa pakastimeen eikä edes tilaa asunnossa. Pienessä yksiössä mahtuu juuri olemaan yksi sänky, pieni pöytä tuoleineen, tv-taso ja kaksi nojatuolia. Lisäksi, minulla on jo pyykinpesukone jonossa, niin ei tarvitsisi enää pestä pyykkiä käsin (edellinen pesukone hajosi vanhuuttaan).
Ap
Inconstancy iski taas. Unohditko kirjoitusvirheet? Provoilu on rankkaa puuhaa.
Sinkkumies
Älä käy kuin lidlissä.
Joskus pakon alla prismassa.
Siis jos suinkin mahdollista.