Miksi 70 euroa per viikko ei riitä enää mihinkään?
Aikoinaan neljävuotta sitten kun tein sopimuksen eduvalvojan kanssa sovimme että edunvalvoja maksaa 70 euroa kerran viikossa (kahdessa erässä, niin että maanataina saan 40 eiroa ja torstaina 30 euroa). Aluksi sillä pystyi ostamaan hyvin perus elintarvikkeet, sekä taloustavaroita ja kosmetiikkaa. Nyt neljänvuoden jälkeen summa riittää ihan ruokamenoihin, mutta taloustarvikkeita ja kosmetiikkaa en pysty ostamaan. Pitäisikö minun pyytää edunvalvojaa korottamaan viikko summan 100 euroon vai jatkaa vielä loppu 6 vuotta tuolla 70 eurolla? Entä jos edunvalvoja ei suostu? Ainakin viimeksi kun puhuin edunvalvojani kamssa, tämä oli puottamassa viikkosummaa 60 euroon, sillä ruuan hintaa on laskettu. En tiedä mitä teen. Sen kuitenkin tiedän että seuraavalla kauppareissulla täytyy miettiä ostanko ruokaa viikonlopuksi vai ostanko vessapaperia ja olen syömättä koko viikonlopun. Syömistäkin olen vähentänyt niin että aamupala myslin lisäksi syön kerran päivässä noin 300 gramman lämpimän aterian ja kaksipalaa ruisleipää.
Kommentit (218)
Kauramaito on sama kuin kaatuisi vain vettä hiutaleisiin,siitä ei kannata maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan neljävuotta sitten kun tein sopimuksen eduvalvojan kanssa sovimme että edunvalvoja maksaa 70 euroa kerran viikossa (kahdessa erässä, niin että maanataina saan 40 eiroa ja torstaina 30 euroa). Aluksi sillä pystyi ostamaan hyvin perus elintarvikkeet, sekä taloustavaroita ja kosmetiikkaa. Nyt neljänvuoden jälkeen summa riittää ihan ruokamenoihin, mutta taloustarvikkeita ja kosmetiikkaa en pysty ostamaan. Pitäisikö minun pyytää edunvalvojaa korottamaan viikko summan 100 euroon vai jatkaa vielä loppu 6 vuotta tuolla 70 eurolla? Entä jos edunvalvoja ei suostu? Ainakin viimeksi kun puhuin edunvalvojani kamssa, tämä oli puottamassa viikkosummaa 60 euroon, sillä ruuan hintaa on laskettu. En tiedä mitä teen. Sen kuitenkin tiedän että seuraavalla kauppareissulla täytyy miettiä ostanko ruokaa viikonlopuksi vai ostanko vessapaperia ja olen syömättä koko viikonlopun. Syömistäkin olen vähentänyt niin että aamupala myslin lisäksi syön kerran päivässä noin 300 gramman lämpimän aterian ja kaksipalaa ruisleipää.
Mulle riittää hyvinn 200 euroa kuussa ruokaan. Hygieniaan ja taloustavaroihin ei mulla mene 80 euroa kuussa.
Opettele budjetoimaan.Se sun ongelma lieneekin jos kerran edunvalvonnassa olet.
Siis häh? Kymmenen vuotta edunvalvoja? Aika pihalla on ap ollu... ja on kai edelleen... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mutta hetkinen, mikä tuo 300 gramman lämmin ateria on? Syötkö siis eineksiä? Miksi ihmeessä haaskaat rahojasi sellaiseen? Yhden eineksen hinnalla (poislukien maksa- ja makaronilaatikko) teet neljä annosta samaa ruokaa ja saat siitä laadukkaampaa ja parempaa.
Kun asuu yksin, haluaa vähentää ruokahävikin minikiin. Jos valmistaa alusta asti kaiken itse, siitä tulee liika ja mitä ei pysty pakastamaan joutuu heittämään roskiin. Ei sekään ole hyvä. Mutta kaikki minkä teen itse, jaan noin 300 gramman annoksiin jotta ruokaa riittää mahdollisimman pitkään.
Ap
Mikä on sellaista ruokaa että joutuu heittämään pois? Itse asun yksin ja teen aina ruuan 2-4 päivälle yhteensä. Aika harvoin joutuu mitään heittämään pois, ainoastaan silloin jos on ollut juhlia tai käynyt jossain eikä ole jaksanut syödä.
Kaikki ne annokset jotka ei mahu pakastinlokeroon ja ovat seissert jääkaapussa yli kolmepäivää. En myöskään syö samaa ruokaa monta päivää peräkkäin sillä en vain pysty vaikka väkisin pakottaisin itseni (tulee hono- ja väsynytolo) vaan vaihtelen aterioittain.
Ap
Väsynyt olo EI ole yhdyssana, eikä myöskään kolme päivää. Sä tarviit pakastimen, ei pelkällä pakastelokerolla tee mitään jos pitää tulla pienellä rahamäärällä toimeen. Sun ei tartte ostaa kosmetiikkaa ja taloustavaroita joka viikko ja pienellä miettimisellä saisit siitä 70:stä jäämään joka viikko muutama euron yli. Sitä kaikkea ei tartte käyttää vaikka sulla se raha on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mutta hetkinen, mikä tuo 300 gramman lämmin ateria on? Syötkö siis eineksiä? Miksi ihmeessä haaskaat rahojasi sellaiseen? Yhden eineksen hinnalla (poislukien maksa- ja makaronilaatikko) teet neljä annosta samaa ruokaa ja saat siitä laadukkaampaa ja parempaa.
Kun asuu yksin, haluaa vähentää ruokahävikin minikiin. Jos valmistaa alusta asti kaiken itse, siitä tulee liika ja mitä ei pysty pakastamaan joutuu heittämään roskiin. Ei sekään ole hyvä. Mutta kaikki minkä teen itse, jaan noin 300 gramman annoksiin jotta ruokaa riittää mahdollisimman pitkään.
Ap
Mikä on sellaista ruokaa että joutuu heittämään pois? Itse asun yksin ja teen aina ruuan 2-4 päivälle yhteensä. Aika harvoin joutuu mitään heittämään pois, ainoastaan silloin jos on ollut juhlia tai käynyt jossain eikä ole jaksanut syödä.
Kaikki ne annokset jotka ei mahu pakastinlokeroon ja ovat seissert jääkaapussa yli kolmepäivää. En myöskään syö samaa ruokaa monta päivää peräkkäin sillä en vain pysty vaikka väkisin pakottaisin itseni (tulee hono- ja väsynytolo) vaan vaihtelen aterioittain.
Ap
Tarvitseeko sitä ruokaa sitten tehdä niin isoja annoksia? Voihan niitä annoksia tehdä pienenpiäkin. Ja et vieläkään oikein antanut vastauta että juuri mitkä ruuat muka eivätk estä.
Myös voit hyvinkin tehdä jonkun perusruuan ja sitten jokapäivä lisätä siihen jotain muuta, mikä tekee siitä toisenlaisen ruuan. Päivälliselle ja illalliselle voi tehdä aina eri ruuat.
Mutta hei, saan sellaisen kuvan kuitenkin, että et oikeasti halua selvitä tuolla määrällä vaan saada lisää rahaa. Ongelma on kuitenkin se, että kun et itse halua muuttaa kulutustasi, ei se suurempikaan rahamäärä tule riittämään.
Ei ole sellaisia välineitä. Kaikki välineet mitä onistan on tarkoitettu isojen annosten valmistamiseen. Nekin olen aikoinaan ilmaiseksi saanut. Puuttuu muutenkin liikaa ihan oerusvälineitä jotka helpottaisi ruuanlaittoa ja rlämistä. Esimerkiksi en omista yhtään haarukkaa, veistä tai lusikkaa. Se että 40 ja 30 euroa per viikko ei riitä siihen että pystyisin ostamaan uuden tai edes käytetyn atein sarjan entisten tilalle (edelliset olivat jo niin vanhoja että niiden muoviosat halkeilivat ja metalliosiin alkoi ilmestyä ruostetta. Lopulta kun sain kieleen haavan, ne oli jo pakko heittää pois).
Kuule, kirpputorilta saa aterimia eikä pienempi kattila maksa Prismassa kuin 9,90. En tiennyt että noin uusavuttomia ihmisiä kuin sä on edes olemassa. Ihan totta nyt se järki käteen. Sen sijaan että lataat matkakorttia, kävele.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedätkö että nettiä pääse ilmaiseksi käyttämään kirjastoon. Ja aika vaikea uskoa että joka viikko joudut soittamaan virastoihin yms. Joten ei pitäisi olla vaikea säästää muutaman viikon niissä puhelin kuluissa, jonka jälkeen sinulla onkin varaa ottaa se kuukausipaketti
Ainakin meillä korjaston nettikoneista luovuttiin säästösyistä kun kaikilla on nykyään netti kännykässä (kaiken hupuksi kirjastoon on kaavailtu jo muutaman viimeisen vuoden ajan pääsymaksua vaikka onneksi se ei ole vielä ainakaan toteutunut). Kirjastossa on vielä sentään hakukoneita, joilla voi tehdä aineistohakuja ja tarkistaa onko kyseinen teos hyllyssä vai lainassa. Näin Jyväskylässä.
Katselin tuossa Jyväskylän kirjaston sivuja. Siellä on kaikille käytössä edelleen ilmainen Wifi. Eli kirjastossa voi sillä omalla puhelimella surffailla kirjaston nettiyhteydellä. Jolloin ei tarvitse käyttää sitä omaa, maksullista nettiä. Nettisivujen mukaan viidessä kirjastossa on myös kannettavia tietokoneita, joita saa ilmaiseksi lainata ja käyttää kirjaston tiloissa. Joten kyllä se kirjasto edelleen tarjoaa nettiä ja tietokonetta sitä tarvitseville.
Tarvitseeko välttämättä edes omaa puhelinta? Tarvittaessa puhelinta ja tietokonetta voi vaikka lainata naapurilta pientä vastapalvelusta vastaan (esim tiskaa astiat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ihmeessä 70 euroa viikossa ei riitä sulle jos et osta muuta kuin ruokaa ja sitäkin noin vähän? Meillä menee kahdella hengellä 50e viikossa ruokakauppaan ja siihen sisältyy vessapaperit yms. Mutta pyydä ihmeessä sitä korotusta.
Väitätkö että teillä menee ruokaan alle 100kk/hlö? Ettei nyt vaan käynyt niin että unohdit mainita työpaikkalounaat ja muut ravintolakulut, alkon yms?
On ihmisiä jotka eivät käy ravintoissa.Ihan sulle tiedoksi.
ohis
Siis kaikkeen muuhun riittää paitsi meikkeihin ja taloustavaroihin? Ensinnäkään et tarvitse meikkejä. Toiseksi mitä ihmeen taloustavaroita tarvitset joka viikko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Tarvitseeko sitä ruokaa sitten tehdä niin isoja annoksia? Voihan niitä annoksia tehdä pienenpiäkin. Ja et vieläkään oikein antanut vastauta että juuri mitkä ruuat muka eivätk estä.
Myös voit hyvinkin tehdä jonkun perusruuan ja sitten jokapäivä lisätä siihen jotain muuta, mikä tekee siitä toisenlaisen ruuan. Päivälliselle ja illalliselle voi tehdä aina eri ruuat.
Mutta hei, saan sellaisen kuvan kuitenkin, että et oikeasti halua selvitä tuolla määrällä vaan saada lisää rahaa. Ongelma on kuitenkin se, että kun et itse halua muuttaa kulutustasi, ei se suurempikaan rahamäärä tule riittämään.
Ei ole sellaisia välineitä. Kaikki välineet mitä onistan on tarkoitettu isojen annosten valmistamiseen. Nekin olen aikoinaan ilmaiseksi saanut. Puuttuu muutenkin liikaa ihan oerusvälineitä jotka helpottaisi ruuanlaittoa ja rlämistä. Esimerkiksi en omista yhtään haarukkaa, veistä tai lusikkaa. Se että 40 ja 30 euroa per viikko ei riitä siihen että pystyisin ostamaan uuden tai edes käytetyn atein sarjan entisten tilalle (edelliset olivat jo niin vanhoja että niiden muoviosat halkeilivat ja metalliosiin alkoi ilmestyä ruostetta. Lopulta kun sain kieleen haavan, ne oli jo pakko heittää pois).
Ap
Kuule, kirpputorilta saa aterimia eikä pienempi kattila maksa Prismassa kuin 9,90. En tiennyt että noin uusavuttomia ihmisiä kuin sä on edes olemassa. Ihan totta nyt se järki käteen. Sen sijaan että lataat matkakorttia, kävele.
Toiselle se 10 euroakin voi olla ylivoimaisesti isoraha ja ylimääräinen kulu. Lisäksi sille bussikortin käytölle on todennäköisesti hyvä syy esim. Kela ja terveysasema ei ole heti naapurissa. Muutenkin ihminen kävelee korkeintaan 5 kilometria tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Siis kaikkeen muuhun riittää paitsi meikkeihin ja taloustavaroihin? Ensinnäkään et tarvitse meikkejä. Toiseksi mitä ihmeen taloustavaroita tarvitset joka viikko?
Onko jotain mennyt ohi? Tuolla ap luki kosmetiikkaan myös pesuaineet ja hammastahnan. Todennäköisesti myös antiperperantin, voiteet ja ehkä vielä sen hammasharjankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä jaksat noilla ruuilla? Kyllä pitäs olla varaa syödä enemmän! Paljonko rahaa menee matkakorttiin, puhelimeen, muihin päivittäistavaroihin?
Prepaidliittymä nielee sen 60-75 euroa kuussa, joskus enemmänkin. Matkakorttiin taas menee noin 120-150 euroa per kuu.
mitä?? mulla on ollut aina prepaid-liittymä ja siihen menee max 30 euroa kuussa. lataan usein vaan kympin satseja mut nytkin dna prepaidilta saa 30 päiväksi rajattomat puhelut, viestit JA netin 25 eurolla. ja etkö saa kiinteää matkakorttia yksittäisten matkojen sijaan, tulisi varmaan halvemmaksi?
Saan 40 euroa maanantaina ja 30 euroa torstaina. Siitä on vaikeaa ladata esim näitä rajattomia puhepaketteja (26e = 30 pv) tai kiinteää matkakorttia (51e = 30 pv). Itsekkin lataan prepaidia 10e satseissa, mutta joudun jo muutenkin juoksevien adioiden takia soittamaan palvelunumeroihin sekä työpaikoille (työttömän perus arkea). Lisäksi hoidan kaikki päivittäiset nettiasiat puhelimella niin kauan kuin tämä 5v puhelin pelittää (en omista tietokonetta), mikä sekin haukkaa osan saldosta. Lisäksi on syötävä edes jotakin, ei ole mahdollisuutta odottaa ja säästää nälissään niitä rahoja. Kaikki olisi paljon helpompaa ja halvempaa jos saisin kuukauden rahat kertasummana kuun alussa ja sitten saisin siitä pudjetoida rahat kuukauden tarpeisiin.
Ap
75 euroa kuukaudessa, minkä sanoit suunnilleen puhelimeen kuussa menevän, tekee jo melkein pari kymppiä viikossa (tarkalleen 17,50 € seitsemässä päivässä jos kuussa on kolkyt päivää), joten hyvin voisit kuun ekana viikkona heittää kerralla sen muutaman ekstraa ja ostaa tommosen rajattoman 30 päivän datapaketin. kerran kokeiltuasi varmasti huomaisit että kannattaa, kun huomaat miten sulla jää enemmän rahaa elämiseen ja miten paljo asiat helpottuu kun puhelinta ei tarvi olla koko ajan lataamassa. pliis tee toi muutos :(
Olisihan s tosi mukavaa, mutta kun sitä viikkoa kahta ei pärjää ilman puhelinta ja nettiä. Se on kiusallinen asia josta en pääse eroon. Kun käyttöraha on tosiaan 40e maanantaina ja 30e torstaina, niin kuukausipaketit ovat yksinkertaisesti liian kalliita. Siksi sanon aina aamuisin itselleni: KÖYHYYS ON SITÄ ETTEI OLE VARAA SÄÄSTÄÄ. Mutta ei elämä aina olekkaan reilua ja mukavaa.
(Huom. Joku yrittää tahalleen häiritä keskustelua provosoimalla ja trollaamalla. Todella lapsellista. Kaikille tiedoksi No. 77, 84, 85, 92, 97 ja 98 eivät ole minun kirjoittamiani)
Ap
seli seli. kysymyksesi oli "miksi 70 euroa viikossa ei riitä enää mihinkään" ja vastaus siihen tässä tapauksessa on, että kyllä riittäisi paremmin, jos lataisit puhelinta kerran kuun ekana maanantaina 26 eurolla tuon 20 euroa/VIIKKO sijasta. mut jatka toki vaan ihmettelyä, kun et muutosta halua tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä edes syöt normaalisti? Pistä viikon ruokalista niin nähdään mistä voi säästää
Viimeviikon ruokalista...
Maanantai
Aamupala: Kauramaitoa ja mysliä
Lämmin ateria: itsetehty salaatti (j.v.s., kurkku, tomaatti, porkkana)
Iltapala: kaks_ipalaa ruisleipää ja halvinta margariiniaTiistai
Lämmin ateria: eilistä salaattia
Iltapala: kaksi_palaa ruisleipää ja halvinta margariiniaKeskiviikko
Lämmin ateria: kasvissosekeitto (lihaliemikuutio, irtoperunaa, pussiporkkanaa ja tomaatteja)
Iltapala: kaks_ipalaa ruisleipää ja halvinta margariiniaTorstai:
Lämmin ateria: kolme vamispitsaa (2,50e tarjouksesta, oli tukahduttavan kuuma enkä jaksanut lämmittä ruokaa)
Iltapala: kaksi_palaa ruisleipää ja halvinta margariiniaPerjantai:
Lämmin ateria: toissapäiväistä keittoa
Iltapala: kaksi_palaa ruisleipää ja halvinta margariiniaLauantai:
Lämmin ateria: itse_tehty salaatti (maissihernepaprika)
Iltapala: kaksi_palaa ruisleipää ja halvinta margariinia, sekä yhden alennetun banaaniSunnuntai:
Lämmin ateria: eilistä salaattia
Iltapala: kaks_ipalaa ruisleipää ja halvinta margariiniaAp
Kauramaito on kallis turhake ja kaksi palaa kirjoitetaan ERIKSEEN. Halvinta margariinia en söisi mistään hinnasta. Ei ihme ettei sun pää toimi moisella ruokavaliolla.
Ilmeisesti sun rahat menee sitten suurimmaksi osaksi muuhun kuin ruokaan etkä saa jälkeenpäin laskutettavaa halvempaa liittymää koska sulla ei luottotietoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ei muka voi pärjätä tuolla summalla?? Meitä asuu taloudessa 2 ja toinen on vielä teinityttö. Ja meillä riittää ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, pesuaineisiin, vessaapaperiin ym 250€/kk helposti. Ok, teini syö yhden aterian koulussa, mutta muuten kotona.
Saan maanataisin 40 euroa ja torstaisin 30 euroa. Tästä summasta muumuassa ostan ruokaan, lataan matkakorttia ja lataan puhelimen saldoa. Ilman matkakorttia ja puhelinta taas en voi olla, jäisin aivan yksin neljän seinän vankilaan.
Ap
Siihen puhelimen saldoon ja matkakorttiinhan se menee se raha jos niitä joka viikko joutuu lataamaan. Sovi edunvalvojan kanssa että joka kuukausi otetaan kuukausikortti ja puhelinliittymä muutetaan jatkuvaksi liittymäksi kuukausimaksulla.
Onhan tuo nyt liian vähän aikuiselle ihmiselle. Onko se edunvalvoja ihan tässä maailmassa? Mihin loput tulosi menevät, säästöön vai edunvalvojan omaan käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se lämmin ateria ole sisäfilettä? Kosmetiikka on vähemmän välttämätöntä.
Kosmetiikkaa kuten esimerkiksi shampoota, suihkugeeliä ja hammastahanaa joutuu ostamaan ihan perus hygienia syistä.
Ap
Lidlissä 0,5 litran shampoo maksaa 1,30 euroa ja riittää pari kuukautta. Samoin esimerkiksi S-ryhmän kaupoissa 3 litran nestemäinen suihkusaippuapönttö maksaa noin 4,5 euroa ja kestää vuoden.
Hiukset menee huonoon kuntoon ja kaljuunnun niistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Käytettyjä hyväkuntoisia aterimia myydään esimerkiksi SPR: kontissa 6kpl/ 2 eur.
Sinne siis! Tarttisin haarukan istutustöihin, mutta niitä myydään vain 6 kpl paketeissa ja 10 euroa hintaan. Ihan liian kallista.
Sinkkumies
Varasta, jos on liian kallista...
Onko ap sinulla velkoja, joita edunvalvoja maksaa noista sinun 900€ (toimeentulotuki + asumistuki?) tuloista. Kuulostaa todella hurjalta ja kurjalta tämä elämäntilanne. Luulin että itselläni menee huonosti, mutta ehkä tämä ketju antoi nyt vähän perspektiiviä omiin murehtimisiini.
Katselin tuossa Jyväskylän kirjaston sivuja. Siellä on kaikille käytössä edelleen ilmainen Wifi. Eli kirjastossa voi sillä omalla puhelimella surffailla kirjaston nettiyhteydellä. Jolloin ei tarvitse käyttää sitä omaa, maksullista nettiä. Nettisivujen mukaan viidessä kirjastossa on myös kannettavia tietokoneita, joita saa ilmaiseksi lainata ja käyttää kirjaston tiloissa. Joten kyllä se kirjasto edelleen tarjoaa nettiä ja tietokonetta sitä tarvitseville.