Paniikkihäiriö ja tekosyiden keksiminen
Olen 16v nuori ja minulla on paniikkihäiriö. Saan keskusteluapua, mutta lääkkeitä en syö.
Minulla on myös todella paha sosiaalisten tilanteiden pelko ja esiintymiskammo ja pelkään myös muita nuoria, koska olen kiusattu. Huomenna minulla on sellainen tilanne, jossa kaikki nuo pelkoni yhdistyvät. En nyt lähde tarkemmin avaamaan ettei joku tunnista, mutta pitäisi jollain tavalla selvitä tuosta tilanteesta. Olen keksinyt jo muutamia tekosyitä miksi en voi mennä, mutta haluaisin oikeasti edes yrittää. Onko teillä muilla tapana keksiä myös itsellenne ja muille tekosyitä, että voisitte välttää ikäviä tilanteita?
Kommentit (23)
Hienoa että onnistuit.
Omakohtaisesti voin sanoa että pahimmastakin paniikkihäiriöstä voi "parantua" ilman lääkkeitäkin kunhan vain toistamiseen uskaltautuu ja tekee sen turvallisessa seurassa. Sellaisessa josta jo tiedät että hyväksyy sinut.
Eikä jännittäminen näytä niin pahalta kuin tuntuu.
Puhetta yms. pitäessä kannattaa pitää kunnon tauot ja muistaa hengittää. Keskittyä siihen. Valmistautua myös siltä osin, että miettii voiko vaikka istua tai laskea muistiinpanot käsistä. Alleviivailla virkkeen aloitussanoja yms. Lukea peilinedessä ääneen. Harjoitusta ja harjoitusta. Kohta siitä nauttii kun pystyykin siihen hajoamatta. Tsemppiä jatkoon!
Olen tästä kokemuksesta todella onnellinen.
Joka kerta kun voitan itseni tunnen oloni rohkeammaksi ja olen edistynyt valtavasti muutamassa vuodessa. Tämä oli iso askel kohti parempaa. :) Nyt voin hyvillä mielin palkita itseni.
Ap
Loistava juttu. Pelolle ei tulisi koskaan antaa valtaa tai muuten se vie voiton.
Jos välttelee sitä pelottavaa asiaa niin sitten se pelko vain kasvaa.