Voiko 13-vuotiaan jättää 5-vuotiaan kanssa kotiin
2-3 tunniksi asioiden vuoksi? Oletko jättänyt? 13v vastuullinen luonne.
Kommentit (15)
En minäkään jättäisi. Liian pieni lastenvahdiksi.
Itse olen jo 12- 13 vuotiaana hoitanut vieraitakin lapsia. Kyllä 13 vanha oman sisaruksensa kanssa pärjää. Kännykkä on varmasti niin voi soittaa jos hätä.
Riippuu enemmän sinusta. Jos 5v vaikka tukehtuu ruokaansa ja kuolee, osaatko olla syyttämättä 13 -vuotiasta? Osaatko ottaa syyn täysin itsellesi, etkä edes alitajuisesti pidä vanhempaa lasta vastuullisena mistään, mitä pienemmälle on sattunut.
Tottakai voi jättää. Kyllä siinä 2-3 tunnissa ehtii vetää tanakan kännin lähiräkälässä.
13-vuotias meillä on jo hoitanut naapurinkin lapsia pihapiirissä parin tunnin verran.
Tai vahtinut on ehkä parempi sana. Eihän joku viisivuotias enää mitään varsinaista hoitoa tarvitse.
Mä kans olin 13 vuotiaana palkkatöissä hoitamassa ennestään täysin vieraita lapsia.
Siitä vaan, jos pystyt elämään mahdollisten seurausten kanssa.
Kun itse olin lapsi, mun vanhemmat jätti 2v, 7v ja 10v:t kahdeksi tunniksi joka arkipäivä, jos isällä ylitöitä, meni kuusikin tuntia. Eikä ollut kännyköitä, mutta naapuriapu oli toista kuin nykyisin. Siihen kerran jouduimme turvautumaankin, kun pikkusin putosi portailta ja halkaisi päänsä.
Minusta 5-vuotias on vähän liian pieni vahtimaan 13-vuotiasta.
Voi aivan hyvin. Pärjäävät kyllä pitemmänkin aikaa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti en kyllä ite jättäis.
Tietysti jos on pakkonakki ja 5v on kypsä ja osaa käyttäytyä. 13v on kuitenkin vielä tosi pieni huolehtimaan pikkulapsesta.
Ei ole. Moni 13v vahtii jo naapurinkin lapsia että saa taskurahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jos on pakkonakki ja 5v on kypsä ja osaa käyttäytyä. 13v on kuitenkin vielä tosi pieni huolehtimaan pikkulapsesta.
Minä hoidin vastasyntynyttä keskosvauvaa 13vuotiaana koko kesän vanhempien ollessa töissä vuonna 1960. Hyvin pärjäsin ja lapsi on edelleen elossa.
On kyllä maailma muttunut sitten 80-luvun, kun tällaisia kysellään.
Olin viikonloppujakin joskus (äidin työmatka) nelivuotiaan kanssa tuossa iässä.
Ja mikä ihmeellisintä: ei jäänyt mitään traumoja :D
Mulla on 13-vuotias ja en todellakaan tajua miten hän ei pystyisi vahtimaan 5-vuotiasta sisarustaan paria tuntia??? Eihän tuossa ajassa tarvitse edes syöttää yhtään mitään (joku pelkäsi että tukehtuu)
Vastuu on tietenkin vanhemmilla, jos jotain sattuisikin, mutta aika hysteeristä jos ei 13-vuotias voisi oman sisaruksensa kanssa olla kotona yksin.
Itse tuon ikäisenä just tyypillisesti olin lapsenvahtina, ihan vieraille. Nykyään on sentään kännykät ja muut, joilla saa yhteyden ihan välittömästi.
Maailma on hyvää vauhtia menossa aivan pimeäksio paikaksi. Jopa siellä "ulkomailla", jossa palstan mukaan on rikos jättää alle 12-vuotias ilman valvontaa, 13-14 vuotiaat toimivat tyypillisesti lapsenvahteina pienille. Ainakin meidän asuinalueellamme.