Antavatko opettajat arvosanat omien mieltymyksiensä perusteella? Ei ohjeiden
Olen uusi opiskelija. Tehtävä täytti ohjeistuksen, mutta sellainen tarpeeksi analyyttinen pohdinta kuulemma puuttui. Eli tehtävä täytti vaatimukset, mutta ei kuitenkaan, joten numeroksi tuli tyydyttävä. Onko tehtävien arvosanat kiinni opettajien omista henk.koht. haluista? Toiselta opettajalta olisin voinut saada täydet? Näinkö se on? Näitäkö arvosanoja työnantajat katsovat?
Toki tiettyihin asioihin, eli esim matematiikka, löytyy tietyt kaavat eikä siinä oikein opettaja pysty omien mieltymyksiensä mukaisesti toimimaan.
Mutta täytyy tuntea opettaja sen verran hyvin, että osaa oikeaa p tekstiä kertomaan, vaikka ei omaa ajatustaan edustaiskaan?
Kommentit (4)
Vaikea ottaa kantaa kuvailusi perusteella, mutta voin kertoa omien opiskelijoideni tuotoksista.
Moni taitava kirjoittaja, joka osaa puntaroida asiaa monelta kantilta ja noudattelee kirjoittamisen konventioita (aloitus, keskikohta ja loppu, tietynlaiset lauserakenteet tietyssä paikassa jne.) odottaa kerta toisensa jälkeen parasta arvosanaa. Sitä en voi antaa, jos oivaltavuus puuttuu. Toisaalta muutamat kielivirheetkään eivät haittaa, jos kirjoittaja on oikeasti tuottanut jotain omaperäistä ja uutta avaavaa tekstiinsä. Sitten opiskelijat keskenään ihmettelevät, miksi kielivirheisiin sortunut on kuitenkin saanut paremman arvosanan kuin muodollisesti täydellisen tekstin tuottanut. Mutta ajatusta minä haen, ankaraa ajattelua ja luovuutta.
No joo, niin kauan kuin ihminen arvioi, ei se voi olla täysin yhdenvertaista.
T. Ope
Kyllähän monessakin aineessa, erityisesti jos olet yliopistossa, niin oletetaan että pohdit myös analyyttisesti aihetta. Ala-asteikäiseltä riittää että kertoo faktat. Mutta siitä ylöspäin odotetaan koko ajan enemmän myös analyyttistä otetta aiheeseen.
No niinhän se on. Toisilta opettajilta saan esimerkiksi esseistä 9 - 10, mutta yhdeltä opettajalta aina jotain 6 - 7. Ihan vain sen takia, koska toiset opettajat arvostavat sitä, että asiat on sisäistänyt ja niitä osaa soveltaa, eikä esseessä selitä kaikkia pikkutilpehööriasioita läpi. Tämä huonoja numeroita antava opettaja taas haluaa, että jokainen teoria ja jokainen asia kappaleen tekstistä löytyy esseestä, myös kokeessa. Mutta kuka muistaa esimerkiksi kokeessa kaikista kappaleista ihan kaikki pienimmätkin asiat?