Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikalla alkamassa yt:t, uuden työn etsintä harkinnassa

Vierailija
26.05.2018 |

Aloitin uudessa työssä kolmisen vuotta sitten ja nyt yt-uhka roikkuu niskassa. Firman johtamiskulttuuri on sekava ja on hyvin vaikea ennustaa mitä tuleman pitää. Voi olla lomautuksia, mutta myös ulkoistukset voi olla mahdollisia.

Olen jo alkanut vähän katsella mitä muita alan hommia olisi tarjolla ja hainkin paria paikkaa, jotka veisivät uralla eteenpäin, mutta en pidä kovinkaan todennäköiseltä että niihin pääsisin kuitenkaan.

Mietiskelin, että kuinkahan tosissaan sitä pitäisi alkaa työnhakuun?

Oletteko odotelleet rauhassa yt:n tuloksia vai suunnanneet katseet muualle jo aiemmin?

Uskon että löydän kyllä uuden paikan, mutta voi olla että en yltäisi ihan nykyisiin ansioihin. Toisaalta työpaikassani on ilmennyt tässä näiden vuosien aikana asioita, joiden vuoksi voisin muutenkin harkita lähteväni, vaikka yt:tä ei olisikaan. Olen lähinnä hyvän palkan vuoksi ollut aiemmin etsimättä uutta paikkaa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että ei enää ole yritystä missä ei koskaan olisi pidetty yt:tä.

Vierailija
2/24 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka saisit uuden työpaikan, niin sielläkin voi kuukautta myöhemmin alkaa yt:t. Tuollaistakin on sattunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu minkä ikäinen olet. Muista että uudessa paikassa tulee puolen vuoden koeaika ja et välttämättä saa täysiä lomia.

Yt:n jälkeen voi aueta uusia uramahdollisuuksia myös nykyisessä firmassa. Oletus tietty ettei tuu kenkää. Ja kai kuulut työttömyyskassaan / liittoon? Jos et niin täysi haku päälle, sillä riski on olemassa että olet työtön ilman mitään tukia.

Vierailija
4/24 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä nykyisessä että edellisessä työpaikassa on olleet minua koskettavat yt:t kerran vuodessa. Muita vielä enemmän. Edellisestä duunista sain kenkää kolmansien kohdalla, nykyisessä neljät takana eikä ole vielä osunut. Eli teillä ei ole niinkään usein, vaihtamalla tilanne voi pahentua.

Vierailija
5/24 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän riippuu minkä ikäinen olet. Muista että uudessa paikassa tulee puolen vuoden koeaika ja et välttämättä saa täysiä lomia.

Yt:n jälkeen voi aueta uusia uramahdollisuuksia myös nykyisessä firmassa. Oletus tietty ettei tuu kenkää. Ja kai kuulut työttömyyskassaan / liittoon? Jos et niin täysi haku päälle, sillä riski on olemassa että olet työtön ilman mitään tukia.

Olen 34-vuotias. Ja kyllä, kuulun liittoon/kassaan.

Ap

Vierailija
6/24 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka saisit uuden työpaikan, niin sielläkin voi kuukautta myöhemmin alkaa yt:t. Tuollaistakin on sattunut.

Tämä on kyllä masentava tosiasia.

Vierailija
7/24 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea. Jos/kun pääset haastatteluihin saat arvokasta kokemusta. Työllisenä on todennäköiswsti helpompi päästä haastatteluihin kuin työttömänä. Jos tulet valituksi, olet palkkaneuvottelussa paremmassa asemassa kun sinulla on paikka. Uutta paikkaa ei tarvitse ottaa vaikka tulisit valituksi jos nykyinen tuntuu paremmalta..

Vierailija
8/24 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi myös ammattitaitoa alkaa yrittäjäksi, ja se on kyllä yksi vaihtoehto, jos kenkää tulee.

Olen muutenkin miettinyt pitäisikö aloittaa kevytyrittäjyys palkkatyön ohessa.

Ap

Vierailija
9/24 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä miten jaksatte. Oon sairaanhoitaja enkä ihan täysin tiedä mitä yt tarkoittaa.

Meillä on aina hätä jos joku lähtee pois ja uusia haastatellaan ja houkutellaan jatkuvasti. Tosin palkka ja työajat ja työ ovat mitä ovat..

Vierailija
10/24 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jollain kurssilla, jossa käytiin läpi uran keskivaiheilla olevien ihmisten työnhakua. Mukana oli sekä työttömiä että töissä olevia ihmisiä, jotka eivät koskaan olleet pysähtyneet miettimään uransa suuntaa ja kehittämistä. Ehkä tärkein oppi tällä kurssilla oli se, että työnhakuvalmiutta kannattaa pitää yllä jatkuvasti. Ettei tule sellainen tilanne, että työsuhde päättyy 15 vuoden jälkeen ja yrität siinä sitten muistella, mitä kaikkea olet 15 vuoden aikana tehnyt ja saada sitä CV:hen. CV:tä pitäisi päivittää jatkuvasti, pitää kirjaa niistä projekteista missä on ollut mukana, mitä tuloksia on saavuttanut jne. Samaten kannattaa ihan aktiivisesti miettiä mihin suuntaan haluaa urallaan edetä - silloinkin, kun on tyytyväinen nykyisiin tehtäviin.

Sinulla ap ei nyt tilanne ilmeisestikään ole kovin paha kun olet vasta kolme vuotta ollut töissä. Mutta jotenkin tulee silti vaikutelma, että sinulla ei ole mitään valmista suunnitelmaa tällaisen tilanteen varalle. Näitä tulee työelämässä nykyisin jatkuvasti ja fiksuimmat vaihtavat maisemaa jo ennen kuin firma on siinä pisteessä, että joutuu laittamaan porukkaa pihalle. Opettele olemaan aktiivisempi sen oman urasi suhteen. Ota ohjat käsiisi ja ala miettiä, mitä _sinä_ haluat uraltasi ja työelämältä.

Vierailija
11/24 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä miten jaksatte. Oon sairaanhoitaja enkä ihan täysin tiedä mitä yt tarkoittaa.

Meillä on aina hätä jos joku lähtee pois ja uusia haastatellaan ja houkutellaan jatkuvasti. Tosin palkka ja työajat ja työ ovat mitä ovat..

Yt-neuvottelut tarkoittaisivat teidän tilanteessa sitä, että firmasta potkaistaan ihmisiä pihalle, uusia ei palkata ja työt jaetaan loppujen kesken. Kaikki vain sen takia, että firmalle saadaan parempi tuotto.

Vierailija
12/24 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki yt:t tarkoita pihalle potkimista. Yt ovat organisaation uudelleen järjestämistä. Eli siirretään ihmisiä uusiin tehtäviin.

Vierailija
13/24 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ap ei nyt tilanne ilmeisestikään ole kovin paha kun olet vasta kolme vuotta ollut töissä. Mutta jotenkin tulee silti vaikutelma, että sinulla ei ole mitään valmista suunnitelmaa tällaisen tilanteen varalle. Näitä tulee työelämässä nykyisin jatkuvasti ja fiksuimmat vaihtavat maisemaa jo ennen kuin firma on siinä pisteessä, että joutuu laittamaan porukkaa pihalle. Opettele olemaan aktiivisempi sen oman urasi suhteen. Ota ohjat käsiisi ja ala miettiä, mitä _sinä_ haluat uraltasi ja työelämältä.

Joo, täytyy kyllä myöntää, että työ ja ura on ollut sivuroolissa tässä viimeaikoina, kun lapset on ollut pieniä ja elämä pyörinyt päiväkotirumban ja talonrakennuksen ympärillä. Olen ollut vain tyytyväinen mielenkiintoiseen työhön suht hyvällä palkalla.

Täytyy nyt vähän aktivoitua, kun lapset on päässyt koulun puolelle ja talo on valmis. Nyt on aikaa enemmän taas suunnitella uraa.

Ap

Vierailija
14/24 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yt on ikävä kyllä nykyään synonyymi irtisanomisille. Näin ainakin meillä. Olen ollut pankissa 30 vuotta ja sinä aikana ainakin viidet yt:eet. Vielä ei ole osunut, mutta seuraavat taitaa jo osua, koska työt siirtyvät Puolaan. Vielä ei ole mitään ilmoitettu, mutta täysin selvää on jo nyt, että viimeistään ensi vuonna se tapahtuu.

Itse olen jäänyt aina odottamaan lopputulosta. Toistaiseksi työt on aina jatkunut, mutta nyt on eri tilanne, kun tehtävät siirtyvät pois.

Vierailija
15/24 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut yhdet yt:t, joissa oli pelkkiä lomautuksia, sen jälkeen yt:t on aina tarkoittanut irtisanomisia.

Vierailija
16/24 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yt-neuvottelut tarkoittaisivat teidän tilanteessa sitä, että firmasta potkaistaan ihmisiä pihalle, uusia ei palkata ja työt jaetaan loppujen kesken. Kaikki vain sen takia, että firmalle saadaan parempi tuotto.

Ja sitten ihmetellään, miksi porukka alkaa pimahtelemaan työtaakan alla.

Vierailija
17/24 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään, miksi porukka alkaa pimahtelemaan työtaakan alla.

Joo, välillä tuntuu että ruuvia kiristetään ja kiristetään. Joskus se sitten poksahtaa irti...

Vierailija
18/24 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on hiukan edistynyt. Sain yllättäen kutsun haastatteluun toiseen niistä paikoista, joita hain. :o

Olin ihan varma, että työ oli pedattu jo jollekin, kun on julkisella sektorilla ja yleensä niissä tuntuu olevan joku, kenelle työ on jo valmiiksi ajateltu, mutta ehkä tässä voisi olla mahkuja, kun kerran pääsee haastatteluun.

Pitäkää peukkuja! :)

Vierailija
19/24 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis Ap.

Vierailija
20/24 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki yt:t tarkoita pihalle potkimista. Yt ovat organisaation uudelleen järjestämistä. Eli siirretään ihmisiä uusiin tehtäviin.

Meillä oli tälläiset yt-neuvottelut. Heti ensisekunnista ilmoitettiin, että henkilöstöä ei tarvi vähentää, vaan päinvastoin, todennäköisesti rekrytään lisää. Silti se muutama kuukausi odottelua oli ahdistavaa, kun ei tiennyt miten ryhmät muuttuvat ja vaihtuuko esimies jne. En voi edes kuvitella mitä on odotella, kun oma työura on giljotiinissa :(