Ressun lukio nro1 yo-kirj tulosten perusteella, Etis 2.
Mikähän on tänäkeväänä ka pääsyraja Ressun lukioon...viimekeväänä se oli 9,42.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resussa voi olla raskasta opiskella, jos olet juuri ja juuri sinne päässyt.
Kaikki muut saavat kuitenkin usein parempia numeroita, kun itse saat kovalla työllä ja ahkerruksella hyviä tuloksia, jotka ovat jossain Ressussa luokan huonompia. Ei ole sekään mitään helppoa. Yksi tuttavani kertoi tästä.
Luulisi, että lukiot, joihin pääsyraja on noin 8,5 yli, ovat kaikki suhteellisen hyviä. Kyllähän tuohonkin arvosanaan vaaditaan jo paljon työtä.
Kympin saajat ovat usein kerjääjiä, jotka kerjäävät opettajilta hyviä arvosanoja. Tarkastavat kokeet suurennuslasilla, jotta saisivat joka kokeesta sen 10. Arvosana 9 ei heille kelpaa.
Kympin oppilaat on yleensä vain sikafiksuja ja ahkeria. Minun lapseni ei ole koskaan kerjännyt arvosanojaan. On vain fiksu.
Helsingissä lukiot on jakautuneet kahtia. Välillä 8-9 on vain pari koulua. Joko ollaan ysissä tai yli. Tai kasissa ja ali.
Oltaisiin haluttu laittaa jokin 8,5 lukio viidennelle sijalle, mutta ei ollut. Nyt viidentenä on se, jonka ka oli viime vuonna tasan 9.
Tyttären luokalla on näitä 10 metsästäjiä, jotka ruikuttavat opettajan vieressä, jos ei 10 tule arvosanaksi. Mun tytöllä on keskiarvo lähemmäs 9 ja musta se on ihan riittävän hyvä. Luulen, että yli 8,5 keskiarvon lukiossa on jo kanssa aika tavalla motivoituneita. Mä en haluaisi laittaa lastani mihinkään sellaiseen lukioon, jossa on paljon yli 9 keskiarvon omaavia oppilaita. Siellä on ihan liikaa kunninanhimoa, kilpailua ym. Moni painii syömähäiriön kanssa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resussa voi olla raskasta opiskella, jos olet juuri ja juuri sinne päässyt.
Kaikki muut saavat kuitenkin usein parempia numeroita, kun itse saat kovalla työllä ja ahkerruksella hyviä tuloksia, jotka ovat jossain Ressussa luokan huonompia. Ei ole sekään mitään helppoa. Yksi tuttavani kertoi tästä.
Luulisi, että lukiot, joihin pääsyraja on noin 8,5 yli, ovat kaikki suhteellisen hyviä. Kyllähän tuohonkin arvosanaan vaaditaan jo paljon työtä.
Kympin saajat ovat usein kerjääjiä, jotka kerjäävät opettajilta hyviä arvosanoja. Tarkastavat kokeet suurennuslasilla, jotta saisivat joka kokeesta sen 10. Arvosana 9 ei heille kelpaa.
Kympin oppilaat on yleensä vain sikafiksuja ja ahkeria. Minun lapseni ei ole koskaan kerjännyt arvosanojaan. On vain fiksu.
Helsingissä lukiot on jakautuneet kahtia. Välillä 8-9 on vain pari koulua. Joko ollaan ysissä tai yli. Tai kasissa ja ali.
Oltaisiin haluttu laittaa jokin 8,5 lukio viidennelle sijalle, mutta ei ollut. Nyt viidentenä on se, jonka ka oli viime vuonna tasan 9.
Tyttären luokalla on näitä 10 metsästäjiä, jotka ruikuttavat opettajan vieressä, jos ei 10 tule arvosanaksi. Mun tytöllä on keskiarvo lähemmäs 9 ja musta se on ihan riittävän hyvä. Luulen, että yli 8,5 keskiarvon lukiossa on jo kanssa aika tavalla motivoituneita. Mä en haluaisi laittaa lastani mihinkään sellaiseen lukioon, jossa on paljon yli 9 keskiarvon omaavia oppilaita. Siellä on ihan liikaa kunninanhimoa, kilpailua ym. Moni painii syömähäiriön kanssa ym.
On niitä muutama siltä väliltä eli vähän yli 8 ja vähän alle 9.
Kävin itse maalaislukion, jonne oli keskiarvoraja 6,5. Ei se estänyt minua pääsemästä parhaiden joukossa TKK:lle opiskelemaan teknillistä fysiikkaa ja myöhemmin väittelemästä tekniikan tohtoriksi. Itse asiassa yllättävän suuri osa vuosikurssini parhaiten menestyvistä opiskelijoista tuli jostain maalaislukiosta. SYKistä (sen ajan ykkönen yo-tuloksissa) tulleet eivät mitenkään erottuneet muista. Työelämässä lukioaikaisilla suhteilla tai niiden puutteella ei ole ollut mitään merkitystä. Kyllä niitä suhteita ehtii hyvin hankkia opuskeluaikana.
Mutta sitten se toinen puoli. Todennäköisesti olisin ollut lukioaikanani paljon onnellisempi, jos olisin saanut käydä huippulukiota. Tavallisessa lukiossa sain tuntea itseni jatkuvasti ulkopuoliseksi muiden kummeksumaksi hikariksi. Ja olihan se tylsää kuunnella, kun oppitunneilla jauhettiin viidenteen kertaa jotain yksinkertaista perusasiaa.
Maalaislukioissa voi olla tosi hyviä ja sitten melko huonojakin. Moni on niistäkin ponnistanut pitkälle. Opettajilla on opetussuunnitelmat, joita he noudattavat. Eivät voi edetä hitaiden mukaan, sillä tietyt asiat on opiskeltava.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläislukioissa on väkeä myös maakunnista. Kannattaa muistaa, että helsinkiläisillä yläasteilla annetaan oppilaille arvosanoja päättötodistukseen aika pitkälti sen mukaan, mihin lukioon opettajat heidät haluavat jatkamaan. Siksi helsinkiläiskoulun 10 on monessa maakunnan yläkoulussa vasta 8.
No höpsis. Maakunnan kympin serkku kirjoitti ceetä ja ämmää, kun meidän hyvän koulun espoolaiset kasin lapsukaiset eetä ja ällää.
Vierailija kirjoitti:
Kävin itse maalaislukion, jonne oli keskiarvoraja 6,5. Ei se estänyt minua pääsemästä parhaiden joukossa TKK:lle opiskelemaan teknillistä fysiikkaa ja myöhemmin väittelemästä tekniikan tohtoriksi. Itse asiassa yllättävän suuri osa vuosikurssini parhaiten menestyvistä opiskelijoista tuli jostain maalaislukiosta. SYKistä (sen ajan ykkönen yo-tuloksissa) tulleet eivät mitenkään erottuneet muista. Työelämässä lukioaikaisilla suhteilla tai niiden puutteella ei ole ollut mitään merkitystä. Kyllä niitä suhteita ehtii hyvin hankkia opuskeluaikana.
Mutta sitten se toinen puoli. Todennäköisesti olisin ollut lukioaikanani paljon onnellisempi, jos olisin saanut käydä huippulukiota. Tavallisessa lukiossa sain tuntea itseni jatkuvasti ulkopuoliseksi muiden kummeksumaksi hikariksi. Ja olihan se tylsää kuunnella, kun oppitunneilla jauhettiin viidenteen kertaa jotain yksinkertaista perusasiaa.
Kannattaa ottaa huomioon, että SYK on kielilukio ja ainakaan omana aikanani TKK:n tefy ei ollut mitenkään suuressa huudossa siellä. Oikislääkiskauppis vei sykkiläisten kerman, vaikka toki jokunen mafynörttikin löytyi
Vierailija kirjoitti:
Maalaislukioissa voi olla tosi hyviä ja sitten melko huonojakin. Moni on niistäkin ponnistanut pitkälle. Opettajilla on opetussuunnitelmat, joita he noudattavat. Eivät voi edetä hitaiden mukaan, sillä tietyt asiat on opiskeltava.
Tietyt asiat on opiskeltava, mutta on opettajasta (tai käytännössä yleisöstä) kiinni keskitytäänkö perustehtäviin vai vaativampiin tehtäviin. Huonossa lukiossa aika voi mennä ihan perustehtävien läpikäymiseen, kun hyvässä lukiossa voidaan pohtia yhdessä vaikeita tehtäviä. Laudaturia tavoittelevalla huippuopiskelijalle tulee aika paljon enemmän omaa duunia
Omalla teinilläni on muutaman päivän kuluttua ensimmäinen vuosi Ressussa paketissa ja voin kyllä suositella kyseistä opinahjoa lämpimästi ja mikä tärkeintä niin lapseni tykännyt myös. Mitä ka-rajaan tulee niin vuosi sitten raja tosiaan oli tuon rapiat 9,4 eli oli Top3-joukossa, omallani lukuaineiden ka oli tasan 10, mutta jotenkin se oli silti jännittävää, siis minulle itselleni:)
Mutta suosittelut täältä Ressulle!
Vierailija kirjoitti:
Onpa hurja. Tuohan vaatii että todistus täynnä kymppejä. Ja minä iloitsen että vähän päälle 8 keskiarvon omaava teini pääsee sisään tämän seudun lukioon kun ka-raja 7
Espoossa vähän päälle 8 keskiarvo riittää alle puoleen kaupungin lukioista eli 4/10.
"Huippulukioissa" hikaritytöt ovat itsarin partaalla jos kokeesta tulee huonompi kuin täysi kymppi. Oppilailla on paljon syömishäiriöitä ja itsensä viiltelyä. Eikä ole linkkiä, mutta tuttu on töissä OPM:ssä ja kertoi että tällaisia ongelmia on monella.
Vierailija kirjoitti:
"Huippulukioissa" hikaritytöt ovat itsarin partaalla jos kokeesta tulee huonompi kuin täysi kymppi. Oppilailla on paljon syömishäiriöitä ja itsensä viiltelyä. Eikä ole linkkiä, mutta tuttu on töissä OPM:ssä ja kertoi että tällaisia ongelmia on monella.
Siinäpä oikein juoruämmät koolla. Miten se OPM:n siivooja on päässyt käsiksi koululaisten terveystietoihin?
Vierailija kirjoitti:
Taitaapa tällaiset jutut syntyä siitä, jos huippulukiossa on muutaman vuoden aikana yksi tällainen oppilas.
Tyttöni kävi Ressun eikä siellä ainakaan ollut yleisesti syömishäiriöitä eikä tietoa yhdestäkään viiltelytapauksesta siihen aikaan. Ja paljon onnellisempi tyttöni oli Ressussa, jossa hän sai vapaasti olla oma itsensä, kuin peruskoulussa, jossa piti jatkuvasti peitellä monia asioita itsestään, jos halusi tulla kavereiden silmissä hyväksytyksi.
Ressussa on ihan saman koulutuksen saaneet opettajat kuin siellä jyväjemmarilukiossakin.
Vierailija kirjoitti:
Noista nyt kirjoittaneista korkeimmat rajat taisi olla Etiksessä, sykissä ja Ksykissä. Ressussa vain tuo 9,42.
Minunkin teinillä on ressu nyt ekana lukiohaussa. Saapi nähdä nouseeko raja jonnekin sfääreihin tänä vuonna. Kaikkien aikojen korkein raja on ollut 9,69.
Etiksen keskiarvoraja viime keväänä oli kylläkin "vain" 8,9, ei mahtunu edes TOP 10:een Suomessa. Jyväskylän Norssikin oli jumaloimasi Ressun kanssa samassa rajassa...
Helsingin suomalainen yhteiskoulu, A-englanti 9,69
Kulosaaren yhteiskoulu, yleislinja 9,5
Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun lukio 9,42
Jyväskylän normaalikoulun lukio 9,42
Ressun lukio 9,42
Turun suomalaisen yhteiskoulun lukio, luonnontiedelinja 9,39
Helsingin luonnontiedelukio, luonnontiedelinja 9,22
Töölön yhteiskoulu 9,17
Helsingin suomalainen yhteiskoulu, A-ranska 9,15
Kuninkaantien lukio 9,08
Helsingin suomalainen yhteiskoulu, lyhyiden vieraiden kielten linja 9
Mäkelänrinteen lukio 9
Sibelius-lukio, yleislinja 9
Tapiolan lukio, yleislinja 9
Etelä-Tapiolan lukio, yleislinja 8,92
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista nyt kirjoittaneista korkeimmat rajat taisi olla Etiksessä, sykissä ja Ksykissä. Ressussa vain tuo 9,42.
Minunkin teinillä on ressu nyt ekana lukiohaussa. Saapi nähdä nouseeko raja jonnekin sfääreihin tänä vuonna. Kaikkien aikojen korkein raja on ollut 9,69.
Etiksen keskiarvoraja viime keväänä oli kylläkin "vain" 8,9, ei mahtunu edes TOP 10:een Suomessa. Jyväskylän Norssikin oli jumaloimasi Ressun kanssa samassa rajassa...
Helsingin suomalainen yhteiskoulu, A-englanti 9,69
Kulosaaren yhteiskoulu, yleislinja 9,5
Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun lukio 9,42
Jyväskylän normaalikoulun lukio 9,42
Ressun lukio 9,42
Turun suomalaisen yhteiskoulun lukio, luonnontiedelinja 9,39
Helsingin luonnontiedelukio, luonnontiedelinja 9,22
Töölön yhteiskoulu 9,17
Helsingin suomalainen yhteiskoulu, A-ranska 9,15
Kuninkaantien lukio 9,08
Helsingin suomalainen yhteiskoulu, lyhyiden vieraiden kielten linja 9
Mäkelänrinteen lukio 9
Sibelius-lukio, yleislinja 9
Tapiolan lukio, yleislinja 9
Etelä-Tapiolan lukio, yleislinja 8,92
Missäs sinun lukutaitosi on?
Jos nyt kirjoitti niin tuskin viime keväänä oli pyrkimässä lukioon.
Kai nyt pitää tullakin hyvät tulokset, jos sisälle pääsee 9,5 keskiarvolla. Muutenhan oppilaat alisuoriuruisivat.
Mahtaa ton yhden ressuhullun kotona olla letkeä tunnelma kun odotellaan listoja...
Äiti on nyt vuoden jännännyt riittääkö lapsen keskiarvo Ressuun ja voi kauheeta, nouseekohan se nyt uusiin ennätyslukemiin ja viime vuonnahan se oli 9,42 ja kylläpä nyt jännittää.
Jos se nyt sitten nouseekin "ennätyksellisiin korkeuksiin" ja nuori jää rannalle, niin varmaan voittajafiilis kun äiti itkee kun lapsi ei päässytkään Ressuun.
Oma lapseni on aina ollut melko hyvä oppilas. Haki sitten opettajienkin suosituksesta ns. hyvään lukioon, johon keskiarvoksi vaadittiin yli 9.
Ei oikein viihdy, koska kilpailu on todella kovaa. Hänen omassa ryhmässään on esim. 5 oppilasta, joilla peruskoulun keskiarvo oli tasan 10.
Lisäksi kaikki vanhat kaverit menivät lähilukioon.
Vauhti on hyvässä lukiossa huimaa ja tosi paljon tehdään hommia.
Opettajat eivät niin kovin paljoa auta, koska oppilasaines on hyvää ja olettavat, että ei tarvitse ..
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni on aina ollut melko hyvä oppilas. Haki sitten opettajienkin suosituksesta ns. hyvään lukioon, johon keskiarvoksi vaadittiin yli 9.
Ei oikein viihdy, koska kilpailu on todella kovaa. Hänen omassa ryhmässään on esim. 5 oppilasta, joilla peruskoulun keskiarvo oli tasan 10.
Lisäksi kaikki vanhat kaverit menivät lähilukioon.
Vauhti on hyvässä lukiossa huimaa ja tosi paljon tehdään hommia.
Opettajat eivät niin kovin paljoa auta, koska oppilasaines on hyvää ja olettavat, että ei tarvitse ..
Siksipä pitääkin antaa teinin itse miettiä se kouluvalinta. Eikä antaa opettajien tai vanhempien päättää.
Omaa lasta ei kyllä ole häirinnyt nuo itseä paremmat, päinvastoin. On kokenut sen hyväksi sparraukseksi. Tekevät usein läksyjäkin kimpassa ja jokainen hyötyy toisesta. Esim mun tyttö on paras englannissa ja yhteiskuntaopissa. Ja matikassa. Sitten taas bilsa maistuu huonommin, ja ranska.
Onhan se hyvä opiskella sellaisessa seurassa jossa viihtyy. On varmasti tympäsevää fiksuna ja oppimishalukkaana tyyppinä opiskella lukiossa, jossa suurinta osaa ei kiinnosta ja lyödään leikiksi kaikki. Siks varmaan ihan hyvä, että varsinkin Helsingissä, jossa se on mahdollista, huippuoppilaat menee huippulukioon.
En silti sanoisi että ilmn huippulukioo ei tule menestyjiä.