Olen lukiolainen enkä ole kokenut lukiosta mitään hyötyä....
Siis en ole enää lukiossa, vaan lukion käynyt ja ylioppilaaksi kirjoittanut vuonna 2014 jos nyt oikein muistan. :D joko 2014 tai 2015.
Lukio oli mukavaa aikaa, ei siinä mitään. Ja kyllähän siinä jotain yleissivistystä toki sai, ns. "Oppi opiskelemaan" ja näin. Mutta en ole työelämän kannalta kokenut hyvänä asiana sitä, kun ylioppilas nyt ei ole yhtään mikään ammatti. Et voi hakea mitään oman alasi töitä, koska ei mitään alaa ole. Se on vähän harmillista, kun on pakko tehdä jotain kaupan kassan hommia tai varastohommia. Kaupan kassallekin varmaan merkonomit otetaan mieluummin.
Siis toki lukio ympäristönä tuntui olevan parempi kuin mitä amiksista ajattelee.. amiksissa tuntuu olevan paljon wt porukkaa, käytöshäiriöitä, motivaation puutetta yms..
Eli siis lukio oli kyllä sinänsä hyvä valinta, mutta toisaalta se ei ole avannut ovia nyt sinänsä yhtään mihinkään. Nykyään opiskelen AMK:ssa ja olisin ihan hyvin voinut sinne hakea amispapereillakin ja tehdä välivuosina vaikka kosmetologin, merkonomin tai lähihoitajan hommia.
Kommentit (20)
Miksi haluat kertoa tämän meille? Tunnen ylioppilaita, jotka tekevät perushanttihommaa broileriteorastomolla tai toimistossa ilman muuta koulutusta. Ihan oma valinta mitä tekee, eihän nämä valinnat muita liikuta.
Olen itse lukiopohjainen amk- opiskelija, nykyään amkissa hoitoalalla. Olen itse ainakin todella tyytyväinen siitä etten mennyt lähäriksi opiskelemaan. En mä olisi lähäriksi jaksanut opiskella tai niitä töitä tehdä, vaikka hoitoalalla hyvin viihdynkin. Eli lähihoitaja ei ole lainkaan oma juttu. Paljon mieluummin valitsin itselleni poluksi tuon lukion kuin lähihoitajan. Meidän luokalla on ihan vain muutama lh-pohjainen opiskelija. Muut opiskelijat sitten, löytyy lentoemäntää, merkonomia, tradenomia, lukiopohjaisia ja muita. Sekalainen sakki on meidän ryhmä. :)
Itse ainakin olen menestynyt erittäin hyvin koulussa ja opiskelu helppoa. Itse koen, että nimenomaan näin on lukion ansiosta. Lh-pohjaiset ystävät menestyvät paljon heikommin teorian opiskelussa.
Hyöty on mm. se, että päästäksesi eteenpäin koulupohjallasi on merkitystä. On vaikea arvioida monen vuoden opiskelun "hyöty", kun ei ole vertailupohjaa omasta itsestään ilman sitä lukiota. Älä mieti asiaa, vaan mene vain eteenpäin päämäärääsi kohti.
Kyllä lukiopohjaiset menestyvät poikkeuksetta paremmin jatko-opinnoissa. Muutaman amiksen tunnen, jotka menneet yliopistoon haastaville aloille, eli kyllä heitäkin löytyy. Enemmän silti lukiolaiset.
Lukiosta ei koskaan ole haittaa. Siellä voi sivistää itseään ja opiskella paljon. Lukio yo-kirjoituksineen on oikeasti haastavaa ja siellä oppii paljon. Lukion jälkeen moni opiskelu tuntuu todella kevyeltä. Esim. Lukion kieliopinnot myös todella haastavia! Esim. Lukion englanti oli tosi vaikeaa, ainakin meidän lukiossa oli tosi vaikea kirjasarja. Silti kirjoitin M.
Kyllä lukiolaisissa ja amiksissa on selkeä ero. Ihan oikeasti. Kumpiakaan en hauku missään nimessä, molemmissa puolensa. Ero silti on!
Lukiossa opiskelet äidinkieltä PALJON, matematiikkaa PALJON, kieliä (vaikeita!), Biologiaa, maantietoa,
Jos en väärin muista, niin ihan lyhyt matematiikkakin oli 5 tai 6 kurssia? Siis lyhyt! Pitkä oli jotain 9-12 kurssia! Äidinkieltä oli myös hirveästi, oliko lähemmäs 9 kurssia sitäkin? Pakollisia kai 6, mutta oli paljon ylimääräisiä jotka yleensä kaikki ottivat. Historiaa taisi olla 4 kurssia, englantia 6 pakollista , ruotsia 5 pakollista jne. Tähän päälle oli vielä kemia, fysiikka, psykologia, uskonto, yhteiskuntaoppi, liikunta, kuvis, musiikki yms. Varmasti unohdinkin jotain.
Eli kyllähän tuossa mukavasti oppii, helpolla ei kukaan päässyt 😂 sitten oli vielä yo-kirjoitukset joihin valtava luku-urakka. Esim. Pitkän matikan kirjoittajat opiskelivat sen 9-12 kurssia.........
Lukion englanti oli hiton vaikeaa. Muistaakseni en kahdesta kurssista päässyt ensin edes läpi. Kirjoitin lopulta A:n, mutta olin tyytyväinen että pääsin edes läpi. Käytännön englanti on itselläni ihan OK, joten siitä jo huomaa miten vaikeita ne kurssit on. Luokittelisin itseni ehkä 7- tason englannin puhujaksi asteikolla 4-10. Silti numerot lukiossa oli 5 tai 6 kaikista kursseista. Ystäväni joka on hyvä englannissa, sai kursseista yleensä arvosanan 7. En muista, että kukaan olisi koskaan saanut mitään 9 tai 10. Yo-kirjoituksissa myös hyvän englannin omaavat kirjoittivat yleensä M.
Kaikki koulutus on yliarvostettua... Oppikaa ajattelemaan itsenäisesti ja etsikää tietoa maailmalta. Keskustelkaa netissä ja kavereiden kanssa.
Siis tuliko sulle jotenkin yllärinä että lukiosta ei valmistutakaan ammattiin? Eikö sen nyt pitäisi olla etukäteen selvää että lukion jälkeen on tarkoitus hakea opiskelemaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki koulutus on yliarvostettua... Oppikaa ajattelemaan itsenäisesti ja etsikää tietoa maailmalta. Keskustelkaa netissä ja kavereiden kanssa.
Niin vain niitä todistuksia pitää jossain vaiheessa esittää, ei siihen riitä toteamus "olen etsinyt tietoa maailmalta ja keskustellut netissä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vain niitä todistuksia pitää jossain vaiheessa esittää, ei siihen riitä toteamus "olen etsinyt tietoa maailmalta ja keskustellut netissä".
Ei tarvitse kaikilla aloilla. Voit olla ohjelmoijaguru ilman mitään koulutusta. Jos sinulla on esittää todisteeksi omia ohjelmiasi ja koodikontribuutioita, joita olet tehnyt vaikkapa avoimen lähdekoodin projekteihin netissä, pääset hyvään työpaikkaan. Tai voit perustaa itse firman ja määritellä palkkasi. Osaaminen ratkaisee eikä se pänttäsitkö pakkoruotsia lukiossa.
Ei ole ollut lukiosta hyötyä eikä haittaa. Kaksi amk tutkintoa suorittanut ja molemmissa ollut amiksesta tulleita joiden menestys ei ole ollut yhtään meitä lukion käyneitä huonompi.
Olen lukiolainen enkä ole kokenut lukiosta mitään hyötyä....
Olisit kuunnellut tunnilla paremmin, ja opiskellut vaikkapa suomen kieltä.
"kokenut lukiosta mitään"??? Missä verbi?
Itse olisin tuskin amispohjalta päässyt teknilliseen yliopistoon. DIA-valintakokeiden matikka, fysiikka ja kemia ovat kyllä paljon korkeammalla tasolla kuin mitä amiksille opetetaan. (opetetaanko siellä edes kemiaa?) Vaatisi ainakin paljon enemmän itsekuria pänttäämisen, laskemisen ja motivaation kanssa, kuin että olisi jo tavallaan opiskellut samat jutut ylppäreihin ja kurssikokeisiin lukion aikana.
Niin sitä vaan sivistyksen arvostus laskee yhteiskunnassa. Ehkä olen elitistinen, mutta arvostan kyllä paljon enemmän ihmisiä jotka tietävät laajasti asioista ja ymmärtävät historiaa, yhteiskuntaa ja luonnontieteitä. En sano että amikset ei ymmärrä, mutta koska koulussa ei sitä opeteta, ei kauhean monella ole kiinnostusta ottaa itse asioista selvää.
Nyt kolmekymppisenä yksi kaverini on käynyt amiksen ja hän on poikkeustapaus selvästi koska hänen tiedonjanonsa on kyltymätön. Todella innostava ja kiinnostava ihminen. Muut tuntemani amikset ovat tyytyväisiä siihen mitä tietävät nyt.
Minä tein kaksoistutkinnon. Kirjoitin pitkän matikan, fysiikan, englannin ja äikän. Sain C:n paperit ja amiksesta sain sähkärin paperit. Yliopistoon pyrin intin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin tuskin amispohjalta päässyt teknilliseen yliopistoon. DIA-valintakokeiden matikka, fysiikka ja kemia ovat kyllä paljon korkeammalla tasolla kuin mitä amiksille opetetaan. (opetetaanko siellä edes kemiaa?) Vaatisi ainakin paljon enemmän itsekuria pänttäämisen, laskemisen ja motivaation kanssa, kuin että olisi jo tavallaan opiskellut samat jutut ylppäreihin ja kurssikokeisiin lukion aikana.
Kovasti sinulla riittää mielipiteitä vaikka et edes tiedä mitä ammattikoulussa opetetaan!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti sinulla riittää mielipiteitä vaikka et edes tiedä mitä ammattikoulussa opetetaan!?
Olen jo valmis DI ja minulla on ollut pari työkaveria, joilla on DI tutkinto ilman lukiota ja sen kyllä huomaa. Matemaattisissa taidoissa puutteita, kielitaidossa puutteita. Lisäksi jonkinlainen amis eli ammattikouluasenne päällä edelleen. Valtavaa muutosvastarintaa ja nihkeyttä.
Lukio ei avannut ovia, mutta opiskelet ammattikorkeassa? No kyllähän se lukio oli polkusi sinne ammattikorkeaan! Varastoduunit ja kassatyöt on oikein kelpotöitä välivuoden ajaksi!