Voiko tai uskaltaako 2- ja 4 vuotiaan päästää keskenään pihalle leikkimään?
Eli uskallanko päästää 2 ja 4 vuotiaat sisarukset kahdestaan kotipihalle? asutaan rivitalossa ja leikkipihalle on suora näköyhteys ikkunoista ja pihalle pääsee suoraan meidän omalta takapihalta?
Kommentit (25)
4-vuotiaan uskaltaisin antaa vähän aikaa olla, 2v en missään tapauksessa.
Ei.
2-vuotiasta ei jätetä edes vessakäynnin ajaksi eikä 4-vuotiaasta ole lapsenvahdiksi vaikka ehkä itsekseen siinä pihalla pysyisikin sen 5min.
Aiotko kytätä silmä kovana koko ajan ikkunasta? Tuon ikäisiltä ei mene kuin se pieni herpaantumisen hetki, kun viipottavat jo ties minne. Järki ei noin pienissä päissä kestä. Ja kun et ole fyysisesti läsnä, on helpompi antaa ajatuksen kääntyä aina hetkeksi muualle - puhelimeen, lehden lukemiseen... Etkä varmasti kuulekaan sisälle, jos jotain sattuu.
Itsekin ajattelin samaa, että 4 vuotiaan uskaltaisin hetkeksi jättää leikkimään niin, että ikkuna on auki että kuulen ja nään mitä touhuaa. Tuo 2 vuotias enemmän mietitytti ja olin myös sitä mieltä että en kyllä uskalla. Haaveilin vain kevätsiivouksesta ja ikkunanpesusta ilman näiden ihanien pikku apurien apua :D ja tuo leikkipiha on niiin houkuttelevasti suoraan meidän Takapihan edessä, siis melkeen kiinni meidän pihassa.
Minut jätettiin 5-vuotiaana pihalle vahtimaan 2-vuotiasta veljeä. Näin jotain mielenkiintoista ja sillä aikaa kun ihmettelin sitä, veli katosi. Löytyi sitten noin puolen kilometrin päästä.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan. Saat olla itsekäs vasta parin vuoden päästä.
Näin itsekin pohdin, siihen asti on tyydyttävä kai vaan haaveilemaan siitä kun lapset voivat leikkiä keskenään pihalla. Täytyy odottaa sitä kaunista sadepäivää että saan toteutettua kevätsiivous suunnitelmani :D
Ei missään tapauksessa. Ei 4-vuotiastakaan kuin hetkeksi.
Ja vaikka turvallisuus olisi jotenkin tehty absoluuttiseksi, niin ei 2-vuotiaan kuulu olla ilman aikuisen seuraa muutenkaan kuin pieniä hetkiä.
Minä joskus nappasin meidän pihatieltä jonkun mukulan kiinni kun oli kovaa vauhtia painelemassa autotielle.
Naapurissa oli vieraita ja sieltä oli häippässyt omille teilleen sillä aikaa kun olivat koiran vieneet sisälle, ryömi pensasaidan juuresta meidän pihalle ja juoksujalkaa tielle päin.
En kyllä uskalla jättää 6v poikaakaan yksin pihalle, se voi häipyä ihan mihin vaan pyörällä ja meiltä ei ole kuin 150-200m järvenrantaan ryteikön poikki.
Jos et enää koskaan halua nähdä heitä, niin siitä vain. Heitteillejättö.
No minä laittaisin pikkukakkosen pyörimään ikkunanpesun ajaksi, ja sen jälkeen koko porukalla ulos.
Ja totta kai saa ja pitää äidinkin olla välillä itsekäs (joku kirjoitti ettei saa olla) - mutta ei ikinä turvallisuuden ja riittävän hoidon kustannuksella.
Et voi. En usko kenenkään edes tietävän mitä kaikkea löytyy naapurinkaan pihalta, kylypaljuja, kahluualtaita...
Kaksivuotiailla on yleensä kova meno päällä, muttei vielä osata varoa asioita.
Juuri vähän aikaa sitten käytin kaksivuotiaani päivystyksessä paikattavana, onnettomuus kävi vaikka olin itse ihan vieressä 😢
Säikähdyksellä ja haavan liimauksella onneksi selvittiin... mutta syyllisyys siitä, etten ehtinyt estää, on kova 😞
Mutta ei, en ikinä jättäisi sen ikäistä valvomatta. Kun jotain voi käydä jo kun katsot kerran toiseen suuntaan, niin mites jos olet pois paikalta..
Minä jätän välillä hetkeksi meidän pienelle aidatulle ja portilliselle pihalle hetkeksi kaksivuotiaani. Jätän oven auki ja näen olkkarin isoista ikkunoista koko pihan ja kuulen kaiken. Voin imettää vauvaa sohvalla kun 2v jatkaa leikkiä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän välillä hetkeksi meidän pienelle aidatulle ja portilliselle pihalle hetkeksi kaksivuotiaani. Jätän oven auki ja näen olkkarin isoista ikkunoista koko pihan ja kuulen kaiken. Voin imettää vauvaa sohvalla kun 2v jatkaa leikkiä ulkona.
Kai portissa on oikeasti hyvät salvat ja mielellään tuplavarmistukset? Poikani oppi jo alle kaksivuotiaana avaamaan lähipuiston portin, jossa siis ei salpaa vaan pelkkä alastaivutettava kahva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai portissa on oikeasti hyvät salvat ja mielellään tuplavarmistukset? Poikani oppi jo alle kaksivuotiaana avaamaan lähipuiston portin, jossa siis ei salpaa vaan pelkkä alastaivutettava kahva.
On hyvä ja tiukka salpa ( ei tosin edes yletä siihen vielä) ja lisäksi pitäisi porttia hieman nostaa samalla kun aukaisee. Uskon että tänä kesänä ei vielä saa porttia auki ja ensi kesänä sisarus on jo niin iso ettei ole tarvetta lähteä sisälle hänen kanssaan ennen kuin leikit on loppuneet.
Toki jotain kaatumisia ja naarmuja voi tulla kun olen sisällä vauvan kanssa mutta niitä tulee vaikka olen vieressäkin. Ja näen ja kuulen kaiken, olen tarvittaessa vierellä kymmenessä sekunnissa.
4-vuotiaan voisin jättää, omani on pärjänneet tuon ikäisenä ulkona yksin/keskenään. 2-vuotiasta en todellakaan, aivan liian pieni vielä.
En ilman valvontaa jättäisi vessakäyntiä pidemmäksi ajaksi.