Voiko tai uskaltaako 2- ja 4 vuotiaan päästää keskenään pihalle leikkimään?
Eli uskallanko päästää 2 ja 4 vuotiaat sisarukset kahdestaan kotipihalle? asutaan rivitalossa ja leikkipihalle on suora näköyhteys ikkunoista ja pihalle pääsee suoraan meidän omalta takapihalta?
Kommentit (25)
En kyllä jättäisi ainakaan ellei istu suoraan ikkunan edessä josta jatkuva näköyhteys, mutta toisaalta miksi ei silloin voisi olla lastensa mukana ulkona?
4-vuotiaan voisin antaa olla hetken yksin esim. aidatulla turvallisella pihalla josta ei ole oma-aloitteista pääsyä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän välillä hetkeksi meidän pienelle aidatulle ja portilliselle pihalle hetkeksi kaksivuotiaani. Jätän oven auki ja näen olkkarin isoista ikkunoista koko pihan ja kuulen kaiken. Voin imettää vauvaa sohvalla kun 2v jatkaa leikkiä ulkona.
Kai portissa on oikeasti hyvät salvat ja mielellään tuplavarmistukset? Poikani oppi jo alle kaksivuotiaana avaamaan lähipuiston portin, jossa siis ei salpaa vaan pelkkä alastaivutettava kahva.
Kannattaa tosiaan varmistaa; meidän 1,5 v. on jo yrittänyt avata porttia joka työntämällä aukeaa sen verran että mahtuu pujahtamaan raosta vaikka portti on jäykkä ja muuten aukeaa sisäänpäin. Jos salpa ei ole kiinni pääsisi jo ulos pihalta..
Mun mielestä voisi miettiä onko karkailutaipumusta vai onko sen tyyppinen että ennemminkin haluaa melko nopeasti itse tulla sisälle ja onko ympäristö sellainen että ympärillä ei ole vaarallista vesistöä sun muuta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä voisi miettiä onko karkailutaipumusta vai onko sen tyyppinen että ennemminkin haluaa melko nopeasti itse tulla sisälle ja onko ympäristö sellainen että ympärillä ei ole vaarallista vesistöä sun muuta.
Vaikka ei olisi karkailutaipumuksia, niin ei tarvitse nähdä kuin orava ja moni lapsi ampaisee sen perään.
Kyllä oma 4-vuotiaana yksin pihalla jo leikki (oikeammin jo 3,5-vuotiaana). Siis takapihalla, ikkunasta näköyhteys. Esimerkiksi kun ruokaa laitoin. Mutta juu ei 2-vuotiasta.