Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pankkiasioiden hoitaminen sukulaisen kuoltua + perukirja

Vierailija
24.05.2018 |

Sukulainen kuoli toisella paikkakunnalla. Hän oli äitini veli. Äitini on kuollut jo aiemmin ja veljensä oli tehnyt testamentin, jos asian kannalta on oleellista, niin ennen äitini kuolemaa.
Testamentissa kaikki omaisuus jätetään minulle ja täysi-ikäisille lapsilleni.
Kävin eilen kyseisellä paikkakunnalla pankissa ja halusin tyhjentää asiakirjasäilytyksen. Perunkirjoitus on pitämättä ja teen sen itse. Pankki ei antanut tyhjentää asiakirjasäilytystä, vaikka minulla on valtakirja kuolinpesän osakkailta.
Lisäksi selvisi, että he eivät tule antamaan perunkirjoituksen jälkeen tilinkäyttöoikeuksia eikä oikeutta tehdä mitään toimenpiteitä pankissa, ellen toimita heille perukirjaa ja äitini katkeamatonta sukuselvitystä.

Mihin he tarvitsevat äitini sukuselvitystä?
Jos pankki saa perukirjan, sehän tarkoittaa, että on selvitetty, ettei äidilläni ole muita lapsia kuin minä, tämän selvityksen pitäisi heille riittää.
Miten äitini sukuselvitys liittyy asiaan hänen veljensä kuoltua, koska on tosiaan testamentti, jolla kaikki omaisuus on testamentattu.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä in outoa. Jos eno oli lapseton, ja orpo, niin hän sai testamentata rahansa kelle tahansa. Ainoa asia kai on, että äidin sisarukset ( jos heitä siis olisi tai löytyuisi) voisivat moittia testamenttia ja vaatia sen kumoamista. kenties siksi se tarvitaan.

Eno on lapseton ja hänen vanhempansa ovat kuolleet. Ainoa sisarensa, eli äitini, on kuollut aiemmin.

Nyt pankki siis vaatii selvitystä siitä, onko minulla sisaruksia, eli äidilläni muita lapsia kuin minä.

Rintaperillinen voi vaatia lakiosaa ja nyt se vaihtoehto ei tule kyseeseen, koska eno tosiaan on lapseton. 

Tästä sukuhaarasta on jäljellä vain minä ja lapseni.

ap

Niin. Pankki haluaa tuoreen virkatodistuksen. Ei pankkia kiinnosta sukuselvityksesi vaan virallnen asiakirja eli virkatodistus. Mikä sen toimittamisessa on niin hankalaa.

Enon eli vainajan virkatodistus on toimitettu joulukuussa. Ja nyt pankkia kiinnostaa nimenomaan minun sukuselvitykseni. Sitäpä tässä juuri ihmettelenkin, että miksi näin.

Olen perukirjaa varten hankkinut virkatodistuksen itsestäni ja lapsistani (me 3 siis olemme testamentinsaajat), mutta sekään ei kuulemma riitä, vaan pankin mukaan tarvitaan aiemmin kuolleen äitini katkeamaton sukuselvitys.

ap

Ap olet tosi ulalla. Miksi toimitat virkatodistuksen itsestäsi kun pankki haluaa sen äidistäsi. Edelleen miksi sen toimittaminen sinulle niin vaikeaa. Pankki toimii oman prosessinsa mukaan ja sinä häröilet omiasi. Jätä koko asia sikseen, jollet pysty hoitamaan asiaa.

Kiitos kommentistasi.

Olen toimittanut pankkiin virkatodistuksen vainajasta, siitä näkyy, että eno on kuollut.

Perunkirjoitusta varten täytyy olla virkatodistus pesän osakkaista, jotta näkee, ovatko he olleet elossa vainajan kuolinhetkellä. Tätä en ole toimittanut pankkiin, vaan liitän perunkirjoituksen asiakirjoihin.

Pankissa enon kotipaikkakunnalla kävin eilen. En vienyt sinne nyt mitään virkatodistuksia. Eilen sain tiedon siitä, että pankki haluaa äitini sukuselvityksen, mutta koska asun yli 100 km:n päässä, en ole nyt tästä lähtenyt sukuselvitystä toiselle paikkakunnalle viemään.

ap

Postikin sinne varmaan kulkee. Ei niitä papereita henkilökohtaisesti tarvitse kuljettaa.

Minä en ehkä luottaisi Postiin noin tärkeissä asiakirjoissa...

Höh, sukuselvitys on vain printattu paperi. Uusia saa pyytämällä jos katoaa.

Itseasiassa katkeamaton sukuselvitys voi sisältää montakin paperia eri paikkakunnilta ja kaikki nämä kunnat veloittavat paperista erikseen.

Hiukan kalliiksi tulee hankkia uusia papereita jos paikkakuntia on monta.

Vierailija
62/69 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siinä etsitä ap äidin muita mahdollisia lapsia, jotka olisivat perimässä enoaan äitinsä kuoleman jälkeen. Kai he voisivat moittia testamenttia, en tiedä, ainakin heidät pitäisi kutsua perunkirjoitukseen.

Eivät olisi perimässä eikä tarvitsisi kutsua perunkirjoitukseen. Kun henkilö kuolee ilman RINTAPERILLISIÄ ja on testamentti, ei tarvitse selvittää yhtään mitään sen lisäksi. Jos testamenttia ei olisi, pitäisi tehdä sukuselvitys kuolleesta siarestakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä in outoa. Jos eno oli lapseton, ja orpo, niin hän sai testamentata rahansa kelle tahansa. Ainoa asia kai on, että äidin sisarukset ( jos heitä siis olisi tai löytyuisi) voisivat moittia testamenttia ja vaatia sen kumoamista. kenties siksi se tarvitaan.

Eno on lapseton ja hänen vanhempansa ovat kuolleet. Ainoa sisarensa, eli äitini, on kuollut aiemmin.

Nyt pankki siis vaatii selvitystä siitä, onko minulla sisaruksia, eli äidilläni muita lapsia kuin minä.

Rintaperillinen voi vaatia lakiosaa ja nyt se vaihtoehto ei tule kyseeseen, koska eno tosiaan on lapseton. 

ap

Niin. Pankki haluaa tuoreen virkatodistuksen. Ei pankkia kiinnosta sukuselvityksesi vaan virallnen asiakirja eli virkatodistus. Mikä sen toimittamisessa on niin hankalaa.

Enon eli vainajan virkatodistus on toimitettu joulukuussa. Ja nyt pankkia kiinnostaa nimenomaan minun sukuselvitykseni. Sitäpä tässä juuri ihmettelenkin, että miksi näin.

Olen perukirjaa varten hankkinut virkatodistuksen itsestäni ja lapsistani (me 3 siis olemme testamentinsaajat), mutta sekään ei kuulemma riitä, vaan pankin mukaan tarvitaan aiemmin kuolleen äitini katkeamaton sukuselvitys.

ap

Ap olet tosi ulalla. Miksi toimitat virkatodistuksen itsestäsi kun pankki haluaa sen äidistäsi. Edelleen miksi sen toimittaminen sinulle niin vaikeaa. Pankki toimii oman prosessinsa mukaan ja sinä häröilet omiasi. Jätä koko asia sikseen, jollet pysty hoitamaan asiaa.

Kiitos kommentistasi.

Olen toimittanut pankkiin virkatodistuksen vainajasta, siitä näkyy, että eno on kuollut.

Perunkirjoitusta varten täytyy olla virkatodistus pesän osakkaista, jotta näkee, ovatko he olleet elossa vainajan kuolinhetkellä. Tätä en ole toimittanut pankkiin, vaan liitän perunkirjoituksen asiakirjoihin.

Pankissa enon kotipaikkakunnalla kävin eilen. En vienyt sinne nyt mitään virkatodistuksia. Eilen sain tiedon siitä, että pankki haluaa äitini sukuselvityksen, mutta koska asun yli 100 km:n päässä, en ole nyt tästä lähtenyt sukuselvitystä toiselle paikkakunnalle viemään.

ap

Äitisi kuuluu perimysjärjestykseen vaikka onkin kuollut. Tavoitteena selvittää montako sisarusta sinulla on. Ja tähän ei riitä vastaukseksi että minä yksin olen itseni sisarus.

Eikä kuulu. Eno kuoli lapsettomana ja naimattomana. Silloin testamentin mukaan ap on ainoa kuolinpesän osakas. Ja testamentti määrää. Jos testamenttia ei olisi, pitäis itehdä sukuselvitys.

Ainoa syy mahdollisesti tarvita äidin sukuselvitys olisi se, että eno ja äiti olisivat  muodostaneet kuolinpesän vanhempiensa (tai jonkun muun) jälkeen, ja se pesä olisi jakamatta.

Vierailija
64/69 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siinä etsitä ap äidin muita mahdollisia lapsia, jotka olisivat perimässä enoaan äitinsä kuoleman jälkeen. Kai he voisivat moittia testamenttia, en tiedä, ainakin heidät pitäisi kutsua perunkirjoitukseen.

Eivät olisi perimässä eikä tarvitsisi kutsua perunkirjoitukseen. Kun henkilö kuolee ilman RINTAPERILLISIÄ ja on testamentti, ei tarvitse selvittää yhtään mitään sen lisäksi. Jos testamenttia ei olisi, pitäisi tehdä sukuselvitys kuolleesta siarestakin.

Höpöhöpö. Olisikin kätevää, kun joku lapseton ihminen kuolee, niin tekaisisi testamentin, että kylläkylläkyllä, se lupasi kaikkihetimullenyt ja pitäisi perunkirjoituksen ihan keskenään.

Vierailija
65/69 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Olisikin kätevää, kun joku lapseton ihminen kuolee, niin tekaisisi testamentin, että kylläkylläkyllä, se lupasi kaikkihetimullenyt ja pitäisi perunkirjoituksen ihan keskenään.

Tekaisisi? Oletko ihan pässi? Kyllä sen testamentin tulee olla vainajan tekemä.

Tuolla sivun alalaidassa on testi, joilla selviää, keitä on kuolinpesän osakkaina. https://perukirjanetissa.fi/kuolinpesan-osakkaat-ketka-perivat/

Vierailija
66/69 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Kiitos kommentistasi.

ap

Äitisi kuuluu perimysjärjestykseen vaikka onkin kuollut. Tavoitteena selvittää montako sisarusta sinulla on. Ja tähän ei riitä vastaukseksi että minä yksin olen itseni sisarus.

Eikä kuulu. Eno kuoli lapsettomana ja naimattomana. Silloin testamentin mukaan ap on ainoa kuolinpesän osakas. Ja testamentti määrää. Jos testamenttia ei olisi, pitäis itehdä sukuselvitys.

Ainoa syy mahdollisesti tarvita äidin sukuselvitys olisi se, että eno ja äiti olisivat  muodostaneet kuolinpesän vanhempiensa (tai jonkun muun) jälkeen, ja se pesä olisi jakamatta.

Vaikka on testamentti niin kaikkien mahdollisten perijien eli tässä tapauksessa apn sisarusten tiedot on tultava esille.

Vierailija
67/69 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekaisisi? Oletko ihan pässi? Kyllä sen testamentin tulee olla vainajan tekemä.

Tuolla sivun alalaidassa on testi, joilla selviää, keitä on kuolinpesän osakkaina. https://perukirjanetissa.fi/kuolinpesan-osakkaat-ketka-perivat/

No miksi et lue tuota linkkiä? Testamentilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa ketä perunkirjoitukseen kutsutaan ja kenestä pitää tehdä sukuselvitys.

Vierailija
68/69 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiseen perunkirjoitukseen tarvitaan uudet virkatodistukset.. Kun ne on pyydetty, kannattaa käydä niiden kanssa pankissa, joka ottaa niistä kopiot itselleen. 

Vierailija
69/69 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiseen perunkirjoitukseen tarvitaan uudet virkatodistukset.. Kun ne on pyydetty, kannattaa käydä niiden kanssa pankissa, joka ottaa niistä kopiot itselleen. 

No en kyllä ala äitini virkatodistuksia hakemaan tässä tapauksessa enää uudestaan, hänen perunkirjoituksen yhteydessä hankitut saa kelvata.

Vainajasta ja meistä perikunnan elossa olevista osakkaista toki on tuoreet paperit.

Viime yönä löysin sen kopion äitini perukirjasta, jossa on liitteenä hänen sukuselvityksensä. Sivuja on 8. Kustannukset ovat olleet yhteensä 150,50 e. Täällä joku eilen neuvoi, että voin lähettää äidin sukuselvityksen enon asuinkunnan pankkiin ja jos kirje matkalla katoaa, uudet paperit saa pyytämällä.  No, juuri tämän kustannussyyn takia en näin toimi.

Onneksi eno on asunut koko ikänsä samalla paikkakunnalla, joten hänestä riitti vain se yksi paperi :)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi