Kasvissyöjätyttären ylppärit: kinkkua ja kalaa voileipäkakkuun vai ei?
Tyttärelle on kuulemma ihan sama - sukulaiset ovat hänen mielestään "elämänkouluja" eikä jaksaisi kuulemma kuunnella mitään nirsoilua, jos tarjolla on vain kasviskakkua. Tiedän kuitenkin, että eritoten sianlihaa tyttö karsastaa aika paljonkin, enkä haluaisia tarjota juhlissa ruokaa, joka on lapsen periaatteiden vastaista. Ajatuksia?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko niitä sukulaisia ylipäänsä kutsua, jos tyttäresi ei heistä pidä? En minä ainakaan haluaisi juhlia ihmisten kanssa, joiden seura olisi minusta ankeaa.
Luitko älypää ollenkaan aloitusta, kun oli niin kiire tehdä oma tulkinta bongatessasi sanan "kasvis".
Eikö tuosta nyt aika yksinkertainenkin ihminen voi päätellä, että ap:n tyttärelle sukulaisten läsnäolo juhlissa on melko yhdentekevää?
Yksinkertainen ehkä voi.
Itse luen sen niin, että tytär nimenmaan on sitä mieltä, että pitää olla muutakin kuin kasvistarjoilua, jottei kukaan vieras pahoittaisi mieltään.
Sen sijaan kasvissyöjätyttären äiti ottaa huomioon tyttärensä - juhlan sankarittaren - ruokavalion, eikä haluaisi loukata häntä tarjoamalla ruokaa, jota tämä eettisistä syistä ei itse syö.
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli täällä ja lehdissä juttua kuinka voileipäkakku on niin pois muodista. Tee kompromissi ja pistä mansikkakermakakun sisälle pari savusilakkaa.
Hassua kun olen juuri tänään nähnyt parikin ruokajuttua voileipäkakun uudesta tulemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on todella ihanaa, että ajattelet tätä tyttäresi ja hänen periaatteiden kannalta.
Aika naurettavaa olisi vierailta jos eivät muka pärjäsi yksiä juhlia läpi kasvistarjottavilla.Kyllähän ihminen pärjää tarvittaessa vaikka pelkällä vedellä päiväkausia, mutta eihän se mukavalta tunnu. Vieraanvaraisuus ottaa myös vieraat huomioon.
Minä kyllä ymmärrän sellaista ajattelua kasvissyöjiltä, että haluavat kerrankin omissa juhlissaan syödä kaikkea tarjolla olevaa. En siis tarkoita ap:n tytärtä, jota tämä ei koske, vaan tätä ”otettava vieraat huomioon”-ajattelua yleisemminkin. Puhtaasti kasvissyöjille on todella huonosti mitään tarjottavaa, on täysin ymmärrettävää, että omissa juhlissa kasvissyöjä haluaa kerrankin nauttia täysin rinnoin pöydän antimista.
Huomioisin kyllä ne muutkin vieraat. Olen itse kasvissyöjä mutta on kyllä meillä on aina juhlissa tarjolla niin liha- kuin kalaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Tyttärelle on kuulemma ihan sama - sukulaiset ovat hänen mielestään "elämänkouluja" eikä jaksaisi kuulemma kuunnella mitään nirsoilua, jos tarjolla on vain kasviskakkua. Tiedän kuitenkin, että eritoten sianlihaa tyttö karsastaa aika paljonkin, enkä haluaisia tarjota juhlissa ruokaa, joka on lapsen periaatteiden vastaista. Ajatuksia?
Miksi sekasyöjien pitää aina järkätä kasvissyöjille erikseen syömiset, mutta kasvissyöj'n ei vastaavasti tarvitse huomioida sekasyöjiä?
Mä kanssa keksisin jotain muuta kuin voileipäkakkua. Voisko olla vaikka paria ruokaisaa salaattia, patonkia ja juustoja tai sitten vaikka kasvislasagne. Ja sitten sen jälkeen kakku ja kahvi ja jotain pikkuleipiä kylkeen. Tai sitten jos haluaa yhdellä kahvikattauksella kaikki, niin esim. rieskarullia kasvis-/täytteellä, graavilohileipiä (jos se on tytölle ok) tai mistä päivänsankari voisi itse olla mielissään niin laadukkaista kasvisraaka-aineista tehtyjä pizzapaloja.
Maailmassa on miljoona herkullista vaihtoehtoa suolaisille tarjottaville niin en kyllä näe miksi tekisit vegetyttäresi juhliin kinkkuvoileipäkakkua :D
Tee vain kasvistarjottavat. Niistä on tosi helppo saada sekasyöjääkin miellyttävät kun kerran juusto ja maitotuotteet muutenkaan ei ole poissuljettu. Itse tarjosin aikoinaan mm. fetapiirakkaa, mehevää makeaa kakkua ja herkullisia pikkuleipiä. Ei kukaan sekasyöjäsukulaisista maininnut halaistua sanaa siitä, että ei ollut lihaa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sekasyöjien pitää aina järkätä kasvissyöjille erikseen syömiset, mutta kasvissyöj'n ei vastaavasti tarvitse huomioida sekasyöjiä?
No ei todellakaan läheskään aina ole mitään kasvissyöjille sopivaa. Tai on, jos laskee perunan ja salaatin kasvissyöjille sopivaksi. Ette todellakaan ota aina huomioon kasvissyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kanssa keksisin jotain muuta kuin voileipäkakkua. Voisko olla vaikka paria ruokaisaa salaattia, patonkia ja juustoja tai sitten vaikka kasvislasagne. Ja sitten sen jälkeen kakku ja kahvi ja jotain pikkuleipiä kylkeen. Tai sitten jos haluaa yhdellä kahvikattauksella kaikki, niin esim. rieskarullia kasvis-/täytteellä, graavilohileipiä (jos se on tytölle ok) tai mistä päivänsankari voisi itse olla mielissään niin laadukkaista kasvisraaka-aineista tehtyjä pizzapaloja.
Maailmassa on miljoona herkullista vaihtoehtoa suolaisille tarjottaville niin en kyllä näe miksi tekisit vegetyttäresi juhliin kinkkuvoileipäkakkua :D
Animalia tyttökerhon illanvietto pitsapaloineen on hieman eri asia kuin arvokkaaaksi mielletty lyhyen visiitin kahvitilaisuus.
Itse en noin kiittämättömälle nulikalle kuin ap:n tytär järjestäisi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tee vain kasvistarjottavat. Niistä on tosi helppo saada sekasyöjääkin miellyttävät kun kerran juusto ja maitotuotteet muutenkaan ei ole poissuljettu. Itse tarjosin aikoinaan mm. fetapiirakkaa, mehevää makeaa kakkua ja herkullisia pikkuleipiä. Ei kukaan sekasyöjäsukulaisista maininnut halaistua sanaa siitä, että ei ollut lihaa tarjolla.
Kohteliaita sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan käytännön syistä siksi, että kasvisruoassa ei ole ainesosia joita sekasyöjien ruokavalioon ei kuulu eli sekasyöjät syövät myös kasvista, kun taas kasvissyöjien ruokavalioon kuuluu vain se kasvis ja jäävät kokonaan ilman ruokaa jos ruoassa on lihaa.
Vähän kuin jos tarjoaa laktoositonta niin sitä voi kaikki syödä, jolloin ei ole pakko (ja vain harvoin nykyisin onkin) olla erikseen tarjolla laktoosipitoista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan käytännön syistä siksi, että kasvisruoassa ei ole ainesosia joita sekasyöjien ruokavalioon ei kuulu eli sekasyöjät syövät myös kasvista, kun taas kasvissyöjien ruokavalioon kuuluu vain se kasvis ja jäävät kokonaan ilman ruokaa jos ruoassa on lihaa.
Vähän kuin jos tarjoaa laktoositonta niin sitä voi kaikki syödä, jolloin ei ole pakko (ja vain harvoin nykyisin onkin) olla erikseen tarjolla laktoosipitoista ruokaa.
Älä ikinä rinnasta ruoka-aineallergiaa muotioikkuihin!
Tyttäremme on tiedostava eikä tue lihatuotantoa, eläinperäisiä tuotteita, tehotuotettuja kasviksia tai bulkkiviljaa.
Teimmekin ylppärikakun pelkästä ilmasta, siinä on ajateltu kaikkia eettisiä ongelmia.
Kyllä mä ihan sukulaisia ajatellen tarjoaisin myös lihaisan(ja/tai kala) vaihtoehdon. Kyllähän kasvissyöjätkin juhlissa olettavat saavansa oman vaihtoehtonsa lihalle, miksei sama päde toisinpäin. Ja onhan se nyt kiva saada vastinetta juhliin tulolle edes ruuan muodossa. Kuitenkin lahjovat tyttären. Mulle juhlien emäntänä on tärkeää, että vieraatkin lähtee tyytyväisinä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ”muitioikkuni” on ihan puhtaasti terveydellisistä seikoista johtuvaa. Elimistöni ei kestä lihaa eikä maitotuotteita, ne tekevät minut kirjaimellisesti sairaaksi perussairauksieni takia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ihan sukulaisia ajatellen tarjoaisin myös lihaisan(ja/tai kala) vaihtoehdon. Kyllähän kasvissyöjätkin juhlissa olettavat saavansa oman vaihtoehtonsa lihalle, miksei sama päde toisinpäin. Ja onhan se nyt kiva saada vastinetta juhliin tulolle edes ruuan muodossa. Kuitenkin lahjovat tyttären. Mulle juhlien emäntänä on tärkeää, että vieraatkin lähtee tyytyväisinä kotiin.
Ei oleteta. Eikä läheskään tarjota. Kasvisruokaa voi syödä kuka tahansa, siinä on se vissi ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ”muitioikkuni” on ihan puhtaasti terveydellisistä seikoista johtuvaa. Elimistöni ei kestä lihaa eikä maitotuotteita, ne tekevät minut kirjaimellisesti sairaaksi perussairauksieni takia.
Kerro lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää.
Refluksitauti ja astma. Molemmat pahoina.
Tomaatti-feta-pinaatti-kasvispiirakka on paljon maukkaampaa kuin voileipäkakku.
Lisäksi vaikka savuporo- ja lohirullia.
Älä ainakaan sitä sianlihaa laita mihinkään.